Learning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment test
Evaluación del potencial de aprendizaje en adultos mayores: influencia de la mediación en una prueba de memoria
2018 | |
learning potential memory dynamic assessment neuropsychology aging elderly potencial de aprendizaje memoria evaluación dinámica neuropsicología envejecimiento adultos mayores |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1684
https://hdl.handle.net/10895/3031 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178694833995776 |
---|---|
author | Gonzalez Aguilar, María Josefina |
author2 | Rubio, Milagros Grasso, Lina |
author2_role | author author |
author_facet | Gonzalez Aguilar, María Josefina Rubio, Milagros Grasso, Lina |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Gonzalez Aguilar, María Josefina Rubio, Milagros Grasso, Lina |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-08-31T18:53:39Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-08-31T18:53:39Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2018-10-22 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The “learning potential” version of the Auditory Verbal Learning Test (AVLT-LP) assesses memory performance after an active intervention (mediation). The AVLT-LP allows to quantify a learning curve by means of a gain score. Previous studies showed that if the gain score is equal- to or greater than 3, it would be evidence of learning potential. Objectives. To analyze performance in healthy old adults assessed with AVLT-PA with mediation (MG) and without mediation (NoMG). Method. A neuropsychological battery was applied to 2 groups (MG and NoMG) of 35 cognitively-healthy older adults aged between 60 and 85 years old. The performance between both groups was compared. Results. The MG obtained higher scores than the NoMG in AVLT-LP´s last trial, post-test and gain score. Conclusions. In both groups, the subjects started the AVLT-LP by remembering a similar number of words. However, the MG subjects retained more words than the NoMG showing the enhancement in memory applying the AVLT-PA to assess learning potential. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | La versión “potencial de aprendizaje” de la Auditory Verbal Learning Test (AVLT-PA) evalúa el rendimiento luego de una mediación activa por parte del evaluador. La AVLT-PA permite cuantificar una curva de aprendizaje mediante un puntaje de ganancia. Estudios previos demostraron que un puntaje de ganancia igual o mayor a 3 evidenciaría presencia de potencial de aprendizaje. Objetivos. Analizar diferencias en el rendimiento en la AVLT-PA en sujetos evaluados con mediación y sin mediación. Metodología. Se aplicó una batería neuropsicológica y la AVLT-PA a dos grupos de 35 adultos mayores cognitivamente sanos: un grupo recibió la mediación y el otro grupo no. Se comparó el rendimiento entre ambos grupos. Resultados. Se observaron diferencias en el último intento de la AVLT-PA, post-test y puntaje de ganancia en el grupo que recibió la mediación. Conclusiones. En ambos grupos, los sujetos inician la AVLT-PA recordando una cantidad de palabras similar. Sin embargo, los sujetos que recibieron la mediación del evaluador finalizan la prueba recordando más palabras que el grupo que no la recibió, evidenciando y validando la utilidad de la aplicación de esta versión de la prueba para la evaluación de potencial de aprendizaje. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1684 10.22235/cp.v12i2.1684 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3031 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1684/1660 https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1684/1661 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2018 Universidad Católica del Uruguay |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2018, Volumen 12 (2); 215-222 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2018, Volumen 12 (2); 215-222 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-4221 10.22235/cp.v12i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2018, Volumen 12 (2); 215-222 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | learning potential memory dynamic assessment neuropsychology aging elderly |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | potencial de aprendizaje memoria evaluación dinámica neuropsicología envejecimiento adultos mayores |
dc.title.none.fl_str_mv | Learning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment test Evaluación del potencial de aprendizaje en adultos mayores: influencia de la mediación en una prueba de memoria |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The “learning potential” version of the Auditory Verbal Learning Test (AVLT-LP) assesses memory performance after an active intervention (mediation). The AVLT-LP allows to quantify a learning curve by means of a gain score. Previous studies showed that if the gain score is equal- to or greater than 3, it would be evidence of learning potential. Objectives. To analyze performance in healthy old adults assessed with AVLT-PA with mediation (MG) and without mediation (NoMG). Method. A neuropsychological battery was applied to 2 groups (MG and NoMG) of 35 cognitively-healthy older adults aged between 60 and 85 years old. The performance between both groups was compared. Results. The MG obtained higher scores than the NoMG in AVLT-LP´s last trial, post-test and gain score. Conclusions. In both groups, the subjects started the AVLT-LP by remembering a similar number of words. However, the MG subjects retained more words than the NoMG showing the enhancement in memory applying the AVLT-PA to assess learning potential. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_ba23dcca3ae1165dfde713cfddc4cc2e |
