Isabel puts in letters their claims: Teachers and epistolarios. Rosario, Argentina (1875 – 1879)

ISABEL PONE EN CARTAS SUS RECLAMOS: MAESTRAS Y EPISTOLARIOS. ROSARIO, ARGENTINA (1875 – 1879)

Pellegrini Malpiedi, Micalea
Detalles Bibliográficos
2016
escuela normal
maestras
epistolario
school
normal education
teachers - letters
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1300
https://hdl.handle.net/10895/3913
Acceso abierto
_version_ 1815178716105408512
author Pellegrini Malpiedi, Micalea
author_facet Pellegrini Malpiedi, Micalea
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Pellegrini Malpiedi, Micalea
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:52Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:52Z
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-02
dc.description.en-US.fl_txt_mv The present work aims to analyze two topics around three words: school, teacher and letter. The first commitment is compromised to think how the rise of Argentine Educative System operated over the female teachers’ participation in the educational practices. At the end of the nineteenth century, the Argentine Estate considered that the female figure was the most suitable to drive the civilizing act of the normal school. These beliefs were justified by her “natural gifts”: care and predisposition towards others. In a second commitment, we extrapolate this question to reflect how this prescription was reformulated by the own women to escape from the private domestic space in order to establish new relationships and negotiations in spaces which belonged to male (public) and males (institutions and ministry agents). Investigate the ability of these women claim that the teachers have to petition on what they consider fair and thus himself, his ability to challenge the essentialist discourses on "teacher " that circulated at the time. This life experience will be analyzed from letters written by a young foreign teacher: Isabel Coolidge.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El presente artículo posee dos objetivos que articulan tres palabras clave: escuela normal, maestra y epistolario. El primer cometido se compromete a pensar cómo el surgimiento del sistema educativo argentino operó sobre la participación de las mujeres decimonónicas (maestras) en las prácticas educativas. En Argentina, a fines del siglo XIX, el Estado pensó en la figura femenina como la más apta para llevar a cabo el acto civilizador de la escuela normal; dicha finalidad estaba justificada por sus “dotes naturales”: cuidado y predisposición hacia los otros. Ahora bien, en un segundo objetivo, se recapitaliza esta cuestión para pensar cómo esta misma prescripción fue reformulada por las propias mujeres para salir del espacio privado doméstico y entablar relaciones y negociaciones en los espacios propios de lo masculino y de los masculinos. Indagar sobre la capacidad de reclamo que estas mujeres del magisterio poseen para peticionar sobre aquello que consideran justo y, con ello mismo, su capacidad de desafiar los discursos esencialistas sobre “maestras” que circulaban en la época. Para ello, se analizarán las cartas escritas por una joven docente: Isabel Coolidge. 
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1300
10.22235/pe.v9i2.1300
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3913
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1300/1314
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 9 No. 2 (2016): Páginas de Educación; 217-234
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 9 Núm. 2 (2016): Páginas de Educación; 217-234
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v9i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 9 N.º 2 (2016): Páginas de Educación; 217-234
dc.subject.en-US.fl_str_mv school
normal education
teachers - letters
dc.subject.es-ES.fl_str_mv escuela normal
maestras
epistolario
dc.title.none.fl_str_mv Isabel puts in letters their claims: Teachers and epistolarios. Rosario, Argentina (1875 – 1879)
ISABEL PONE EN CARTAS SUS RECLAMOS: MAESTRAS Y EPISTOLARIOS. ROSARIO, ARGENTINA (1875 – 1879)
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The present work aims to analyze two topics around three words: school, teacher and letter. The first commitment is compromised to think how the rise of Argentine Educative System operated over the female teachers’ participation in the educational practices. At the end of the nineteenth century, the Argentine Estate considered that the female figure was the most suitable to drive the civilizing act of the normal school. These beliefs were justified by her “natural gifts”: care and predisposition towards others. In a second commitment, we extrapolate this question to reflect how this prescription was reformulated by the own women to escape from the private domestic space in order to establish new relationships and negotiations in spaces which belonged to male (public) and males (institutions and ministry agents). Investigate the ability of these women claim that the teachers have to petition on what they consider fair and thus himself, his ability to challenge the essentialist discourses on "teacher " that circulated at the time. This life experience will be analyzed from letters written by a young foreign teacher: Isabel Coolidge.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_a9d387e1256dab86453f79ed6c497f09
