GOAL ORIENTATIONS, ACADEMIC ACHIEVEMENT AND GENDER IN COLLEGE STUDENTS

ORIENTACIONES MOTIVACIONALES, RENDIMIENTO ACADÉMICO Y GÉNERO EN ESTUDIANTES DE BACHILLERATO

Alemán, María José - Trías, Daniel - Curione, Karina
Detalles Bibliográficos
2011
goal orientations
academic achievement
gender
learning
educational psychology
orientación a metas
rendimiento académico
género
aprendizaje
psicología educacional
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/82
https://hdl.handle.net/10895/2804
Acceso abierto
_version_ 1815178698685415424
author Alemán, María José
author2 Trías, Daniel
Curione, Karina
author2_role author
author
author_facet Alemán, María José
Trías, Daniel
Curione, Karina
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Alemán, María José
Trías, Daniel
Curione, Karina
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:51:55Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:51:55Z
dc.date.none.fl_str_mv 2011-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv A study with college students is presented; this study aims to investigate to what extent the goal orientation and gender predict their academic achievement. The sample was a purposive sample of 116 students of medium-high social class of fifth degree. The motivational orientations (learning, avoidance and performance) were measured by the Self-report Questionnaire MEVA (Alonso Tapia, 2005). The academic achievement was measured by the average scores in a group of courses. The results show that the academic achievement is significantly different when the motivational orientations are considered. Orientation to learning led to the highest levels of achievement, as compared to avoidance and performance. Women scored higher in academic achievement. The role of educational contexts that promote the diversity are discussed, contemplating different motivational orientations and gender.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Se presenta un estudio con estudiantes de bachillerato cuyo objetivo es indagar en qué medida la orientación motivacional y el género se reflejan en su rendimiento académico. Se trabajó con una muestra intencional de 116 alumnos, de un nivel socioeconómico medio-alto, que cursaban quinto año. Las orientaciones motivacionales (aprendizaje, evitación, lucimiento) fueron evaluadas mediante el cuestionario de auto-informe MEVA (Alonso Tapia, 2005). El rendimiento académico fue medido por el promedio de calificaciones en un conjunto de asignaturas. Se ha observado que el rendimiento académico difiere significativamente al considerar las distintas orientaciones motivacionales. Es la orientación al aprendizaje la que redunda en niveles más altos de rendimiento. Las mujeres obtienen niveles de rendimiento significativamente más altos. Se discute el papel de los contextos educativos que promueven diversidad contemplando distintas orientaciones motivacionales y considerando el género.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/82
10.22235/cp.v5i2.82
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/2804
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/82/73
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2011 Ciencias Psicológicas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2011; Volumen 5 (2); 159-166
dc.source.es-ES.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2011; Volumen 5 (2); 159-166
dc.source.none.fl_str_mv 1688-4221
10.22235/cp.v5i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2011; Volumen 5 (2); 159-166
dc.subject.en-US.fl_str_mv goal orientations
academic achievement
gender
learning
educational psychology
dc.subject.es-ES.fl_str_mv orientación a metas
rendimiento académico
género
aprendizaje
psicología educacional
dc.title.none.fl_str_mv GOAL ORIENTATIONS, ACADEMIC ACHIEVEMENT AND GENDER IN COLLEGE STUDENTS
ORIENTACIONES MOTIVACIONALES, RENDIMIENTO ACADÉMICO Y GÉNERO EN ESTUDIANTES DE BACHILLERATO
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description A study with college students is presented; this study aims to investigate to what extent the goal orientation and gender predict their academic achievement. The sample was a purposive sample of 116 students of medium-high social class of fifth degree. The motivational orientations (learning, avoidance and performance) were measured by the Self-report Questionnaire MEVA (Alonso Tapia, 2005). The academic achievement was measured by the average scores in a group of courses. The results show that the academic achievement is significantly different when the motivational orientations are considered. Orientation to learning led to the highest levels of achievement, as compared to avoidance and performance. Women scored higher in academic achievement. The role of educational contexts that promote the diversity are discussed, contemplating different motivational orientations and gender.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_c8319eef88d8118cd39111e36009d5d5