identifier_str_mv | 10.22235/cp.v12i2.1684 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3031 |
publishDate | 2018 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2018 Universidad Católica del Uruguay |
spelling | Gonzalez Aguilar, María JosefinaRubio, MilagrosGrasso, Lina2018-10-222023-08-31T18:53:39Z2023-08-31T18:53:39Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/168410.22235/cp.v12i2.1684https://hdl.handle.net/10895/3031The “learning potential” version of the Auditory Verbal Learning Test (AVLT-LP) assesses memory performance after an active intervention (mediation). The AVLT-LP allows to quantify a learning curve by means of a gain score. Previous studies showed that if the gain score is equal- to or greater than 3, it would be evidence of learning potential. Objectives. To analyze performance in healthy old adults assessed with AVLT-PA with mediation (MG) and without mediation (NoMG). Method. A neuropsychological battery was applied to 2 groups (MG and NoMG) of 35 cognitively-healthy older adults aged between 60 and 85 years old. The performance between both groups was compared. Results. The MG obtained higher scores than the NoMG in AVLT-LP´s last trial, post-test and gain score. Conclusions. In both groups, the subjects started the AVLT-LP by remembering a similar number of words. However, the MG subjects retained more words than the NoMG showing the enhancement in memory applying the AVLT-PA to assess learning potential.La versión “potencial de aprendizaje” de la Auditory Verbal Learning Test (AVLT-PA) evalúa el rendimiento luego de una mediación activa por parte del evaluador. La AVLT-PA permite cuantificar una curva de aprendizaje mediante un puntaje de ganancia. Estudios previos demostraron que un puntaje de ganancia igual o mayor a 3 evidenciaría presencia de potencial de aprendizaje. Objetivos. Analizar diferencias en el rendimiento en la AVLT-PA en sujetos evaluados con mediación y sin mediación. Metodología. Se aplicó una batería neuropsicológica y la AVLT-PA a dos grupos de 35 adultos mayores cognitivamente sanos: un grupo recibió la mediación y el otro grupo no. Se comparó el rendimiento entre ambos grupos. Resultados. Se observaron diferencias en el último intento de la AVLT-PA, post-test y puntaje de ganancia en el grupo que recibió la mediación. Conclusiones. En ambos grupos, los sujetos inician la AVLT-PA recordando una cantidad de palabras similar. Sin embargo, los sujetos que recibieron la mediación del evaluador finalizan la prueba recordando más palabras que el grupo que no la recibió, evidenciando y validando la utilidad de la aplicación de esta versión de la prueba para la evaluación de potencial de aprendizaje.application/pdfapplication/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1684/1660https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1684/1661Derechos de autor 2018 Universidad Católica del Uruguayinfo:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2018, Volumen 12 (2); 215-222Ciencias Psicológicas; 2018, Volumen 12 (2); 215-222Ciencias Psicológicas; 2018, Volumen 12 (2); 215-2221688-422110.22235/cp.v12i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaylearning potentialmemorydynamic assessmentneuropsychologyagingelderlypotencial de aprendizajememoriaevaluación dinámicaneuropsicologíaenvejecimientoadultos mayoresLearning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment testEvaluación del potencial de aprendizaje en adultos mayores: influencia de la mediación en una prueba de memoriainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/30312023-08-31 15:53:39.596oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3031Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:53:39LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Learning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment test Gonzalez Aguilar, María Josefina learning potential memory dynamic assessment neuropsychology aging elderly potencial de aprendizaje memoria evaluación dinámica neuropsicología envejecimiento adultos mayores |
status_str | publishedVersion |
title | Learning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment test |
title_full | Learning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment test |
title_fullStr | Learning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment test |
title_full_unstemmed | Learning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment test |
title_short | Learning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment test |
title_sort | Learning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment test |
topic | learning potential memory dynamic assessment neuropsychology aging elderly potencial de aprendizaje memoria evaluación dinámica neuropsicología envejecimiento adultos mayores |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1684 https://hdl.handle.net/10895/3031 |