Pedagogical Interactions in Mathematics Problem Solving Classes
Las interacciones pedagógicas en las clases de resolución de problemas matemáticos
2020 | |
social interaction problem solving mathematics education typical classroom activities inclusion interacción social resolución de problemas educación matemática actividades típicas de aula inclusión |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1920
https://hdl.handle.net/10895/3974 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178714186514432 |
---|---|
author | Donoso Osorio, Elizabeth |
author2 | Valdés Morales, René Cisternas, Prisila |
author2_role | author author |
author_facet | Donoso Osorio, Elizabeth Valdés Morales, René Cisternas, Prisila |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Donoso Osorio, Elizabeth Valdés Morales, René Cisternas, Prisila |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:17Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:17Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2020-04-21 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Despite the importance that problem-solving has received as a backbone in the area of Mathematics, the information on how it is taught and how teachers and students interact in the classroom is still incipient. For this reason, the objective of this study is to characterize the interaction between the teaching and learning processes established between teachers and students in Mathematics problem-solving classes. Methodologically, the typical classroom activities are described from 23 audio-visual records of the classes of public-school Mathematics teachers. The results show that the activities present in the problem-solving classes are of low cognitive complexity, with no major teacher feedback and with a predominance of monolithic participation structures. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Pese a la importancia que ha recibido la resolución de problemas como un eje troncal en el área de las matemáticas, la información sobre cómo se enseña y cómo es la interacción entre docentes y estudiantes en la sala de clases aún es incipiente. Por esta razón, el objetivo de este estudio es caracterizar la interacción entre los procesos de enseñanza y aprendizaje que se establecen entre profesores y estudiantes en las clases de resolución de problemas matemáticos. Metodológicamente, describimos las actividades típicas de aula a partir de 23 registros audiovisuales de clases de profesores de matemáticas de escuelas públicas. Los resultados indican que las actividades presentes en las clases de resolución de problemas son de baja complejidad cognitiva, sin mayor retroalimentación docente y con predominio de estructuras monologales de participación. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1920 10.22235/pe.v13i1.1920 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3974 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1920/2051 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2020 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 13 No. 1 (2020): Páginas de Educación; 82-106 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 1 (2020): Páginas de Educación; 82-106 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v13i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 1 (2020): Páginas de Educación; 82-106 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | social interaction problem solving mathematics education typical classroom activities inclusion |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | interacción social resolución de problemas educación matemática actividades típicas de aula inclusión |
dc.title.none.fl_str_mv | Pedagogical Interactions in Mathematics Problem Solving Classes Las interacciones pedagógicas en las clases de resolución de problemas matemáticos |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Despite the importance that problem-solving has received as a backbone in the area of Mathematics, the information on how it is taught and how teachers and students interact in the classroom is still incipient. For this reason, the objective of this study is to characterize the interaction between the teaching and learning processes established between teachers and students in Mathematics problem-solving classes. Methodologically, the typical classroom activities are described from 23 audio-visual records of the classes of public-school Mathematics teachers. The results show that the activities present in the problem-solving classes are of low cognitive complexity, with no major teacher feedback and with a predominance of monolithic participation structures. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_df8ea0acfc600eb806cbec56beccf927 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v13i1.1920 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3974 |
publishDate | 2020 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2020 Páginas de Educación |
spelling | Donoso Osorio, ElizabethValdés Morales, RenéCisternas, Prisila2020-04-212023-09-13T12:57:17Z2023-09-13T12:57:17Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/192010.22235/pe.v13i1.1920https://hdl.handle.net/10895/3974Despite the importance that problem-solving has received as a backbone in the area of Mathematics, the information on how it is taught and how teachers and students interact in the classroom is still incipient. For this reason, the objective of this study is to characterize the interaction between the teaching and learning processes established between teachers and students in Mathematics problem-solving classes. Methodologically, the typical classroom activities are described from 23 audio-visual records of the classes of public-school Mathematics teachers. The results show that the activities present in the problem-solving classes are of low cognitive complexity, with no major teacher feedback and with a predominance of monolithic participation structures.Pese a la importancia que ha recibido la resolución de problemas como un eje troncal en el área de las matemáticas, la información sobre cómo se enseña y cómo es la interacción entre docentes y estudiantes en la sala de clases aún es incipiente. Por esta razón, el objetivo de este estudio es caracterizar la interacción entre los procesos de enseñanza y aprendizaje que se establecen entre profesores y estudiantes en las clases de resolución de problemas matemáticos. Metodológicamente, describimos las actividades típicas de aula a partir de 23 registros audiovisuales de clases de profesores de matemáticas de escuelas públicas. Los resultados indican que las actividades presentes en las clases de resolución de problemas son de baja complejidad cognitiva, sin mayor retroalimentación docente y con predominio de estructuras monologales de participación.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1920/2051Derechos de autor 2020 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 13 No. 1 (2020): Páginas de Educación; 82-106Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 1 (2020): Páginas de Educación; 82-106Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 1 (2020): Páginas de Educación; 82-1061688-74681688-528710.22235/pe.v13i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaysocial interactionproblem solvingmathematics educationtypical classroom activitiesinclusioninteracción socialresolución de problemaseducación matemáticaactividades típicas de aulainclusiónPedagogical Interactions in Mathematics Problem Solving ClassesLas interacciones pedagógicas en las clases de resolución de problemas matemáticosinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39742023-09-13 09:57:18.076oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3974Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:18LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Pedagogical Interactions in Mathematics Problem Solving Classes Donoso Osorio, Elizabeth social interaction problem solving mathematics education typical classroom activities inclusion interacción social resolución de problemas educación matemática actividades típicas de aula inclusión |
status_str | publishedVersion |
title | Pedagogical Interactions in Mathematics Problem Solving Classes |
title_full | Pedagogical Interactions in Mathematics Problem Solving Classes |
title_fullStr | Pedagogical Interactions in Mathematics Problem Solving Classes |
title_full_unstemmed | Pedagogical Interactions in Mathematics Problem Solving Classes |
title_short | Pedagogical Interactions in Mathematics Problem Solving Classes |
title_sort | Pedagogical Interactions in Mathematics Problem Solving Classes |
topic | social interaction problem solving mathematics education typical classroom activities inclusion interacción social resolución de problemas educación matemática actividades típicas de aula inclusión |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1920 https://hdl.handle.net/10895/3974 |