Education Inequalities at Uruguayan Middle School
La desigualdad educativa en la Educación Media uruguaya
2020 | |
education inequalities middle school sociology of education educational inclusion school dropout desigualdad educativa educación media sociología de la educación inclusión educativa desafiliación |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2177
https://hdl.handle.net/10895/3980 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178715865284608 |
---|---|
author | Menese Camargo , Pablo |
author_facet | Menese Camargo , Pablo |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Menese Camargo , Pablo |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:21Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:21Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2020-11-04 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Uruguay has a vocation for educational inclusion since the end of the 19th Century. From a theoretical point of view, educational inequality has always been overlapped by some element of socioeconomic inequality, ergo, most educational claims and policies have been focused on equalizing conditions of the home of origin. However, despite an important series of policies and programs for social inclusion, in one of the countries with the best social and equity indicators on the continent, approximately 60% of the population will never finish High School. The article tries a theoretical systematization and comparison of the main works associated with educational inequality at a national and international level. Among the main conclusions stands out the idea that socioeconomic inequality is only one piece of educational inequality. Therefore, acting solely on socioeconomic inequality is an exhausted theoretical and empirical reduction. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Uruguay tiene vocación por la inclusión educativa desde finales del siglo XIX. Desde un punto de vista teórico, la desigualdad educativa siempre ha estado solapada por algún elemento de desigualdad socioeconómica. Ergo, la mayoría de las reivindicaciones y políticas educativas han estado centradas en igualar condiciones del hogar de origen. No obstante, pese a una importante serie de políticas y programas de inclusión social, en uno de los países con mejores indicadores sociales y de equidad del continente, aproximadamente el 60% de la población nunca va a culminar la Educación Media. Este artículo ensaya una sistematización y comparación teórica de los principales trabajos asociados a la desigualdad educativa a nivel nacional e internacional. Entre las principales conclusiones, se destaca la idea de que la desigualdad socioeconómica es solo una pieza de la desigualdad educativa. Por tanto, actuar únicamente sobre la desigualdad socioeconómica es una reducción teórica y empírica agotada. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2177 10.22235/pe.v13i2.2177 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3980 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2177/2190 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2020 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 13 No. 2 (2020): Páginas de Educación ; 34-58 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Páginas de Educación ; 34-58 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v13i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 2 (2020): Páginas de Educación ; 34-58 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | education inequalities middle school sociology of education educational inclusion school dropout |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | desigualdad educativa educación media sociología de la educación inclusión educativa desafiliación |
dc.title.none.fl_str_mv | Education Inequalities at Uruguayan Middle School La desigualdad educativa en la Educación Media uruguaya |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Uruguay has a vocation for educational inclusion since the end of the 19th Century. From a theoretical point of view, educational inequality has always been overlapped by some element of socioeconomic inequality, ergo, most educational claims and policies have been focused on equalizing conditions of the home of origin. However, despite an important series of policies and programs for social inclusion, in one of the countries with the best social and equity indicators on the continent, approximately 60% of the population will never finish High School. The article tries a theoretical systematization and comparison of the main works associated with educational inequality at a national and international level. Among the main conclusions stands out the idea that socioeconomic inequality is only one piece of educational inequality. Therefore, acting solely on socioeconomic inequality is an exhausted theoretical and empirical reduction. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_a6430576e7db522251d83e0b8531a488 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v13i2.2177 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3980 |
publishDate | 2020 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2020 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Menese Camargo , Pablo2020-11-042023-09-13T12:57:21Z2023-09-13T12:57:21Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/217710.22235/pe.v13i2.2177https://hdl.handle.net/10895/3980Uruguay has a vocation for educational inclusion since the end of the 19th Century. From a theoretical point of view, educational inequality has always been overlapped by some element of socioeconomic inequality, ergo, most educational claims and policies have been focused on equalizing conditions of the home of origin. However, despite an important series of policies and programs for social inclusion, in one of the countries with the best social and equity indicators on the continent, approximately 60% of the population will never finish High School. The article tries a theoretical systematization and comparison of the main works associated with educational inequality at a national and international level. Among the main conclusions stands out the idea that socioeconomic inequality is only one piece of educational inequality. Therefore, acting solely on socioeconomic inequality is an exhausted theoretical and empirical reduction.Uruguay tiene vocación por la inclusión educativa desde finales del siglo XIX. Desde un punto de vista teórico, la desigualdad educativa siempre ha estado solapada por algún elemento de desigualdad socioeconómica. Ergo, la mayoría de las reivindicaciones y políticas educativas han estado centradas en igualar condiciones del hogar de origen. No obstante, pese a una importante serie de políticas y programas de inclusión social, en uno de los países con mejores indicadores sociales y de equidad del continente, aproximadamente el 60% de la población nunca va a culminar la Educación Media. Este artículo ensaya una sistematización y comparación teórica de los principales trabajos asociados a la desigualdad educativa a nivel nacional e internacional. Entre las principales conclusiones, se destaca la idea de que la desigualdad socioeconómica es solo una pieza de la desigualdad educativa. Por tanto, actuar únicamente sobre la desigualdad socioeconómica es una reducción teórica y empírica agotada.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2177/2190Derechos de autor 2020 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 13 No. 2 (2020): Páginas de Educación ; 34-58Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Páginas de Educación ; 34-58Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 2 (2020): Páginas de Educación ; 34-581688-74681688-528710.22235/pe.v13i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayeducation inequalitiesmiddle schoolsociology of educationeducational inclusionschool dropoutdesigualdad educativaeducación mediasociología de la educacióninclusión educativadesafiliaciónEducation Inequalities at Uruguayan Middle SchoolLa desigualdad educativa en la Educación Media uruguayainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39802023-09-13 09:57:21.37oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3980Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:21LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Education Inequalities at Uruguayan Middle School Menese Camargo , Pablo education inequalities middle school sociology of education educational inclusion school dropout desigualdad educativa educación media sociología de la educación inclusión educativa desafiliación |
status_str | publishedVersion |
title | Education Inequalities at Uruguayan Middle School |
title_full | Education Inequalities at Uruguayan Middle School |
title_fullStr | Education Inequalities at Uruguayan Middle School |
title_full_unstemmed | Education Inequalities at Uruguayan Middle School |
title_short | Education Inequalities at Uruguayan Middle School |
title_sort | Education Inequalities at Uruguayan Middle School |
topic | education inequalities middle school sociology of education educational inclusion school dropout desigualdad educativa educación media sociología de la educación inclusión educativa desafiliación |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2177 https://hdl.handle.net/10895/3980 |