Survival analysis applied to the time frame required for higher education degree attainment: the case of the University of Costa Rica
APLICACIÓN DEL ANÁLISIS DE SOBREVIVENCIA AL ESTUDIO DEL TIEMPO REQUERIDO PARA GRADUARSE EN EDUCACIÓN SUPERIOR: EL CASO DE LA UNIVERSIDAD DE COSTA RICA
2016 | |
Degree Attainment survival analysis Kaplan-Meier Cox regression financial aid. Graduación análisis de sobrevivencia Kaplan-Meier Regresión de Cox ayuda financiera. |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1179
https://hdl.handle.net/10895/3900 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178714057539584 |
---|---|
author | GALLARDO ALLEN, EUGENIA |
author2 | MOLINA-DELGADO, MAURICIO CORDERO CANTILLO, REBECA |
author2_role | author author |
author_facet | GALLARDO ALLEN, EUGENIA MOLINA-DELGADO, MAURICIO CORDERO CANTILLO, REBECA |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | GALLARDO ALLEN, EUGENIA MOLINA-DELGADO, MAURICIO CORDERO CANTILLO, REBECA |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:41Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:41Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2016-06-29 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The paper analyzes the time frame required for bachelor degree attainment, as well as its relation with socio-demographic variables and academic aptitude. A follow-up study of students entering the University of Costa Rica between 2000 and 2003 was conducted up until 2010. The data were analyzed using Kaplan-Meier survival curves. A higher probability of early graduation was found in women and students enrolled in branch campuses. Moreover, Cox regression models were estimated, showing a negative correlation between the time frame required for obtaining the bachelor degree, on one hand, and the score obtained in an academic aptitude test, the type of high school (public/private), and whether the student had received financial aid from the university, on the other. The results show a trend in students with higher academic aptitude of successfully finishing their studies earlier. Furthermore, socioeconomic condition does not have a significant effect. The authors claim that this pattern is due to the role of the financial aid system of the university. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | En el siguiente artículo se analiza el tiempo requerido para graduarse como bachiller universitario, así como su relación con predictores socio demográficos y de aptitud académica. Se realizó un seguimiento hasta el año 2010 para la población estudiantil que ingresó entre los años 2000 y 2003 a la Universidad de Costa Rica. Al realizar comparaciones entre las curvas de sobrevivencia, mediante el estimador Kaplan-Meier, se encontró una probabilidad mayor de graduarse tempranamente en las mujeres y en aquellos(as) estudiantes que cursaron sus estudios fuera de la capital del país. Adicionalmente se construyeron modelos de regresión de Cox, encontrándose asociaciones entre el tiempo de graduación y el tipo de colegio de procedencia, la puntuación de una prueba de aptitud académica y la tenencia de beca socioeconómica. Los resultados apuntan a que altos niveles de aptitud académica están relacionados con menores tiempos de duración de la carrera. Por otra parte, el nivel socioeconómico no parece ser determinante en los tiempos de graduación, lo cual se explica porque probablemente la tenencia de beca mitiga el efecto de dicho factor. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1179 10.22235/pe.v9i1.1179 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3900 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1179/1144 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2016 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 9 No. 1 (2016): Páginas de Educación; 45-76 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 9 Núm. 1 (2016): Páginas de Educación; 45-76 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v9i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 9 N.º 1 (2016): Páginas de Educación; 45-76 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | Degree Attainment survival analysis Kaplan-Meier Cox regression financial aid. |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | Graduación análisis de sobrevivencia Kaplan-Meier Regresión de Cox ayuda financiera. |
dc.title.none.fl_str_mv | Survival analysis applied to the time frame required for higher education degree attainment: the case of the University of Costa Rica APLICACIÓN DEL ANÁLISIS DE SOBREVIVENCIA AL ESTUDIO DEL TIEMPO REQUERIDO PARA GRADUARSE EN EDUCACIÓN SUPERIOR: EL CASO DE LA UNIVERSIDAD DE COSTA RICA |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The paper analyzes the time frame required for bachelor degree attainment, as well as its relation with socio-demographic variables and academic aptitude. A follow-up study of students entering the University of Costa Rica between 2000 and 2003 was conducted up until 2010. The data were analyzed using Kaplan-Meier survival curves. A higher probability of early graduation was found in women and students enrolled in branch campuses. Moreover, Cox regression models were estimated, showing a negative correlation between the time frame required for obtaining the bachelor degree, on one hand, and the score obtained in an academic aptitude test, the type of high school (public/private), and whether the student had received financial aid from the university, on the other. The results show a trend in students with higher academic aptitude of successfully finishing their studies earlier. Furthermore, socioeconomic condition does not have a significant effect. The authors claim that this pattern is due to the role of the financial aid system of the university. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_a28f9bf147d8c47ce7edfe087763de89 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v9i1.1179 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3900 |
