EVALUATION OF COGNITIVE AND SOCIAL COMPETENCES IN CHILDREN THAT HAVE BEEN IN THE STREET
EVALUACIÓN DE LAS COMPETENCIAS COGNITIVAS Y SOCIALES DE NIÑOS QUE HAN ESTADO EN SITUACIÓN DE CALLE
2008 | |
Homeless children mental competence Child development Niños de la calle Competencia mental Desarrollo infantil |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/647
https://hdl.handle.net/10895/2935 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178694289784832 |
---|---|
author | Cuadro, A. |
author2 | Barg, G. Navarrete, I. Suero, M. |
author2_role | author author author |
author_facet | Cuadro, A. Barg, G. Navarrete, I. Suero, M. |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Cuadro, A. Barg, G. Navarrete, I. Suero, M. |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-08-31T18:53:02Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-08-31T18:53:02Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2008-11-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The following study is an exploratory approach to the population of street children of Montevideo. It involves 27 children of both sexes between 7 and 13 years. Sociodemographic variables were considered and it was evaluated the neuropsychological development, including the use of oral language, the relationship with the writing code, logical-mathematical reasoning skills, cognitive functioning and exploring some psychopathological indicators. The results show that this is a population with high levels of weaknesses and vulnerabilities, and a significant presence of behavioral disorders. In the cognitive aspect, there is some level of effectiveness in the implementation of intellectual nonverbal operations. In the verbal tasks, significant deficits for the low overall development of language were found. This would have a negative impact on school integration as well as on the capacity for self-regulation of behavior. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | En el siguiente estudio se busca una aproximación exploratoria a la población de los niños y niñas en situación de calle de Montevideo. Se trabajo con 27 niños de ambos sexos de entre 7 y 13 años. Se consideraron las variables sociodemográficas y se evaluó el desarrollo neuropsicológico, incluyendo la utilización del lenguaje oral, la relación con el código escrito, las habilidades de razonamiento lógico-matemático, el funcionamiento cognitivo general y la exploración de algunos indicadores psicopatológicos. Los resultados muestran que se trata de una población con un alto nivel de carencias y vulnerabilidades, y una importante presencia de trastornos comportamentales. En el aspecto cognitivo, se encuentra algún nivel de efectividad en la ejecución intelectual de operaciones no verbales. En las tareas verbales, se comprobaría un déficit significativo por el escaso desarrollo general del lenguaje. Esto tendría consecuencias negativas en la inserción escolar así como en la capacidad de auto-regulación del comportamiento. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/647 10.22235/cp.v0i2.647 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/2935 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/647/645 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2008 Universidad Católica del Uruguay http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2008, Volumen 2 (2); 143-152 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2008, Volumen 2 (2); 143-152 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-4221 10.22235/cp.v0i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2008, Volumen 2 (2); 143-152 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | Homeless children mental competence Child development |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | Niños de la calle Competencia mental Desarrollo infantil |
dc.title.none.fl_str_mv | EVALUATION OF COGNITIVE AND SOCIAL COMPETENCES IN CHILDREN THAT HAVE BEEN IN THE STREET EVALUACIÓN DE LAS COMPETENCIAS COGNITIVAS Y SOCIALES DE NIÑOS QUE HAN ESTADO EN SITUACIÓN DE CALLE |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The following study is an exploratory approach to the population of street children of Montevideo. It involves 27 children of both sexes between 7 and 13 years. Sociodemographic variables were considered and it was evaluated the neuropsychological development, including the use of oral language, the relationship with the writing code, logical-mathematical reasoning skills, cognitive functioning and exploring some psychopathological indicators. The results show that this is a population with high levels of weaknesses and vulnerabilities, and a significant presence of behavioral disorders. In the cognitive aspect, there is some level of effectiveness in the implementation of intellectual nonverbal operations. In the verbal tasks, significant deficits for the low overall development of language were found. This would have a negative impact on school integration as well as on the capacity for self-regulation of behavior. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_c3d6393c7ba2aa8d23fe971594bec271 |
