Peer Tutoring at the Universidad de la República as a Training Experience: The view of the tutors

Las tutorías entre pares en la Universidad de la República como experiencia formativa: la mirada de los tutores

Santiviago, Carina - Rey, Rafael - Couchet , Mercedes - De León, Fabiana
Detalles Bibliográficos
2020
peer tutoring
mentoring
educational paths
peer teaching
tutorías entre pares
mentorías
trayectoria educativa
enseñanza mutua
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2182
https://hdl.handle.net/10895/3981
Acceso abierto
_version_ 1815178713723043840
author Santiviago, Carina
author2 Rey, Rafael
Couchet , Mercedes
De León, Fabiana
author2_role author
author
author
author_facet Santiviago, Carina
Rey, Rafael
Couchet , Mercedes
De León, Fabiana
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Santiviago, Carina
Rey, Rafael
Couchet , Mercedes
De León, Fabiana
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:21Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:21Z
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-04
dc.description.en-US.fl_txt_mv Peer Tutoring (TEP in Spanish) is part of a central policy of the Universidad de la República of Uruguay (Udelar) whose process of crediting was consolidated towards 2017. They are understood as a learning process in which university students accompany and support others, aiming for their full insertion into university life. This paper presents the evaluation of the experience by a generation of peer tutors, with the aim of knowing their profile, their previous trajectories, their evaluation of the course and their assessments of how these tutorships contribute to their own educational trajectories. Three mixed forms were used to collect the results, at the beginning and at the end of the experience. The results reflect a very marked conformity with both the training course and the practices in the territory, as well as a high evaluation of the contributions to the participants' own training. However, some challenges have been identified in order to achieve a greater impact of the experience at the institutional level, especially in relation to gender and the careers from which the tutors come. This reveals the need for greater involvement and articulation of all institutional actors to promote these experiences not as peripheral initiatives, but as part of the organizational paradigm.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Las Tutorías entre Pares (TEP) son parte de una política central de la Universidad de la República de Uruguay (Udelar) cuyo proceso de creditización se consolidó hacia 2017. Son entendidas como un proceso de aprendizaje en el cual estudiantes universitarios acompañan y apoyan a otros, apuntando a la inserción plena en la vida universitaria. Este trabajo presenta una evaluación de la experiencia de una generación de tutores pares, con el objetivo de conocer su perfil, sus trayectorias previas, su evaluación del curso y sus valoraciones sobre cómo estas tutorías aportan a sus propias trayectorias educativas. Para relevar los resultados se aplicaron tres formularios de carácter mixto, al comienzo y al final de la experiencia. Los resultados reflejan una conformidad muy marcada tanto con el curso de formación como con las prácticas en territorio, así como una alta valoración de los aportes a la propia formación de los participantes. Sin embargo, se identifican algunos desafíos para lograr un mayor impacto de la experiencia a nivel institucional, sobre todo en relación con el género y las carreras de procedencia de los tutores. Esto revela la necesidad de un mayor involucramiento y articulación de todos los actores institucionales para promover estas experiencias no como iniciativas periféricas, sino como parte del paradigma organizacional.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2182
10.22235/pe.v13i2.2182
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3981
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2182/2157
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 13 No. 2 (2020): Páginas de Educación ; 21-33
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Páginas de Educación ; 21-33
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v13i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 2 (2020): Páginas de Educación ; 21-33
dc.subject.en-US.fl_str_mv peer tutoring
mentoring
educational paths
peer teaching
dc.subject.es-ES.fl_str_mv tutorías entre pares
mentorías
trayectoria educativa
enseñanza mutua
dc.title.none.fl_str_mv Peer Tutoring at the Universidad de la República as a Training Experience: The view of the tutors
Las tutorías entre pares en la Universidad de la República como experiencia formativa: la mirada de los tutores
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Peer Tutoring (TEP in Spanish) is part of a central policy of the Universidad de la República of Uruguay (Udelar) whose process of crediting was consolidated towards 2017. They are understood as a learning process in which university students accompany and support others, aiming for their full insertion into university life. This paper presents the evaluation of the experience by a generation of peer tutors, with the aim of knowing their profile, their previous trajectories, their evaluation of the course and their assessments of how these tutorships contribute to their own educational trajectories. Three mixed forms were used to collect the results, at the beginning and at the end of the experience. The results reflect a very marked conformity with both the training course and the practices in the territory, as well as a high evaluation of the contributions to the participants' own training. However, some challenges have been identified in order to achieve a greater impact of the experience at the institutional level, especially in relation to gender and the careers from which the tutors come. This reveals the need for greater involvement and articulation of all institutional actors to promote these experiences not as peripheral initiatives, but as part of the organizational paradigm.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_d8a0a2440662dcd478301d82aeb85a97
