Peer Tutoring at the Universidad de la República as a Training Experience: The view of the tutors
Las tutorías entre pares en la Universidad de la República como experiencia formativa: la mirada de los tutores
2020 | |
peer tutoring mentoring educational paths peer teaching tutorías entre pares mentorías trayectoria educativa enseñanza mutua |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2182
https://hdl.handle.net/10895/3981 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178713723043840 |
---|---|
author | Santiviago, Carina |
author2 | Rey, Rafael Couchet , Mercedes De León, Fabiana |
author2_role | author author author |
author_facet | Santiviago, Carina Rey, Rafael Couchet , Mercedes De León, Fabiana |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Santiviago, Carina Rey, Rafael Couchet , Mercedes De León, Fabiana |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:21Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:21Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2020-11-04 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Peer Tutoring (TEP in Spanish) is part of a central policy of the Universidad de la República of Uruguay (Udelar) whose process of crediting was consolidated towards 2017. They are understood as a learning process in which university students accompany and support others, aiming for their full insertion into university life. This paper presents the evaluation of the experience by a generation of peer tutors, with the aim of knowing their profile, their previous trajectories, their evaluation of the course and their assessments of how these tutorships contribute to their own educational trajectories. Three mixed forms were used to collect the results, at the beginning and at the end of the experience. The results reflect a very marked conformity with both the training course and the practices in the territory, as well as a high evaluation of the contributions to the participants' own training. However, some challenges have been identified in order to achieve a greater impact of the experience at the institutional level, especially in relation to gender and the careers from which the tutors come. This reveals the need for greater involvement and articulation of all institutional actors to promote these experiences not as peripheral initiatives, but as part of the organizational paradigm. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Las Tutorías entre Pares (TEP) son parte de una política central de la Universidad de la República de Uruguay (Udelar) cuyo proceso de creditización se consolidó hacia 2017. Son entendidas como un proceso de aprendizaje en el cual estudiantes universitarios acompañan y apoyan a otros, apuntando a la inserción plena en la vida universitaria. Este trabajo presenta una evaluación de la experiencia de una generación de tutores pares, con el objetivo de conocer su perfil, sus trayectorias previas, su evaluación del curso y sus valoraciones sobre cómo estas tutorías aportan a sus propias trayectorias educativas. Para relevar los resultados se aplicaron tres formularios de carácter mixto, al comienzo y al final de la experiencia. Los resultados reflejan una conformidad muy marcada tanto con el curso de formación como con las prácticas en territorio, así como una alta valoración de los aportes a la propia formación de los participantes. Sin embargo, se identifican algunos desafíos para lograr un mayor impacto de la experiencia a nivel institucional, sobre todo en relación con el género y las carreras de procedencia de los tutores. Esto revela la necesidad de un mayor involucramiento y articulación de todos los actores institucionales para promover estas experiencias no como iniciativas periféricas, sino como parte del paradigma organizacional. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2182 10.22235/pe.v13i2.2182 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3981 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2182/2157 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2020 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 13 No. 2 (2020): Páginas de Educación ; 21-33 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Páginas de Educación ; 21-33 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v13i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 2 (2020): Páginas de Educación ; 21-33 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | peer tutoring mentoring educational paths peer teaching |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | tutorías entre pares mentorías trayectoria educativa enseñanza mutua |
dc.title.none.fl_str_mv | Peer Tutoring at the Universidad de la República as a Training Experience: The view of the tutors Las tutorías entre pares en la Universidad de la República como experiencia formativa: la mirada de los tutores |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Peer Tutoring (TEP in Spanish) is part of a central policy of the Universidad de la República of Uruguay (Udelar) whose process of crediting was consolidated towards 2017. They are understood as a learning process in which university students accompany and support others, aiming for their full insertion into university life. This paper presents the evaluation of the experience by a generation of peer tutors, with the aim of knowing their profile, their previous trajectories, their evaluation of the course and their assessments of how these tutorships contribute to their own educational trajectories. Three mixed forms were used to collect the results, at the beginning and at the end of the experience. The results reflect a very marked conformity with both the training course and the practices in the territory, as well as a high evaluation of the contributions to the participants' own training. However, some challenges have been identified in order to achieve a greater impact of the experience at the institutional level, especially in relation to gender and the careers from which the tutors come. This reveals the need for greater involvement and articulation of all institutional actors to promote these experiences not as peripheral initiatives, but as part of the organizational paradigm. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_d8a0a2440662dcd478301d82aeb85a97 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v13i2.2182 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3981 |
