IMPACT AND DIFFERENTIAL FUNCTIONING OF THE ITEMS CONCERNING THE GENDER IN THE TEST OF READING EFICACIA ( TECLE )

IMPACTO Y FUNCIONAMIENTO DIFERENCIAL DE LOS ÍTEMS RESPECTO AL GÉNERO EN EL TEST DE EFICACIA LECTORA (TECLE)

Costa Ball, Daniel - Gründel, María - Cuadro, Ariel
Detalles Bibliográficos
2011
differential item functioning
impact
reading skills
funcionamiento diferencial del ítem
impacto
eficacia lectora
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/99
https://hdl.handle.net/10895/2817
Acceso abierto
_version_ 1815178697475358720
author Costa Ball, Daniel
author2 Gründel, María
Cuadro, Ariel
author2_role author
author
author_facet Costa Ball, Daniel
Gründel, María
Cuadro, Ariel
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Costa Ball, Daniel
Gründel, María
Cuadro, Ariel
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:52:03Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:52:03Z
dc.date.none.fl_str_mv 2011-05-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv The aim of this paper is to study the possible differential item functioning (DIF) on the Test of Reading Efficiency (TECLE). Mantel-Haenszelt (MH) analyses were performed for DIF detection purposes, to test whether the TECLE items performed differentially by gender-based group. The sample (n=1159) was composed by 9 to 12 year old elementary school students (50,5 % males, 49,5 % females). Analyses yielded DIF on 6,25% of items. Although the literature suggests there were differential reading efficacy skills among male and female participants in 4 out of 64 items of the measure reported on here, gender-based standardization doesn’t appear to be needed. We should consider the possibility of continue studying this subject by expert judges who would contribute to acquire further knowledge on DIF.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este trabajo tiene como objetivo estudiar el posible funcionamiento diferencial de los ítems (FDI) que componen la Prueba de Eficacia Lectora (TECLE). Se utilizó el estadístico de Mantel-Haenszelt (MH) como procedimiento de detección del FDI para evaluar si los ítems del TECLE funcionan de forma distinta en grupos igualados en función del género. La muestra está conformada por 1159 alumnos de educación primaria privada con edades comprendidas entre 9 y 12 años (50,5% varones y 49,5% niñas). Los resultados del análisis del FDI encontraron que según el estadístico MH que el porcentaje de ítems con FDI es del 6,25%. Independientemente de que puedan existir diferencias reales en las habilidades de eficacia lectora entre niñas y niños en cuatro del los 64 ítems del TECLE, no es preciso realizar una baremación por sexo.  Habría que considerar continuar con los estudios con jueces expertos en el tema para despejar la sospecha de FDI.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/99
10.22235/cp.v5i1.99
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/2817
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/99/87
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2011 Ciencias Psicológicas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2011; Volumen 5 (1); 47-57
dc.source.es-ES.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2011; Volumen 5 (1); 47-57
dc.source.none.fl_str_mv 1688-4221
10.22235/cp.v5i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2011; Volumen 5 (1); 47-57
dc.subject.en-US.fl_str_mv differential item functioning
impact
reading skills
dc.subject.es-ES.fl_str_mv funcionamiento diferencial del ítem
impacto
eficacia lectora
dc.title.none.fl_str_mv IMPACT AND DIFFERENTIAL FUNCTIONING OF THE ITEMS CONCERNING THE GENDER IN THE TEST OF READING EFICACIA ( TECLE )
IMPACTO Y FUNCIONAMIENTO DIFERENCIAL DE LOS ÍTEMS RESPECTO AL GÉNERO EN EL TEST DE EFICACIA LECTORA (TECLE)
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The aim of this paper is to study the possible differential item functioning (DIF) on the Test of Reading Efficiency (TECLE). Mantel-Haenszelt (MH) analyses were performed for DIF detection purposes, to test whether the TECLE items performed differentially by gender-based group. The sample (n=1159) was composed by 9 to 12 year old elementary school students (50,5 % males, 49,5 % females). Analyses yielded DIF on 6,25% of items. Although the literature suggests there were differential reading efficacy skills among male and female participants in 4 out of 64 items of the measure reported on here, gender-based standardization doesn’t appear to be needed. We should consider the possibility of continue studying this subject by expert judges who would contribute to acquire further knowledge on DIF.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_d7321dfe09c9edd589eccf2dce69e9d2
