Amateur Cinema as Documentary Source: Juan Pérez Clavero in 1960’s Chile

El cine aficionado como fuente documental: Juan Pérez Clavero en el Chile de los años sesenta

Horta Canales, Luis
Detalles Bibliográficos
2021
chilean cinema
documentary cinema
amateur cinema
microhistory
new Latin American cinema
cine chileno
cine documental
cine amateur
microhistoria
nuevo cine latinoamericano
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2272
Acceso abierto
_version_ 1815178703845457920
author Horta Canales, Luis
author_facet Horta Canales, Luis
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Horta Canales, Luis
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-17
dc.description.en-US.fl_txt_mv Juan Pérez Clavero (1924-2004), an amateur filmmaker from the peasant town of Peñaflor (Chile), made numerous amateur documentaries in the 1960s, coinciding with the flourishing of the renewal trends of national and Latin American cinema. His unknown work has the particularity of being built from within rural communities, moving away from formalities and sharing the intention to address the current problems of the period, such as the representation of the popular world. The present work proposes that Pérez Clavero's work, when filming in non-professional codes and outside the margins of commercial or professional cinema, becomes an important historical documentary source that travels along two lines. The first, by allowing possible readings of a visual culture not subject to the intellectualized interests of the period. The second, how amateur cinema and particularly the work of Juan Pérez Clavero give a new perspective to approach the cinema of the sixties.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Juan Pérez Clavero (1924-2004), cineasta aficionado de la localidad campesina de Peñaflor (Chile), realiza numerosos documentales amateur en la década del sesenta, coincidiendo con el florecimiento de las corrientes renovadoras del cine nacional y latinoamericano. Su desconocida obra tiene la particularidad de estar construida desde el interior de las comunidades rurales, alejándose de formalismos y compartiendo la intención por abordar los problemas en boga del periodo, tales como la representación del mundo popular. El presente trabajo propone que la obra de Pérez Clavero, al filmar en los códigos no profesionales y fuera de los márgenes del cine comercial o profesional, se convierte en una importante fuente documental histórica que transita en dos líneas. La primera, al permitir abordar las lecturas posibles de una cultura visual no supeditada a los intereses intelectualizados del periodo. La segunda, cómo el cine amateur y en particular la obra de Juan Pérez Clavero otorgan una nueva perspectiva para abordar el cine de los años sesenta.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2272
10.22235/d35.2272
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2272/2384
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Dixit
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Dixit; No. 35 (2021): Dixit; 96-109
dc.source.es-ES.fl_str_mv Dixit; Núm. 35 (2021): Dixit; 96-109
dc.source.none.fl_str_mv 0797-3691
1688-3497
10.22235/d35
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Dixit; N.º 35 (2021): Dixit; 96-109
dc.subject.en-US.fl_str_mv chilean cinema
documentary cinema
amateur cinema
microhistory
new Latin American cinema
dc.subject.es-ES.fl_str_mv cine chileno
cine documental
cine amateur
microhistoria
nuevo cine latinoamericano
dc.title.none.fl_str_mv Amateur Cinema as Documentary Source: Juan Pérez Clavero in 1960’s Chile
El cine aficionado como fuente documental: Juan Pérez Clavero en el Chile de los años sesenta
dc.type.es-ES.fl_str_mv Artículos
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Juan Pérez Clavero (1924-2004), an amateur filmmaker from the peasant town of Peñaflor (Chile), made numerous amateur documentaries in the 1960s, coinciding with the flourishing of the renewal trends of national and Latin American cinema. His unknown work has the particularity of being built from within rural communities, moving away from formalities and sharing the intention to address the current problems of the period, such as the representation of the popular world. The present work proposes that Pérez Clavero's work, when filming in non-professional codes and outside the margins of commercial or professional cinema, becomes an important historical documentary source that travels along two lines. The first, by allowing possible readings of a visual culture not subject to the intellectualized interests of the period. The second, how amateur cinema and particularly the work of Juan Pérez Clavero give a new perspective to approach the cinema of the sixties.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_bbd9372de2b94bebc2bf4eed58fa3b60
