Moodle Platform in Academic Literacy: Use of the Virtual Classroom in a Workshop on Reading and Writing

La plataforma Moodle en la alfabetización académica: Uso del aula virtual en un taller de lectura y escritura

Savio, Karina
Detalles Bibliográficos
2020
information and communication technologies
educational platform
virtual classroom
academic reading
academic writing
tecnologías de la información y comunicación
plataforma educativa
aula virtual
lectura académica
escritura académica
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1923
https://hdl.handle.net/10895/3976
Acceso abierto
_version_ 1815178713675857920
author Savio, Karina
author_facet Savio, Karina
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Savio, Karina
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:19Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:19Z
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-26
dc.description.en-US.fl_txt_mv The article addresses the design and functioning of an extended virtual classroom that is implemented in a reading and writing workshop at a university in Argentina, with the purpose of exposing the results obtained from this experience. For the analysis, it is considered the activity registered in the educational platform, data collected from a survey and the correlation between the grades obtained by the students of three courses and their participation in the classroom. Among other results, it is noted that this experience is positively valued by the students and that most of those who enter the platform often manage to promote the workshop. However, there is evidence that consistency and continuity in participation is a problem.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El artículo aborda el diseño y funcionamiento de un aula virtual extendida que se implementa en un taller de lectura y escritura de una universidad de Argentina, con el propósito de exponer los resultados obtenidos de esta experiencia. Se considera para el análisis la actividad registrada en la plataforma educativa, datos recabados a partir de una encuesta y la correlación entre las notas obtenidas por los estudiantes de tres comisiones y su participación en el aula. Entre otros resultados, se advierte que esta experiencia es valorada positivamente por el alumnado y que la mayoría de quienes ingresan a la plataforma con frecuencia logran promocionar el taller. No obstante, se vislumbra como eje problemático la constancia y continuidad en la participación.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1923
10.22235/pe.v13i1.1923
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3976
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1923/2006
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 13 No. 1 (2020): Páginas de Educación; 01-18
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 1 (2020): Páginas de Educación; 01-18
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v13i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 1 (2020): Páginas de Educación; 01-18
dc.subject.en-US.fl_str_mv information and communication technologies
educational platform
virtual classroom
academic reading
academic writing
dc.subject.es-ES.fl_str_mv tecnologías de la información y comunicación
plataforma educativa
aula virtual
lectura académica
escritura académica
dc.title.none.fl_str_mv Moodle Platform in Academic Literacy: Use of the Virtual Classroom in a Workshop on Reading and Writing
La plataforma Moodle en la alfabetización académica: Uso del aula virtual en un taller de lectura y escritura
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The article addresses the design and functioning of an extended virtual classroom that is implemented in a reading and writing workshop at a university in Argentina, with the purpose of exposing the results obtained from this experience. For the analysis, it is considered the activity registered in the educational platform, data collected from a survey and the correlation between the grades obtained by the students of three courses and their participation in the classroom. Among other results, it is noted that this experience is positively valued by the students and that most of those who enter the platform often manage to promote the workshop. However, there is evidence that consistency and continuity in participation is a problem.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_d22bbd242b52c02acd493340dfb1fbef
identifier_str_mv 10.22235/pe.v13i1.1923
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3976
publishDate 2020
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Páginas de Educación
spelling Savio, Karina2020-02-262023-09-13T12:57:19Z2023-09-13T12:57:19Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/192310.22235/pe.v13i1.1923https://hdl.handle.net/10895/3976The article addresses the design and functioning of an extended virtual classroom that is implemented in a reading and writing workshop at a university in Argentina, with the purpose of exposing the results obtained from this experience. For the analysis, it is considered the activity registered in the educational platform, data collected from a survey and the correlation between the grades obtained by the students of three courses and their participation in the classroom. Among other results, it is noted that this experience is positively valued by the students and that most of those who enter the platform often manage to promote the workshop. However, there is evidence that consistency and continuity in participation is a problem.El artículo aborda el diseño y funcionamiento de un aula virtual extendida que se implementa en un taller de lectura y escritura de una universidad de Argentina, con el propósito de exponer los resultados obtenidos de esta experiencia. Se considera para el análisis la actividad registrada en la plataforma educativa, datos recabados a partir de una encuesta y la correlación entre las notas obtenidas por los estudiantes de tres comisiones y su participación en el aula. Entre otros resultados, se advierte que esta experiencia es valorada positivamente por el alumnado y que la mayoría de quienes ingresan a la plataforma con frecuencia logran promocionar el taller. No obstante, se vislumbra como eje problemático la constancia y continuidad en la participación.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1923/2006Derechos de autor 2020 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 13 No. 1 (2020): Páginas de Educación; 01-18Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 1 (2020): Páginas de Educación; 01-18Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 1 (2020): Páginas de Educación; 01-181688-74681688-528710.22235/pe.v13i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayinformation and communication technologieseducational platformvirtual classroomacademic readingacademic writingtecnologías de la información y comunicaciónplataforma educativaaula virtuallectura académicaescritura académicaMoodle Platform in Academic Literacy: Use of the Virtual Classroom in a Workshop on Reading and WritingLa plataforma Moodle en la alfabetización académica: Uso del aula virtual en un taller de lectura y escriturainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39762023-09-13 09:57:19.72oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3976Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:19LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Moodle Platform in Academic Literacy: Use of the Virtual Classroom in a Workshop on Reading and Writing
Savio, Karina
information and communication technologies
educational platform
virtual classroom
academic reading
academic writing
tecnologías de la información y comunicación
plataforma educativa
aula virtual
lectura académica
escritura académica
status_str publishedVersion
title Moodle Platform in Academic Literacy: Use of the Virtual Classroom in a Workshop on Reading and Writing
title_full Moodle Platform in Academic Literacy: Use of the Virtual Classroom in a Workshop on Reading and Writing
title_fullStr Moodle Platform in Academic Literacy: Use of the Virtual Classroom in a Workshop on Reading and Writing
title_full_unstemmed Moodle Platform in Academic Literacy: Use of the Virtual Classroom in a Workshop on Reading and Writing
title_short Moodle Platform in Academic Literacy: Use of the Virtual Classroom in a Workshop on Reading and Writing
title_sort Moodle Platform in Academic Literacy: Use of the Virtual Classroom in a Workshop on Reading and Writing
topic information and communication technologies
educational platform
virtual classroom
academic reading
academic writing
tecnologías de la información y comunicación
plataforma educativa
aula virtual
lectura académica
escritura académica
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1923
https://hdl.handle.net/10895/3976