Assessment Rubric. Ways to Use it and Knowledge Acquisition, by a Group of University Professors
Rúbrica de evaluación. Usos y aprendizajes en un grupo de docentes universitarios
2020 | |
rubrics higher education university teaching teacher professional development formative assessment rúbricas educación superior docencia universitaria desarrollo profesional docente evaluación formativa |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2234
https://hdl.handle.net/10895/3984 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178713520668672 |
---|---|
author | Kweksilber, Carola |
author2 | Trías , Daniel |
author2_role | author |
author_facet | Kweksilber, Carola Trías , Daniel |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Kweksilber, Carola Trías , Daniel |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:23Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:23Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2020-11-04 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The aim of this study is to know the way in which a group of university professors use the assessment rubric and the knowledge they acquire when adding this tool. A single case study is conducted, using a qualitative methodology. Participant observation and in-depth interviews are used as data collection instruments. Results indicate that the use has several stages. First, all the interviewed elaborate their own tools; then they apply them to improve the assessment and finally they analyze the results in search of coincidences and differences from which to make decisions regarding ways to teach. Concerning the learning, professors identify new knowledge acquisition in respect to their courses and themselves, which they later add to improve their performance. The results show a relationship between the use of the rubric and the reflection on the experience, as well as a not sufficiently explored potential regarding the pedagogic function of the rubric for the development of the faculty staff. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | El objetivo de este trabajo es conocer la forma en que utiliza la rúbrica de evaluación un grupo específico de profesores universitarios, e identificar los aprendizajes que adquieren por incorporar la herramienta. Se realiza un estudio de caso con metodología cualitativa, en el que se utiliza la observación participante y la entrevista en profundidad como instrumentos de recolección de datos. Respecto al uso de la rúbrica, se describen tres instancias: la elaboración del instrumento; su aplicación para mejorar las evaluaciones y el análisis de los rendimientos. Esta última etapa muchas veces deriva en acciones por parte de cada docente para mejorar el curso en general y su forma de enseñar en particular. Respecto a los aprendizajes, los profesores perciben que, al usar la rúbrica como herramienta de evaluación, descubren elementos nuevos respecto a los cursos y respecto a sí mismos. Señalan que esos hallazgos se convierten en insumos para mejorar sus prácticas. Los resultados muestran una relación entre el uso de la rúbrica y la reflexión sobre la experiencia y sugieren la existencia de un potencial —no suficientemente explorado—, respecto a la función pedagógica de la herramienta para el desarrollo profesional docente. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2234 10.22235/pe.v13i2.2234 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3984 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2234/2232 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2020 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 13 No. 2 (2020): Páginas de Educación ; 100-124 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Páginas de Educación ; 100-124 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v13i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 2 (2020): Páginas de Educación ; 100-124 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | rubrics higher education university teaching teacher professional development formative assessment |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | rúbricas educación superior docencia universitaria desarrollo profesional docente evaluación formativa |
dc.title.none.fl_str_mv | Assessment Rubric. Ways to Use it and Knowledge Acquisition, by a Group of University Professors Rúbrica de evaluación. Usos y aprendizajes en un grupo de docentes universitarios |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The aim of this study is to know the way in which a group of university professors use the assessment rubric and the knowledge they acquire when adding this tool. A single case study is conducted, using a qualitative methodology. Participant observation and in-depth interviews are used as data collection instruments. Results indicate that the use has several stages. First, all the interviewed elaborate their own tools; then they apply them to improve the assessment and finally they analyze the results in search of coincidences and differences from which to make decisions regarding ways to teach. Concerning the learning, professors identify new knowledge acquisition in respect to their courses and themselves, which they later add to improve their performance. The results show a relationship between the use of the rubric and the reflection on the experience, as well as a not sufficiently explored potential regarding the pedagogic function of the rubric for the development of the faculty staff. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_d07937aa9e74127d096e0b65ab56ad65 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v13i2.2234 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3984 |
