RELEVANT AND IRRELEVANT SEDUCTIVE DETAILS IN EXPOSITORY TEXT: EFFECTS ON RECALL AND COMPREHENSION IN READERS WITH LOW PRIOR KNOWLEDGE

DETALLES SEDUCTORES RELEVANTES E IRRELEVANTES EN UN TEXTO EXPOSITIVO: EFECTOS SOBRE LA COMPRENSIÓN Y EL RECUERDO EN LECTORES CON BAJO CONOCIMIENTO PREVIO

Saux, Gastón - Irrazabal, Natalia - Burin, Debora I.
Detalles Bibliográficos
2014
comprensión de texto expositivo
detalle seductor
relevancia causal
expository text comprehension
seductive detail
causal relevance
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1043
https://hdl.handle.net/10895/2954
Acceso abierto
_version_ 1815178696403714048
author Saux, Gastón
author2 Irrazabal, Natalia
Burin, Debora I.
author2_role author
author
author_facet Saux, Gastón
Irrazabal, Natalia
Burin, Debora I.
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Saux, Gastón
Irrazabal, Natalia
Burin, Debora I.
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:53:10Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:53:10Z
dc.date.none.fl_str_mv 2014-05-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv The effect of including seductive details on the recall and comprehension of an expository structured, scientific text was examined. 94 students with low prior knowledge on the subject read a text in one of following three conditions: without seductive details, with an irrelevant seductive detail (no causal relation with the rest of the message), or with a relevant seductive detail (with an explicit causal relation with the rest of the message). Causal relevance and the level of interest associated to the detail were analyzed prior to experimental activity. Results indicated that the Irrelevant Seductive Detail condition showed the poorest recall and the highest error rate in a sentence verification task. Relevant Seductive Detail condition, on the other hand, showed the best recall for text contents. These results are interpreted considering their potential applications in educational fields.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Se estudió el impacto de incluir detalles seductores sobre el recuerdo y la comprensión de un texto expositivo de ciencias, de contenidos poco familiares para los participantes. 94 estudiantes leyeron un texto expositivo sin detalles seductores, con un detalle seductor irrelevante (sin relación causal explícita con el resto del texto), o con un detalle seductor relevante (relacionado causalmente de modo explícito con el texto). La relevancia causal y el nivel de interés asociados al detalle fueron analizados en un pre-testeo inicial de los materiales. Los resultados indicaron que la condición que recibió el detalle en versión irrelevante tuvo más dificultades que el resto para recordar los contenidos y para contestar afirmaciones derivadas del texto. La condición que recibió el detalle seductor en versión relevante, por su parte, presentó el puntaje de recuerdo más alto. Estos resultados son interpretados atendiendo a su aplicación en el uso de textos en ámbitos educacionales.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1043
10.22235/cp.v8i1.1043
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/2954
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1043/1031
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Universidad Católica del Uruguay
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2014; Volumen 8 (1); 89-100
dc.source.es-ES.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2014; Volumen 8 (1); 89-100
dc.source.none.fl_str_mv 1688-4221
10.22235/cp.v8i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2014; Volumen 8 (1); 89-100
dc.subject.en-US.fl_str_mv expository text comprehension
seductive detail
causal relevance
dc.subject.es-ES.fl_str_mv comprensión de texto expositivo
detalle seductor
relevancia causal
dc.title.none.fl_str_mv RELEVANT AND IRRELEVANT SEDUCTIVE DETAILS IN EXPOSITORY TEXT: EFFECTS ON RECALL AND COMPREHENSION IN READERS WITH LOW PRIOR KNOWLEDGE
DETALLES SEDUCTORES RELEVANTES E IRRELEVANTES EN UN TEXTO EXPOSITIVO: EFECTOS SOBRE LA COMPRENSIÓN Y EL RECUERDO EN LECTORES CON BAJO CONOCIMIENTO PREVIO
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The effect of including seductive details on the recall and comprehension of an expository structured, scientific text was examined. 94 students with low prior knowledge on the subject read a text in one of following three conditions: without seductive details, with an irrelevant seductive detail (no causal relation with the rest of the message), or with a relevant seductive detail (with an explicit causal relation with the rest of the message). Causal relevance and the level of interest associated to the detail were analyzed prior to experimental activity. Results indicated that the Irrelevant Seductive Detail condition showed the poorest recall and the highest error rate in a sentence verification task. Relevant Seductive Detail condition, on the other hand, showed the best recall for text contents. These results are interpreted considering their potential applications in educational fields.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_b719699b7858896e885e09ce8deb75f9
