From Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching Functions

De la tutoría a la mentoría. Reflexiones en torno a la diversidad del trabajo docente

Ponce Ceballos, Salvador - García-Cabrero, Benilde - Islas Cervantes, Dennise - Martínez Soto, Yessica - Serna Rodríguez, Armandina
Detalles Bibliográficos
2018
college tutoring
teaching functions
mentoring
counselling
educational coaching
tutoría universitaria
funciones docentes
mentoría
orientación educativa
coaching educativo
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1635
https://hdl.handle.net/10895/3943
Acceso abierto
_version_ 1815178714238943232
author Ponce Ceballos, Salvador
author2 García-Cabrero, Benilde
Islas Cervantes, Dennise
Martínez Soto, Yessica
Serna Rodríguez, Armandina
author2_role author
author
author
author
author_facet Ponce Ceballos, Salvador
García-Cabrero, Benilde
Islas Cervantes, Dennise
Martínez Soto, Yessica
Serna Rodríguez, Armandina
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Ponce Ceballos, Salvador
García-Cabrero, Benilde
Islas Cervantes, Dennise
Martínez Soto, Yessica
Serna Rodríguez, Armandina
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:06Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:06Z
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-14
dc.description.en-US.fl_txt_mv Teaching functions in higher education institutions have been diversified to improve education completion and prevent academic underachievement. While tutoring has so far been the main strategy, there are other teaching functions such as supervision, counselling, educational guidance, educational coaching and particularly mentoring, which at present have been little used in higher education contexts. The purpose of this article is to theoretically conceptualize these teaching functions to differentiate them and show how they can complement each other. This paper argues about the value of mentoring in the training of students, and concludes that it is necessary to incorporate it into higher education institutions because of its potential to promote academic achievement. 
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Las funciones docentes en las instituciones de educación superior se han diversificado para mejorar la terminalidad y prevenir el rezago académico. Si bien la tutoría ha sido hasta el momento la estrategia por excelencia, existen otras funciones docentes como la supervisión, la asesoría, la orientación educativa, el coaching educativo y, en especial, la mentoría, que ha sido poco empleada en el contexto educativo local. El propósito de este artículo es conceptualizar de manera teórica estas funciones docentes para diferenciarlas y mostrar cómo pueden complementarse. Se argumenta sobre el valor de la mentoría en la formación de los estudiantes y se concluye que es necesario incorporarla en las instituciones de educación superior, debido a su potencial para promover el logro académico.  
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1635
10.22235/pe.v11i2.1635
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3943
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1635/1613
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 11 No. 2 (2018): Páginas de Educación; 215-235
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 11 Núm. 2 (2018): Páginas de Educación; 215-235
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v11i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 11 N.º 2 (2018): Páginas de Educación; 215-235
dc.subject.en-US.fl_str_mv college tutoring
teaching functions
mentoring
counselling
educational coaching
dc.subject.es-ES.fl_str_mv tutoría universitaria
funciones docentes
mentoría
orientación educativa
coaching educativo
dc.title.none.fl_str_mv From Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching Functions
De la tutoría a la mentoría. Reflexiones en torno a la diversidad del trabajo docente
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Teaching functions in higher education institutions have been diversified to improve education completion and prevent academic underachievement. While tutoring has so far been the main strategy, there are other teaching functions such as supervision, counselling, educational guidance, educational coaching and particularly mentoring, which at present have been little used in higher education contexts. The purpose of this article is to theoretically conceptualize these teaching functions to differentiate them and show how they can complement each other. This paper argues about the value of mentoring in the training of students, and concludes that it is necessary to incorporate it into higher education institutions because of its potential to promote academic achievement. 
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_bda591c79c72512a17c1ff37a0c12975
identifier_str_mv 10.22235/pe.v11i2.1635
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3943
publishDate 2018
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Páginas de Educación
spelling Ponce Ceballos, SalvadorGarcía-Cabrero, BenildeIslas Cervantes, DenniseMartínez Soto, YessicaSerna Rodríguez, Armandina2018-07-142023-09-13T12:57:06Z2023-09-13T12:57:06Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/163510.22235/pe.v11i2.1635https://hdl.handle.net/10895/3943Teaching functions in higher education institutions have been diversified to improve education completion and prevent academic underachievement. While tutoring has so far been the main strategy, there are other teaching functions such as supervision, counselling, educational guidance, educational coaching and particularly mentoring, which at present have been little used in higher education contexts. The purpose of this article is to theoretically conceptualize these teaching functions to differentiate them and show how they can complement each other. This paper argues about the value of mentoring in the training of students, and concludes that it is necessary to incorporate it into higher education institutions because of its potential to promote academic achievement. Las funciones docentes en las instituciones de educación superior se han diversificado para mejorar la terminalidad y prevenir el rezago académico. Si bien la tutoría ha sido hasta el momento la estrategia por excelencia, existen otras funciones docentes como la supervisión, la asesoría, la orientación educativa, el coaching educativo y, en especial, la mentoría, que ha sido poco empleada en el contexto educativo local. El propósito de este artículo es conceptualizar de manera teórica estas funciones docentes para diferenciarlas y mostrar cómo pueden complementarse. Se argumenta sobre el valor de la mentoría en la formación de los estudiantes y se concluye que es necesario incorporarla en las instituciones de educación superior, debido a su potencial para promover el logro académico.  application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1635/1613Derechos de autor 2018 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 11 No. 2 (2018): Páginas de Educación; 215-235Páginas de Educación; Vol. 11 Núm. 2 (2018): Páginas de Educación; 215-235Páginas de Educación ; Vol. 11 N.º 2 (2018): Páginas de Educación; 215-2351688-74681688-528710.22235/pe.v11i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaycollege tutoringteaching functionsmentoringcounsellingeducational coachingtutoría universitariafunciones docentesmentoríaorientación educativacoaching educativoFrom Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching FunctionsDe la tutoría a la mentoría. Reflexiones en torno a la diversidad del trabajo docenteinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39432023-09-13 09:57:07.08oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3943Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:07LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle From Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching Functions
Ponce Ceballos, Salvador
college tutoring
teaching functions
mentoring
counselling
educational coaching
tutoría universitaria
funciones docentes
mentoría
orientación educativa
coaching educativo
status_str publishedVersion
title From Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching Functions
title_full From Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching Functions
title_fullStr From Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching Functions
title_full_unstemmed From Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching Functions
title_short From Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching Functions
title_sort From Tutoring to Mentoring. Reflections on the Diversity of Teaching Functions
topic college tutoring
teaching functions
mentoring
counselling
educational coaching
tutoría universitaria
funciones docentes
mentoría
orientación educativa
coaching educativo
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1635
https://hdl.handle.net/10895/3943