EVALUATION OF COGNITIVE AND SOCIAL COMPETENCES IN CHILDREN THAT HAVE BEEN IN THE STREET

EVALUACIÓN DE LAS COMPETENCIAS COGNITIVAS Y SOCIALES DE NIÑOS QUE HAN ESTADO EN SITUACIÓN DE CALLE

Cuadro, A. - Barg, G. - Navarrete, I. - Suero, M.
Detalles Bibliográficos
2008
Homeless children
mental competence
Child development
Niños de la calle
Competencia mental
Desarrollo infantil
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/647
https://hdl.handle.net/10895/2935
Acceso abierto
_version_ 1815178694289784832
author Cuadro, A.
author2 Barg, G.
Navarrete, I.
Suero, M.
author2_role author
author
author
author_facet Cuadro, A.
Barg, G.
Navarrete, I.
Suero, M.
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Cuadro, A.
Barg, G.
Navarrete, I.
Suero, M.
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:53:02Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:53:02Z
dc.date.none.fl_str_mv 2008-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv The following study is an exploratory approach to the population of street children of Montevideo. It involves 27 children of both sexes between 7 and 13 years. Sociodemographic variables were considered and it was evaluated the neuropsychological development, including the use of oral language, the relationship with the writing code, logical-mathematical reasoning skills, cognitive functioning and exploring some psychopathological indicators. The results show that this is a population with high levels of weaknesses and vulnerabilities, and a significant presence of behavioral disorders. In the cognitive aspect, there is some level of effectiveness in the implementation of intellectual nonverbal operations. In the verbal tasks, significant deficits for the low overall development of language were found. This would have a negative impact on school integration as well as on the capacity for self-regulation of behavior.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv En el siguiente estudio se busca una aproximación exploratoria a la población de los niños y niñas en situación de calle de Montevideo. Se trabajo con 27 niños de ambos sexos de entre 7 y 13 años. Se consideraron las variables sociodemográficas y se evaluó el desarrollo neuropsicológico, incluyendo la utilización del lenguaje oral, la relación con el código escrito, las habilidades de razonamiento lógico-matemático, el funcionamiento cognitivo general y la exploración de algunos indicadores psicopatológicos. Los resultados muestran que se trata de una población con un alto nivel de carencias y vulnerabilidades, y una importante presencia de trastornos comportamentales. En el aspecto cognitivo, se encuentra algún nivel de efectividad en la ejecución intelectual de operaciones no verbales. En las  tareas verbales, se comprobaría un déficit significativo por el escaso desarrollo general del lenguaje. Esto tendría consecuencias negativas en la inserción escolar así como en la capacidad de auto-regulación del comportamiento.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/647
10.22235/cp.v0i2.647
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/2935
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/647/645
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2008 Universidad Católica del Uruguay
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2008, Volumen 2 (2); 143-152
dc.source.es-ES.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2008, Volumen 2 (2); 143-152
dc.source.none.fl_str_mv 1688-4221
10.22235/cp.v0i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2008, Volumen 2 (2); 143-152
dc.subject.en-US.fl_str_mv Homeless children
mental competence
Child development
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Niños de la calle
Competencia mental
Desarrollo infantil
dc.title.none.fl_str_mv EVALUATION OF COGNITIVE AND SOCIAL COMPETENCES IN CHILDREN THAT HAVE BEEN IN THE STREET
EVALUACIÓN DE LAS COMPETENCIAS COGNITIVAS Y SOCIALES DE NIÑOS QUE HAN ESTADO EN SITUACIÓN DE CALLE
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The following study is an exploratory approach to the population of street children of Montevideo. It involves 27 children of both sexes between 7 and 13 years. Sociodemographic variables were considered and it was evaluated the neuropsychological development, including the use of oral language, the relationship with the writing code, logical-mathematical reasoning skills, cognitive functioning and exploring some psychopathological indicators. The results show that this is a population with high levels of weaknesses and vulnerabilities, and a significant presence of behavioral disorders. In the cognitive aspect, there is some level of effectiveness in the implementation of intellectual nonverbal operations. In the verbal tasks, significant deficits for the low overall development of language were found. This would have a negative impact on school integration as well as on the capacity for self-regulation of behavior.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_c3d6393c7ba2aa8d23fe971594bec271