publishDate | 2020 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2020 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Kweksilber, CarolaTrías , Daniel2020-11-042023-09-13T12:57:23Z2023-09-13T12:57:23Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/223410.22235/pe.v13i2.2234https://hdl.handle.net/10895/3984The aim of this study is to know the way in which a group of university professors use the assessment rubric and the knowledge they acquire when adding this tool. A single case study is conducted, using a qualitative methodology. Participant observation and in-depth interviews are used as data collection instruments. Results indicate that the use has several stages. First, all the interviewed elaborate their own tools; then they apply them to improve the assessment and finally they analyze the results in search of coincidences and differences from which to make decisions regarding ways to teach. Concerning the learning, professors identify new knowledge acquisition in respect to their courses and themselves, which they later add to improve their performance. The results show a relationship between the use of the rubric and the reflection on the experience, as well as a not sufficiently explored potential regarding the pedagogic function of the rubric for the development of the faculty staff.El objetivo de este trabajo es conocer la forma en que utiliza la rúbrica de evaluación un grupo específico de profesores universitarios, e identificar los aprendizajes que adquieren por incorporar la herramienta. Se realiza un estudio de caso con metodología cualitativa, en el que se utiliza la observación participante y la entrevista en profundidad como instrumentos de recolección de datos. Respecto al uso de la rúbrica, se describen tres instancias: la elaboración del instrumento; su aplicación para mejorar las evaluaciones y el análisis de los rendimientos. Esta última etapa muchas veces deriva en acciones por parte de cada docente para mejorar el curso en general y su forma de enseñar en particular. Respecto a los aprendizajes, los profesores perciben que, al usar la rúbrica como herramienta de evaluación, descubren elementos nuevos respecto a los cursos y respecto a sí mismos. Señalan que esos hallazgos se convierten en insumos para mejorar sus prácticas. Los resultados muestran una relación entre el uso de la rúbrica y la reflexión sobre la experiencia y sugieren la existencia de un potencial —no suficientemente explorado—, respecto a la función pedagógica de la herramienta para el desarrollo profesional docente.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2234/2232Derechos de autor 2020 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 13 No. 2 (2020): Páginas de Educación ; 100-124Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Páginas de Educación ; 100-124Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 2 (2020): Páginas de Educación ; 100-1241688-74681688-528710.22235/pe.v13i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayrubricshigher educationuniversity teachingteacher professional developmentformative assessmentrúbricaseducación superiordocencia universitariadesarrollo profesional docenteevaluación formativaAssessment Rubric. Ways to Use it and Knowledge Acquisition, by a Group of University ProfessorsRúbrica de evaluación. Usos y aprendizajes en un grupo de docentes universitariosinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39842023-09-13 09:57:23.098oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3984Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:23LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Assessment Rubric. Ways to Use it and Knowledge Acquisition, by a Group of University Professors Kweksilber, Carola rubrics higher education university teaching teacher professional development formative assessment rúbricas educación superior docencia universitaria desarrollo profesional docente evaluación formativa |
status_str | publishedVersion |
title | Assessment Rubric. Ways to Use it and Knowledge Acquisition, by a Group of University Professors |
title_full | Assessment Rubric. Ways to Use it and Knowledge Acquisition, by a Group of University Professors |
title_fullStr | Assessment Rubric. Ways to Use it and Knowledge Acquisition, by a Group of University Professors |
title_full_unstemmed | Assessment Rubric. Ways to Use it and Knowledge Acquisition, by a Group of University Professors |
title_short | Assessment Rubric. Ways to Use it and Knowledge Acquisition, by a Group of University Professors |
title_sort | Assessment Rubric. Ways to Use it and Knowledge Acquisition, by a Group of University Professors |
topic | rubrics higher education university teaching teacher professional development formative assessment rúbricas educación superior docencia universitaria desarrollo profesional docente evaluación formativa |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2234 https://hdl.handle.net/10895/3984 |