identifier_str_mv 10.22235/cp.v5i2.82
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2804
publishDate 2011
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2011 Ciencias Psicológicas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Alemán, María JoséTrías, DanielCurione, Karina2011-11-302023-08-31T18:51:55Z2023-08-31T18:51:55Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/8210.22235/cp.v5i2.82https://hdl.handle.net/10895/2804A study with college students is presented; this study aims to investigate to what extent the goal orientation and gender predict their academic achievement. The sample was a purposive sample of 116 students of medium-high social class of fifth degree. The motivational orientations (learning, avoidance and performance) were measured by the Self-report Questionnaire MEVA (Alonso Tapia, 2005). The academic achievement was measured by the average scores in a group of courses. The results show that the academic achievement is significantly different when the motivational orientations are considered. Orientation to learning led to the highest levels of achievement, as compared to avoidance and performance. Women scored higher in academic achievement. The role of educational contexts that promote the diversity are discussed, contemplating different motivational orientations and gender.Se presenta un estudio con estudiantes de bachillerato cuyo objetivo es indagar en qué medida la orientación motivacional y el género se reflejan en su rendimiento académico. Se trabajó con una muestra intencional de 116 alumnos, de un nivel socioeconómico medio-alto, que cursaban quinto año. Las orientaciones motivacionales (aprendizaje, evitación, lucimiento) fueron evaluadas mediante el cuestionario de auto-informe MEVA (Alonso Tapia, 2005). El rendimiento académico fue medido por el promedio de calificaciones en un conjunto de asignaturas. Se ha observado que el rendimiento académico difiere significativamente al considerar las distintas orientaciones motivacionales. Es la orientación al aprendizaje la que redunda en niveles más altos de rendimiento. Las mujeres obtienen niveles de rendimiento significativamente más altos. Se discute el papel de los contextos educativos que promueven diversidad contemplando distintas orientaciones motivacionales y considerando el género.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/82/73Derechos de autor 2011 Ciencias Psicológicashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2011; Volumen 5 (2); 159-166Ciencias Psicológicas; 2011; Volumen 5 (2); 159-166Ciencias Psicológicas; 2011; Volumen 5 (2); 159-1661688-422110.22235/cp.v5i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaygoal orientationsacademic achievementgenderlearningeducational psychologyorientación a metasrendimiento académicogéneroaprendizajepsicología educacionalGOAL ORIENTATIONS, ACADEMIC ACHIEVEMENT AND GENDER IN COLLEGE STUDENTSORIENTACIONES MOTIVACIONALES, RENDIMIENTO ACADÉMICO Y GÉNERO EN ESTUDIANTES DE BACHILLERATOinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/28042023-08-31 15:51:55.972oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2804Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:51:55LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle GOAL ORIENTATIONS, ACADEMIC ACHIEVEMENT AND GENDER IN COLLEGE STUDENTS
Alemán, María José
goal orientations
academic achievement
gender
learning
educational psychology
orientación a metas
rendimiento académico
género
aprendizaje
psicología educacional
status_str publishedVersion
title GOAL ORIENTATIONS, ACADEMIC ACHIEVEMENT AND GENDER IN COLLEGE STUDENTS
title_full GOAL ORIENTATIONS, ACADEMIC ACHIEVEMENT AND GENDER IN COLLEGE STUDENTS
title_fullStr GOAL ORIENTATIONS, ACADEMIC ACHIEVEMENT AND GENDER IN COLLEGE STUDENTS
title_full_unstemmed GOAL ORIENTATIONS, ACADEMIC ACHIEVEMENT AND GENDER IN COLLEGE STUDENTS
title_short GOAL ORIENTATIONS, ACADEMIC ACHIEVEMENT AND GENDER IN COLLEGE STUDENTS
title_sort GOAL ORIENTATIONS, ACADEMIC ACHIEVEMENT AND GENDER IN COLLEGE STUDENTS
topic goal orientations
academic achievement
gender
learning
educational psychology
orientación a metas
rendimiento académico
género
aprendizaje
psicología educacional
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/82
https://hdl.handle.net/10895/2804