Professional improvement of rural school teachers: inspiring ideas of Julio Castro and Fundamental Education.
Mejoramiento profesional de maestras de escuela rural: ideas inspiradoras de Julio Castro y la educación fundamental.
2011 | |
comprehensive education rural teachers extension Julio Castro fundamental education formación integral maestros rurales extensión Julio Castro educación fundamental |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/637
https://hdl.handle.net/10895/3853 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178713512280064 |
---|---|
author | Esteva, Gabriela |
author_facet | Esteva, Gabriela |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Esteva, Gabriela |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:55:59Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:55:59Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2011-11-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. The study of teacher Julio Castro about the institutional model in Escuela Normal Rural de Victoria in Chile (1944) and the concept of Fundamental Education from UNESCO (1950) were two influential precedents for the curriculum of training of teachers specialized in Rural Education designed by the Rural Education Section (1958). This article aims at showing some results of the analysis of the educational model in Escuela Normal de Victoria and the theory and methodology of the Fundamental Education to work with rural communities in crisis situation. The methodological strategy of research in the theoretical level incorporates the institutional analysis of Lidia Fernández, the curricular theory, the planning theory from a strategic planning approach, and the communication theory. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen. El estudio del maestro Julio Castro sobre el modelo institucional de la Escuela Normal Rural de Victoria de Chile (1944) y el concepto de Educación Fundamental de la UNESCO (1950) fueron dos antecedentes influyentes del currículo prescripto de formación de maestros especialistas en Educación Rural diseñado por la Sección Educación Rural (1958). El propósito de este artículo es presentar algunos de los resultados del análisis del modelo educativo de la Escuela Normal de Victoria y la teoría-metodología de la Educación Fundamental para trabajar con comunidades rurales en situación de crisis. La estrategia metodológica de investigación en el nivel teórico integra el análisis institucional de Lidia Fernández, la teoría curricular, la teoría de la planificación desde la perspectiva de la planificación estratégica y la teoría de la comunicación. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/637 10.22235/pe.v4i1.637 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3853 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/637/636 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2011 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 4 No. 1 (2011): Páginas de Educación; 160-180 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 4 Núm. 1 (2011): Páginas de Educación; 160-180 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v4i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 4 N.º 1 (2011): Páginas de Educación; 160-180 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | comprehensive education rural teachers extension Julio Castro fundamental education |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | formación integral maestros rurales extensión Julio Castro educación fundamental |
dc.title.none.fl_str_mv | Professional improvement of rural school teachers: inspiring ideas of Julio Castro and Fundamental Education. Mejoramiento profesional de maestras de escuela rural: ideas inspiradoras de Julio Castro y la educación fundamental. |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. The study of teacher Julio Castro about the institutional model in Escuela Normal Rural de Victoria in Chile (1944) and the concept of Fundamental Education from UNESCO (1950) were two influential precedents for the curriculum of training of teachers specialized in Rural Education designed by the Rural Education Section (1958). This article aims at showing some results of the analysis of the educational model in Escuela Normal de Victoria and the theory and methodology of the Fundamental Education to work with rural communities in crisis situation. The methodological strategy of research in the theoretical level incorporates the institutional analysis of Lidia Fernández, the curricular theory, the planning theory from a strategic planning approach, and the communication theory. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_a6d5bb4e050607158cb0d00d40ff9ac3 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v4i1.637 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3853 |
publishDate | 2011 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2011 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Esteva, Gabriela2011-11-302023-09-13T12:55:59Z2023-09-13T12:55:59Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/63710.22235/pe.v4i1.637https://hdl.handle.net/10895/3853Abstract. The study of teacher Julio Castro about the institutional model in Escuela Normal Rural de Victoria in Chile (1944) and the concept of Fundamental Education from UNESCO (1950) were two influential precedents for the curriculum of training of teachers specialized in Rural Education designed by the Rural Education Section (1958). This article aims at showing some results of the analysis of the educational model in Escuela Normal de Victoria and the theory and methodology of the Fundamental Education to work with rural communities in crisis situation. The methodological strategy of research in the theoretical level incorporates the institutional analysis of Lidia Fernández, the curricular theory, the planning theory from a strategic planning approach, and the communication theory.Resumen. El estudio del maestro Julio Castro sobre el modelo institucional de la Escuela Normal Rural de Victoria de Chile (1944) y el concepto de Educación Fundamental de la UNESCO (1950) fueron dos antecedentes influyentes del currículo prescripto de formación de maestros especialistas en Educación Rural diseñado por la Sección Educación Rural (1958). El propósito de este artículo es presentar algunos de los resultados del análisis del modelo educativo de la Escuela Normal de Victoria y la teoría-metodología de la Educación Fundamental para trabajar con comunidades rurales en situación de crisis. La estrategia metodológica de investigación en el nivel teórico integra el análisis institucional de Lidia Fernández, la teoría curricular, la teoría de la planificación desde la perspectiva de la planificación estratégica y la teoría de la comunicación.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/637/636Derechos de autor 2011 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 4 No. 1 (2011): Páginas de Educación; 160-180Páginas de Educación; Vol. 4 Núm. 1 (2011): Páginas de Educación; 160-180Páginas de Educación ; Vol. 4 N.º 1 (2011): Páginas de Educación; 160-1801688-74681688-528710.22235/pe.v4i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaycomprehensive educationrural teachersextensionJulio Castrofundamental educationformación integralmaestros ruralesextensiónJulio Castroeducación fundamentalProfessional improvement of rural school teachers: inspiring ideas of Julio Castro and Fundamental Education.Mejoramiento profesional de maestras de escuela rural: ideas inspiradoras de Julio Castro y la educación fundamental.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38532023-09-13 09:55:59.252oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3853Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:55:59LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Professional improvement of rural school teachers: inspiring ideas of Julio Castro and Fundamental Education. Esteva, Gabriela comprehensive education rural teachers extension Julio Castro fundamental education formación integral maestros rurales extensión Julio Castro educación fundamental |
status_str | publishedVersion |
title | Professional improvement of rural school teachers: inspiring ideas of Julio Castro and Fundamental Education. |
title_full | Professional improvement of rural school teachers: inspiring ideas of Julio Castro and Fundamental Education. |
title_fullStr | Professional improvement of rural school teachers: inspiring ideas of Julio Castro and Fundamental Education. |
title_full_unstemmed | Professional improvement of rural school teachers: inspiring ideas of Julio Castro and Fundamental Education. |
title_short | Professional improvement of rural school teachers: inspiring ideas of Julio Castro and Fundamental Education. |
title_sort | Professional improvement of rural school teachers: inspiring ideas of Julio Castro and Fundamental Education. |
topic | comprehensive education rural teachers extension Julio Castro fundamental education formación integral maestros rurales extensión Julio Castro educación fundamental |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/637 https://hdl.handle.net/10895/3853 |