The (re)configurations of socio-educational inequalities in the urban space of the municipality of San Martín (Buenos Aires) between 1991 and 2010
Las (re)configuraciones de las desigualdades socioeducativas en el espacio urbano del Partido de San Martín (Buenos Aires) entre 1991 y 2010
2021 | |
desigualdad espacio urbano escolaridad pobreza inequality schooling urban space poverty |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2617
https://hdl.handle.net/10895/3995 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178712447975424 |
---|---|
author | Minchala, Carlos |
author2 | Langer, Eduardo |
author2_role | author |
author_facet | Minchala, Carlos Langer, Eduardo |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Minchala, Carlos Langer, Eduardo |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:29Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:29Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2021-11-17 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The objective of this article is to describe the (re)configurations of socio-educational inequalities in the Partido de San Martín (Buenos Aires) in the 1990s and 2000s. For this purpose, sociodemographic data from the 1991, 2001 and 2010 censuses are georeferenced in the urban space, with special attention to the relationship between the population that has completed primary and secondary schooling levels and the indicators of unsatisfied basic needs (UBN), overcrowding and unemployment. The results show an increase in primary and secondary schooling over the decades, although with significant variations between places with low poverty conditions and areas with high levels of UBN, overcrowding and unemployment. Therefore, the relationship between social and educational inequalities deepens in a varied way according to the different indicators over time and are dispersed throughout the territory, preventing the analysis in terms of segmentation and fragmentation. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | El objetivo de este artículo es describir las (re)configuraciones de las desigualdades socioeducativas en el Partido de San Martín (Buenos Aires) en las décadas de 1990 y 2000. Para ello, se georreferencian en el espacio urbano datos sociodemográficos de los censos de 1991, 2001 y 2010, con especial atención en la relación entre la población que ha completado los niveles de escolaridad primario y secundario con los indicadores de necesidades básicas insatisfechas (NBI), hacinamiento y desocupación laboral. Los resultados dan cuenta del incremento de la escolaridad primaria y secundaria en todos los radios censales del municipio a lo largo de las décadas, aunque con varianzas significativas entre los lugares con bajas condiciones de pobreza y las áreas con altos niveles de NBI, hacinamiento y desocupación laboral. Por tanto, la relación entre desigualdades sociales y educativas se profundiza de forma variada en función de los distintos indicadores con el transcurso del tiempo y se dispersan por la totalidad del territorio, impidiendo el análisis en términos de segmentación y fragmentación. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2617 10.22235/pe.v14i2.2617 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3995 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2617/2425 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2021 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 14 No. 2 (2021): Páginas de Educación ; 52-76 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 14 Núm. 2 (2021): Páginas de Educación ; 52-76 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v14i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 14 N.º 2 (2021): Páginas de Educación ; 52-76 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | inequality schooling urban space poverty |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | desigualdad espacio urbano escolaridad pobreza |
dc.title.none.fl_str_mv | The (re)configurations of socio-educational inequalities in the urban space of the municipality of San Martín (Buenos Aires) between 1991 and 2010 Las (re)configuraciones de las desigualdades socioeducativas en el espacio urbano del Partido de San Martín (Buenos Aires) entre 1991 y 2010 |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The objective of this article is to describe the (re)configurations of socio-educational inequalities in the Partido de San Martín (Buenos Aires) in the 1990s and 2000s. For this purpose, sociodemographic data from the 1991, 2001 and 2010 censuses are georeferenced in the urban space, with special attention to the relationship between the population that has completed primary and secondary schooling levels and the indicators of unsatisfied basic needs (UBN), overcrowding and unemployment. The results show an increase in primary and secondary schooling over the decades, although with significant variations between places with low poverty conditions and areas with high levels of UBN, overcrowding and unemployment. Therefore, the relationship between social and educational inequalities deepens in a varied way according to the different indicators over time and are dispersed throughout the territory, preventing the analysis in terms of segmentation and fragmentation. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_d505c8627ce6aa023f461b28252b5616 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v14i2.2617 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3995 |
