Lights and shadows in the relationships between schooling and work. Configurations and limits

CLAROSCUROS EN LAS RELACIONES ENTRE LA ESCOLARIDAD Y EL TRABAJO. CONFIGURACIONES Y LÍMITES

de Ibarrola, María
Detalles Bibliográficos
2016
educación
trabajo
estructura heterogénea de producción
proyecto socioeducativo
estructuras institucionales del currículum
education work
heterogeneous labor sectors
socio educational projects
curriculum institutional structures
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1293
https://hdl.handle.net/10895/3906
Acceso abierto
_version_ 1815178716210266112
author de Ibarrola, María
author_facet de Ibarrola, María
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv de Ibarrola, María
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:48Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:48Z
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-02
dc.description.en-US.fl_txt_mv The article recovers the history of the construction of a theoretical corpus that has tried to integrate a large number of explanatory elements about the relationship between schooling and work. The proposal is to analyze the value of three intermediate categories: a matrix of the heterogeneous nature of labor sectors in Mexico, the socio-educational projects for the creation of schools educating the labor force, and the curriculum institutional structures that mark the boundaries for an effective education. The text is developed through the description of four long standing research projects —and some other punctual research projects—, that have focused on populations with different levels of schooling in different labor sectors, temporalities and geographical zones in Mexico.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El artículo recupera la historia de la construcción de un cuerpo teórico que busca integrar el mayor número de elementos explicativos acerca de las relaciones entre la escolaridad y el trabajo. Se propone analizar el valor, para ello, de tres grandes categorías intermedias: una matriz de heterogeneidad estructural laboral, el concepto de proyecto socioeducativo de Estado (para la creación de escuelas orientadas a la formación para el trabajo) y el concepto de estructuras institucionales del currículum que prescriben la formación efectivamente ofrecida. El texto describe las aportaciones empíricas derivadas de cuatro grandes proyectos de investigación —y varias investigaciones puntuales— sobre esas relaciones, que han tomado como objeto de estudio poblaciones con distintos niveles de escolaridad, en diferentes sectores laborales, zonas geográficas de México y temporalidades.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1293
10.22235/pe.v9i2.1293
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3906
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1293/1308
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 9 No. 2 (2016): Páginas de Educación; 14-48
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 9 Núm. 2 (2016): Páginas de Educación; 14-48
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v9i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 9 N.º 2 (2016): Páginas de Educación; 14-48
dc.subject.en-US.fl_str_mv education work
heterogeneous labor sectors
socio educational projects
curriculum institutional structures
dc.subject.es-ES.fl_str_mv educación
trabajo
estructura heterogénea de producción
proyecto socioeducativo
estructuras institucionales del currículum
dc.title.none.fl_str_mv Lights and shadows in the relationships between schooling and work. Configurations and limits
CLAROSCUROS EN LAS RELACIONES ENTRE LA ESCOLARIDAD Y EL TRABAJO. CONFIGURACIONES Y LÍMITES
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The article recovers the history of the construction of a theoretical corpus that has tried to integrate a large number of explanatory elements about the relationship between schooling and work. The proposal is to analyze the value of three intermediate categories: a matrix of the heterogeneous nature of labor sectors in Mexico, the socio-educational projects for the creation of schools educating the labor force, and the curriculum institutional structures that mark the boundaries for an effective education. The text is developed through the description of four long standing research projects —and some other punctual research projects—, that have focused on populations with different levels of schooling in different labor sectors, temporalities and geographical zones in Mexico.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_ac87bddbf7f73b9aff55ab2b15ecde25
identifier_str_mv 10.22235/pe.v9i2.1293
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3906
publishDate 2016
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Páginas de Educación
spelling de Ibarrola, María2016-12-022023-09-13T12:56:48Z2023-09-13T12:56:48Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/129310.22235/pe.v9i2.1293https://hdl.handle.net/10895/3906The article recovers the history of the construction of a theoretical corpus that has tried to integrate a large number of explanatory elements about the relationship between schooling and work. The proposal is to analyze the value of three intermediate categories: a matrix of the heterogeneous nature of labor sectors in Mexico, the socio-educational projects for the creation of schools educating the labor force, and the curriculum institutional structures that mark the boundaries for an effective education. The text is developed through the description of four long standing research projects —and some other punctual research projects—, that have focused on populations with different levels of schooling in different labor sectors, temporalities and geographical zones in Mexico.El artículo recupera la historia de la construcción de un cuerpo teórico que busca integrar el mayor número de elementos explicativos acerca de las relaciones entre la escolaridad y el trabajo. Se propone analizar el valor, para ello, de tres grandes categorías intermedias: una matriz de heterogeneidad estructural laboral, el concepto de proyecto socioeducativo de Estado (para la creación de escuelas orientadas a la formación para el trabajo) y el concepto de estructuras institucionales del currículum que prescriben la formación efectivamente ofrecida. El texto describe las aportaciones empíricas derivadas de cuatro grandes proyectos de investigación —y varias investigaciones puntuales— sobre esas relaciones, que han tomado como objeto de estudio poblaciones con distintos niveles de escolaridad, en diferentes sectores laborales, zonas geográficas de México y temporalidades.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1293/1308Derechos de autor 2016 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 9 No. 2 (2016): Páginas de Educación; 14-48Páginas de Educación; Vol. 9 Núm. 2 (2016): Páginas de Educación; 14-48Páginas de Educación ; Vol. 9 N.º 2 (2016): Páginas de Educación; 14-481688-74681688-528710.22235/pe.v9i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayeducacióntrabajoestructura heterogénea de producciónproyecto socioeducativoestructuras institucionales del currículumeducation workheterogeneous labor sectorssocio educational projectscurriculum institutional structuresLights and shadows in the relationships between schooling and work. Configurations and limitsCLAROSCUROS EN LAS RELACIONES ENTRE LA ESCOLARIDAD Y EL TRABAJO. CONFIGURACIONES Y LÍMITESinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39062023-09-13 09:56:48.341oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3906Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:48LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Lights and shadows in the relationships between schooling and work. Configurations and limits
de Ibarrola, María
educación
trabajo
estructura heterogénea de producción
proyecto socioeducativo
estructuras institucionales del currículum
education work
heterogeneous labor sectors
socio educational projects
curriculum institutional structures
status_str publishedVersion
title Lights and shadows in the relationships between schooling and work. Configurations and limits
title_full Lights and shadows in the relationships between schooling and work. Configurations and limits
title_fullStr Lights and shadows in the relationships between schooling and work. Configurations and limits
title_full_unstemmed Lights and shadows in the relationships between schooling and work. Configurations and limits
title_short Lights and shadows in the relationships between schooling and work. Configurations and limits
title_sort Lights and shadows in the relationships between schooling and work. Configurations and limits
topic educación
trabajo
estructura heterogénea de producción
proyecto socioeducativo
estructuras institucionales del currículum
education work
heterogeneous labor sectors
socio educational projects
curriculum institutional structures
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1293
https://hdl.handle.net/10895/3906