Arts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican School
La investigación basada en las artes: análisis de su uso y experiencia docente en el colegio Hispanoamericano
2019 | |
Arts-based research Arts Education Teaching a/rt/ography Investigación basada en las artes Educación artística Docencia a/rt/ografía |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1839
https://hdl.handle.net/10895/3967 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178712324243456 |
---|---|
author | Mela Contreras, José |
author_facet | Mela Contreras, José |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Mela Contreras, José |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:14Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:14Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2019-07-03 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | This work addresses the development of research competencies on teacher’s own professional practices in Visual Arts. The use of Arts-based Research (ABR) methodology promotes the relationship between the role of the teacher and that of the artist and researcher. It also demands that initial teacher formation in Arts provide teachers with research tools so that their professional duties are enhanced and strengthened. In- and out-class research fosters both self-reflection and enquiry capacities about teacher’s own pedagogical practices. In this regard, the use of ABR in a formal education context at the Hispanoamerican School in Santiago de Chile contributed indeed to fostering meaningful learning about teachers’ and students’ artistic experiences at school. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Este trabajo aborda el desarrollo de competencias de investigación sobre la práctica profesional en docentes de Artes Visuales. El uso de la metodología denominada Investigación Basada en las Artes (IBA) promueve la vinculación del rol docente con el de artista e investigador, así como la exigencia de que la formación inicial del profesorado de artes entregue herramientas para investigar, de modo de fortalecer y enriquecer su labor profesional. La investigación dentro y fuera del aula desarrolla la capacidad de autorreflexión e indagación sobre la práctica pedagógica. En ese aspecto, la experiencia de la IBA en el contexto de educación formal del colegio Hispanoamericano de Santiago de Chile contribuyó, efectivamente, a propiciar aprendizajes significativos en torno a la experiencia artística escolar de docentes y educandos. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1839 10.22235/pe.v12i2.1839 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3967 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1839/1810 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2019 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 12 No. 2 (2019): Páginas de Educación; 107-123 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 2 (2019): Páginas de Educación; 107-123 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v12i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 2 (2019): Páginas de Educación; 107-123 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | Arts-based research Arts Education Teaching a/rt/ography |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | Investigación basada en las artes Educación artística Docencia a/rt/ografía |
dc.title.none.fl_str_mv | Arts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican School La investigación basada en las artes: análisis de su uso y experiencia docente en el colegio Hispanoamericano |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | This work addresses the development of research competencies on teacher’s own professional practices in Visual Arts. The use of Arts-based Research (ABR) methodology promotes the relationship between the role of the teacher and that of the artist and researcher. It also demands that initial teacher formation in Arts provide teachers with research tools so that their professional duties are enhanced and strengthened. In- and out-class research fosters both self-reflection and enquiry capacities about teacher’s own pedagogical practices. In this regard, the use of ABR in a formal education context at the Hispanoamerican School in Santiago de Chile contributed indeed to fostering meaningful learning about teachers’ and students’ artistic experiences at school. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_ba5a68844be4676e44439fe8eddede03 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v12i2.1839 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3967 |
publishDate | 2019 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2019 Páginas de Educación |
spelling | Mela Contreras, José2019-07-032023-09-13T12:57:14Z2023-09-13T12:57:14Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/183910.22235/pe.v12i2.1839https://hdl.handle.net/10895/3967This work addresses the development of research competencies on teacher’s own professional practices in Visual Arts. The use of Arts-based Research (ABR) methodology promotes the relationship between the role of the teacher and that of the artist and researcher. It also demands that initial teacher formation in Arts provide teachers with research tools so that their professional duties are enhanced and strengthened. In- and out-class research fosters both self-reflection and enquiry capacities about teacher’s own pedagogical practices. In this regard, the use of ABR in a formal education context at the Hispanoamerican School in Santiago de Chile contributed indeed to fostering meaningful learning about teachers’ and students’ artistic experiences at school.Este trabajo aborda el desarrollo de competencias de investigación sobre la práctica profesional en docentes de Artes Visuales. El uso de la metodología denominada Investigación Basada en las Artes (IBA) promueve la vinculación del rol docente con el de artista e investigador, así como la exigencia de que la formación inicial del profesorado de artes entregue herramientas para investigar, de modo de fortalecer y enriquecer su labor profesional. La investigación dentro y fuera del aula desarrolla la capacidad de autorreflexión e indagación sobre la práctica pedagógica. En ese aspecto, la experiencia de la IBA en el contexto de educación formal del colegio Hispanoamericano de Santiago de Chile contribuyó, efectivamente, a propiciar aprendizajes significativos en torno a la experiencia artística escolar de docentes y educandos.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1839/1810Derechos de autor 2019 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 12 No. 2 (2019): Páginas de Educación; 107-123Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 2 (2019): Páginas de Educación; 107-123Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 2 (2019): Páginas de Educación; 107-1231688-74681688-528710.22235/pe.v12i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayArts-based researchArts EducationTeachinga/rt/ographyInvestigación basada en las artesEducación artísticaDocenciaa/rt/ografíaArts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican SchoolLa investigación basada en las artes: análisis de su uso y experiencia docente en el colegio Hispanoamericanoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39672023-09-13 09:57:14.388oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3967Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:14LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Arts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican School Mela Contreras, José Arts-based research Arts Education Teaching a/rt/ography Investigación basada en las artes Educación artística Docencia a/rt/ografía |
status_str | publishedVersion |
title | Arts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican School |
title_full | Arts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican School |
title_fullStr | Arts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican School |
title_full_unstemmed | Arts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican School |
title_short | Arts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican School |
title_sort | Arts-Based Research: an Analysis of its use and teaching experience at The Hispanoamerican School |
topic | Arts-based research Arts Education Teaching a/rt/ography Investigación basada en las artes Educación artística Docencia a/rt/ografía |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1839 https://hdl.handle.net/10895/3967 |