identifier_str_mv 10.22235/cp.v8i1.1043
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2954
publishDate 2014
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Universidad Católica del Uruguay
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Saux, GastónIrrazabal, NataliaBurin, Debora I.2014-05-302023-08-31T18:53:10Z2023-08-31T18:53:10Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/104310.22235/cp.v8i1.1043https://hdl.handle.net/10895/2954The effect of including seductive details on the recall and comprehension of an expository structured, scientific text was examined. 94 students with low prior knowledge on the subject read a text in one of following three conditions: without seductive details, with an irrelevant seductive detail (no causal relation with the rest of the message), or with a relevant seductive detail (with an explicit causal relation with the rest of the message). Causal relevance and the level of interest associated to the detail were analyzed prior to experimental activity. Results indicated that the Irrelevant Seductive Detail condition showed the poorest recall and the highest error rate in a sentence verification task. Relevant Seductive Detail condition, on the other hand, showed the best recall for text contents. These results are interpreted considering their potential applications in educational fields.Se estudió el impacto de incluir detalles seductores sobre el recuerdo y la comprensión de un texto expositivo de ciencias, de contenidos poco familiares para los participantes. 94 estudiantes leyeron un texto expositivo sin detalles seductores, con un detalle seductor irrelevante (sin relación causal explícita con el resto del texto), o con un detalle seductor relevante (relacionado causalmente de modo explícito con el texto). La relevancia causal y el nivel de interés asociados al detalle fueron analizados en un pre-testeo inicial de los materiales. Los resultados indicaron que la condición que recibió el detalle en versión irrelevante tuvo más dificultades que el resto para recordar los contenidos y para contestar afirmaciones derivadas del texto. La condición que recibió el detalle seductor en versión relevante, por su parte, presentó el puntaje de recuerdo más alto. Estos resultados son interpretados atendiendo a su aplicación en el uso de textos en ámbitos educacionales.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1043/1031Derechos de autor 2014 Universidad Católica del Uruguayhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2014; Volumen 8 (1); 89-100Ciencias Psicológicas; 2014; Volumen 8 (1); 89-100Ciencias Psicológicas; 2014; Volumen 8 (1); 89-1001688-422110.22235/cp.v8i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaycomprensión de texto expositivodetalle seductorrelevancia causalexpository text comprehensionseductive detailcausal relevanceRELEVANT AND IRRELEVANT SEDUCTIVE DETAILS IN EXPOSITORY TEXT: EFFECTS ON RECALL AND COMPREHENSION IN READERS WITH LOW PRIOR KNOWLEDGEDETALLES SEDUCTORES RELEVANTES E IRRELEVANTES EN UN TEXTO EXPOSITIVO: EFECTOS SOBRE LA COMPRENSIÓN Y EL RECUERDO EN LECTORES CON BAJO CONOCIMIENTO PREVIOinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/29542023-08-31 15:53:10.426oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2954Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:53:10LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle RELEVANT AND IRRELEVANT SEDUCTIVE DETAILS IN EXPOSITORY TEXT: EFFECTS ON RECALL AND COMPREHENSION IN READERS WITH LOW PRIOR KNOWLEDGE
Saux, Gastón
comprensión de texto expositivo
detalle seductor
relevancia causal
expository text comprehension
seductive detail
causal relevance
status_str publishedVersion
title RELEVANT AND IRRELEVANT SEDUCTIVE DETAILS IN EXPOSITORY TEXT: EFFECTS ON RECALL AND COMPREHENSION IN READERS WITH LOW PRIOR KNOWLEDGE
title_full RELEVANT AND IRRELEVANT SEDUCTIVE DETAILS IN EXPOSITORY TEXT: EFFECTS ON RECALL AND COMPREHENSION IN READERS WITH LOW PRIOR KNOWLEDGE
title_fullStr RELEVANT AND IRRELEVANT SEDUCTIVE DETAILS IN EXPOSITORY TEXT: EFFECTS ON RECALL AND COMPREHENSION IN READERS WITH LOW PRIOR KNOWLEDGE
title_full_unstemmed RELEVANT AND IRRELEVANT SEDUCTIVE DETAILS IN EXPOSITORY TEXT: EFFECTS ON RECALL AND COMPREHENSION IN READERS WITH LOW PRIOR KNOWLEDGE
title_short RELEVANT AND IRRELEVANT SEDUCTIVE DETAILS IN EXPOSITORY TEXT: EFFECTS ON RECALL AND COMPREHENSION IN READERS WITH LOW PRIOR KNOWLEDGE
title_sort RELEVANT AND IRRELEVANT SEDUCTIVE DETAILS IN EXPOSITORY TEXT: EFFECTS ON RECALL AND COMPREHENSION IN READERS WITH LOW PRIOR KNOWLEDGE
topic comprensión de texto expositivo
detalle seductor
relevancia causal
expository text comprehension
seductive detail
causal relevance
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1043
https://hdl.handle.net/10895/2954