The Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the Desaparecidos
El valor semiótico de la fotografía de archivo en la negociación de sentido sobre el pasado reciente. Análisis de una pieza fotográfica de Amnistía Internacional sobre los desaparecidos
2019 | |
archive photography collective identity cultural memory desaparecidos representation fotografía de archivo identidad colectiva memoria cultural desaparecidos representación |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1774
https://hdl.handle.net/10895/3522 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178702911176704 |
---|---|
author | Moreno Barreneche, Sebastián |
author_facet | Moreno Barreneche, Sebastián |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Moreno Barreneche, Sebastián |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-12T19:14:54Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-12T19:14:54Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2019-04-22 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | This work is framed within the discussion of archive photography as a valuable semiotic resource for the negotiation of meaning that a social collective makes of its recent past. Within this framework, this article proposes a semiotic analysis of one of the photographic pieces that are part of Amnesty International Uruguay's campaign on the detenidos-desaparecidos (2012). The analysis suggests that photographs belonging to the private archives of the desaparecidos and their families have a significant role in the process of collective healing, as they contribute to the creation of the collective actor of the 'desaparecidos’ in social discourse. As visual resources framed in a certain context of meaning, archival photographs are worthy of a Semiotic study. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Este trabajo se encuadra dentro de la discusión sobre la fotografía de archivo como recurso semiótico valioso para la negociación de sentido que un colectivo social hace de su pasado reciente. En este marco, se propone un análisis semiótico de una de las piezas fotográficas que integran la campaña de Amnistía Internacional Uruguay sobre los detenidos-desaparecidos (2012). El análisis sugiere que las fotografías pertenecientes a los archivos privados de los detenidos-desaparecidos y sus familiares juegan un rol importante en el proceso de sanación colectiva, en tanto contribuyen a la creación del actor colectivo de los ‘desaparecidos’ en el discurso social. En tanto recursos visuales enmarcados en un determinado contexto de sentido, las fotografías de archivo ameritan un estudio desde la semiótica. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1774 10.22235/d.v0i30.1774 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3522 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1774/1746 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Dixit; No. 30 (2019): Dixit; 40-53 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Dixit; Núm. 30 (2019): Dixit; 40-53 |
dc.source.none.fl_str_mv | 0797-3691 1688-3497 10.22235/d.v0i30 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Dixit; N.º 30 (2019): Dixit; 40-53 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | archive photography collective identity cultural memory desaparecidos representation |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | fotografía de archivo identidad colectiva memoria cultural desaparecidos representación |
dc.title.none.fl_str_mv | The Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the Desaparecidos El valor semiótico de la fotografía de archivo en la negociación de sentido sobre el pasado reciente. Análisis de una pieza fotográfica de Amnistía Internacional sobre los desaparecidos |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | This work is framed within the discussion of archive photography as a valuable semiotic resource for the negotiation of meaning that a social collective makes of its recent past. Within this framework, this article proposes a semiotic analysis of one of the photographic pieces that are part of Amnesty International Uruguay's campaign on the detenidos-desaparecidos (2012). The analysis suggests that photographs belonging to the private archives of the desaparecidos and their families have a significant role in the process of collective healing, as they contribute to the creation of the collective actor of the 'desaparecidos’ in social discourse. As visual resources framed in a certain context of meaning, archival photographs are worthy of a Semiotic study. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_bfc3eb3dced8fd71329457230e737e3a |
identifier_str_mv | 10.22235/d.v0i30.1774 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3522 |
publishDate | 2019 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
spelling | Moreno Barreneche, Sebastián2019-04-222023-09-12T19:14:54Z2023-09-12T19:14:54Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/177410.22235/d.v0i30.1774https://hdl.handle.net/10895/3522This work is framed within the discussion of archive photography as a valuable semiotic resource for the negotiation of meaning that a social collective makes of its recent past. Within this framework, this article proposes a semiotic analysis of one of the photographic pieces that are part of Amnesty International Uruguay's campaign on the detenidos-desaparecidos (2012). The analysis suggests that photographs belonging to the private archives of the desaparecidos and their families have a significant role in the process of collective healing, as they contribute to the creation of the collective actor of the 'desaparecidos’ in social discourse. As visual resources framed in a certain context of meaning, archival photographs are worthy of a Semiotic study.Este trabajo se encuadra dentro de la discusión sobre la fotografía de archivo como recurso semiótico valioso para la negociación de sentido que un colectivo social hace de su pasado reciente. En este marco, se propone un análisis semiótico de una de las piezas fotográficas que integran la campaña de Amnistía Internacional Uruguay sobre los detenidos-desaparecidos (2012). El análisis sugiere que las fotografías pertenecientes a los archivos privados de los detenidos-desaparecidos y sus familiares juegan un rol importante en el proceso de sanación colectiva, en tanto contribuyen a la creación del actor colectivo de los ‘desaparecidos’ en el discurso social. En tanto recursos visuales enmarcados en un determinado contexto de sentido, las fotografías de archivo ameritan un estudio desde la semiótica.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1774/1746Dixit; No. 30 (2019): Dixit; 40-53Dixit; Núm. 30 (2019): Dixit; 40-53Dixit; N.º 30 (2019): Dixit; 40-530797-36911688-349710.22235/d.v0i30reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayarchive photographycollective identitycultural memorydesaparecidosrepresentationfotografía de archivoidentidad colectivamemoria culturaldesaparecidosrepresentaciónThe Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the DesaparecidosEl valor semiótico de la fotografía de archivo en la negociación de sentido sobre el pasado reciente. Análisis de una pieza fotográfica de Amnistía Internacional sobre los desaparecidosinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccess10895/35222023-09-12 16:14:54.859oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3522Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-12T19:14:54LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | The Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the Desaparecidos Moreno Barreneche, Sebastián archive photography collective identity cultural memory desaparecidos representation fotografía de archivo identidad colectiva memoria cultural desaparecidos representación |
status_str | publishedVersion |
title | The Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the Desaparecidos |
title_full | The Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the Desaparecidos |
title_fullStr | The Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the Desaparecidos |
title_full_unstemmed | The Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the Desaparecidos |
title_short | The Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the Desaparecidos |
title_sort | The Semiotic Value of Archive Photography in the Negotiation of Meaning over Recent Past. Analysis of a Photographic Piece by Amnesty International on the Desaparecidos |
topic | archive photography collective identity cultural memory desaparecidos representation fotografía de archivo identidad colectiva memoria cultural desaparecidos representación |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1774 https://hdl.handle.net/10895/3522 |