Roles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions.
El papel de la Dirección liceal y los Consejos de participación: tensiones y sugerencias prácticas.
2011 | |
participación directores liceos públicos Uruguay Ley de Educación participation principals public high schools Uruguay Education Law |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/632
https://hdl.handle.net/10895/3848 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178716045639680 |
---|---|
author | Echeverriarza, María Paz |
author2 | Pereda, Cecilia Silveira, Yanet |
author2_role | author author |
author_facet | Echeverriarza, María Paz Pereda, Cecilia Silveira, Yanet |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Echeverriarza, María Paz Pereda, Cecilia Silveira, Yanet |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:55:55Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:55:55Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2011-11-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. This article is framed within the conceptual discussion on the role of principals of secondary education schools, given the establishment of instances of public participation, such as the Participation Councils established by the Uruguayan General Law of Education no. 18 437. This research was nurtured by two complementary sources: a selection of specific literature and three Training Workshops with principals from twenty-three secondary schools from three Departments in Uruguay co-organized by the Education Sector of UNESCO Montevideo and the nation’s Council of Secondary Education. Within this framework, we identify some tensions related to the role of principals in the practice of calls for meetings and running of these spaces for participation in their schools; we also provide some clues for educational policies. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen. Este artículo se ubica en la discusión conceptual sobre el rol de dirección en centros educativos de enseñanza media ante la instalación de ámbitos de participación ciudadana, como son los Consejos de Participación establecidos en la Ley General de Educación 18.437. La reflexión que aquí se presenta fue abonada por dos vertientes complementarias: una selección bibliográfica específica en la temática y tres Jornadas de Formación con directores de veintitrés liceos en tres Departamentos de Uruguay, co-organizadas por el Sector de Educación de UNESCO Montevideo y el Consejo de Enseñanza Secundaria. En este marco se identifican algunas tensiones que se presentan al rol de dirección en la práctica de la convocatoria y funcionamiento de estos espacios en los liceos y se sugieren algunas pistas de política educativa. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/632 10.22235/pe.v4i1.632 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3848 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/632/631 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2011 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 4 No. 1 (2011): Páginas de Educación; 56-77 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 4 Núm. 1 (2011): Páginas de Educación; 56-77 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v4i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 4 N.º 1 (2011): Páginas de Educación; 56-77 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | participation principals public high schools Uruguay Education Law |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | participación directores liceos públicos Uruguay Ley de Educación |
dc.title.none.fl_str_mv | Roles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions. El papel de la Dirección liceal y los Consejos de participación: tensiones y sugerencias prácticas. |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. This article is framed within the conceptual discussion on the role of principals of secondary education schools, given the establishment of instances of public participation, such as the Participation Councils established by the Uruguayan General Law of Education no. 18 437. This research was nurtured by two complementary sources: a selection of specific literature and three Training Workshops with principals from twenty-three secondary schools from three Departments in Uruguay co-organized by the Education Sector of UNESCO Montevideo and the nation’s Council of Secondary Education. Within this framework, we identify some tensions related to the role of principals in the practice of calls for meetings and running of these spaces for participation in their schools; we also provide some clues for educational policies. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_c477509a86b0f4f61b344cd299ff7c47 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v4i1.632 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3848 |
publishDate | 2011 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2011 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Echeverriarza, María PazPereda, CeciliaSilveira, Yanet2011-11-302023-09-13T12:55:55Z2023-09-13T12:55:55Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/63210.22235/pe.v4i1.632https://hdl.handle.net/10895/3848Abstract. This article is framed within the conceptual discussion on the role of principals of secondary education schools, given the establishment of instances of public participation, such as the Participation Councils established by the Uruguayan General Law of Education no. 18 437. This research was nurtured by two complementary sources: a selection of specific literature and three Training Workshops with principals from twenty-three secondary schools from three Departments in Uruguay co-organized by the Education Sector of UNESCO Montevideo and the nation’s Council of Secondary Education. Within this framework, we identify some tensions related to the role of principals in the practice of calls for meetings and running of these spaces for participation in their schools; we also provide some clues for educational policies.Resumen. Este artículo se ubica en la discusión conceptual sobre el rol de dirección en centros educativos de enseñanza media ante la instalación de ámbitos de participación ciudadana, como son los Consejos de Participación establecidos en la Ley General de Educación 18.437. La reflexión que aquí se presenta fue abonada por dos vertientes complementarias: una selección bibliográfica específica en la temática y tres Jornadas de Formación con directores de veintitrés liceos en tres Departamentos de Uruguay, co-organizadas por el Sector de Educación de UNESCO Montevideo y el Consejo de Enseñanza Secundaria. En este marco se identifican algunas tensiones que se presentan al rol de dirección en la práctica de la convocatoria y funcionamiento de estos espacios en los liceos y se sugieren algunas pistas de política educativa.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/632/631Derechos de autor 2011 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 4 No. 1 (2011): Páginas de Educación; 56-77Páginas de Educación; Vol. 4 Núm. 1 (2011): Páginas de Educación; 56-77Páginas de Educación ; Vol. 4 N.º 1 (2011): Páginas de Educación; 56-771688-74681688-528710.22235/pe.v4i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayparticipacióndirectoresliceos públicosUruguayLey de Educaciónparticipationprincipalspublic high schoolsUruguayEducation LawRoles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions.El papel de la Dirección liceal y los Consejos de participación: tensiones y sugerencias prácticas.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38482023-09-13 09:55:55.966oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3848Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:55:55LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Roles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions. Echeverriarza, María Paz participación directores liceos públicos Uruguay Ley de Educación participation principals public high schools Uruguay Education Law |
status_str | publishedVersion |
title | Roles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions. |
title_full | Roles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions. |
title_fullStr | Roles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions. |
title_full_unstemmed | Roles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions. |
title_short | Roles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions. |
title_sort | Roles of principals and participation boards in Secondary Schools: tensions and practical suggestions. |
topic | participación directores liceos públicos Uruguay Ley de Educación participation principals public high schools Uruguay Education Law |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/632 https://hdl.handle.net/10895/3848 |