The Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the Desaparecidos

El valor semiótico de la fotografía de archivo en la negociación de sentido sobre el pasado reciente. Análisis de una pieza fotográfica de Amnistía Internacional sobre los desaparecidos

Moreno Barreneche, Sebastián
Detalles Bibliográficos
2019
archive photography
collective identity
cultural memory
desaparecidos
representation
fotografía de archivo
identidad colectiva
memoria cultural
desaparecidos
representación
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1774
https://hdl.handle.net/10895/3522
Acceso abierto
_version_ 1815178702911176704
author Moreno Barreneche, Sebastián
author_facet Moreno Barreneche, Sebastián
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Moreno Barreneche, Sebastián
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:54Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:54Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-22
dc.description.en-US.fl_txt_mv This work is framed within the discussion of archive photography as a valuable semiotic resource for the negotiation of meaning that a social collective makes of its recent past. Within this framework, this article proposes a semiotic analysis of one of the photographic pieces that are part of Amnesty International Uruguay's campaign on the detenidos-desaparecidos (2012). The analysis suggests that photographs belonging to the private archives of the desaparecidos and their families have a significant role in the process of collective healing, as they contribute to the creation of the collective actor of the 'desaparecidos’ in social discourse. As visual resources framed in a certain context of meaning, archival photographs are worthy of a Semiotic study.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este trabajo se encuadra dentro de la discusión sobre la fotografía de archivo como recurso semiótico valioso para la negociación de sentido que un colectivo social hace de su pasado reciente. En este marco, se propone un análisis semiótico de una de las piezas fotográficas que integran la campaña de Amnistía Internacional Uruguay sobre los detenidos-desaparecidos (2012). El análisis sugiere que las fotografías pertenecientes a los archivos privados de los detenidos-desaparecidos y sus familiares juegan un rol importante en el proceso de sanación colectiva, en tanto contribuyen a la creación del actor colectivo de los ‘desaparecidos’ en el discurso social. En tanto recursos visuales enmarcados en un determinado contexto de sentido, las fotografías de archivo ameritan un estudio desde la semiótica.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1774
10.22235/d.v0i30.1774
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3522
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1774/1746
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Dixit; No. 30 (2019): Dixit; 40-53
dc.source.es-ES.fl_str_mv Dixit; Núm. 30 (2019): Dixit; 40-53
dc.source.none.fl_str_mv 0797-3691
1688-3497
10.22235/d.v0i30
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Dixit; N.º 30 (2019): Dixit; 40-53
dc.subject.en-US.fl_str_mv archive photography
collective identity
cultural memory
desaparecidos
representation
dc.subject.es-ES.fl_str_mv fotografía de archivo
identidad colectiva
memoria cultural
desaparecidos
representación
dc.title.none.fl_str_mv The Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the Desaparecidos
El valor semiótico de la fotografía de archivo en la negociación de sentido sobre el pasado reciente. Análisis de una pieza fotográfica de Amnistía Internacional sobre los desaparecidos
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This work is framed within the discussion of archive photography as a valuable semiotic resource for the negotiation of meaning that a social collective makes of its recent past. Within this framework, this article proposes a semiotic analysis of one of the photographic pieces that are part of Amnesty International Uruguay's campaign on the detenidos-desaparecidos (2012). The analysis suggests that photographs belonging to the private archives of the desaparecidos and their families have a significant role in the process of collective healing, as they contribute to the creation of the collective actor of the 'desaparecidos’ in social discourse. As visual resources framed in a certain context of meaning, archival photographs are worthy of a Semiotic study.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_bfc3eb3dced8fd71329457230e737e3a
identifier_str_mv 10.22235/d.v0i30.1774
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3522
publishDate 2019
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
spelling Moreno Barreneche, Sebastián2019-04-222023-09-12T19:14:54Z2023-09-12T19:14:54Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/177410.22235/d.v0i30.1774https://hdl.handle.net/10895/3522This work is framed within the discussion of archive photography as a valuable semiotic resource for the negotiation of meaning that a social collective makes of its recent past. Within this framework, this article proposes a semiotic analysis of one of the photographic pieces that are part of Amnesty International Uruguay's campaign on the detenidos-desaparecidos (2012). The analysis suggests that photographs belonging to the private archives of the desaparecidos and their families have a significant role in the process of collective healing, as they contribute to the creation of the collective actor of the 'desaparecidos’ in social discourse. As visual resources framed in a certain context of meaning, archival photographs are worthy of a Semiotic study.Este trabajo se encuadra dentro de la discusión sobre la fotografía de archivo como recurso semiótico valioso para la negociación de sentido que un colectivo social hace de su pasado reciente. En este marco, se propone un análisis semiótico de una de las piezas fotográficas que integran la campaña de Amnistía Internacional Uruguay sobre los detenidos-desaparecidos (2012). El análisis sugiere que las fotografías pertenecientes a los archivos privados de los detenidos-desaparecidos y sus familiares juegan un rol importante en el proceso de sanación colectiva, en tanto contribuyen a la creación del actor colectivo de los ‘desaparecidos’ en el discurso social. En tanto recursos visuales enmarcados en un determinado contexto de sentido, las fotografías de archivo ameritan un estudio desde la semiótica.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1774/1746Dixit; No. 30 (2019): Dixit; 40-53Dixit; Núm. 30 (2019): Dixit; 40-53Dixit; N.º 30 (2019): Dixit; 40-530797-36911688-349710.22235/d.v0i30reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayarchive photographycollective identitycultural memorydesaparecidosrepresentationfotografía de archivoidentidad colectivamemoria culturaldesaparecidosrepresentaciónThe Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the DesaparecidosEl valor semiótico de la fotografía de archivo en la negociación de sentido sobre el pasado reciente. Análisis de una pieza fotográfica de Amnistía Internacional sobre los desaparecidosinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccess10895/35222023-09-12 16:14:54.859oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3522Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-12T19:14:54LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle The Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the Desaparecidos
Moreno Barreneche, Sebastián
archive photography
collective identity
cultural memory
desaparecidos
representation
fotografía de archivo
identidad colectiva
memoria cultural
desaparecidos
representación
status_str publishedVersion
title The Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the Desaparecidos
title_full The Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the Desaparecidos
title_fullStr The Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the Desaparecidos
title_full_unstemmed The Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the Desaparecidos
title_short The Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the Desaparecidos
title_sort The Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the Desaparecidos
topic archive photography
collective identity
cultural memory
desaparecidos
representation
fotografía de archivo
identidad colectiva
memoria cultural
desaparecidos
representación
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1774
https://hdl.handle.net/10895/3522