Laïque education in mexican education system: between omission, ambiguity and conflict.
Educación laica en el sistema educativo mexicano: entre la omisión, la ambigüedad y el conflicto.
2012 | |
laïque system religion education subject laicidad sistema religión educación sujetos |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/602
https://hdl.handle.net/10895/3837 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178712692293632 |
---|---|
author | Pérez Sánchez, Sergio |
author_facet | Pérez Sánchez, Sergio |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Pérez Sánchez, Sergio |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:55:51Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:55:51Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2012-11-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. The purpose of this article is to offer some reflections about evolution that laïque education in Mexico has had in the regulations in contrast with the lack of understanding by subjects in their educational relationships. Facing the growing religious pluralism in current society, the challenges for a laïque State and its public institutions (educational and health among others) are numerous and complex, in the sense that a guarantee is needed to the exercise of the fundamental rights and liberties of all the individuals with the objective of promoting the respect of beliefs that could be religious, agnostics, atheistic, as well as the practice of philosophical convictions with the aim of favor the coexistence of citizens in public life without distinction. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen. El propósito del presente artículo es ofrecer algunas reflexiones sobre la evolución que ha experimentado la educación laica en México en la parte normativa en contraste con la incomprensión de ésta por parte de los sujetos en sus relaciones educativas. Ante el pluralismo religioso creciente en la sociedad actual, los retos para el Estado laico y sus instituciones públicas (educativas y de salud entre otras) son múltiples y complejos, en el sentido de garantizar el ejercicio de los derechos y libertades fundamentales de todos los individuos con la finalidad de promover el respeto de creencias, llámense religiosas, agnósticas, ateas o ejercicio de convicciones filosóficas, así como de propiciar, sin distinción, la convivencia de los ciudadanos en la vida pública. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/602 10.22235/pe.v5i1.602 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3837 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/602/604 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2012 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 5 No. 1 (2012): Páginas de Educación; 79-95 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 5 Núm. 1 (2012): Páginas de Educación; 79-95 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v5i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 5 N.º 1 (2012): Páginas de Educación; 79-95 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | laïque system religion education subject |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | laicidad sistema religión educación sujetos |
dc.title.none.fl_str_mv | Laïque education in mexican education system: between omission, ambiguity and conflict. Educación laica en el sistema educativo mexicano: entre la omisión, la ambigüedad y el conflicto. |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. The purpose of this article is to offer some reflections about evolution that laïque education in Mexico has had in the regulations in contrast with the lack of understanding by subjects in their educational relationships. Facing the growing religious pluralism in current society, the challenges for a laïque State and its public institutions (educational and health among others) are numerous and complex, in the sense that a guarantee is needed to the exercise of the fundamental rights and liberties of all the individuals with the objective of promoting the respect of beliefs that could be religious, agnostics, atheistic, as well as the practice of philosophical convictions with the aim of favor the coexistence of citizens in public life without distinction. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_9271bc2832d84c202d1d7f2bb956db16 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v5i1.602 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3837 |
publishDate | 2012 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2012 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Pérez Sánchez, Sergio2012-11-302023-09-13T12:55:51Z2023-09-13T12:55:51Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/60210.22235/pe.v5i1.602https://hdl.handle.net/10895/3837Abstract. The purpose of this article is to offer some reflections about evolution that laïque education in Mexico has had in the regulations in contrast with the lack of understanding by subjects in their educational relationships. Facing the growing religious pluralism in current society, the challenges for a laïque State and its public institutions (educational and health among others) are numerous and complex, in the sense that a guarantee is needed to the exercise of the fundamental rights and liberties of all the individuals with the objective of promoting the respect of beliefs that could be religious, agnostics, atheistic, as well as the practice of philosophical convictions with the aim of favor the coexistence of citizens in public life without distinction.Resumen. El propósito del presente artículo es ofrecer algunas reflexiones sobre la evolución que ha experimentado la educación laica en México en la parte normativa en contraste con la incomprensión de ésta por parte de los sujetos en sus relaciones educativas. Ante el pluralismo religioso creciente en la sociedad actual, los retos para el Estado laico y sus instituciones públicas (educativas y de salud entre otras) son múltiples y complejos, en el sentido de garantizar el ejercicio de los derechos y libertades fundamentales de todos los individuos con la finalidad de promover el respeto de creencias, llámense religiosas, agnósticas, ateas o ejercicio de convicciones filosóficas, así como de propiciar, sin distinción, la convivencia de los ciudadanos en la vida pública.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/602/604Derechos de autor 2012 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 5 No. 1 (2012): Páginas de Educación; 79-95Páginas de Educación; Vol. 5 Núm. 1 (2012): Páginas de Educación; 79-95Páginas de Educación ; Vol. 5 N.º 1 (2012): Páginas de Educación; 79-951688-74681688-528710.22235/pe.v5i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguaylaïquesystemreligioneducationsubjectlaicidadsistemareligióneducaciónsujetosLaïque education in mexican education system: between omission, ambiguity and conflict.Educación laica en el sistema educativo mexicano: entre la omisión, la ambigüedad y el conflicto.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38372023-09-13 09:55:51.666oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3837Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:55:51LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Laïque education in mexican education system: between omission, ambiguity and conflict. Pérez Sánchez, Sergio laïque system religion education subject laicidad sistema religión educación sujetos |
status_str | publishedVersion |
title | Laïque education in mexican education system: between omission, ambiguity and conflict. |
title_full | Laïque education in mexican education system: between omission, ambiguity and conflict. |
title_fullStr | Laïque education in mexican education system: between omission, ambiguity and conflict. |
title_full_unstemmed | Laïque education in mexican education system: between omission, ambiguity and conflict. |
title_short | Laïque education in mexican education system: between omission, ambiguity and conflict. |
title_sort | Laïque education in mexican education system: between omission, ambiguity and conflict. |
topic | laïque system religion education subject laicidad sistema religión educación sujetos |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/602 https://hdl.handle.net/10895/3837 |