Depiction of violence in three films by Adrián Caetano

La representación de la violencia en tres películas de Adrián Caetano

Dillon, Alfredo
Detalles Bibliográficos
2014
audiovisual narrative
contemporary Latin American cinema
New Argentine Cinema
crisis
violence
narrativa audiovisual
cine latinoamericano contemporáneo
Nuevo Cine Argentino
crisis
violencia
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/398
https://hdl.handle.net/10895/3435
Acceso abierto
_version_ 1815178699085971456
author Dillon, Alfredo
author_facet Dillon, Alfredo
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Dillon, Alfredo
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:10Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:10Z
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv The aim of this work is to analyze the ways in which violence is represented in Adrián Caetano's cinema. Born in Uruguay, Caetano is one of the most iconic directors of the New Argentine Cinema. This article focuses on three of his most important films: Bolivia (2001), Un oso rojo (A Red Bear, 2002) and Crónica de una fuga (Chronicle of an Escape, 2006). In all of these movies, violence is central to the plot and shapes the narrative forms in different ways. In Caetano's cinema, community is always threatened by the menace of dissolution. Violence flourishes as a consequence of this permanent threat, and it functions as a force that restores the social barriers weakened by the collective crisis.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El objetivo de este trabajo es dar cuenta de los modos de representación de la violencia en el cine de Adrián Caetano, director nacido en Uruguay y uno de los representantes más emblemáticos del denominado Nuevo Cine Argentino. Para eso, nos proponemos trazar una lectura crítica de tres de sus películas más importantes: Bolivia (2001), Un oso rojo (2002) y Crónica de una fuga (2006). En dichas obras, el fenómeno de la violencia constituye el núcleo de la trama y permea las formas narrativas, aunque de maneras diferentes en cada largometraje. En el cine de Caetano la comunidad siempre está amenazada por el fantasma de la disolución; en medio de ese peligro prolifera la violencia, entendida como una fuerza capaz de restituir las fronteras sociales que la crisis ha vuelto endebles. 
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/398
10.22235/d.v0i21.398
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3435
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/398/371
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Dixit
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Dixit; No. 21 (2014): Dixit; 20-35
dc.source.es-ES.fl_str_mv Dixit; Núm. 21 (2014): Dixit; 20-35
dc.source.none.fl_str_mv 0797-3691
1688-3497
10.22235/d.v0i21
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Dixit; N.º 21 (2014): Dixit; 20-35
dc.subject.en-US.fl_str_mv audiovisual narrative
contemporary Latin American cinema
New Argentine Cinema
crisis
violence
dc.subject.es-ES.fl_str_mv narrativa audiovisual
cine latinoamericano contemporáneo
Nuevo Cine Argentino
crisis
violencia
dc.title.none.fl_str_mv Depiction of violence in three films by Adrián Caetano
La representación de la violencia en tres películas de Adrián Caetano
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The aim of this work is to analyze the ways in which violence is represented in Adrián Caetano's cinema. Born in Uruguay, Caetano is one of the most iconic directors of the New Argentine Cinema. This article focuses on three of his most important films: Bolivia (2001), Un oso rojo (A Red Bear, 2002) and Crónica de una fuga (Chronicle of an Escape, 2006). In all of these movies, violence is central to the plot and shapes the narrative forms in different ways. In Caetano's cinema, community is always threatened by the menace of dissolution. Violence flourishes as a consequence of this permanent threat, and it functions as a force that restores the social barriers weakened by the collective crisis.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_cc155b3f33578c5a03caac296c7ecb81
identifier_str_mv 10.22235/d.v0i21.398
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3435
publishDate 2014
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Dixit
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es
spelling Dillon, Alfredo2014-09-302023-09-12T19:14:10Z2023-09-12T19:14:10Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/39810.22235/d.v0i21.398https://hdl.handle.net/10895/3435The aim of this work is to analyze the ways in which violence is represented in Adrián Caetano's cinema. Born in Uruguay, Caetano is one of the most iconic directors of the New Argentine Cinema. This article focuses on three of his most important films: Bolivia (2001), Un oso rojo (A Red Bear, 2002) and Crónica de una fuga (Chronicle of an Escape, 2006). In all of these movies, violence is central to the plot and shapes the narrative forms in different ways. In Caetano's cinema, community is always threatened by the menace of dissolution. Violence flourishes as a consequence of this permanent threat, and it functions as a force that restores the social barriers weakened by the collective crisis.El objetivo de este trabajo es dar cuenta de los modos de representación de la violencia en el cine de Adrián Caetano, director nacido en Uruguay y uno de los representantes más emblemáticos del denominado Nuevo Cine Argentino. Para eso, nos proponemos trazar una lectura crítica de tres de sus películas más importantes: Bolivia (2001), Un oso rojo (2002) y Crónica de una fuga (2006). En dichas obras, el fenómeno de la violencia constituye el núcleo de la trama y permea las formas narrativas, aunque de maneras diferentes en cada largometraje. En el cine de Caetano la comunidad siempre está amenazada por el fantasma de la disolución; en medio de ese peligro prolifera la violencia, entendida como una fuerza capaz de restituir las fronteras sociales que la crisis ha vuelto endebles. application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/398/371Derechos de autor 2014 Dixithttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.esinfo:eu-repo/semantics/openAccessDixit; No. 21 (2014): Dixit; 20-35Dixit; Núm. 21 (2014): Dixit; 20-35Dixit; N.º 21 (2014): Dixit; 20-350797-36911688-349710.22235/d.v0i21reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayaudiovisual narrativecontemporary Latin American cinemaNew Argentine Cinemacrisisviolencenarrativa audiovisualcine latinoamericano contemporáneoNuevo Cine ArgentinocrisisviolenciaDepiction of violence in three films by Adrián CaetanoLa representación de la violencia en tres películas de Adrián Caetanoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/34352023-09-12 16:14:10.38oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3435Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-12T19:14:10LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Depiction of violence in three films by Adrián Caetano
Dillon, Alfredo
audiovisual narrative
contemporary Latin American cinema
New Argentine Cinema
crisis
violence
narrativa audiovisual
cine latinoamericano contemporáneo
Nuevo Cine Argentino
crisis
violencia
status_str publishedVersion
title Depiction of violence in three films by Adrián Caetano
title_full Depiction of violence in three films by Adrián Caetano
title_fullStr Depiction of violence in three films by Adrián Caetano
title_full_unstemmed Depiction of violence in three films by Adrián Caetano
title_short Depiction of violence in three films by Adrián Caetano
title_sort Depiction of violence in three films by Adrián Caetano
topic audiovisual narrative
contemporary Latin American cinema
New Argentine Cinema
crisis
violence
narrativa audiovisual
cine latinoamericano contemporáneo
Nuevo Cine Argentino
crisis
violencia
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/398
https://hdl.handle.net/10895/3435