Laïque education in mexican education system: between omission, ambiguity and conflict.

Educación laica en el sistema educativo mexicano: entre la omisión, la ambigüedad y el conflicto.

Pérez Sánchez, Sergio
Detalles Bibliográficos
2012
laïque
system
religion
education
subject
laicidad
sistema
religión
educación
sujetos
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/602
https://hdl.handle.net/10895/3837
Acceso abierto
_version_ 1815178712692293632
author Pérez Sánchez, Sergio
author_facet Pérez Sánchez, Sergio
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Pérez Sánchez, Sergio
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:55:51Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:55:51Z
dc.date.none.fl_str_mv 2012-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. The purpose of this article is to offer some reflections about evolution that laïque education in Mexico has had in the regulations in contrast with the lack of understanding by subjects in their educational relationships. Facing the growing religious pluralism in current society, the challenges for a laïque State and its public institutions (educational and health among others) are numerous and complex, in the sense that a guarantee is needed to the exercise of the fundamental rights and liberties of all the individuals with the objective of promoting the respect of beliefs that could be religious, agnostics, atheistic, as well as the practice of philosophical convictions with the aim of favor the coexistence of citizens in public life without distinction.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. El propósito del presente artículo es ofrecer algunas reflexiones sobre la evolución que ha experimentado la educación laica en México en la parte normativa en contraste con la incomprensión de ésta por parte de los sujetos en sus relaciones educativas. Ante el pluralismo religioso creciente en la sociedad actual, los retos para el Estado laico y sus instituciones públicas (educativas y de salud entre otras) son múltiples y complejos, en el sentido de garantizar el ejercicio de los derechos y libertades fundamentales de todos los individuos con la finalidad de promover el respeto de creencias, llámense religiosas, agnósticas, ateas o ejercicio de convicciones filosóficas, así como de propiciar, sin distinción, la convivencia de los ciudadanos en la vida pública.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/602
10.22235/pe.v5i1.602
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3837
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/602/604
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2012 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 5 No. 1 (2012): Páginas de Educación; 79-95
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 5 Núm. 1 (2012): Páginas de Educación; 79-95
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v5i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 5 N.º 1 (2012): Páginas de Educación; 79-95
dc.subject.en-US.fl_str_mv laïque
system
religion
education
subject
dc.subject.es-ES.fl_str_mv laicidad
sistema
religión
educación
sujetos
dc.title.none.fl_str_mv Laïque education in mexican education system: between omission, ambiguity and conflict.
Educación laica en el sistema educativo mexicano: entre la omisión, la ambigüedad y el conflicto.
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. The purpose of this article is to offer some reflections about evolution that laïque education in Mexico has had in the regulations in contrast with the lack of understanding by subjects in their educational relationships. Facing the growing religious pluralism in current society, the challenges for a laïque State and its public institutions (educational and health among others) are numerous and complex, in the sense that a guarantee is needed to the exercise of the fundamental rights and liberties of all the individuals with the objective of promoting the respect of beliefs that could be religious, agnostics, atheistic, as well as the practice of philosophical convictions with the aim of favor the coexistence of citizens in public life without distinction.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_9271bc2832d84c202d1d7f2bb956db16
identifier_str_mv 10.22235/pe.v5i1.602
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3837
publishDate 2012
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2012 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Pérez Sánchez, Sergio2012-11-302023-09-13T12:55:51Z2023-09-13T12:55:51Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/60210.22235/pe.v5i1.602https://hdl.handle.net/10895/3837Abstract. The purpose of this article is to offer some reflections about evolution that laïque education in Mexico has had in the regulations in contrast with the lack of understanding by subjects in their educational relationships. Facing the growing religious pluralism in current society, the challenges for a laïque State and its public institutions (educational and health among others) are numerous and complex, in the sense that a guarantee is needed to the exercise of the fundamental rights and liberties of all the individuals with the objective of promoting the respect of beliefs that could be religious, agnostics, atheistic, as well as the practice of philosophical convictions with the aim of favor the coexistence of citizens in public life without distinction.Resumen. El propósito del presente artículo es ofrecer algunas reflexiones sobre la evolución que ha experimentado la educación laica en México en la parte normativa en contraste con la incomprensión de ésta por parte de los sujetos en sus relaciones educativas. Ante el pluralismo religioso creciente en la sociedad actual, los retos para el Estado laico y sus instituciones públicas (educativas y de salud entre otras) son múltiples y complejos, en el sentido de garantizar el ejercicio de los derechos y libertades fundamentales de todos los individuos con la finalidad de promover el respeto de creencias, llámense religiosas, agnósticas, ateas o ejercicio de convicciones filosóficas, así como de propiciar, sin distinción, la convivencia de los ciudadanos en la vida pública.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/602/604Derechos de autor 2012 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 5 No. 1 (2012): Páginas de Educación; 79-95Páginas de Educación; Vol. 5 Núm. 1 (2012): Páginas de Educación; 79-95Páginas de Educación ; Vol. 5 N.º 1 (2012): Páginas de Educación; 79-951688-74681688-528710.22235/pe.v5i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguaylaïquesystemreligioneducationsubjectlaicidadsistemareligióneducaciónsujetosLaïque education in mexican education system: between omission, ambiguity and conflict.Educación laica en el sistema educativo mexicano: entre la omisión, la ambigüedad y el conflicto.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38372023-09-13 09:55:51.666oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3837Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:55:51LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Laïque education in mexican education system: between omission, ambiguity and conflict.
Pérez Sánchez, Sergio
laïque
system
religion
education
subject
laicidad
sistema
religión
educación
sujetos
status_str publishedVersion
title Laïque education in mexican education system: between omission, ambiguity and conflict.
title_full Laïque education in mexican education system: between omission, ambiguity and conflict.
title_fullStr Laïque education in mexican education system: between omission, ambiguity and conflict.
title_full_unstemmed Laïque education in mexican education system: between omission, ambiguity and conflict.
title_short Laïque education in mexican education system: between omission, ambiguity and conflict.
title_sort Laïque education in mexican education system: between omission, ambiguity and conflict.
topic laïque
system
religion
education
subject
laicidad
sistema
religión
educación
sujetos
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/602
https://hdl.handle.net/10895/3837