A quality certification system for school management: lessons learned from the experience of Chile Foundation (2002-2010).

Un sistema de certificacion de la calidad de la gestión escolar: lecciones desde la experiencia de Fundación Chile (2002-2010).

Weinstein, José - Uribe, Mario
Detalles Bibliográficos
2010
gestión
certificación
efectividad
mejora
liderazgo
management
certification
effectiveness
improvement
leadership
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/671
https://hdl.handle.net/10895/3867
Acceso abierto
_version_ 1815178713846775808
author Weinstein, José
author2 Uribe, Mario
author2_role author
author_facet Weinstein, José
Uribe, Mario
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Weinstein, José
Uribe, Mario
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:09Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:09Z
dc.date.none.fl_str_mv 2010-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. Chile Foundation has developed an innovative initiative in order to certify the quality of management in hundreds of Chilean schools. This article summarizes the lessons learned in this process. Among them the following should be emphasized: the creation of a “quality model” has enabled to have a reference point for improvement; the proposal of an “improvement cycle” has opened practical modes of work; political and technical conditions to reach a national scale have been generated; certification processes had an impact on demonstrable advances in academic results; new information on the most deficient areas of school management has become available for the school system. The main challenges are: to support schools for them to perform the whole improvement cycle, to combine the existence of a voluntary quality certification for the most pro-active schools with an ensuring system that may force all schools to comply with minimum standards.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. Fundación Chile ha desarrollado una innovadora experiencia certificando la calidad de la gestión de cientos de establecimientos escolares chilenos. El presente artículo condensa las lecciones aprendidas en este proceso. Se destaca que el levantamiento de un “modelo de calidad” ha permitido contar con un referente para la mejora; que la propuesta de un “ciclo de mejoramiento” ha abierto modalidades prácticas de trabajo; que se han generado condiciones políticas y técnicas para alcanzar una escala nacional; que los procesos de certificación han impactado en avances comprobables en los resultados académicos; y que el sistema escolar ha podido contar con nueva información sobre las áreas más deficitarias de la gestión escolar. Los desafíos mayores son lograr sostener a los establecimientos para que cumplan el ciclo de mejoramiento completo, así como combinar la existencia de una certificación voluntaria de la calidad para los establecimientos más proactivos con un sistema de aseguramiento que obligue a todos a cumplir con estándares mínimos.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/671
10.22235/pe.v3i1.671
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3867
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/671/665
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2010 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 3 No. 1 (2010): Páginas de Educación; 186-202
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 3 Núm. 1 (2010): Páginas de Educación; 186-202
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v3i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 3 N.º 1 (2010): Páginas de Educación; 186-202
dc.subject.en-US.fl_str_mv management
certification
effectiveness
improvement
leadership
dc.subject.es-ES.fl_str_mv gestión
certificación
efectividad
mejora
liderazgo
dc.title.none.fl_str_mv A quality certification system for school management: lessons learned from the experience of Chile Foundation (2002-2010).
Un sistema de certificacion de la calidad de la gestión escolar: lecciones desde la experiencia de Fundación Chile (2002-2010).
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. Chile Foundation has developed an innovative initiative in order to certify the quality of management in hundreds of Chilean schools. This article summarizes the lessons learned in this process. Among them the following should be emphasized: the creation of a “quality model” has enabled to have a reference point for improvement; the proposal of an “improvement cycle” has opened practical modes of work; political and technical conditions to reach a national scale have been generated; certification processes had an impact on demonstrable advances in academic results; new information on the most deficient areas of school management has become available for the school system. The main challenges are: to support schools for them to perform the whole improvement cycle, to combine the existence of a voluntary quality certification for the most pro-active schools with an ensuring system that may force all schools to comply with minimum standards.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_8f335e5cb89b2bcac09168595f35c7e2
identifier_str_mv 10.22235/pe.v3i1.671
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3867
publishDate 2010
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2010 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Weinstein, JoséUribe, Mario2010-11-302023-09-13T12:56:09Z2023-09-13T12:56:09Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/67110.22235/pe.v3i1.671https://hdl.handle.net/10895/3867Abstract. Chile Foundation has developed an innovative initiative in order to certify the quality of management in hundreds of Chilean schools. This article summarizes the lessons learned in this process. Among them the following should be emphasized: the creation of a “quality model” has enabled to have a reference point for improvement; the proposal of an “improvement cycle” has opened practical modes of work; political and technical conditions to reach a national scale have been generated; certification processes had an impact on demonstrable advances in academic results; new information on the most deficient areas of school management has become available for the school system. The main challenges are: to support schools for them to perform the whole improvement cycle, to combine the existence of a voluntary quality certification for the most pro-active schools with an ensuring system that may force all schools to comply with minimum standards.Resumen. Fundación Chile ha desarrollado una innovadora experiencia certificando la calidad de la gestión de cientos de establecimientos escolares chilenos. El presente artículo condensa las lecciones aprendidas en este proceso. Se destaca que el levantamiento de un “modelo de calidad” ha permitido contar con un referente para la mejora; que la propuesta de un “ciclo de mejoramiento” ha abierto modalidades prácticas de trabajo; que se han generado condiciones políticas y técnicas para alcanzar una escala nacional; que los procesos de certificación han impactado en avances comprobables en los resultados académicos; y que el sistema escolar ha podido contar con nueva información sobre las áreas más deficitarias de la gestión escolar. Los desafíos mayores son lograr sostener a los establecimientos para que cumplan el ciclo de mejoramiento completo, así como combinar la existencia de una certificación voluntaria de la calidad para los establecimientos más proactivos con un sistema de aseguramiento que obligue a todos a cumplir con estándares mínimos.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/671/665Derechos de autor 2010 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 3 No. 1 (2010): Páginas de Educación; 186-202Páginas de Educación; Vol. 3 Núm. 1 (2010): Páginas de Educación; 186-202Páginas de Educación ; Vol. 3 N.º 1 (2010): Páginas de Educación; 186-2021688-74681688-528710.22235/pe.v3i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguaygestióncertificaciónefectividadmejoraliderazgomanagementcertificationeffectivenessimprovementleadershipA quality certification system for school management: lessons learned from the experience of Chile Foundation (2002-2010).Un sistema de certificacion de la calidad de la gestión escolar: lecciones desde la experiencia de Fundación Chile (2002-2010).info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38672023-09-13 09:56:09.391oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3867Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:09LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle A quality certification system for school management: lessons learned from the experience of Chile Foundation (2002-2010).
Weinstein, José
gestión
certificación
efectividad
mejora
liderazgo
management
certification
effectiveness
improvement
leadership
status_str publishedVersion
title A quality certification system for school management: lessons learned from the experience of Chile Foundation (2002-2010).
title_full A quality certification system for school management: lessons learned from the experience of Chile Foundation (2002-2010).
title_fullStr A quality certification system for school management: lessons learned from the experience of Chile Foundation (2002-2010).
title_full_unstemmed A quality certification system for school management: lessons learned from the experience of Chile Foundation (2002-2010).
title_short A quality certification system for school management: lessons learned from the experience of Chile Foundation (2002-2010).
title_sort A quality certification system for school management: lessons learned from the experience of Chile Foundation (2002-2010).
topic gestión
certificación
efectividad
mejora
liderazgo
management
certification
effectiveness
improvement
leadership
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/671
https://hdl.handle.net/10895/3867