identifier_str_mv 10.22235/pe.v13i2.2182
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3981
publishDate 2020
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Santiviago, CarinaRey, RafaelCouchet , MercedesDe León, Fabiana2020-11-042023-09-13T12:57:21Z2023-09-13T12:57:21Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/218210.22235/pe.v13i2.2182https://hdl.handle.net/10895/3981Peer Tutoring (TEP in Spanish) is part of a central policy of the Universidad de la República of Uruguay (Udelar) whose process of crediting was consolidated towards 2017. They are understood as a learning process in which university students accompany and support others, aiming for their full insertion into university life. This paper presents the evaluation of the experience by a generation of peer tutors, with the aim of knowing their profile, their previous trajectories, their evaluation of the course and their assessments of how these tutorships contribute to their own educational trajectories. Three mixed forms were used to collect the results, at the beginning and at the end of the experience. The results reflect a very marked conformity with both the training course and the practices in the territory, as well as a high evaluation of the contributions to the participants' own training. However, some challenges have been identified in order to achieve a greater impact of the experience at the institutional level, especially in relation to gender and the careers from which the tutors come. This reveals the need for greater involvement and articulation of all institutional actors to promote these experiences not as peripheral initiatives, but as part of the organizational paradigm.Las Tutorías entre Pares (TEP) son parte de una política central de la Universidad de la República de Uruguay (Udelar) cuyo proceso de creditización se consolidó hacia 2017. Son entendidas como un proceso de aprendizaje en el cual estudiantes universitarios acompañan y apoyan a otros, apuntando a la inserción plena en la vida universitaria. Este trabajo presenta una evaluación de la experiencia de una generación de tutores pares, con el objetivo de conocer su perfil, sus trayectorias previas, su evaluación del curso y sus valoraciones sobre cómo estas tutorías aportan a sus propias trayectorias educativas. Para relevar los resultados se aplicaron tres formularios de carácter mixto, al comienzo y al final de la experiencia. Los resultados reflejan una conformidad muy marcada tanto con el curso de formación como con las prácticas en territorio, así como una alta valoración de los aportes a la propia formación de los participantes. Sin embargo, se identifican algunos desafíos para lograr un mayor impacto de la experiencia a nivel institucional, sobre todo en relación con el género y las carreras de procedencia de los tutores. Esto revela la necesidad de un mayor involucramiento y articulación de todos los actores institucionales para promover estas experiencias no como iniciativas periféricas, sino como parte del paradigma organizacional.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2182/2157Derechos de autor 2020 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 13 No. 2 (2020): Páginas de Educación ; 21-33Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Páginas de Educación ; 21-33Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 2 (2020): Páginas de Educación ; 21-331688-74681688-528710.22235/pe.v13i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaypeer tutoringmentoringeducational pathspeer teachingtutorías entre paresmentoríastrayectoria educativaenseñanza mutuaPeer Tutoring at the Universidad de la República as a Training Experience: The view of the tutorsLas tutorías entre pares en la Universidad de la República como experiencia formativa: la mirada de los tutoresinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39812023-09-13 09:57:21.67oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3981Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:21LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Peer Tutoring at the Universidad de la República as a Training Experience: The view of the tutors
Santiviago, Carina
peer tutoring
mentoring
educational paths
peer teaching
tutorías entre pares
mentorías
trayectoria educativa
enseñanza mutua
status_str publishedVersion
title Peer Tutoring at the Universidad de la República as a Training Experience: The view of the tutors
title_full Peer Tutoring at the Universidad de la República as a Training Experience: The view of the tutors
title_fullStr Peer Tutoring at the Universidad de la República as a Training Experience: The view of the tutors
title_full_unstemmed Peer Tutoring at the Universidad de la República as a Training Experience: The view of the tutors
title_short Peer Tutoring at the Universidad de la República as a Training Experience: The view of the tutors
title_sort Peer Tutoring at the Universidad de la República as a Training Experience: The view of the tutors
topic peer tutoring
mentoring
educational paths
peer teaching
tutorías entre pares
mentorías
trayectoria educativa
enseñanza mutua
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2182
https://hdl.handle.net/10895/3981