identifier_str_mv 10.22235/cp.v0i2.647
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2935
publishDate 2008
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2008 Universidad Católica del Uruguay
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Cuadro, A.Barg, G.Navarrete, I.Suero, M.2008-11-302023-08-31T18:53:02Z2023-08-31T18:53:02Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/64710.22235/cp.v0i2.647https://hdl.handle.net/10895/2935The following study is an exploratory approach to the population of street children of Montevideo. It involves 27 children of both sexes between 7 and 13 years. Sociodemographic variables were considered and it was evaluated the neuropsychological development, including the use of oral language, the relationship with the writing code, logical-mathematical reasoning skills, cognitive functioning and exploring some psychopathological indicators. The results show that this is a population with high levels of weaknesses and vulnerabilities, and a significant presence of behavioral disorders. In the cognitive aspect, there is some level of effectiveness in the implementation of intellectual nonverbal operations. In the verbal tasks, significant deficits for the low overall development of language were found. This would have a negative impact on school integration as well as on the capacity for self-regulation of behavior.En el siguiente estudio se busca una aproximación exploratoria a la población de los niños y niñas en situación de calle de Montevideo. Se trabajo con 27 niños de ambos sexos de entre 7 y 13 años. Se consideraron las variables sociodemográficas y se evaluó el desarrollo neuropsicológico, incluyendo la utilización del lenguaje oral, la relación con el código escrito, las habilidades de razonamiento lógico-matemático, el funcionamiento cognitivo general y la exploración de algunos indicadores psicopatológicos. Los resultados muestran que se trata de una población con un alto nivel de carencias y vulnerabilidades, y una importante presencia de trastornos comportamentales. En el aspecto cognitivo, se encuentra algún nivel de efectividad en la ejecución intelectual de operaciones no verbales. En las  tareas verbales, se comprobaría un déficit significativo por el escaso desarrollo general del lenguaje. Esto tendría consecuencias negativas en la inserción escolar así como en la capacidad de auto-regulación del comportamiento.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/647/645Derechos de autor 2008 Universidad Católica del Uruguayhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2008, Volumen 2 (2); 143-152Ciencias Psicológicas; 2008, Volumen 2 (2); 143-152Ciencias Psicológicas; 2008, Volumen 2 (2); 143-1521688-422110.22235/cp.v0i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayHomeless childrenmental competenceChild developmentNiños de la calleCompetencia mentalDesarrollo infantilEVALUATION OF COGNITIVE AND SOCIAL COMPETENCES IN CHILDREN THAT HAVE BEEN IN THE STREETEVALUACIÓN DE LAS COMPETENCIAS COGNITIVAS Y SOCIALES DE NIÑOS QUE HAN ESTADO EN SITUACIÓN DE CALLEinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/29352023-08-31 15:53:02.766oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2935Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:53:02LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle EVALUATION OF COGNITIVE AND SOCIAL COMPETENCES IN CHILDREN THAT HAVE BEEN IN THE STREET
Cuadro, A.
Homeless children
mental competence
Child development
Niños de la calle
Competencia mental
Desarrollo infantil
status_str publishedVersion
title EVALUATION OF COGNITIVE AND SOCIAL COMPETENCES IN CHILDREN THAT HAVE BEEN IN THE STREET
title_full EVALUATION OF COGNITIVE AND SOCIAL COMPETENCES IN CHILDREN THAT HAVE BEEN IN THE STREET
title_fullStr EVALUATION OF COGNITIVE AND SOCIAL COMPETENCES IN CHILDREN THAT HAVE BEEN IN THE STREET
title_full_unstemmed EVALUATION OF COGNITIVE AND SOCIAL COMPETENCES IN CHILDREN THAT HAVE BEEN IN THE STREET
title_short EVALUATION OF COGNITIVE AND SOCIAL COMPETENCES IN CHILDREN THAT HAVE BEEN IN THE STREET
title_sort EVALUATION OF COGNITIVE AND SOCIAL COMPETENCES IN CHILDREN THAT HAVE BEEN IN THE STREET
topic Homeless children
mental competence
Child development
Niños de la calle
Competencia mental
Desarrollo infantil
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/647
https://hdl.handle.net/10895/2935