Politics, school and body: meanings of “compulsory” physical education in Uruguayan schools

Política, escuela y cuerpo: reflexiones sobre las relaciones entre legalización y legitimación de la educación física escolar

Torrón, Ana - Ruegger, Cecilia - Rod, Cléber
Detalles Bibliográficos
2010
body culture
corporealness
legalize
legitimate
cultura corporal
corporeidad
legalizar
legitimar
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/662
https://hdl.handle.net/10895/3864
Acceso abierto
_version_ 1815178715903033344
author Torrón, Ana
author2 Ruegger, Cecilia
Rod, Cléber
author2_role author
author
author_facet Torrón, Ana
Ruegger, Cecilia
Rod, Cléber
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Torrón, Ana
Ruegger, Cecilia
Rod, Cléber
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:04Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:04Z
dc.date.none.fl_str_mv 2010-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. This paper seeks to analyze the possible relationships that begin to be established between the legalization of physical education in schools and the legitimization of the body in the school environment. The body, always present, is now made expressly evident. Historical absence will generate movements and decisions into this institution. The starting point is the idea that Physical Education as an educational discipline intentionally takes a corporeal being as a pedagogical subject, which gives him discipline sense and identity. Based on this assumption, it may be considered that this historical moment faces, in a unique manner, representations of the body and archetypes of the Physical Education Teacher deeply rooted in the society, which must undergo analysis for this fact to create a favorable atmosphere for a real change in schools. Methodology used is the bibliographic and documentary analysis, as well as the discourse analysis.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. El presente trabajo busca analizar las posibles relaciones que comienzan a establecerse entre la legalización de la educación física escolar y la legitimación del cuerpo en el espacio escolar. El cuerpo, siempre presente, ahora se hace expresamente evidente. Es la presencia de una ausencia histórica que generará hacia la interna de esta institución movilizaciones y decisiones. Se parte de la idea de que la Educación Física como disciplina educativa toma intencionalmente como sujeto pedagógico a un ser corpóreo, lo que le da sentido e identidad disciplinar. Desde este supuesto, se considera que este momento histórico enfrenta, de una manera única, representaciones del cuerpo y arquetipos del Profesor de Educación Física muy arraigados en la sociedad, que es necesario someter a análisis para que este hecho pueda propiciar un cambio real en la institución escolar. La metodología utilizada es el análisis bibliográfico y de documentos, a la vez que el análisis del discurso.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/662
10.22235/pe.v3i1.662
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3864
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/662/662
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2010 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 3 No. 1 (2010): Páginas de Educación; 117-133
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 3 Núm. 1 (2010): Páginas de Educación; 117-133
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v3i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 3 N.º 1 (2010): Páginas de Educación; 117-133
dc.subject.en-US.fl_str_mv body culture
corporealness
legalize
legitimate
dc.subject.es-ES.fl_str_mv cultura corporal
corporeidad
legalizar
legitimar
dc.title.none.fl_str_mv Politics, school and body: meanings of “compulsory” physical education in Uruguayan schools
Política, escuela y cuerpo: reflexiones sobre las relaciones entre legalización y legitimación de la educación física escolar
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. This paper seeks to analyze the possible relationships that begin to be established between the legalization of physical education in schools and the legitimization of the body in the school environment. The body, always present, is now made expressly evident. Historical absence will generate movements and decisions into this institution. The starting point is the idea that Physical Education as an educational discipline intentionally takes a corporeal being as a pedagogical subject, which gives him discipline sense and identity. Based on this assumption, it may be considered that this historical moment faces, in a unique manner, representations of the body and archetypes of the Physical Education Teacher deeply rooted in the society, which must undergo analysis for this fact to create a favorable atmosphere for a real change in schools. Methodology used is the bibliographic and documentary analysis, as well as the discourse analysis.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_d4edf9804218d28640dee35faea7b151
identifier_str_mv 10.22235/pe.v3i1.662
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3864
publishDate 2010
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2010 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Torrón, AnaRuegger, CeciliaRod, Cléber2010-11-302023-09-13T12:56:04Z2023-09-13T12:56:04Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/66210.22235/pe.v3i1.662https://hdl.handle.net/10895/3864Abstract. This paper seeks to analyze the possible relationships that begin to be established between the legalization of physical education in schools and the legitimization of the body in the school environment. The body, always present, is now made expressly evident. Historical absence will generate movements and decisions into this institution. The starting point is the idea that Physical Education as an educational discipline intentionally takes a corporeal being as a pedagogical subject, which gives him discipline sense and identity. Based on this assumption, it may be considered that this historical moment faces, in a unique manner, representations of the body and archetypes of the Physical Education Teacher deeply rooted in the society, which must undergo analysis for this fact to create a favorable atmosphere for a real change in schools. Methodology used is the bibliographic and documentary analysis, as well as the discourse analysis.Resumen. El presente trabajo busca analizar las posibles relaciones que comienzan a establecerse entre la legalización de la educación física escolar y la legitimación del cuerpo en el espacio escolar. El cuerpo, siempre presente, ahora se hace expresamente evidente. Es la presencia de una ausencia histórica que generará hacia la interna de esta institución movilizaciones y decisiones. Se parte de la idea de que la Educación Física como disciplina educativa toma intencionalmente como sujeto pedagógico a un ser corpóreo, lo que le da sentido e identidad disciplinar. Desde este supuesto, se considera que este momento histórico enfrenta, de una manera única, representaciones del cuerpo y arquetipos del Profesor de Educación Física muy arraigados en la sociedad, que es necesario someter a análisis para que este hecho pueda propiciar un cambio real en la institución escolar. La metodología utilizada es el análisis bibliográfico y de documentos, a la vez que el análisis del discurso.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/662/662Derechos de autor 2010 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 3 No. 1 (2010): Páginas de Educación; 117-133Páginas de Educación; Vol. 3 Núm. 1 (2010): Páginas de Educación; 117-133Páginas de Educación ; Vol. 3 N.º 1 (2010): Páginas de Educación; 117-1331688-74681688-528710.22235/pe.v3i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaybody culturecorporealnesslegalizelegitimatecultura corporalcorporeidadlegalizarlegitimarPolitics, school and body: meanings of “compulsory” physical education in Uruguayan schoolsPolítica, escuela y cuerpo: reflexiones sobre las relaciones entre legalización y legitimación de la educación física escolarinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38642023-09-13 09:56:04.942oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3864Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:04LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Politics, school and body: meanings of “compulsory” physical education in Uruguayan schools
Torrón, Ana
body culture
corporealness
legalize
legitimate
cultura corporal
corporeidad
legalizar
legitimar
status_str publishedVersion
title Politics, school and body: meanings of “compulsory” physical education in Uruguayan schools
title_full Politics, school and body: meanings of “compulsory” physical education in Uruguayan schools
title_fullStr Politics, school and body: meanings of “compulsory” physical education in Uruguayan schools
title_full_unstemmed Politics, school and body: meanings of “compulsory” physical education in Uruguayan schools
title_short Politics, school and body: meanings of “compulsory” physical education in Uruguayan schools
title_sort Politics, school and body: meanings of “compulsory” physical education in Uruguayan schools
topic body culture
corporealness
legalize
legitimate
cultura corporal
corporeidad
legalizar
legitimar
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/662
https://hdl.handle.net/10895/3864