publishDate | 2020 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2020 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Santiviago, CarinaRey, RafaelCouchet , MercedesDe León, Fabiana2020-11-042023-09-13T12:57:21Z2023-09-13T12:57:21Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/218210.22235/pe.v13i2.2182https://hdl.handle.net/10895/3981Peer Tutoring (TEP in Spanish) is part of a central policy of the Universidad de la República of Uruguay (Udelar) whose process of crediting was consolidated towards 2017. They are understood as a learning process in which university students accompany and support others, aiming for their full insertion into university life. This paper presents the evaluation of the experience by a generation of peer tutors, with the aim of knowing their profile, their previous trajectories, their evaluation of the course and their assessments of how these tutorships contribute to their own educational trajectories. Three mixed forms were used to collect the results, at the beginning and at the end of the experience. The results reflect a very marked conformity with both the training course and the practices in the territory, as well as a high evaluation of the contributions to the participants' own training. However, some challenges have been identified in order to achieve a greater impact of the experience at the institutional level, especially in relation to gender and the careers from which the tutors come. This reveals the need for greater involvement and articulation of all institutional actors to promote these experiences not as peripheral initiatives, but as part of the organizational paradigm.Las Tutorías entre Pares (TEP) son parte de una política central de la Universidad de la República de Uruguay (Udelar) cuyo proceso de creditización se consolidó hacia 2017. Son entendidas como un proceso de aprendizaje en el cual estudiantes universitarios acompañan y apoyan a otros, apuntando a la inserción plena en la vida universitaria. Este trabajo presenta una evaluación de la experiencia de una generación de tutores pares, con el objetivo de conocer su perfil, sus trayectorias previas, su evaluación del curso y sus valoraciones sobre cómo estas tutorías aportan a sus propias trayectorias educativas. Para relevar los resultados se aplicaron tres formularios de carácter mixto, al comienzo y al final de la experiencia. Los resultados reflejan una conformidad muy marcada tanto con el curso de formación como con las prácticas en territorio, así como una alta valoración de los aportes a la propia formación de los participantes. Sin embargo, se identifican algunos desafíos para lograr un mayor impacto de la experiencia a nivel institucional, sobre todo en relación con el género y las carreras de procedencia de los tutores. Esto revela la necesidad de un mayor involucramiento y articulación de todos los actores institucionales para promover estas experiencias no como iniciativas periféricas, sino como parte del paradigma organizacional.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2182/2157Derechos de autor 2020 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 13 No. 2 (2020): Páginas de Educación ; 21-33Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Páginas de Educación ; 21-33Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 2 (2020): Páginas de Educación ; 21-331688-74681688-528710.22235/pe.v13i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaypeer tutoringmentoringeducational pathspeer teachingtutorías entre paresmentoríastrayectoria educativaenseñanza mutuaPeer Tutoring at the Universidad de la República as a Training Experience: The view of the tutorsLas tutorías entre pares en la Universidad de la República como experiencia formativa: la mirada de los tutoresinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39812023-09-13 09:57:21.67oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3981Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:21LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Peer Tutoring at the Universidad de la República as a Training Experience: The view of the tutors Santiviago, Carina peer tutoring mentoring educational paths peer teaching tutorías entre pares mentorías trayectoria educativa enseñanza mutua |
status_str | publishedVersion |
title | Peer Tutoring at the Universidad de la República as a Training Experience: The view of the tutors |
title_full | Peer Tutoring at the Universidad de la República as a Training Experience: The view of the tutors |
title_fullStr | Peer Tutoring at the Universidad de la República as a Training Experience: The view of the tutors |
title_full_unstemmed | Peer Tutoring at the Universidad de la República as a Training Experience: The view of the tutors |
title_short | Peer Tutoring at the Universidad de la República as a Training Experience: The view of the tutors |
title_sort | Peer Tutoring at the Universidad de la República as a Training Experience: The view of the tutors |
topic | peer tutoring mentoring educational paths peer teaching tutorías entre pares mentorías trayectoria educativa enseñanza mutua |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2182 https://hdl.handle.net/10895/3981 |