publishDate | 2021 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2021 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Minchala, CarlosLanger, Eduardo2021-11-172023-09-13T12:57:29Z2023-09-13T12:57:29Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/261710.22235/pe.v14i2.2617https://hdl.handle.net/10895/3995The objective of this article is to describe the (re)configurations of socio-educational inequalities in the Partido de San Martín (Buenos Aires) in the 1990s and 2000s. For this purpose, sociodemographic data from the 1991, 2001 and 2010 censuses are georeferenced in the urban space, with special attention to the relationship between the population that has completed primary and secondary schooling levels and the indicators of unsatisfied basic needs (UBN), overcrowding and unemployment. The results show an increase in primary and secondary schooling over the decades, although with significant variations between places with low poverty conditions and areas with high levels of UBN, overcrowding and unemployment. Therefore, the relationship between social and educational inequalities deepens in a varied way according to the different indicators over time and are dispersed throughout the territory, preventing the analysis in terms of segmentation and fragmentation.El objetivo de este artículo es describir las (re)configuraciones de las desigualdades socioeducativas en el Partido de San Martín (Buenos Aires) en las décadas de 1990 y 2000. Para ello, se georreferencian en el espacio urbano datos sociodemográficos de los censos de 1991, 2001 y 2010, con especial atención en la relación entre la población que ha completado los niveles de escolaridad primario y secundario con los indicadores de necesidades básicas insatisfechas (NBI), hacinamiento y desocupación laboral. Los resultados dan cuenta del incremento de la escolaridad primaria y secundaria en todos los radios censales del municipio a lo largo de las décadas, aunque con varianzas significativas entre los lugares con bajas condiciones de pobreza y las áreas con altos niveles de NBI, hacinamiento y desocupación laboral. Por tanto, la relación entre desigualdades sociales y educativas se profundiza de forma variada en función de los distintos indicadores con el transcurso del tiempo y se dispersan por la totalidad del territorio, impidiendo el análisis en términos de segmentación y fragmentación.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2617/2425Derechos de autor 2021 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 14 No. 2 (2021): Páginas de Educación ; 52-76Páginas de Educación; Vol. 14 Núm. 2 (2021): Páginas de Educación ; 52-76Páginas de Educación ; Vol. 14 N.º 2 (2021): Páginas de Educación ; 52-761688-74681688-528710.22235/pe.v14i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaydesigualdadespacio urbanoescolaridadpobrezainequalityschoolingurban spacepovertyThe (re)configurations of socio-educational inequalities in the urban space of the municipality of San Martín (Buenos Aires) between 1991 and 2010Las (re)configuraciones de las desigualdades socioeducativas en el espacio urbano del Partido de San Martín (Buenos Aires) entre 1991 y 2010info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39952023-09-13 09:57:29.48oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3995Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:29LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | The (re)configurations of socio-educational inequalities in the urban space of the municipality of San Martín (Buenos Aires) between 1991 and 2010 Minchala, Carlos desigualdad espacio urbano escolaridad pobreza inequality schooling urban space poverty |
status_str | publishedVersion |
title | The (re)configurations of socio-educational inequalities in the urban space of the municipality of San Martín (Buenos Aires) between 1991 and 2010 |
title_full | The (re)configurations of socio-educational inequalities in the urban space of the municipality of San Martín (Buenos Aires) between 1991 and 2010 |
title_fullStr | The (re)configurations of socio-educational inequalities in the urban space of the municipality of San Martín (Buenos Aires) between 1991 and 2010 |
title_full_unstemmed | The (re)configurations of socio-educational inequalities in the urban space of the municipality of San Martín (Buenos Aires) between 1991 and 2010 |
title_short | The (re)configurations of socio-educational inequalities in the urban space of the municipality of San Martín (Buenos Aires) between 1991 and 2010 |
title_sort | The (re)configurations of socio-educational inequalities in the urban space of the municipality of San Martín (Buenos Aires) between 1991 and 2010 |
topic | desigualdad espacio urbano escolaridad pobreza inequality schooling urban space poverty |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2617 https://hdl.handle.net/10895/3995 |