Roles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions.

El papel de la Dirección liceal y los Consejos de participación: tensiones y sugerencias prácticas.

Echeverriarza, María Paz - Pereda, Cecilia - Silveira, Yanet
Detalles Bibliográficos
2011
participación
directores
liceos públicos
Uruguay
Ley de Educación
participation
principals
public high schools
Uruguay
Education Law
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/632
https://hdl.handle.net/10895/3848
Acceso abierto
_version_ 1815178716045639680
author Echeverriarza, María Paz
author2 Pereda, Cecilia
Silveira, Yanet
author2_role author
author
author_facet Echeverriarza, María Paz
Pereda, Cecilia
Silveira, Yanet
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Echeverriarza, María Paz
Pereda, Cecilia
Silveira, Yanet
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:55:55Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:55:55Z
dc.date.none.fl_str_mv 2011-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. This article is framed within the conceptual discussion on the role of principals of secondary education schools, given the establishment of instances of public participation, such as the Participation Councils established by the Uruguayan General Law of Education no. 18 437. This research was nurtured by two complementary sources: a selection of specific literature and three Training Workshops with principals from twenty-three secondary schools from three Departments in Uruguay co-organized by the Education Sector of UNESCO Montevideo and the nation’s Council of Secondary Education. Within this framework, we identify some tensions related to the role of principals in the practice of calls for meetings and running of these spaces for participation in their schools; we also provide some clues for educational policies.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. Este artículo se ubica en la discusión conceptual sobre el rol de dirección en centros educativos de enseñanza media ante la instalación de ámbitos de participación ciudadana, como son los Consejos de Participación establecidos en la Ley General de Educación 18.437. La reflexión que aquí se presenta fue abonada por dos vertientes complementarias: una selección bibliográfica específica en la temática y tres Jornadas de Formación con directores de veintitrés liceos en tres Departamentos de Uruguay, co-organizadas por el Sector de Educación de UNESCO Montevideo y el Consejo de Enseñanza Secundaria. En este marco se identifican algunas tensiones que se presentan al rol de dirección en la práctica de la convocatoria y funcionamiento de estos espacios en los liceos y se sugieren algunas pistas de política educativa.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/632
10.22235/pe.v4i1.632
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3848
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/632/631
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2011 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 4 No. 1 (2011): Páginas de Educación; 56-77
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 4 Núm. 1 (2011): Páginas de Educación; 56-77
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v4i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 4 N.º 1 (2011): Páginas de Educación; 56-77
dc.subject.en-US.fl_str_mv participation
principals
public high schools
Uruguay
Education Law
dc.subject.es-ES.fl_str_mv participación
directores
liceos públicos
Uruguay
Ley de Educación
dc.title.none.fl_str_mv Roles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions.
El papel de la Dirección liceal y los Consejos de participación: tensiones y sugerencias prácticas.
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. This article is framed within the conceptual discussion on the role of principals of secondary education schools, given the establishment of instances of public participation, such as the Participation Councils established by the Uruguayan General Law of Education no. 18 437. This research was nurtured by two complementary sources: a selection of specific literature and three Training Workshops with principals from twenty-three secondary schools from three Departments in Uruguay co-organized by the Education Sector of UNESCO Montevideo and the nation’s Council of Secondary Education. Within this framework, we identify some tensions related to the role of principals in the practice of calls for meetings and running of these spaces for participation in their schools; we also provide some clues for educational policies.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_c477509a86b0f4f61b344cd299ff7c47
identifier_str_mv 10.22235/pe.v4i1.632
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3848
publishDate 2011
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2011 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Echeverriarza, María PazPereda, CeciliaSilveira, Yanet2011-11-302023-09-13T12:55:55Z2023-09-13T12:55:55Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/63210.22235/pe.v4i1.632https://hdl.handle.net/10895/3848Abstract. This article is framed within the conceptual discussion on the role of principals of secondary education schools, given the establishment of instances of public participation, such as the Participation Councils established by the Uruguayan General Law of Education no. 18 437. This research was nurtured by two complementary sources: a selection of specific literature and three Training Workshops with principals from twenty-three secondary schools from three Departments in Uruguay co-organized by the Education Sector of UNESCO Montevideo and the nation’s Council of Secondary Education. Within this framework, we identify some tensions related to the role of principals in the practice of calls for meetings and running of these spaces for participation in their schools; we also provide some clues for educational policies.Resumen. Este artículo se ubica en la discusión conceptual sobre el rol de dirección en centros educativos de enseñanza media ante la instalación de ámbitos de participación ciudadana, como son los Consejos de Participación establecidos en la Ley General de Educación 18.437. La reflexión que aquí se presenta fue abonada por dos vertientes complementarias: una selección bibliográfica específica en la temática y tres Jornadas de Formación con directores de veintitrés liceos en tres Departamentos de Uruguay, co-organizadas por el Sector de Educación de UNESCO Montevideo y el Consejo de Enseñanza Secundaria. En este marco se identifican algunas tensiones que se presentan al rol de dirección en la práctica de la convocatoria y funcionamiento de estos espacios en los liceos y se sugieren algunas pistas de política educativa.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/632/631Derechos de autor 2011 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 4 No. 1 (2011): Páginas de Educación; 56-77Páginas de Educación; Vol. 4 Núm. 1 (2011): Páginas de Educación; 56-77Páginas de Educación ; Vol. 4 N.º 1 (2011): Páginas de Educación; 56-771688-74681688-528710.22235/pe.v4i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayparticipacióndirectoresliceos públicosUruguayLey de Educaciónparticipationprincipalspublic high schoolsUruguayEducation LawRoles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions.El papel de la Dirección liceal y los Consejos de participación: tensiones y sugerencias prácticas.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38482023-09-13 09:55:55.966oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3848Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:55:55LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Roles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions.
Echeverriarza, María Paz
participación
directores
liceos públicos
Uruguay
Ley de Educación
participation
principals
public high schools
Uruguay
Education Law
status_str publishedVersion
title Roles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions.
title_full Roles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions.
title_fullStr Roles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions.
title_full_unstemmed Roles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions.
title_short Roles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions.
title_sort Roles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions.
topic participación
directores
liceos públicos
Uruguay
Ley de Educación
participation
principals
public high schools
Uruguay
Education Law
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/632
https://hdl.handle.net/10895/3848