Education Inequalities at Uruguayan Middle School

La desigualdad educativa en la Educación Media uruguaya

Menese Camargo , Pablo
Detalles Bibliográficos
2020
education inequalities
middle school
sociology of education
educational inclusion
school dropout
desigualdad educativa
educación media
sociología de la educación
inclusión educativa
desafiliación
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2177
https://hdl.handle.net/10895/3980
Acceso abierto
_version_ 1815178715865284608
author Menese Camargo , Pablo
author_facet Menese Camargo , Pablo
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Menese Camargo , Pablo
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:21Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:21Z
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-04
dc.description.en-US.fl_txt_mv Uruguay has a vocation for educational inclusion since the end of the 19th Century. From a theoretical point of view, educational inequality has always been overlapped by some element of socioeconomic inequality, ergo, most educational claims and policies have been focused on equalizing conditions of the home of origin. However, despite an important series of policies and programs for social inclusion, in one of the countries with the best social and equity indicators on the continent, approximately 60% of the population will never finish High School. The article tries a theoretical systematization and comparison of the main works associated with educational inequality at a national and international level. Among the main conclusions stands out the idea that socioeconomic inequality is only one piece of educational inequality. Therefore, acting solely on socioeconomic inequality is an exhausted theoretical and empirical reduction.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Uruguay tiene vocación por la inclusión educativa desde finales del siglo XIX. Desde un punto de vista teórico, la desigualdad educativa siempre ha estado solapada por algún elemento de desigualdad socioeconómica. Ergo, la mayoría de las reivindicaciones y políticas educativas han estado centradas en igualar condiciones del hogar de origen. No obstante, pese a una importante serie de políticas y programas de inclusión social, en uno de los países con mejores indicadores sociales y de equidad del continente, aproximadamente el 60% de la población nunca va a culminar la Educación Media. Este artículo ensaya una sistematización y comparación teórica de los principales trabajos asociados a la desigualdad educativa a nivel nacional e internacional. Entre las principales conclusiones, se destaca la idea de que la desigualdad socioeconómica es solo una pieza de la desigualdad educativa. Por tanto, actuar únicamente sobre la desigualdad socioeconómica es una reducción teórica y empírica agotada.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2177
10.22235/pe.v13i2.2177
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3980
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2177/2190
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 13 No. 2 (2020): Páginas de Educación ; 34-58
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Páginas de Educación ; 34-58
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v13i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 2 (2020): Páginas de Educación ; 34-58
dc.subject.en-US.fl_str_mv education inequalities
middle school
sociology of education
educational inclusion
school dropout
dc.subject.es-ES.fl_str_mv desigualdad educativa
educación media
sociología de la educación
inclusión educativa
desafiliación
dc.title.none.fl_str_mv Education Inequalities at Uruguayan Middle School
La desigualdad educativa en la Educación Media uruguaya
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Uruguay has a vocation for educational inclusion since the end of the 19th Century. From a theoretical point of view, educational inequality has always been overlapped by some element of socioeconomic inequality, ergo, most educational claims and policies have been focused on equalizing conditions of the home of origin. However, despite an important series of policies and programs for social inclusion, in one of the countries with the best social and equity indicators on the continent, approximately 60% of the population will never finish High School. The article tries a theoretical systematization and comparison of the main works associated with educational inequality at a national and international level. Among the main conclusions stands out the idea that socioeconomic inequality is only one piece of educational inequality. Therefore, acting solely on socioeconomic inequality is an exhausted theoretical and empirical reduction.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_a6430576e7db522251d83e0b8531a488
identifier_str_mv 10.22235/pe.v13i2.2177
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3980
publishDate 2020
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Menese Camargo , Pablo2020-11-042023-09-13T12:57:21Z2023-09-13T12:57:21Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/217710.22235/pe.v13i2.2177https://hdl.handle.net/10895/3980Uruguay has a vocation for educational inclusion since the end of the 19th Century. From a theoretical point of view, educational inequality has always been overlapped by some element of socioeconomic inequality, ergo, most educational claims and policies have been focused on equalizing conditions of the home of origin. However, despite an important series of policies and programs for social inclusion, in one of the countries with the best social and equity indicators on the continent, approximately 60% of the population will never finish High School. The article tries a theoretical systematization and comparison of the main works associated with educational inequality at a national and international level. Among the main conclusions stands out the idea that socioeconomic inequality is only one piece of educational inequality. Therefore, acting solely on socioeconomic inequality is an exhausted theoretical and empirical reduction.Uruguay tiene vocación por la inclusión educativa desde finales del siglo XIX. Desde un punto de vista teórico, la desigualdad educativa siempre ha estado solapada por algún elemento de desigualdad socioeconómica. Ergo, la mayoría de las reivindicaciones y políticas educativas han estado centradas en igualar condiciones del hogar de origen. No obstante, pese a una importante serie de políticas y programas de inclusión social, en uno de los países con mejores indicadores sociales y de equidad del continente, aproximadamente el 60% de la población nunca va a culminar la Educación Media. Este artículo ensaya una sistematización y comparación teórica de los principales trabajos asociados a la desigualdad educativa a nivel nacional e internacional. Entre las principales conclusiones, se destaca la idea de que la desigualdad socioeconómica es solo una pieza de la desigualdad educativa. Por tanto, actuar únicamente sobre la desigualdad socioeconómica es una reducción teórica y empírica agotada.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2177/2190Derechos de autor 2020 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 13 No. 2 (2020): Páginas de Educación ; 34-58Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Páginas de Educación ; 34-58Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 2 (2020): Páginas de Educación ; 34-581688-74681688-528710.22235/pe.v13i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayeducation inequalitiesmiddle schoolsociology of educationeducational inclusionschool dropoutdesigualdad educativaeducación mediasociología de la educacióninclusión educativadesafiliaciónEducation Inequalities at Uruguayan Middle SchoolLa desigualdad educativa en la Educación Media uruguayainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39802023-09-13 09:57:21.37oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3980Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:21LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Education Inequalities at Uruguayan Middle School
Menese Camargo , Pablo
education inequalities
middle school
sociology of education
educational inclusion
school dropout
desigualdad educativa
educación media
sociología de la educación
inclusión educativa
desafiliación
status_str publishedVersion
title Education Inequalities at Uruguayan Middle School
title_full Education Inequalities at Uruguayan Middle School
title_fullStr Education Inequalities at Uruguayan Middle School
title_full_unstemmed Education Inequalities at Uruguayan Middle School
title_short Education Inequalities at Uruguayan Middle School
title_sort Education Inequalities at Uruguayan Middle School
topic education inequalities
middle school
sociology of education
educational inclusion
school dropout
desigualdad educativa
educación media
sociología de la educación
inclusión educativa
desafiliación
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2177
https://hdl.handle.net/10895/3980