publishDate | 2016 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2016 Páginas de Educación |
spelling | GALLARDO ALLEN, EUGENIAMOLINA-DELGADO, MAURICIOCORDERO CANTILLO, REBECA2016-06-292023-09-13T12:56:41Z2023-09-13T12:56:41Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/117910.22235/pe.v9i1.1179https://hdl.handle.net/10895/3900The paper analyzes the time frame required for bachelor degree attainment, as well as its relation with socio-demographic variables and academic aptitude. A follow-up study of students entering the University of Costa Rica between 2000 and 2003 was conducted up until 2010. The data were analyzed using Kaplan-Meier survival curves. A higher probability of early graduation was found in women and students enrolled in branch campuses. Moreover, Cox regression models were estimated, showing a negative correlation between the time frame required for obtaining the bachelor degree, on one hand, and the score obtained in an academic aptitude test, the type of high school (public/private), and whether the student had received financial aid from the university, on the other. The results show a trend in students with higher academic aptitude of successfully finishing their studies earlier. Furthermore, socioeconomic condition does not have a significant effect. The authors claim that this pattern is due to the role of the financial aid system of the university.En el siguiente artículo se analiza el tiempo requerido para graduarse como bachiller universitario, así como su relación con predictores socio demográficos y de aptitud académica. Se realizó un seguimiento hasta el año 2010 para la población estudiantil que ingresó entre los años 2000 y 2003 a la Universidad de Costa Rica. Al realizar comparaciones entre las curvas de sobrevivencia, mediante el estimador Kaplan-Meier, se encontró una probabilidad mayor de graduarse tempranamente en las mujeres y en aquellos(as) estudiantes que cursaron sus estudios fuera de la capital del país. Adicionalmente se construyeron modelos de regresión de Cox, encontrándose asociaciones entre el tiempo de graduación y el tipo de colegio de procedencia, la puntuación de una prueba de aptitud académica y la tenencia de beca socioeconómica. Los resultados apuntan a que altos niveles de aptitud académica están relacionados con menores tiempos de duración de la carrera. Por otra parte, el nivel socioeconómico no parece ser determinante en los tiempos de graduación, lo cual se explica porque probablemente la tenencia de beca mitiga el efecto de dicho factor. application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1179/1144Derechos de autor 2016 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 9 No. 1 (2016): Páginas de Educación; 45-76Páginas de Educación; Vol. 9 Núm. 1 (2016): Páginas de Educación; 45-76Páginas de Educación ; Vol. 9 N.º 1 (2016): Páginas de Educación; 45-761688-74681688-528710.22235/pe.v9i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayDegree Attainmentsurvival analysisKaplan-MeierCox regressionfinancial aid.Graduaciónanálisis de sobrevivenciaKaplan-MeierRegresión de Coxayuda financiera.Survival analysis applied to the time frame required for higher education degree attainment: the case of the University of Costa RicaAPLICACIÓN DEL ANÁLISIS DE SOBREVIVENCIA AL ESTUDIO DEL TIEMPO REQUERIDO PARA GRADUARSE EN EDUCACIÓN SUPERIOR: EL CASO DE LA UNIVERSIDAD DE COSTA RICAinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39002023-09-13 09:56:42.036oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3900Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:42LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Survival analysis applied to the time frame required for higher education degree attainment: the case of the University of Costa Rica GALLARDO ALLEN, EUGENIA Degree Attainment survival analysis Kaplan-Meier Cox regression financial aid. Graduación análisis de sobrevivencia Kaplan-Meier Regresión de Cox ayuda financiera. |
status_str | publishedVersion |
title | Survival analysis applied to the time frame required for higher education degree attainment: the case of the University of Costa Rica |
title_full | Survival analysis applied to the time frame required for higher education degree attainment: the case of the University of Costa Rica |
title_fullStr | Survival analysis applied to the time frame required for higher education degree attainment: the case of the University of Costa Rica |
title_full_unstemmed | Survival analysis applied to the time frame required for higher education degree attainment: the case of the University of Costa Rica |
title_short | Survival analysis applied to the time frame required for higher education degree attainment: the case of the University of Costa Rica |
title_sort | Survival analysis applied to the time frame required for higher education degree attainment: the case of the University of Costa Rica |
topic | Degree Attainment survival analysis Kaplan-Meier Cox regression financial aid. Graduación análisis de sobrevivencia Kaplan-Meier Regresión de Cox ayuda financiera. |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1179 https://hdl.handle.net/10895/3900 |