identifier_str_mv | 10.22235/cp.v0i2.647 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2935 |
publishDate | 2008 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2008 Universidad Católica del Uruguay http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Cuadro, A.Barg, G.Navarrete, I.Suero, M.2008-11-302023-08-31T18:53:02Z2023-08-31T18:53:02Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/64710.22235/cp.v0i2.647https://hdl.handle.net/10895/2935The following study is an exploratory approach to the population of street children of Montevideo. It involves 27 children of both sexes between 7 and 13 years. Sociodemographic variables were considered and it was evaluated the neuropsychological development, including the use of oral language, the relationship with the writing code, logical-mathematical reasoning skills, cognitive functioning and exploring some psychopathological indicators. The results show that this is a population with high levels of weaknesses and vulnerabilities, and a significant presence of behavioral disorders. In the cognitive aspect, there is some level of effectiveness in the implementation of intellectual nonverbal operations. In the verbal tasks, significant deficits for the low overall development of language were found. This would have a negative impact on school integration as well as on the capacity for self-regulation of behavior.En el siguiente estudio se busca una aproximación exploratoria a la población de los niños y niñas en situación de calle de Montevideo. Se trabajo con 27 niños de ambos sexos de entre 7 y 13 años. Se consideraron las variables sociodemográficas y se evaluó el desarrollo neuropsicológico, incluyendo la utilización del lenguaje oral, la relación con el código escrito, las habilidades de razonamiento lógico-matemático, el funcionamiento cognitivo general y la exploración de algunos indicadores psicopatológicos. Los resultados muestran que se trata de una población con un alto nivel de carencias y vulnerabilidades, y una importante presencia de trastornos comportamentales. En el aspecto cognitivo, se encuentra algún nivel de efectividad en la ejecución intelectual de operaciones no verbales. En las tareas verbales, se comprobaría un déficit significativo por el escaso desarrollo general del lenguaje. Esto tendría consecuencias negativas en la inserción escolar así como en la capacidad de auto-regulación del comportamiento.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/647/645Derechos de autor 2008 Universidad Católica del Uruguayhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2008, Volumen 2 (2); 143-152Ciencias Psicológicas; 2008, Volumen 2 (2); 143-152Ciencias Psicológicas; 2008, Volumen 2 (2); 143-1521688-422110.22235/cp.v0i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayHomeless childrenmental competenceChild developmentNiños de la calleCompetencia mentalDesarrollo infantilEVALUATION OF COGNITIVE AND SOCIAL COMPETENCES IN CHILDREN THAT HAVE BEEN IN THE STREETEVALUACIÓN DE LAS COMPETENCIAS COGNITIVAS Y SOCIALES DE NIÑOS QUE HAN ESTADO EN SITUACIÓN DE CALLEinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/29352023-08-31 15:53:02.766oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2935Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:53:02LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | EVALUATION OF COGNITIVE AND SOCIAL COMPETENCES IN CHILDREN THAT HAVE BEEN IN THE STREET Cuadro, A. Homeless children mental competence Child development Niños de la calle Competencia mental Desarrollo infantil |
status_str | publishedVersion |
title | EVALUATION OF COGNITIVE AND SOCIAL COMPETENCES IN CHILDREN THAT HAVE BEEN IN THE STREET |
title_full | EVALUATION OF COGNITIVE AND SOCIAL COMPETENCES IN CHILDREN THAT HAVE BEEN IN THE STREET |
title_fullStr | EVALUATION OF COGNITIVE AND SOCIAL COMPETENCES IN CHILDREN THAT HAVE BEEN IN THE STREET |
title_full_unstemmed | EVALUATION OF COGNITIVE AND SOCIAL COMPETENCES IN CHILDREN THAT HAVE BEEN IN THE STREET |
title_short | EVALUATION OF COGNITIVE AND SOCIAL COMPETENCES IN CHILDREN THAT HAVE BEEN IN THE STREET |
title_sort | EVALUATION OF COGNITIVE AND SOCIAL COMPETENCES IN CHILDREN THAT HAVE BEEN IN THE STREET |
topic | Homeless children mental competence Child development Niños de la calle Competencia mental Desarrollo infantil |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/647 https://hdl.handle.net/10895/2935 |