identifier_str_mv 10.22235/cp.v5i1.99
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2817
publishDate 2011
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2011 Ciencias Psicológicas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Costa Ball, DanielGründel, MaríaCuadro, Ariel2011-05-302023-08-31T18:52:03Z2023-08-31T18:52:03Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/9910.22235/cp.v5i1.99https://hdl.handle.net/10895/2817The aim of this paper is to study the possible differential item functioning (DIF) on the Test of Reading Efficiency (TECLE). Mantel-Haenszelt (MH) analyses were performed for DIF detection purposes, to test whether the TECLE items performed differentially by gender-based group. The sample (n=1159) was composed by 9 to 12 year old elementary school students (50,5 % males, 49,5 % females). Analyses yielded DIF on 6,25% of items. Although the literature suggests there were differential reading efficacy skills among male and female participants in 4 out of 64 items of the measure reported on here, gender-based standardization doesn’t appear to be needed. We should consider the possibility of continue studying this subject by expert judges who would contribute to acquire further knowledge on DIF.Este trabajo tiene como objetivo estudiar el posible funcionamiento diferencial de los ítems (FDI) que componen la Prueba de Eficacia Lectora (TECLE). Se utilizó el estadístico de Mantel-Haenszelt (MH) como procedimiento de detección del FDI para evaluar si los ítems del TECLE funcionan de forma distinta en grupos igualados en función del género. La muestra está conformada por 1159 alumnos de educación primaria privada con edades comprendidas entre 9 y 12 años (50,5% varones y 49,5% niñas). Los resultados del análisis del FDI encontraron que según el estadístico MH que el porcentaje de ítems con FDI es del 6,25%. Independientemente de que puedan existir diferencias reales en las habilidades de eficacia lectora entre niñas y niños en cuatro del los 64 ítems del TECLE, no es preciso realizar una baremación por sexo.  Habría que considerar continuar con los estudios con jueces expertos en el tema para despejar la sospecha de FDI.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/99/87Derechos de autor 2011 Ciencias Psicológicashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2011; Volumen 5 (1); 47-57Ciencias Psicológicas; 2011; Volumen 5 (1); 47-57Ciencias Psicológicas; 2011; Volumen 5 (1); 47-571688-422110.22235/cp.v5i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaydifferential item functioningimpactreading skillsfuncionamiento diferencial del ítemimpactoeficacia lectoraIMPACT AND DIFFERENTIAL FUNCTIONING OF THE ITEMS CONCERNING THE GENDER IN THE TEST OF READING EFICACIA ( TECLE )IMPACTO Y FUNCIONAMIENTO DIFERENCIAL DE LOS ÍTEMS RESPECTO AL GÉNERO EN EL TEST DE EFICACIA LECTORA (TECLE)info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/28172023-08-31 15:52:03.281oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2817Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:52:03LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle IMPACT AND DIFFERENTIAL FUNCTIONING OF THE ITEMS CONCERNING THE GENDER IN THE TEST OF READING EFICACIA ( TECLE )
Costa Ball, Daniel
differential item functioning
impact
reading skills
funcionamiento diferencial del ítem
impacto
eficacia lectora
status_str publishedVersion
title IMPACT AND DIFFERENTIAL FUNCTIONING OF THE ITEMS CONCERNING THE GENDER IN THE TEST OF READING EFICACIA ( TECLE )
title_full IMPACT AND DIFFERENTIAL FUNCTIONING OF THE ITEMS CONCERNING THE GENDER IN THE TEST OF READING EFICACIA ( TECLE )
title_fullStr IMPACT AND DIFFERENTIAL FUNCTIONING OF THE ITEMS CONCERNING THE GENDER IN THE TEST OF READING EFICACIA ( TECLE )
title_full_unstemmed IMPACT AND DIFFERENTIAL FUNCTIONING OF THE ITEMS CONCERNING THE GENDER IN THE TEST OF READING EFICACIA ( TECLE )
title_short IMPACT AND DIFFERENTIAL FUNCTIONING OF THE ITEMS CONCERNING THE GENDER IN THE TEST OF READING EFICACIA ( TECLE )
title_sort IMPACT AND DIFFERENTIAL FUNCTIONING OF THE ITEMS CONCERNING THE GENDER IN THE TEST OF READING EFICACIA ( TECLE )
topic differential item functioning
impact
reading skills
funcionamiento diferencial del ítem
impacto
eficacia lectora
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/99
https://hdl.handle.net/10895/2817