Learning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment test

Evaluación del potencial de aprendizaje en adultos mayores: influencia de la mediación en una prueba de memoria

Gonzalez Aguilar, María Josefina - Rubio, Milagros - Grasso, Lina
Detalles Bibliográficos
2018
learning potential
memory
dynamic assessment
neuropsychology
aging
elderly
potencial de aprendizaje
memoria
evaluación dinámica
neuropsicología
envejecimiento
adultos mayores
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1684
https://hdl.handle.net/10895/3031
Acceso abierto
_version_ 1815178694833995776
author Gonzalez Aguilar, María Josefina
author2 Rubio, Milagros
Grasso, Lina
author2_role author
author
author_facet Gonzalez Aguilar, María Josefina
Rubio, Milagros
Grasso, Lina
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Gonzalez Aguilar, María Josefina
Rubio, Milagros
Grasso, Lina
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:53:39Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:53:39Z
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-22
dc.description.en-US.fl_txt_mv The “learning potential” version of the Auditory Verbal Learning Test (AVLT-LP) assesses memory performance after an active intervention (mediation). The AVLT-LP allows to quantify a learning curve by means of a gain score. Previous studies showed that if the gain score is equal- to or greater than 3, it would be evidence of learning potential. Objectives. To analyze performance in healthy old adults assessed with AVLT-PA with mediation (MG) and without mediation (NoMG). Method. A neuropsychological battery was applied to 2 groups (MG and NoMG) of 35 cognitively-healthy older adults aged between 60 and 85 years old. The performance between both groups was compared. Results. The MG obtained higher scores than the NoMG in AVLT-LP´s last trial, post-test and gain score. Conclusions. In both groups, the subjects started the AVLT-LP by remembering a similar number of words. However, the MG subjects retained more words than the NoMG showing the enhancement in memory applying the AVLT-PA to assess learning potential.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv La versión “potencial de aprendizaje” de la Auditory Verbal Learning Test (AVLT-PA) evalúa el rendimiento luego de una mediación activa por parte del evaluador. La AVLT-PA permite cuantificar una curva de aprendizaje mediante un puntaje de ganancia. Estudios previos demostraron que un puntaje de ganancia igual o mayor a 3 evidenciaría presencia de potencial de aprendizaje. Objetivos. Analizar diferencias en el rendimiento en la AVLT-PA en sujetos evaluados con mediación y sin mediación. Metodología. Se aplicó una batería neuropsicológica y la AVLT-PA a dos grupos de 35 adultos mayores cognitivamente sanos: un grupo recibió la mediación y el otro grupo no. Se comparó el rendimiento entre ambos grupos. Resultados. Se observaron diferencias en el último intento de la AVLT-PA, post-test y puntaje de ganancia en el grupo que recibió la mediación. Conclusiones. En ambos grupos, los sujetos inician la AVLT-PA recordando una cantidad de palabras similar. Sin embargo, los sujetos que recibieron la mediación del evaluador finalizan la prueba recordando más palabras que el grupo que no la recibió, evidenciando y validando la utilidad de la aplicación de esta versión de la prueba para la evaluación de potencial de aprendizaje.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1684
10.22235/cp.v12i2.1684
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3031
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1684/1660
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1684/1661
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Universidad Católica del Uruguay
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2018, Volumen 12 (2); 215-222
dc.source.es-ES.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2018, Volumen 12 (2); 215-222
dc.source.none.fl_str_mv 1688-4221
10.22235/cp.v12i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2018, Volumen 12 (2); 215-222
dc.subject.en-US.fl_str_mv learning potential
memory
dynamic assessment
neuropsychology
aging
elderly
dc.subject.es-ES.fl_str_mv potencial de aprendizaje
memoria
evaluación dinámica
neuropsicología
envejecimiento
adultos mayores
dc.title.none.fl_str_mv Learning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment test
Evaluación del potencial de aprendizaje en adultos mayores: influencia de la mediación en una prueba de memoria
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The “learning potential” version of the Auditory Verbal Learning Test (AVLT-LP) assesses memory performance after an active intervention (mediation). The AVLT-LP allows to quantify a learning curve by means of a gain score. Previous studies showed that if the gain score is equal- to or greater than 3, it would be evidence of learning potential. Objectives. To analyze performance in healthy old adults assessed with AVLT-PA with mediation (MG) and without mediation (NoMG). Method. A neuropsychological battery was applied to 2 groups (MG and NoMG) of 35 cognitively-healthy older adults aged between 60 and 85 years old. The performance between both groups was compared. Results. The MG obtained higher scores than the NoMG in AVLT-LP´s last trial, post-test and gain score. Conclusions. In both groups, the subjects started the AVLT-LP by remembering a similar number of words. However, the MG subjects retained more words than the NoMG showing the enhancement in memory applying the AVLT-PA to assess learning potential.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_ba23dcca3ae1165dfde713cfddc4cc2e
