Project-Based Learning: A Binding Teacher Training

El aprendizaje basado en proyectos: una capacitación docente vinculante

Cyrulies, Ernesto - Schamne, Mariana
Detalles Bibliográficos
2021
teacher training
project-based learning
curricular transversality
cooperative learning
capacitación docente
aprendizaje basado en proyectos
transversalidad curricular
aprendizaje cooperativo
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2293
https://hdl.handle.net/10895/3987
Acceso abierto
_version_ 1815178713626574848
author Cyrulies, Ernesto
author2 Schamne, Mariana
author2_role author
author_facet Cyrulies, Ernesto
Schamne, Mariana
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Cyrulies, Ernesto
Schamne, Mariana
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:23Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:23Z
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-20
dc.description.en-US.fl_txt_mv This paper describes an experience that includes the design, procedures and results of a teacher training course on project-based learning (PBL), offered by an official training center in the province of Buenos Aires, Argentina. The course was aimed at teachers from different levels and areas of performance, who formed heterogeneous learning groups to promote work with curricular transversality. This article develops an example of a model project used in the course and analyzes the teachers' productions elaborated to accredit the course and the results of the application of a survey. The purpose of recording the experience was to document information of interest, particularly for future training and educational research. The results show a great acceptance of PBL, but difficulties are identified in its implementation, particularly due to the institutional working conditions.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv En este trabajo se describe una experiencia que incluye el diseño, los procedimientos y los resultados de un curso de capacitación docente sobre aprendizaje basado en proyectos (ABP), impartido por un centro de capacitación oficial de la provincia de Buenos Aires, Argentina. La oferta estuvo dirigida a docentes de diversos niveles y áreas de desempeño, que conformaron grupos de aprendizaje heterogéneos para promover un trabajo con transversalidad curricular. Se desarrolla un ejemplo de proyecto modélico utilizado en el curso y se analizan las producciones docentes elaboradas para acreditarlo y los resultados de la aplicación de una encuesta. El registro de la experiencia tuvo como objeto documentar información de interés, particularmente para futuras capacitaciones e investigaciones educativas. Los resultados muestran una gran aceptación del ABP, pero se identifican dificultades en su implementación, particularmente por las condiciones institucionales de trabajo.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2293
10.22235/pe.v14i1.2293
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3987
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2293/2267
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 14 No. 1 (2021): Páginas de Educación ; 01-25
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Páginas de Educación ; 01-25
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v14i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 14 N.º 1 (2021): Páginas de Educación ; 01-25
dc.subject.en-US.fl_str_mv teacher training
project-based learning
curricular transversality
cooperative learning
dc.subject.es-ES.fl_str_mv capacitación docente
aprendizaje basado en proyectos
transversalidad curricular
aprendizaje cooperativo
dc.title.none.fl_str_mv Project-Based Learning: A Binding Teacher Training
El aprendizaje basado en proyectos: una capacitación docente vinculante
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This paper describes an experience that includes the design, procedures and results of a teacher training course on project-based learning (PBL), offered by an official training center in the province of Buenos Aires, Argentina. The course was aimed at teachers from different levels and areas of performance, who formed heterogeneous learning groups to promote work with curricular transversality. This article develops an example of a model project used in the course and analyzes the teachers' productions elaborated to accredit the course and the results of the application of a survey. The purpose of recording the experience was to document information of interest, particularly for future training and educational research. The results show a great acceptance of PBL, but difficulties are identified in its implementation, particularly due to the institutional working conditions.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_a8e17464f07586a87b06273c8554c6aa
identifier_str_mv 10.22235/pe.v14i1.2293
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3987
publishDate 2021
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Cyrulies, ErnestoSchamne, Mariana2021-05-202023-09-13T12:57:23Z2023-09-13T12:57:23Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/229310.22235/pe.v14i1.2293https://hdl.handle.net/10895/3987This paper describes an experience that includes the design, procedures and results of a teacher training course on project-based learning (PBL), offered by an official training center in the province of Buenos Aires, Argentina. The course was aimed at teachers from different levels and areas of performance, who formed heterogeneous learning groups to promote work with curricular transversality. This article develops an example of a model project used in the course and analyzes the teachers' productions elaborated to accredit the course and the results of the application of a survey. The purpose of recording the experience was to document information of interest, particularly for future training and educational research. The results show a great acceptance of PBL, but difficulties are identified in its implementation, particularly due to the institutional working conditions.En este trabajo se describe una experiencia que incluye el diseño, los procedimientos y los resultados de un curso de capacitación docente sobre aprendizaje basado en proyectos (ABP), impartido por un centro de capacitación oficial de la provincia de Buenos Aires, Argentina. La oferta estuvo dirigida a docentes de diversos niveles y áreas de desempeño, que conformaron grupos de aprendizaje heterogéneos para promover un trabajo con transversalidad curricular. Se desarrolla un ejemplo de proyecto modélico utilizado en el curso y se analizan las producciones docentes elaboradas para acreditarlo y los resultados de la aplicación de una encuesta. El registro de la experiencia tuvo como objeto documentar información de interés, particularmente para futuras capacitaciones e investigaciones educativas. Los resultados muestran una gran aceptación del ABP, pero se identifican dificultades en su implementación, particularmente por las condiciones institucionales de trabajo.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2293/2267Derechos de autor 2021 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 14 No. 1 (2021): Páginas de Educación ; 01-25Páginas de Educación; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Páginas de Educación ; 01-25Páginas de Educación ; Vol. 14 N.º 1 (2021): Páginas de Educación ; 01-251688-74681688-528710.22235/pe.v14i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayteacher trainingproject-based learningcurricular transversalitycooperative learningcapacitación docenteaprendizaje basado en proyectostransversalidad curricularaprendizaje cooperativoProject-Based Learning: A Binding Teacher TrainingEl aprendizaje basado en proyectos: una capacitación docente vinculanteinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39872023-09-13 09:57:23.986oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3987Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:23LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Project-Based Learning: A Binding Teacher Training
Cyrulies, Ernesto
teacher training
project-based learning
curricular transversality
cooperative learning
capacitación docente
aprendizaje basado en proyectos
transversalidad curricular
aprendizaje cooperativo
status_str publishedVersion
title Project-Based Learning: A Binding Teacher Training
title_full Project-Based Learning: A Binding Teacher Training
title_fullStr Project-Based Learning: A Binding Teacher Training
title_full_unstemmed Project-Based Learning: A Binding Teacher Training
title_short Project-Based Learning: A Binding Teacher Training
title_sort Project-Based Learning: A Binding Teacher Training
topic teacher training
project-based learning
curricular transversality
cooperative learning
capacitación docente
aprendizaje basado en proyectos
transversalidad curricular
aprendizaje cooperativo
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2293
https://hdl.handle.net/10895/3987