Arts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican School

La investigación basada en las artes: análisis de su uso y experiencia docente en el colegio Hispanoamericano

Mela Contreras, José
Detalles Bibliográficos
2019
Arts-based research
Arts Education
Teaching
a/rt/ography
Investigación basada en las artes
Educación artística
Docencia
a/rt/ografía
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1839
https://hdl.handle.net/10895/3967
Acceso abierto
_version_ 1815178712324243456
author Mela Contreras, José
author_facet Mela Contreras, José
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Mela Contreras, José
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:14Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:14Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-03
dc.description.en-US.fl_txt_mv This work addresses the development of research competencies on teacher’s own professional practices in Visual Arts. The use of Arts-based Research (ABR) methodology promotes the relationship between the role of the teacher and that of the artist and researcher. It also demands that initial teacher formation in Arts provide teachers with research tools so that their professional duties are enhanced and strengthened. In- and out-class research fosters both self-reflection and enquiry capacities about teacher’s own pedagogical practices. In this regard, the use of ABR in a formal education context at the Hispanoamerican School in Santiago de Chile contributed indeed to fostering meaningful learning about teachers’ and students’ artistic experiences at school.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este trabajo aborda el desarrollo de competencias de investigación sobre la práctica profesional en docentes de Artes Visuales. El uso de la metodología denominada Investigación Basada en las Artes (IBA) promueve la vinculación del rol docente con el de artista e investigador, así como la exigencia de que la formación inicial del profesorado de artes entregue herramientas para investigar, de modo de fortalecer y enriquecer su labor profesional. La investigación dentro y fuera del aula desarrolla la capacidad de autorreflexión e indagación sobre la práctica pedagógica. En ese aspecto, la experiencia de la IBA en el contexto de educación formal del colegio Hispanoamericano de Santiago de Chile contribuyó, efectivamente, a propiciar aprendizajes significativos en torno a la experiencia artística escolar de docentes y educandos.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1839
10.22235/pe.v12i2.1839
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3967
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1839/1810
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 12 No. 2 (2019): Páginas de Educación; 107-123
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 2 (2019): Páginas de Educación; 107-123
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v12i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 2 (2019): Páginas de Educación; 107-123
dc.subject.en-US.fl_str_mv Arts-based research
Arts Education
Teaching
a/rt/ography
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Investigación basada en las artes
Educación artística
Docencia
a/rt/ografía
dc.title.none.fl_str_mv Arts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican School
La investigación basada en las artes: análisis de su uso y experiencia docente en el colegio Hispanoamericano
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This work addresses the development of research competencies on teacher’s own professional practices in Visual Arts. The use of Arts-based Research (ABR) methodology promotes the relationship between the role of the teacher and that of the artist and researcher. It also demands that initial teacher formation in Arts provide teachers with research tools so that their professional duties are enhanced and strengthened. In- and out-class research fosters both self-reflection and enquiry capacities about teacher’s own pedagogical practices. In this regard, the use of ABR in a formal education context at the Hispanoamerican School in Santiago de Chile contributed indeed to fostering meaningful learning about teachers’ and students’ artistic experiences at school.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_ba5a68844be4676e44439fe8eddede03
identifier_str_mv 10.22235/pe.v12i2.1839
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3967
publishDate 2019
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Páginas de Educación
spelling Mela Contreras, José2019-07-032023-09-13T12:57:14Z2023-09-13T12:57:14Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/183910.22235/pe.v12i2.1839https://hdl.handle.net/10895/3967This work addresses the development of research competencies on teacher’s own professional practices in Visual Arts. The use of Arts-based Research (ABR) methodology promotes the relationship between the role of the teacher and that of the artist and researcher. It also demands that initial teacher formation in Arts provide teachers with research tools so that their professional duties are enhanced and strengthened. In- and out-class research fosters both self-reflection and enquiry capacities about teacher’s own pedagogical practices. In this regard, the use of ABR in a formal education context at the Hispanoamerican School in Santiago de Chile contributed indeed to fostering meaningful learning about teachers’ and students’ artistic experiences at school.Este trabajo aborda el desarrollo de competencias de investigación sobre la práctica profesional en docentes de Artes Visuales. El uso de la metodología denominada Investigación Basada en las Artes (IBA) promueve la vinculación del rol docente con el de artista e investigador, así como la exigencia de que la formación inicial del profesorado de artes entregue herramientas para investigar, de modo de fortalecer y enriquecer su labor profesional. La investigación dentro y fuera del aula desarrolla la capacidad de autorreflexión e indagación sobre la práctica pedagógica. En ese aspecto, la experiencia de la IBA en el contexto de educación formal del colegio Hispanoamericano de Santiago de Chile contribuyó, efectivamente, a propiciar aprendizajes significativos en torno a la experiencia artística escolar de docentes y educandos.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1839/1810Derechos de autor 2019 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 12 No. 2 (2019): Páginas de Educación; 107-123Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 2 (2019): Páginas de Educación; 107-123Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 2 (2019): Páginas de Educación; 107-1231688-74681688-528710.22235/pe.v12i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayArts-based researchArts EducationTeachinga/rt/ographyInvestigación basada en las artesEducación artísticaDocenciaa/rt/ografíaArts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican SchoolLa investigación basada en las artes: análisis de su uso y experiencia docente en el colegio Hispanoamericanoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39672023-09-13 09:57:14.388oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3967Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:14LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Arts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican School
Mela Contreras, José
Arts-based research
Arts Education
Teaching
a/rt/ography
Investigación basada en las artes
Educación artística
Docencia
a/rt/ografía
status_str publishedVersion
title Arts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican School
title_full Arts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican School
title_fullStr Arts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican School
title_full_unstemmed Arts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican School
title_short Arts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican School
title_sort Arts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican School
topic Arts-based research
Arts Education
Teaching
a/rt/ography
Investigación basada en las artes
Educación artística
Docencia
a/rt/ografía
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1839
https://hdl.handle.net/10895/3967