identifier_str_mv 10.22235/pe.v9i2.1300
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3913
publishDate 2016
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Páginas de Educación
spelling Pellegrini Malpiedi, Micalea2016-12-022023-09-13T12:56:52Z2023-09-13T12:56:52Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/130010.22235/pe.v9i2.1300https://hdl.handle.net/10895/3913The present work aims to analyze two topics around three words: school, teacher and letter. The first commitment is compromised to think how the rise of Argentine Educative System operated over the female teachers’ participation in the educational practices. At the end of the nineteenth century, the Argentine Estate considered that the female figure was the most suitable to drive the civilizing act of the normal school. These beliefs were justified by her “natural gifts”: care and predisposition towards others. In a second commitment, we extrapolate this question to reflect how this prescription was reformulated by the own women to escape from the private domestic space in order to establish new relationships and negotiations in spaces which belonged to male (public) and males (institutions and ministry agents). Investigate the ability of these women claim that the teachers have to petition on what they consider fair and thus himself, his ability to challenge the essentialist discourses on "teacher " that circulated at the time. This life experience will be analyzed from letters written by a young foreign teacher: Isabel Coolidge.El presente artículo posee dos objetivos que articulan tres palabras clave: escuela normal, maestra y epistolario. El primer cometido se compromete a pensar cómo el surgimiento del sistema educativo argentino operó sobre la participación de las mujeres decimonónicas (maestras) en las prácticas educativas. En Argentina, a fines del siglo XIX, el Estado pensó en la figura femenina como la más apta para llevar a cabo el acto civilizador de la escuela normal; dicha finalidad estaba justificada por sus “dotes naturales”: cuidado y predisposición hacia los otros. Ahora bien, en un segundo objetivo, se recapitaliza esta cuestión para pensar cómo esta misma prescripción fue reformulada por las propias mujeres para salir del espacio privado doméstico y entablar relaciones y negociaciones en los espacios propios de lo masculino y de los masculinos. Indagar sobre la capacidad de reclamo que estas mujeres del magisterio poseen para peticionar sobre aquello que consideran justo y, con ello mismo, su capacidad de desafiar los discursos esencialistas sobre “maestras” que circulaban en la época. Para ello, se analizarán las cartas escritas por una joven docente: Isabel Coolidge. application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1300/1314Derechos de autor 2016 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 9 No. 2 (2016): Páginas de Educación; 217-234Páginas de Educación; Vol. 9 Núm. 2 (2016): Páginas de Educación; 217-234Páginas de Educación ; Vol. 9 N.º 2 (2016): Páginas de Educación; 217-2341688-74681688-528710.22235/pe.v9i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayescuela normalmaestrasepistolarioschoolnormal educationteachers - lettersIsabel puts in letters their claims: Teachers and epistolarios. Rosario, Argentina (1875 – 1879)ISABEL PONE EN CARTAS SUS RECLAMOS: MAESTRAS Y EPISTOLARIOS. ROSARIO, ARGENTINA (1875 – 1879)info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39132023-09-13 09:56:52.745oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3913Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:52LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Isabel puts in letters their claims: Teachers and epistolarios. Rosario, Argentina (1875 – 1879)
Pellegrini Malpiedi, Micalea
escuela normal
maestras
epistolario
school
normal education
teachers - letters
status_str publishedVersion
title Isabel puts in letters their claims: Teachers and epistolarios. Rosario, Argentina (1875 – 1879)
title_full Isabel puts in letters their claims: Teachers and epistolarios. Rosario, Argentina (1875 – 1879)
title_fullStr Isabel puts in letters their claims: Teachers and epistolarios. Rosario, Argentina (1875 – 1879)
title_full_unstemmed Isabel puts in letters their claims: Teachers and epistolarios. Rosario, Argentina (1875 – 1879)
title_short Isabel puts in letters their claims: Teachers and epistolarios. Rosario, Argentina (1875 – 1879)
title_sort Isabel puts in letters their claims: Teachers and epistolarios. Rosario, Argentina (1875 – 1879)
topic escuela normal
maestras
epistolario
school
normal education
teachers - letters
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1300
https://hdl.handle.net/10895/3913