identifier_str_mv 10.22235/d35.2272
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3551
publishDate 2021
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Dixit
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Horta Canales, Luis2021-11-17https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/227210.22235/d35.2272Juan Pérez Clavero (1924-2004), an amateur filmmaker from the peasant town of Peñaflor (Chile), made numerous amateur documentaries in the 1960s, coinciding with the flourishing of the renewal trends of national and Latin American cinema. His unknown work has the particularity of being built from within rural communities, moving away from formalities and sharing the intention to address the current problems of the period, such as the representation of the popular world. The present work proposes that Pérez Clavero's work, when filming in non-professional codes and outside the margins of commercial or professional cinema, becomes an important historical documentary source that travels along two lines. The first, by allowing possible readings of a visual culture not subject to the intellectualized interests of the period. The second, how amateur cinema and particularly the work of Juan Pérez Clavero give a new perspective to approach the cinema of the sixties.Juan Pérez Clavero (1924-2004), cineasta aficionado de la localidad campesina de Peñaflor (Chile), realiza numerosos documentales amateur en la década del sesenta, coincidiendo con el florecimiento de las corrientes renovadoras del cine nacional y latinoamericano. Su desconocida obra tiene la particularidad de estar construida desde el interior de las comunidades rurales, alejándose de formalismos y compartiendo la intención por abordar los problemas en boga del periodo, tales como la representación del mundo popular. El presente trabajo propone que la obra de Pérez Clavero, al filmar en los códigos no profesionales y fuera de los márgenes del cine comercial o profesional, se convierte en una importante fuente documental histórica que transita en dos líneas. La primera, al permitir abordar las lecturas posibles de una cultura visual no supeditada a los intereses intelectualizados del periodo. La segunda, cómo el cine amateur y en particular la obra de Juan Pérez Clavero otorgan una nueva perspectiva para abordar el cine de los años sesenta.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2272/2384Derechos de autor 2021 Dixithttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDixit; No. 35 (2021): Dixit; 96-109Dixit; Núm. 35 (2021): Dixit; 96-109Dixit; N.º 35 (2021): Dixit; 96-1090797-36911688-349710.22235/d35reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaychilean cinemadocumentary cinemaamateur cinemamicrohistorynew Latin American cinemacine chilenocine documentalcine amateurmicrohistorianuevo cine latinoamericanoAmateur Cinema as Documentary Source: Juan Pérez Clavero in 1960’s ChileEl cine aficionado como fuente documental: Juan Pérez Clavero en el Chile de los años sesentainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/35512024-08-25 20:11:23.493oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3551Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422024-08-25T23:11:23LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Amateur Cinema as Documentary Source: Juan Pérez Clavero in 1960’s Chile
Horta Canales, Luis
chilean cinema
documentary cinema
amateur cinema
microhistory
new Latin American cinema
cine chileno
cine documental
cine amateur
microhistoria
nuevo cine latinoamericano
status_str publishedVersion
title Amateur Cinema as Documentary Source: Juan Pérez Clavero in 1960’s Chile
title_full Amateur Cinema as Documentary Source: Juan Pérez Clavero in 1960’s Chile
title_fullStr Amateur Cinema as Documentary Source: Juan Pérez Clavero in 1960’s Chile
title_full_unstemmed Amateur Cinema as Documentary Source: Juan Pérez Clavero in 1960’s Chile
title_short Amateur Cinema as Documentary Source: Juan Pérez Clavero in 1960’s Chile
title_sort Amateur Cinema as Documentary Source: Juan Pérez Clavero in 1960’s Chile
topic chilean cinema
documentary cinema
amateur cinema
microhistory
new Latin American cinema
cine chileno
cine documental
cine amateur
microhistoria
nuevo cine latinoamericano
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2272