Integral education policies in the state of Rio Grande do Sul (Brazil): A Curricular Reflection

Políticas de ampliación de la jornada escolar en Rio Grande do Sul (Brasil): una reflexión curricular

Dias da Silva, Roberto Rafael
Detalles Bibliográficos
2019
education policies
increasing of
extension of school hours
knowledge
políticas educacionales
ampliación de la jornada escolar
conocimiento
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1788
https://hdl.handle.net/10895/3960
Acceso abierto
_version_ 1815178712609456128
author Dias da Silva, Roberto Rafael
author_facet Dias da Silva, Roberto Rafael
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Dias da Silva, Roberto Rafael
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:12Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:12Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-14
dc.description.en-US.fl_txt_mv In this paper we want to map conceptions of school knowledge emerging in the current policies for increasing the workday in schools in Rio Grande do Sul context. Curricular policies we have examined focus on establishment of ‘learning communities’. They take the increasing of the workday in schools as a proposal encouraging creative pedagogical activities stressed on students’ interests and cultural experiences. However, they are different in the terms of curricular organization as one of their programs is centered on general skills, while the other shows learning expectations for different age ranges. We have found weak points in the processes of selection and organization of the school knowledge, as curricular policies neglect possibilities of cultural transmission concerning schooling.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv En el presente artículo se busca establecer un mapeo de los conceptos de conocimiento escolar emergentes de las políticas de ampliación de la jornada escolar desarrollada en Brasil, en el contexto de Rio Grande do Sul. Las políticas curriculares examinadas focalizan la constitución de "comunidades de aprendizaje". Entienden la ampliación de la jornada como una apuesta en actividades pedagógicas innovadoras, con énfasis en los intereses y las experiencias culturales de los estudiantes. Se diferencian en el modo de organización curricular, dado que uno de los programas se centra en habilidades genéricas, mientras que el otro dispone expectativas de aprendizaje para las diferentes franjas etarias. Se constata una fragilidad de los procesos de selección y organización del conocimiento escolar.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1788
10.22235/pe.v12i1.1788
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3960
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1788/1726
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 12 No. 1 (2019): Páginas de Educación; 179-195
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 1 (2019): Páginas de Educación; 179-195
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v12i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 1 (2019): Páginas de Educación; 179-195
dc.subject.en-US.fl_str_mv education policies
increasing of
extension of school hours
knowledge
dc.subject.es-ES.fl_str_mv políticas educacionales
ampliación de la jornada escolar
conocimiento
dc.title.none.fl_str_mv Integral education policies in the state of Rio Grande do Sul (Brazil): A Curricular Reflection
Políticas de ampliación de la jornada escolar en Rio Grande do Sul (Brasil): una reflexión curricular
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description In this paper we want to map conceptions of school knowledge emerging in the current policies for increasing the workday in schools in Rio Grande do Sul context. Curricular policies we have examined focus on establishment of ‘learning communities’. They take the increasing of the workday in schools as a proposal encouraging creative pedagogical activities stressed on students’ interests and cultural experiences. However, they are different in the terms of curricular organization as one of their programs is centered on general skills, while the other shows learning expectations for different age ranges. We have found weak points in the processes of selection and organization of the school knowledge, as curricular policies neglect possibilities of cultural transmission concerning schooling.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_8e7d6af4bf296f8fdc0041f7adae0d69
identifier_str_mv 10.22235/pe.v12i1.1788
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3960
publishDate 2019
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Páginas de Educación
spelling Dias da Silva, Roberto Rafael2019-03-142023-09-13T12:57:12Z2023-09-13T12:57:12Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/178810.22235/pe.v12i1.1788https://hdl.handle.net/10895/3960In this paper we want to map conceptions of school knowledge emerging in the current policies for increasing the workday in schools in Rio Grande do Sul context. Curricular policies we have examined focus on establishment of ‘learning communities’. They take the increasing of the workday in schools as a proposal encouraging creative pedagogical activities stressed on students’ interests and cultural experiences. However, they are different in the terms of curricular organization as one of their programs is centered on general skills, while the other shows learning expectations for different age ranges. We have found weak points in the processes of selection and organization of the school knowledge, as curricular policies neglect possibilities of cultural transmission concerning schooling.En el presente artículo se busca establecer un mapeo de los conceptos de conocimiento escolar emergentes de las políticas de ampliación de la jornada escolar desarrollada en Brasil, en el contexto de Rio Grande do Sul. Las políticas curriculares examinadas focalizan la constitución de "comunidades de aprendizaje". Entienden la ampliación de la jornada como una apuesta en actividades pedagógicas innovadoras, con énfasis en los intereses y las experiencias culturales de los estudiantes. Se diferencian en el modo de organización curricular, dado que uno de los programas se centra en habilidades genéricas, mientras que el otro dispone expectativas de aprendizaje para las diferentes franjas etarias. Se constata una fragilidad de los procesos de selección y organización del conocimiento escolar.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1788/1726Derechos de autor 2019 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 12 No. 1 (2019): Páginas de Educación; 179-195Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 1 (2019): Páginas de Educación; 179-195Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 1 (2019): Páginas de Educación; 179-1951688-74681688-528710.22235/pe.v12i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayeducation policiesincreasing ofextension of school hoursknowledgepolíticas educacionalesampliación de la jornada escolarconocimientoIntegral education policies in the state of Rio Grande do Sul (Brazil): A Curricular ReflectionPolíticas de ampliación de la jornada escolar en Rio Grande do Sul (Brasil): una reflexión curricularinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39602023-09-13 09:57:12.392oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3960Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:12LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Integral education policies in the state of Rio Grande do Sul (Brazil): A Curricular Reflection
Dias da Silva, Roberto Rafael
education policies
increasing of
extension of school hours
knowledge
políticas educacionales
ampliación de la jornada escolar
conocimiento
status_str publishedVersion
title Integral education policies in the state of Rio Grande do Sul (Brazil): A Curricular Reflection
title_full Integral education policies in the state of Rio Grande do Sul (Brazil): A Curricular Reflection
title_fullStr Integral education policies in the state of Rio Grande do Sul (Brazil): A Curricular Reflection
title_full_unstemmed Integral education policies in the state of Rio Grande do Sul (Brazil): A Curricular Reflection
title_short Integral education policies in the state of Rio Grande do Sul (Brazil): A Curricular Reflection
title_sort Integral education policies in the state of Rio Grande do Sul (Brazil): A Curricular Reflection
topic education policies
increasing of
extension of school hours
knowledge
políticas educacionales
ampliación de la jornada escolar
conocimiento
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1788
https://hdl.handle.net/10895/3960