identifier_str_mv 10.22235/cp.v12i2.1684
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3031
publishDate 2018
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Universidad Católica del Uruguay
spelling Gonzalez Aguilar, María JosefinaRubio, MilagrosGrasso, Lina2018-10-222023-08-31T18:53:39Z2023-08-31T18:53:39Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/168410.22235/cp.v12i2.1684https://hdl.handle.net/10895/3031The “learning potential” version of the Auditory Verbal Learning Test (AVLT-LP) assesses memory performance after an active intervention (mediation). The AVLT-LP allows to quantify a learning curve by means of a gain score. Previous studies showed that if the gain score is equal- to or greater than 3, it would be evidence of learning potential. Objectives. To analyze performance in healthy old adults assessed with AVLT-PA with mediation (MG) and without mediation (NoMG). Method. A neuropsychological battery was applied to 2 groups (MG and NoMG) of 35 cognitively-healthy older adults aged between 60 and 85 years old. The performance between both groups was compared. Results. The MG obtained higher scores than the NoMG in AVLT-LP´s last trial, post-test and gain score. Conclusions. In both groups, the subjects started the AVLT-LP by remembering a similar number of words. However, the MG subjects retained more words than the NoMG showing the enhancement in memory applying the AVLT-PA to assess learning potential.La versión “potencial de aprendizaje” de la Auditory Verbal Learning Test (AVLT-PA) evalúa el rendimiento luego de una mediación activa por parte del evaluador. La AVLT-PA permite cuantificar una curva de aprendizaje mediante un puntaje de ganancia. Estudios previos demostraron que un puntaje de ganancia igual o mayor a 3 evidenciaría presencia de potencial de aprendizaje. Objetivos. Analizar diferencias en el rendimiento en la AVLT-PA en sujetos evaluados con mediación y sin mediación. Metodología. Se aplicó una batería neuropsicológica y la AVLT-PA a dos grupos de 35 adultos mayores cognitivamente sanos: un grupo recibió la mediación y el otro grupo no. Se comparó el rendimiento entre ambos grupos. Resultados. Se observaron diferencias en el último intento de la AVLT-PA, post-test y puntaje de ganancia en el grupo que recibió la mediación. Conclusiones. En ambos grupos, los sujetos inician la AVLT-PA recordando una cantidad de palabras similar. Sin embargo, los sujetos que recibieron la mediación del evaluador finalizan la prueba recordando más palabras que el grupo que no la recibió, evidenciando y validando la utilidad de la aplicación de esta versión de la prueba para la evaluación de potencial de aprendizaje.application/pdfapplication/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1684/1660https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1684/1661Derechos de autor 2018 Universidad Católica del Uruguayinfo:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2018, Volumen 12 (2); 215-222Ciencias Psicológicas; 2018, Volumen 12 (2); 215-222Ciencias Psicológicas; 2018, Volumen 12 (2); 215-2221688-422110.22235/cp.v12i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaylearning potentialmemorydynamic assessmentneuropsychologyagingelderlypotencial de aprendizajememoriaevaluación dinámicaneuropsicologíaenvejecimientoadultos mayoresLearning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment testEvaluación del potencial de aprendizaje en adultos mayores: influencia de la mediación en una prueba de memoriainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/30312023-08-31 15:53:39.596oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3031Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:53:39LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Learning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment test
Gonzalez Aguilar, María Josefina
learning potential
memory
dynamic assessment
neuropsychology
aging
elderly
potencial de aprendizaje
memoria
evaluación dinámica
neuropsicología
envejecimiento
adultos mayores
status_str publishedVersion
title Learning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment test
title_full Learning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment test
title_fullStr Learning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment test
title_full_unstemmed Learning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment test
title_short Learning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment test
title_sort Learning potential assessment in the elderly: mediation influence in a memory assessment test
topic learning potential
memory
dynamic assessment
neuropsychology
aging
elderly
potencial de aprendizaje
memoria
evaluación dinámica
neuropsicología
envejecimiento
adultos mayores
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1684
https://hdl.handle.net/10895/3031