IMPACT AND DIFFERENTIAL FUNCTIONING OF THE ITEMS CONCERNING THE GENDER IN THE TEST OF READING EFICACIA ( TECLE )
IMPACTO Y FUNCIONAMIENTO DIFERENCIAL DE LOS ÍTEMS RESPECTO AL GÉNERO EN EL TEST DE EFICACIA LECTORA (TECLE)
2011 | |
differential item functioning impact reading skills funcionamiento diferencial del ítem impacto eficacia lectora |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/99
https://hdl.handle.net/10895/2817 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178697475358720 |
---|---|
author | Costa Ball, Daniel |
author2 | Gründel, María Cuadro, Ariel |
author2_role | author author |
author_facet | Costa Ball, Daniel Gründel, María Cuadro, Ariel |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Costa Ball, Daniel Gründel, María Cuadro, Ariel |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-08-31T18:52:03Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-08-31T18:52:03Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2011-05-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The aim of this paper is to study the possible differential item functioning (DIF) on the Test of Reading Efficiency (TECLE). Mantel-Haenszelt (MH) analyses were performed for DIF detection purposes, to test whether the TECLE items performed differentially by gender-based group. The sample (n=1159) was composed by 9 to 12 year old elementary school students (50,5 % males, 49,5 % females). Analyses yielded DIF on 6,25% of items. Although the literature suggests there were differential reading efficacy skills among male and female participants in 4 out of 64 items of the measure reported on here, gender-based standardization doesn’t appear to be needed. We should consider the possibility of continue studying this subject by expert judges who would contribute to acquire further knowledge on DIF. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Este trabajo tiene como objetivo estudiar el posible funcionamiento diferencial de los ítems (FDI) que componen la Prueba de Eficacia Lectora (TECLE). Se utilizó el estadístico de Mantel-Haenszelt (MH) como procedimiento de detección del FDI para evaluar si los ítems del TECLE funcionan de forma distinta en grupos igualados en función del género. La muestra está conformada por 1159 alumnos de educación primaria privada con edades comprendidas entre 9 y 12 años (50,5% varones y 49,5% niñas). Los resultados del análisis del FDI encontraron que según el estadístico MH que el porcentaje de ítems con FDI es del 6,25%. Independientemente de que puedan existir diferencias reales en las habilidades de eficacia lectora entre niñas y niños en cuatro del los 64 ítems del TECLE, no es preciso realizar una baremación por sexo. Habría que considerar continuar con los estudios con jueces expertos en el tema para despejar la sospecha de FDI. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/99 10.22235/cp.v5i1.99 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/2817 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/99/87 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2011 Ciencias Psicológicas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2011; Volumen 5 (1); 47-57 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2011; Volumen 5 (1); 47-57 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-4221 10.22235/cp.v5i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2011; Volumen 5 (1); 47-57 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | differential item functioning impact reading skills |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | funcionamiento diferencial del ítem impacto eficacia lectora |
dc.title.none.fl_str_mv | IMPACT AND DIFFERENTIAL FUNCTIONING OF THE ITEMS CONCERNING THE GENDER IN THE TEST OF READING EFICACIA ( TECLE ) IMPACTO Y FUNCIONAMIENTO DIFERENCIAL DE LOS ÍTEMS RESPECTO AL GÉNERO EN EL TEST DE EFICACIA LECTORA (TECLE) |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The aim of this paper is to study the possible differential item functioning (DIF) on the Test of Reading Efficiency (TECLE). Mantel-Haenszelt (MH) analyses were performed for DIF detection purposes, to test whether the TECLE items performed differentially by gender-based group. The sample (n=1159) was composed by 9 to 12 year old elementary school students (50,5 % males, 49,5 % females). Analyses yielded DIF on 6,25% of items. Although the literature suggests there were differential reading efficacy skills among male and female participants in 4 out of 64 items of the measure reported on here, gender-based standardization doesn’t appear to be needed. We should consider the possibility of continue studying this subject by expert judges who would contribute to acquire further knowledge on DIF. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_d7321dfe09c9edd589eccf2dce69e9d2 |
