Aesthetic of closeness, a link between photojournalism and representation of reality

Estética de cercanía, un lazo entre el fotoperiodismo y la representación de la realidad

Porciúncula, Pablo - Varela, Florencia
Detalles Bibliográficos
2016
fotoperiodismo
prensa
representación
imágenes amateur
photojournalism
press
representation
amateur images
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1270
https://hdl.handle.net/10895/3464
Acceso abierto
_version_ 1815178705136254976
author Porciúncula, Pablo
author2 Varela, Florencia
author2_role author
author_facet Porciúncula, Pablo
Varela, Florencia
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Porciúncula, Pablo
Varela, Florencia
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:24Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:24Z
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-01
dc.description.en-US.fl_txt_mv This article aims to analyze the changes in the photojournalistic practice because of the incorporation of digital media. A first hypothesis is an aesthetic of closeness, a concept that refers to the presentation of photographs or audiovisual products made by professional photographers who introduce an amateur aesthetic or use nonprofessional media. The objective is to explore some of the keys to the advent of this aesthetic of closeness and its main formal strategies, in order to analyze the current status of photography in its relationship with the representation of reality. The analysis is based on data from a limited sample probe taken at some journalistic approaches selected and questionnaires made those responsible for the multimedia content of four uruguayan media.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El objetivo de este artículo es analizar los cambios que ha experimentado la práctica fotoperiodística debido a la incorporación de dispositivos y recursos digitales por parte de los medios de comunicación. La principal hipótesis es que se ha producido una estética de cercanía, concepto con que se denomina a la presentación de productos audiovisuales realizados por fotógrafos profesionales que introducen una estética amateur o utilizan medios no profesionales. Este trabajo da cuenta del advenimiento de esta estética de cercanía y sus principales estrategias formales, con el fin de analizar el estatus actual de la fotografía en su relación con la representación de la realidad. El análisis se sustenta sobre algunos abordajes periodísticos, seleccionados en función de su relevancia, y en cuestionarios realizados a los responsables del contenido multimedia de cuatro medios uruguayos.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1270
10.22235/d.v0i25.1270
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3464
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1270/1513
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Dixit; No. 25 (2016): Dixit; 16-27
dc.source.es-ES.fl_str_mv Dixit; Núm. 25 (2016): Dixit; 16-27
dc.source.none.fl_str_mv 0797-3691
1688-3497
10.22235/d.v0i25
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Dixit; N.º 25 (2016): Dixit; 16-27
dc.subject.en-US.fl_str_mv photojournalism
press
representation
amateur images
dc.subject.es-ES.fl_str_mv fotoperiodismo
prensa
representación
imágenes amateur
dc.title.none.fl_str_mv Aesthetic of closeness, a link between photojournalism and representation of reality
Estética de cercanía, un lazo entre el fotoperiodismo y la representación de la realidad
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This article aims to analyze the changes in the photojournalistic practice because of the incorporation of digital media. A first hypothesis is an aesthetic of closeness, a concept that refers to the presentation of photographs or audiovisual products made by professional photographers who introduce an amateur aesthetic or use nonprofessional media. The objective is to explore some of the keys to the advent of this aesthetic of closeness and its main formal strategies, in order to analyze the current status of photography in its relationship with the representation of reality. The analysis is based on data from a limited sample probe taken at some journalistic approaches selected and questionnaires made those responsible for the multimedia content of four uruguayan media.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_a5fc8eb99894494a2dc425231c42664e
identifier_str_mv 10.22235/d.v0i25.1270
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3464
publishDate 2016
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
spelling Porciúncula, PabloVarela, Florencia2016-12-012023-09-12T19:14:24Z2023-09-12T19:14:24Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/127010.22235/d.v0i25.1270https://hdl.handle.net/10895/3464This article aims to analyze the changes in the photojournalistic practice because of the incorporation of digital media. A first hypothesis is an aesthetic of closeness, a concept that refers to the presentation of photographs or audiovisual products made by professional photographers who introduce an amateur aesthetic or use nonprofessional media. The objective is to explore some of the keys to the advent of this aesthetic of closeness and its main formal strategies, in order to analyze the current status of photography in its relationship with the representation of reality. The analysis is based on data from a limited sample probe taken at some journalistic approaches selected and questionnaires made those responsible for the multimedia content of four uruguayan media.El objetivo de este artículo es analizar los cambios que ha experimentado la práctica fotoperiodística debido a la incorporación de dispositivos y recursos digitales por parte de los medios de comunicación. La principal hipótesis es que se ha producido una estética de cercanía, concepto con que se denomina a la presentación de productos audiovisuales realizados por fotógrafos profesionales que introducen una estética amateur o utilizan medios no profesionales. Este trabajo da cuenta del advenimiento de esta estética de cercanía y sus principales estrategias formales, con el fin de analizar el estatus actual de la fotografía en su relación con la representación de la realidad. El análisis se sustenta sobre algunos abordajes periodísticos, seleccionados en función de su relevancia, y en cuestionarios realizados a los responsables del contenido multimedia de cuatro medios uruguayos.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1270/1513Dixit; No. 25 (2016): Dixit; 16-27Dixit; Núm. 25 (2016): Dixit; 16-27Dixit; N.º 25 (2016): Dixit; 16-270797-36911688-349710.22235/d.v0i25reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayfotoperiodismoprensarepresentaciónimágenes amateurphotojournalismpressrepresentationamateur imagesAesthetic of closeness, a link between photojournalism and representation of realityEstética de cercanía, un lazo entre el fotoperiodismo y la representación de la realidadinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccess10895/34642023-09-12 16:14:25.045oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3464Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-12T19:14:25LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Aesthetic of closeness, a link between photojournalism and representation of reality
Porciúncula, Pablo
fotoperiodismo
prensa
representación
imágenes amateur
photojournalism
press
representation
amateur images
status_str publishedVersion
title Aesthetic of closeness, a link between photojournalism and representation of reality
title_full Aesthetic of closeness, a link between photojournalism and representation of reality
title_fullStr Aesthetic of closeness, a link between photojournalism and representation of reality
title_full_unstemmed Aesthetic of closeness, a link between photojournalism and representation of reality
title_short Aesthetic of closeness, a link between photojournalism and representation of reality
title_sort Aesthetic of closeness, a link between photojournalism and representation of reality
topic fotoperiodismo
prensa
representación
imágenes amateur
photojournalism
press
representation
amateur images
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1270
https://hdl.handle.net/10895/3464