Cinema for the Ears. Analysis of the Sound Design of the Film Babel

Cine para los oídos. Un análisis del diseño de sonido de la película Babel

Pardo Siabato, Camilo
Detalles Bibliográficos
2018
sound design
sound entities
audiovisión
cinema
Babel
González Iñárritu
diseño de sonido
entes sonoros
audiovisión
cine
Babel
González Iñárritu
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1694
https://hdl.handle.net/10895/3508
Acceso abierto
_version_ 1815178701740965888
author Pardo Siabato, Camilo
author_facet Pardo Siabato, Camilo
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Pardo Siabato, Camilo
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:50Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:50Z
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-24
dc.description.en-US.fl_txt_mv This article seeks to unravel the procedures and strategies in the sound design of the film Babel (2006), and its dialogue with the other cinematographic components, to explore how they contribute in a propositive and expressive way when sound is used in a narrative discourse. To this end, an immersion in the sound proposal of the film is carried out using the methodology proposed by Michel Chion in his book Audiovisión. This type of analysis highlights the potential of sound as a creator of storytelling and discourse in audiovisual products, and enables a richer perception of contexts than those approaches that restrict study to a single glance.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este artículo busca desentramar los procedimientos y estrategias presentes en el diseño de sonido de la película Babel (2006), y su diálogo con los demás componentes cinematográficos, para explorar cómo aportan en la forma propositiva y expresiva cuando el sonido es utilizado en un discurso narrativo. Para ello, se realiza una inmersión en la propuesta sonora de la película mediante la metodología propuesta por Michel Chion en su libro Audiovisión. Este tipo de análisis pone de manifiesto el potencial del sonido como constructor de relato y discurso en los productos audiovisuales, y habilita una percepción más rica de los contextos que aquellos acercamientos que restringen el estudio a una sola mirada.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1694
10.22235/d.v0i29.1694
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3508
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1694/1646
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Dixit; No. 29 (2018): Dixit; 04-19
dc.source.es-ES.fl_str_mv Dixit; Núm. 29 (2018): Dixit; 04-19
dc.source.none.fl_str_mv 0797-3691
1688-3497
10.22235/d.v0i29
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Dixit; N.º 29 (2018): Dixit; 04-19
dc.subject.en-US.fl_str_mv sound design
sound entities
audiovisión
cinema
Babel
González Iñárritu
dc.subject.es-ES.fl_str_mv diseño de sonido
entes sonoros
audiovisión
cine
Babel
González Iñárritu
dc.title.none.fl_str_mv Cinema for the Ears. Analysis of the Sound Design of the Film Babel
Cine para los oídos. Un análisis del diseño de sonido de la película Babel
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This article seeks to unravel the procedures and strategies in the sound design of the film Babel (2006), and its dialogue with the other cinematographic components, to explore how they contribute in a propositive and expressive way when sound is used in a narrative discourse. To this end, an immersion in the sound proposal of the film is carried out using the methodology proposed by Michel Chion in his book Audiovisión. This type of analysis highlights the potential of sound as a creator of storytelling and discourse in audiovisual products, and enables a richer perception of contexts than those approaches that restrict study to a single glance.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_dfe60e9e6422845dbb367e8c464dd29d
identifier_str_mv 10.22235/d.v0i29.1694
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3508
publishDate 2018
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
spelling Pardo Siabato, Camilo2018-10-242023-09-12T19:14:50Z2023-09-12T19:14:50Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/169410.22235/d.v0i29.1694https://hdl.handle.net/10895/3508This article seeks to unravel the procedures and strategies in the sound design of the film Babel (2006), and its dialogue with the other cinematographic components, to explore how they contribute in a propositive and expressive way when sound is used in a narrative discourse. To this end, an immersion in the sound proposal of the film is carried out using the methodology proposed by Michel Chion in his book Audiovisión. This type of analysis highlights the potential of sound as a creator of storytelling and discourse in audiovisual products, and enables a richer perception of contexts than those approaches that restrict study to a single glance.Este artículo busca desentramar los procedimientos y estrategias presentes en el diseño de sonido de la película Babel (2006), y su diálogo con los demás componentes cinematográficos, para explorar cómo aportan en la forma propositiva y expresiva cuando el sonido es utilizado en un discurso narrativo. Para ello, se realiza una inmersión en la propuesta sonora de la película mediante la metodología propuesta por Michel Chion en su libro Audiovisión. Este tipo de análisis pone de manifiesto el potencial del sonido como constructor de relato y discurso en los productos audiovisuales, y habilita una percepción más rica de los contextos que aquellos acercamientos que restringen el estudio a una sola mirada.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1694/1646Dixit; No. 29 (2018): Dixit; 04-19Dixit; Núm. 29 (2018): Dixit; 04-19Dixit; N.º 29 (2018): Dixit; 04-190797-36911688-349710.22235/d.v0i29reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaysound designsound entitiesaudiovisióncinemaBabelGonzález Iñárritudiseño de sonidoentes sonorosaudiovisióncineBabelGonzález IñárrituCinema for the Ears. Analysis of the Sound Design of the Film BabelCine para los oídos. Un análisis del diseño de sonido de la película Babelinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccess10895/35082023-09-12 16:14:50.266oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3508Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-12T19:14:50LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Cinema for the Ears. Analysis of the Sound Design of the Film Babel
Pardo Siabato, Camilo
sound design
sound entities
audiovisión
cinema
Babel
González Iñárritu
diseño de sonido
entes sonoros
audiovisión
cine
Babel
González Iñárritu
status_str publishedVersion
title Cinema for the Ears. Analysis of the Sound Design of the Film Babel
title_full Cinema for the Ears. Analysis of the Sound Design of the Film Babel
title_fullStr Cinema for the Ears. Analysis of the Sound Design of the Film Babel
title_full_unstemmed Cinema for the Ears. Analysis of the Sound Design of the Film Babel
title_short Cinema for the Ears. Analysis of the Sound Design of the Film Babel
title_sort Cinema for the Ears. Analysis of the Sound Design of the Film Babel
topic sound design
sound entities
audiovisión
cinema
Babel
González Iñárritu
diseño de sonido
entes sonoros
audiovisión
cine
Babel
González Iñárritu
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1694
https://hdl.handle.net/10895/3508