identifier_str_mv | 10.22235/cp.v5i1.99 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2817 |
publishDate | 2011 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2011 Ciencias Psicológicas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Costa Ball, DanielGründel, MaríaCuadro, Ariel2011-05-302023-08-31T18:52:03Z2023-08-31T18:52:03Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/9910.22235/cp.v5i1.99https://hdl.handle.net/10895/2817The aim of this paper is to study the possible differential item functioning (DIF) on the Test of Reading Efficiency (TECLE). Mantel-Haenszelt (MH) analyses were performed for DIF detection purposes, to test whether the TECLE items performed differentially by gender-based group. The sample (n=1159) was composed by 9 to 12 year old elementary school students (50,5 % males, 49,5 % females). Analyses yielded DIF on 6,25% of items. Although the literature suggests there were differential reading efficacy skills among male and female participants in 4 out of 64 items of the measure reported on here, gender-based standardization doesn’t appear to be needed. We should consider the possibility of continue studying this subject by expert judges who would contribute to acquire further knowledge on DIF.Este trabajo tiene como objetivo estudiar el posible funcionamiento diferencial de los ítems (FDI) que componen la Prueba de Eficacia Lectora (TECLE). Se utilizó el estadístico de Mantel-Haenszelt (MH) como procedimiento de detección del FDI para evaluar si los ítems del TECLE funcionan de forma distinta en grupos igualados en función del género. La muestra está conformada por 1159 alumnos de educación primaria privada con edades comprendidas entre 9 y 12 años (50,5% varones y 49,5% niñas). Los resultados del análisis del FDI encontraron que según el estadístico MH que el porcentaje de ítems con FDI es del 6,25%. Independientemente de que puedan existir diferencias reales en las habilidades de eficacia lectora entre niñas y niños en cuatro del los 64 ítems del TECLE, no es preciso realizar una baremación por sexo. Habría que considerar continuar con los estudios con jueces expertos en el tema para despejar la sospecha de FDI.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/99/87Derechos de autor 2011 Ciencias Psicológicashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2011; Volumen 5 (1); 47-57Ciencias Psicológicas; 2011; Volumen 5 (1); 47-57Ciencias Psicológicas; 2011; Volumen 5 (1); 47-571688-422110.22235/cp.v5i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaydifferential item functioningimpactreading skillsfuncionamiento diferencial del ítemimpactoeficacia lectoraIMPACT AND DIFFERENTIAL FUNCTIONING OF THE ITEMS CONCERNING THE GENDER IN THE TEST OF READING EFICACIA ( TECLE )IMPACTO Y FUNCIONAMIENTO DIFERENCIAL DE LOS ÍTEMS RESPECTO AL GÉNERO EN EL TEST DE EFICACIA LECTORA (TECLE)info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/28172023-08-31 15:52:03.281oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2817Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:52:03LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | IMPACT AND DIFFERENTIAL FUNCTIONING OF THE ITEMS CONCERNING THE GENDER IN THE TEST OF READING EFICACIA ( TECLE ) Costa Ball, Daniel differential item functioning impact reading skills funcionamiento diferencial del ítem impacto eficacia lectora |
status_str | publishedVersion |
title | IMPACT AND DIFFERENTIAL FUNCTIONING OF THE ITEMS CONCERNING THE GENDER IN THE TEST OF READING EFICACIA ( TECLE ) |
title_full | IMPACT AND DIFFERENTIAL FUNCTIONING OF THE ITEMS CONCERNING THE GENDER IN THE TEST OF READING EFICACIA ( TECLE ) |
title_fullStr | IMPACT AND DIFFERENTIAL FUNCTIONING OF THE ITEMS CONCERNING THE GENDER IN THE TEST OF READING EFICACIA ( TECLE ) |
title_full_unstemmed | IMPACT AND DIFFERENTIAL FUNCTIONING OF THE ITEMS CONCERNING THE GENDER IN THE TEST OF READING EFICACIA ( TECLE ) |
title_short | IMPACT AND DIFFERENTIAL FUNCTIONING OF THE ITEMS CONCERNING THE GENDER IN THE TEST OF READING EFICACIA ( TECLE ) |
title_sort | IMPACT AND DIFFERENTIAL FUNCTIONING OF THE ITEMS CONCERNING THE GENDER IN THE TEST OF READING EFICACIA ( TECLE ) |
topic | differential item functioning impact reading skills funcionamiento diferencial del ítem impacto eficacia lectora |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/99 https://hdl.handle.net/10895/2817 |