DIFFICULTY ANALYSIS IN A SPATIAL VISUALIZATION ITEM BANK

ANÁLISIS DE LA DIFICULTAD DE UN BANCO DE ÍTEMS DE VISUALIZACIÓN ESPACIAL

Prieto, Gerardo - Velasco, Angela D. - Arias-Barahona, Rosario - Anido, Marcedes - Núñez, Ana María - Có, Patricia
Detalles Bibliográficos
2007
Visualización
Banco de ítems
Modelo de Rasch
Validez de los tests
Visualization
Item bank
Rasch model
Test Validity
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/573
https://hdl.handle.net/10895/2910
Acceso abierto
_version_ 1815178691563487232
author Prieto, Gerardo
author2 Velasco, Angela D.
Arias-Barahona, Rosario
Anido, Marcedes
Núñez, Ana María
Có, Patricia
author2_role author
author
author
author
author
author_facet Prieto, Gerardo
Velasco, Angela D.
Arias-Barahona, Rosario
Anido, Marcedes
Núñez, Ana María
Có, Patricia
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Prieto, Gerardo
Velasco, Angela D.
Arias-Barahona, Rosario
Anido, Marcedes
Núñez, Ana María
Có, Patricia
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:52:52Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:52:52Z
dc.date.none.fl_str_mv 2007-05-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv This work is the description of the validation process of a Visualization item bank, whose items were generated from a Surfaces Development task. The item bank was developed from Cognitive Design framework. The tests were applied to samples of first-year Engineering students. The item difficulty was estimated using the Rasch model. We observed that the item difficulty is associated to a task conditions involved in the ability of mentally transforming the objects and of maintaining active the spatial information during the transforming process. 
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este trabajo describe el proceso de validación de un banco de ítems de Visualización basado en una tarea de Desarrollo de Superficies. El banco de ítems fue construido en el marco del diseño cognitivo. Los subtests fueron aplicados a muestras de estudiantes universitarios de ingeniería. Se estimó la dificultad de los ítems mediante el modelo de Rasch. Observamos que la dificultad está asociada a las condiciones de la tarea involucradas en la habilidad para transformar mentalmente las figuras y en el mantenimiento activo de la información espacial durante el proceso de transformación.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/573
10.22235/cp.v0i1.573
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/2910
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/573/574
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2007 Universidad Católica del Uruguay
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2007, Volumen 1 (1); 71-79
dc.source.es-ES.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2007, Volumen 1 (1); 71-79
dc.source.none.fl_str_mv 1688-4221
10.22235/cp.v0i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2007, Volumen 1 (1); 71-79
dc.subject.en-US.fl_str_mv Visualization
Item bank
Rasch model
Test Validity
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Visualización
Banco de ítems
Modelo de Rasch
Validez de los tests
dc.title.none.fl_str_mv DIFFICULTY ANALYSIS IN A SPATIAL VISUALIZATION ITEM BANK
ANÁLISIS DE LA DIFICULTAD DE UN BANCO DE ÍTEMS DE VISUALIZACIÓN ESPACIAL
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This work is the description of the validation process of a Visualization item bank, whose items were generated from a Surfaces Development task. The item bank was developed from Cognitive Design framework. The tests were applied to samples of first-year Engineering students. The item difficulty was estimated using the Rasch model. We observed that the item difficulty is associated to a task conditions involved in the ability of mentally transforming the objects and of maintaining active the spatial information during the transforming process. 
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_bb36e21f0e8e63d8a7690b399c2e3576
identifier_str_mv 10.22235/cp.v0i1.573
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2910
publishDate 2007
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2007 Universidad Católica del Uruguay
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Prieto, GerardoVelasco, Angela D.Arias-Barahona, RosarioAnido, MarcedesNúñez, Ana MaríaCó, Patricia2007-05-302023-08-31T18:52:52Z2023-08-31T18:52:52Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/57310.22235/cp.v0i1.573https://hdl.handle.net/10895/2910This work is the description of the validation process of a Visualization item bank, whose items were generated from a Surfaces Development task. The item bank was developed from Cognitive Design framework. The tests were applied to samples of first-year Engineering students. The item difficulty was estimated using the Rasch model. We observed that the item difficulty is associated to a task conditions involved in the ability of mentally transforming the objects and of maintaining active the spatial information during the transforming process. Este trabajo describe el proceso de validación de un banco de ítems de Visualización basado en una tarea de Desarrollo de Superficies. El banco de ítems fue construido en el marco del diseño cognitivo. Los subtests fueron aplicados a muestras de estudiantes universitarios de ingeniería. Se estimó la dificultad de los ítems mediante el modelo de Rasch. Observamos que la dificultad está asociada a las condiciones de la tarea involucradas en la habilidad para transformar mentalmente las figuras y en el mantenimiento activo de la información espacial durante el proceso de transformación.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/573/574Derechos de autor 2007 Universidad Católica del Uruguayhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2007, Volumen 1 (1); 71-79Ciencias Psicológicas; 2007, Volumen 1 (1); 71-79Ciencias Psicológicas; 2007, Volumen 1 (1); 71-791688-422110.22235/cp.v0i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayVisualizaciónBanco de ítemsModelo de RaschValidez de los testsVisualizationItem bankRasch modelTest ValidityDIFFICULTY ANALYSIS IN A SPATIAL VISUALIZATION ITEM BANKANÁLISIS DE LA DIFICULTAD DE UN BANCO DE ÍTEMS DE VISUALIZACIÓN ESPACIALinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/29102023-08-31 15:52:53.01oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2910Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:52:53LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle DIFFICULTY ANALYSIS IN A SPATIAL VISUALIZATION ITEM BANK
Prieto, Gerardo
Visualización
Banco de ítems
Modelo de Rasch
Validez de los tests
Visualization
Item bank
Rasch model
Test Validity
status_str publishedVersion
title DIFFICULTY ANALYSIS IN A SPATIAL VISUALIZATION ITEM BANK
title_full DIFFICULTY ANALYSIS IN A SPATIAL VISUALIZATION ITEM BANK
title_fullStr DIFFICULTY ANALYSIS IN A SPATIAL VISUALIZATION ITEM BANK
title_full_unstemmed DIFFICULTY ANALYSIS IN A SPATIAL VISUALIZATION ITEM BANK
title_short DIFFICULTY ANALYSIS IN A SPATIAL VISUALIZATION ITEM BANK
title_sort DIFFICULTY ANALYSIS IN A SPATIAL VISUALIZATION ITEM BANK
topic Visualización
Banco de ítems
Modelo de Rasch
Validez de los tests
Visualization
Item bank
Rasch model
Test Validity
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/573
https://hdl.handle.net/10895/2910