Professional improvement of rural school teachers: inspiring ideas of Julio Castro and Fundamental Education.

Mejoramiento profesional de maestras de escuela rural: ideas inspiradoras de Julio Castro y la educación fundamental.

Esteva, Gabriela
Detalles Bibliográficos
2011
comprehensive education
rural teachers
extension
Julio Castro
fundamental education
formación integral
maestros rurales
extensión
Julio Castro
educación fundamental
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/637
https://hdl.handle.net/10895/3853
Acceso abierto
_version_ 1815178713512280064
author Esteva, Gabriela
author_facet Esteva, Gabriela
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Esteva, Gabriela
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:55:59Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:55:59Z
dc.date.none.fl_str_mv 2011-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. The study of teacher Julio Castro about the institutional model in Escuela Normal Rural de Victoria in Chile (1944) and the concept of Fundamental Education from UNESCO (1950) were two influential precedents for the curriculum of training of teachers specialized in Rural Education designed by the Rural Education Section (1958). This article aims at showing some results of the analysis of the educational model in Escuela Normal de Victoria and the theory and methodology of the Fundamental Education to work with rural communities in crisis situation. The methodological strategy of research in the theoretical level incorporates the institutional analysis of Lidia Fernández, the curricular theory, the planning theory from a strategic planning approach, and the communication theory.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. El estudio del maestro Julio Castro sobre el modelo institucional de la Escuela Normal Rural de Victoria de Chile (1944) y el concepto de Educación Fundamental de la UNESCO (1950) fueron dos antecedentes influyentes del currículo prescripto de formación de maestros especialistas en Educación Rural diseñado por la Sección Educación Rural (1958). El propósito de este artículo es presentar algunos de los resultados del análisis del modelo educativo de la Escuela Normal de Victoria y la teoría-metodología de la Educación Fundamental para trabajar con comunidades rurales en situación de crisis. La estrategia metodológica de investigación en el nivel teórico integra el análisis institucional de Lidia Fernández, la teoría curricular, la teoría de la planificación desde la perspectiva de la planificación estratégica y la teoría de la comunicación.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/637
10.22235/pe.v4i1.637
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3853
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/637/636
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2011 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 4 No. 1 (2011): Páginas de Educación; 160-180
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 4 Núm. 1 (2011): Páginas de Educación; 160-180
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v4i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 4 N.º 1 (2011): Páginas de Educación; 160-180
dc.subject.en-US.fl_str_mv comprehensive education
rural teachers
extension
Julio Castro
fundamental education
dc.subject.es-ES.fl_str_mv formación integral
maestros rurales
extensión
Julio Castro
educación fundamental
dc.title.none.fl_str_mv Professional improvement of rural school teachers: inspiring ideas of Julio Castro and Fundamental Education.
Mejoramiento profesional de maestras de escuela rural: ideas inspiradoras de Julio Castro y la educación fundamental.
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. The study of teacher Julio Castro about the institutional model in Escuela Normal Rural de Victoria in Chile (1944) and the concept of Fundamental Education from UNESCO (1950) were two influential precedents for the curriculum of training of teachers specialized in Rural Education designed by the Rural Education Section (1958). This article aims at showing some results of the analysis of the educational model in Escuela Normal de Victoria and the theory and methodology of the Fundamental Education to work with rural communities in crisis situation. The methodological strategy of research in the theoretical level incorporates the institutional analysis of Lidia Fernández, the curricular theory, the planning theory from a strategic planning approach, and the communication theory.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_a6d5bb4e050607158cb0d00d40ff9ac3
identifier_str_mv 10.22235/pe.v4i1.637
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3853
publishDate 2011
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2011 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Esteva, Gabriela2011-11-302023-09-13T12:55:59Z2023-09-13T12:55:59Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/63710.22235/pe.v4i1.637https://hdl.handle.net/10895/3853Abstract. The study of teacher Julio Castro about the institutional model in Escuela Normal Rural de Victoria in Chile (1944) and the concept of Fundamental Education from UNESCO (1950) were two influential precedents for the curriculum of training of teachers specialized in Rural Education designed by the Rural Education Section (1958). This article aims at showing some results of the analysis of the educational model in Escuela Normal de Victoria and the theory and methodology of the Fundamental Education to work with rural communities in crisis situation. The methodological strategy of research in the theoretical level incorporates the institutional analysis of Lidia Fernández, the curricular theory, the planning theory from a strategic planning approach, and the communication theory.Resumen. El estudio del maestro Julio Castro sobre el modelo institucional de la Escuela Normal Rural de Victoria de Chile (1944) y el concepto de Educación Fundamental de la UNESCO (1950) fueron dos antecedentes influyentes del currículo prescripto de formación de maestros especialistas en Educación Rural diseñado por la Sección Educación Rural (1958). El propósito de este artículo es presentar algunos de los resultados del análisis del modelo educativo de la Escuela Normal de Victoria y la teoría-metodología de la Educación Fundamental para trabajar con comunidades rurales en situación de crisis. La estrategia metodológica de investigación en el nivel teórico integra el análisis institucional de Lidia Fernández, la teoría curricular, la teoría de la planificación desde la perspectiva de la planificación estratégica y la teoría de la comunicación.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/637/636Derechos de autor 2011 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 4 No. 1 (2011): Páginas de Educación; 160-180Páginas de Educación; Vol. 4 Núm. 1 (2011): Páginas de Educación; 160-180Páginas de Educación ; Vol. 4 N.º 1 (2011): Páginas de Educación; 160-1801688-74681688-528710.22235/pe.v4i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaycomprehensive educationrural teachersextensionJulio Castrofundamental educationformación integralmaestros ruralesextensiónJulio Castroeducación fundamentalProfessional improvement of rural school teachers: inspiring ideas of Julio Castro and Fundamental Education.Mejoramiento profesional de maestras de escuela rural: ideas inspiradoras de Julio Castro y la educación fundamental.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38532023-09-13 09:55:59.252oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3853Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:55:59LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Professional improvement of rural school teachers: inspiring ideas of Julio Castro and Fundamental Education.
Esteva, Gabriela
comprehensive education
rural teachers
extension
Julio Castro
fundamental education
formación integral
maestros rurales
extensión
Julio Castro
educación fundamental
status_str publishedVersion
title Professional improvement of rural school teachers: inspiring ideas of Julio Castro and Fundamental Education.
title_full Professional improvement of rural school teachers: inspiring ideas of Julio Castro and Fundamental Education.
title_fullStr Professional improvement of rural school teachers: inspiring ideas of Julio Castro and Fundamental Education.
title_full_unstemmed Professional improvement of rural school teachers: inspiring ideas of Julio Castro and Fundamental Education.
title_short Professional improvement of rural school teachers: inspiring ideas of Julio Castro and Fundamental Education.
title_sort Professional improvement of rural school teachers: inspiring ideas of Julio Castro and Fundamental Education.
topic comprehensive education
rural teachers
extension
Julio Castro
fundamental education
formación integral
maestros rurales
extensión
Julio Castro
educación fundamental
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/637
https://hdl.handle.net/10895/3853