From Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching Functions
De la tutoría a la mentoría. Reflexiones en torno a la diversidad del trabajo docente
2018 | |
college tutoring teaching functions mentoring counselling educational coaching tutoría universitaria funciones docentes mentoría orientación educativa coaching educativo |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1635
https://hdl.handle.net/10895/3943 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178714238943232 |
---|---|
author | Ponce Ceballos, Salvador |
author2 | García-Cabrero, Benilde Islas Cervantes, Dennise Martínez Soto, Yessica Serna Rodríguez, Armandina |
author2_role | author author author author |
author_facet | Ponce Ceballos, Salvador García-Cabrero, Benilde Islas Cervantes, Dennise Martínez Soto, Yessica Serna Rodríguez, Armandina |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Ponce Ceballos, Salvador García-Cabrero, Benilde Islas Cervantes, Dennise Martínez Soto, Yessica Serna Rodríguez, Armandina |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:06Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:06Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2018-07-14 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Teaching functions in higher education institutions have been diversified to improve education completion and prevent academic underachievement. While tutoring has so far been the main strategy, there are other teaching functions such as supervision, counselling, educational guidance, educational coaching and particularly mentoring, which at present have been little used in higher education contexts. The purpose of this article is to theoretically conceptualize these teaching functions to differentiate them and show how they can complement each other. This paper argues about the value of mentoring in the training of students, and concludes that it is necessary to incorporate it into higher education institutions because of its potential to promote academic achievement. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Las funciones docentes en las instituciones de educación superior se han diversificado para mejorar la terminalidad y prevenir el rezago académico. Si bien la tutoría ha sido hasta el momento la estrategia por excelencia, existen otras funciones docentes como la supervisión, la asesoría, la orientación educativa, el coaching educativo y, en especial, la mentoría, que ha sido poco empleada en el contexto educativo local. El propósito de este artículo es conceptualizar de manera teórica estas funciones docentes para diferenciarlas y mostrar cómo pueden complementarse. Se argumenta sobre el valor de la mentoría en la formación de los estudiantes y se concluye que es necesario incorporarla en las instituciones de educación superior, debido a su potencial para promover el logro académico. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1635 10.22235/pe.v11i2.1635 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3943 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1635/1613 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2018 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 11 No. 2 (2018): Páginas de Educación; 215-235 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 11 Núm. 2 (2018): Páginas de Educación; 215-235 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v11i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 11 N.º 2 (2018): Páginas de Educación; 215-235 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | college tutoring teaching functions mentoring counselling educational coaching |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | tutoría universitaria funciones docentes mentoría orientación educativa coaching educativo |
dc.title.none.fl_str_mv | From Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching Functions De la tutoría a la mentoría. Reflexiones en torno a la diversidad del trabajo docente |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Teaching functions in higher education institutions have been diversified to improve education completion and prevent academic underachievement. While tutoring has so far been the main strategy, there are other teaching functions such as supervision, counselling, educational guidance, educational coaching and particularly mentoring, which at present have been little used in higher education contexts. The purpose of this article is to theoretically conceptualize these teaching functions to differentiate them and show how they can complement each other. This paper argues about the value of mentoring in the training of students, and concludes that it is necessary to incorporate it into higher education institutions because of its potential to promote academic achievement. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_bda591c79c72512a17c1ff37a0c12975 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v11i2.1635 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3943 |
publishDate | 2018 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2018 Páginas de Educación |
spelling | Ponce Ceballos, SalvadorGarcía-Cabrero, BenildeIslas Cervantes, DenniseMartínez Soto, YessicaSerna Rodríguez, Armandina2018-07-142023-09-13T12:57:06Z2023-09-13T12:57:06Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/163510.22235/pe.v11i2.1635https://hdl.handle.net/10895/3943Teaching functions in higher education institutions have been diversified to improve education completion and prevent academic underachievement. While tutoring has so far been the main strategy, there are other teaching functions such as supervision, counselling, educational guidance, educational coaching and particularly mentoring, which at present have been little used in higher education contexts. The purpose of this article is to theoretically conceptualize these teaching functions to differentiate them and show how they can complement each other. This paper argues about the value of mentoring in the training of students, and concludes that it is necessary to incorporate it into higher education institutions because of its potential to promote academic achievement. Las funciones docentes en las instituciones de educación superior se han diversificado para mejorar la terminalidad y prevenir el rezago académico. Si bien la tutoría ha sido hasta el momento la estrategia por excelencia, existen otras funciones docentes como la supervisión, la asesoría, la orientación educativa, el coaching educativo y, en especial, la mentoría, que ha sido poco empleada en el contexto educativo local. El propósito de este artículo es conceptualizar de manera teórica estas funciones docentes para diferenciarlas y mostrar cómo pueden complementarse. Se argumenta sobre el valor de la mentoría en la formación de los estudiantes y se concluye que es necesario incorporarla en las instituciones de educación superior, debido a su potencial para promover el logro académico. application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1635/1613Derechos de autor 2018 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 11 No. 2 (2018): Páginas de Educación; 215-235Páginas de Educación; Vol. 11 Núm. 2 (2018): Páginas de Educación; 215-235Páginas de Educación ; Vol. 11 N.º 2 (2018): Páginas de Educación; 215-2351688-74681688-528710.22235/pe.v11i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaycollege tutoringteaching functionsmentoringcounsellingeducational coachingtutoría universitariafunciones docentesmentoríaorientación educativacoaching educativoFrom Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching FunctionsDe la tutoría a la mentoría. Reflexiones en torno a la diversidad del trabajo docenteinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39432023-09-13 09:57:07.08oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3943Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:07LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | From Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching Functions Ponce Ceballos, Salvador college tutoring teaching functions mentoring counselling educational coaching tutoría universitaria funciones docentes mentoría orientación educativa coaching educativo |
status_str | publishedVersion |
title | From Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching Functions |
title_full | From Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching Functions |
title_fullStr | From Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching Functions |
title_full_unstemmed | From Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching Functions |
title_short | From Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching Functions |
title_sort | From Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching Functions |
topic | college tutoring teaching functions mentoring counselling educational coaching tutoría universitaria funciones docentes mentoría orientación educativa coaching educativo |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1635 https://hdl.handle.net/10895/3943 |