DIFFICULTIES IN LEARNING CALCULATION: CONTRIBUTIONS TO THE PSYCHOPEDAGOGICAL ASSESSMENT

DIFICULTADES DE APRENDIZAJE DEL CÁLCULO: CONTRIBUCIONES AL DIAGNÓSTICO PSICOPEDAGÓGICO

Balbi, Alejandra - Dansilio, Sergio
Detalles Bibliográficos
2010
Developmental dyscalculia
working memory
neuropsychological processes
number comprehension
Discalculia del desarrollo
memoria de trabajo
procesos neuropsicológicos
comprensión del número
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/107
https://hdl.handle.net/10895/2825
Acceso abierto
_version_ 1815178692889935872
author Balbi, Alejandra
author2 Dansilio, Sergio
author2_role author
author_facet Balbi, Alejandra
Dansilio, Sergio
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Balbi, Alejandra
Dansilio, Sergio
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:52:06Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:52:06Z
dc.date.none.fl_str_mv 2010-05-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv There is enough empirical evidence about developmental calculation disorders (DCD), where specific impairments in basic mathematical operations and related cognitive systems as working memory and perception have been described. This paper aims to provide clinical evidence contributing to establish a rigorous diagnosis in the mentioned domain. A two-case study is presented (7 and 8 years old children). Numerical comprehension and basic operation deficit is shown in individually applied validated batteries, as well as in working memory and perception domains. Main diagnostic indicators of the cognitive disturbance in early schooling are described. Early identification is essential to the opportune pedagogical approach. There is no general intelligence, sensorial or emotional impairments in any of the studied cases. These findings provide additional clinical resources for clinicians facing a DCD. In the present cases, a visuospatial disorder could be related to the deficit.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Existe suficiente evidencia científica sobre la Discalculia del Desarrollo (DD) que describe los procesos cognitivos específicos del cálculo y procesos neuropsicológicos relacionados como la memoria de trabajo y percepción visoespacial.  Sin embargo es llamativa su baja identificación diagnóstica en la infancia. Este estudio tiene el objetivo de proporcionar evidencia clínica que contribuya a un diagnóstico riguroso. Se presentarán dos estudios de caso (7 y 8 años) que demuestran a través de pruebas normalizadas y de administración individual, déficits en la comprensión del número y la realización de cálculos elementales,  en la percepción visoespacial, atención y memoria de trabajo. Se mostrarán los principales signos que permiten identificar el problema al inicio de la escolarización a efectos de realizar precozmente las orientaciones psicopedagógicas necesarias. La inteligencia es normal de acuerdo a pruebas estándar, la instrucción educativa es adecuada, y se descartan alteraciones sensoriales y emocionales. Estos hallazgos contribuyen en la descripción adecuada de la semiología esperada ante una DD para un adecuado diagnóstico. En los casos descritos, se encuentran perturbaciones visuoespaciales posiblemente relacionadas.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/107
10.22235/cp.v4i1.107
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/2825
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/107/95
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2010 Ciencias Psicológicas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2010; Volumen 4 (1); 7-15
dc.source.es-ES.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2010; Volumen 4 (1); 7-15
dc.source.none.fl_str_mv 1688-4221
10.22235/cp.v4i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2010; Volumen 4 (1); 7-15
dc.subject.en-US.fl_str_mv Developmental dyscalculia
working memory
neuropsychological processes
number comprehension
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Discalculia del desarrollo
memoria de trabajo
procesos neuropsicológicos
comprensión del número
dc.title.none.fl_str_mv DIFFICULTIES IN LEARNING CALCULATION: CONTRIBUTIONS TO THE PSYCHOPEDAGOGICAL ASSESSMENT
DIFICULTADES DE APRENDIZAJE DEL CÁLCULO: CONTRIBUCIONES AL DIAGNÓSTICO PSICOPEDAGÓGICO
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description There is enough empirical evidence about developmental calculation disorders (DCD), where specific impairments in basic mathematical operations and related cognitive systems as working memory and perception have been described. This paper aims to provide clinical evidence contributing to establish a rigorous diagnosis in the mentioned domain. A two-case study is presented (7 and 8 years old children). Numerical comprehension and basic operation deficit is shown in individually applied validated batteries, as well as in working memory and perception domains. Main diagnostic indicators of the cognitive disturbance in early schooling are described. Early identification is essential to the opportune pedagogical approach. There is no general intelligence, sensorial or emotional impairments in any of the studied cases. These findings provide additional clinical resources for clinicians facing a DCD. In the present cases, a visuospatial disorder could be related to the deficit.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_8e75ad68658bb1d6d00dec1fdb1a56a3
identifier_str_mv 10.22235/cp.v4i1.107
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2825
publishDate 2010
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2010 Ciencias Psicológicas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Balbi, AlejandraDansilio, Sergio2010-05-302023-08-31T18:52:06Z2023-08-31T18:52:06Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/10710.22235/cp.v4i1.107https://hdl.handle.net/10895/2825There is enough empirical evidence about developmental calculation disorders (DCD), where specific impairments in basic mathematical operations and related cognitive systems as working memory and perception have been described. This paper aims to provide clinical evidence contributing to establish a rigorous diagnosis in the mentioned domain. A two-case study is presented (7 and 8 years old children). Numerical comprehension and basic operation deficit is shown in individually applied validated batteries, as well as in working memory and perception domains. Main diagnostic indicators of the cognitive disturbance in early schooling are described. Early identification is essential to the opportune pedagogical approach. There is no general intelligence, sensorial or emotional impairments in any of the studied cases. These findings provide additional clinical resources for clinicians facing a DCD. In the present cases, a visuospatial disorder could be related to the deficit.Existe suficiente evidencia científica sobre la Discalculia del Desarrollo (DD) que describe los procesos cognitivos específicos del cálculo y procesos neuropsicológicos relacionados como la memoria de trabajo y percepción visoespacial.  Sin embargo es llamativa su baja identificación diagnóstica en la infancia. Este estudio tiene el objetivo de proporcionar evidencia clínica que contribuya a un diagnóstico riguroso. Se presentarán dos estudios de caso (7 y 8 años) que demuestran a través de pruebas normalizadas y de administración individual, déficits en la comprensión del número y la realización de cálculos elementales,  en la percepción visoespacial, atención y memoria de trabajo. Se mostrarán los principales signos que permiten identificar el problema al inicio de la escolarización a efectos de realizar precozmente las orientaciones psicopedagógicas necesarias. La inteligencia es normal de acuerdo a pruebas estándar, la instrucción educativa es adecuada, y se descartan alteraciones sensoriales y emocionales. Estos hallazgos contribuyen en la descripción adecuada de la semiología esperada ante una DD para un adecuado diagnóstico. En los casos descritos, se encuentran perturbaciones visuoespaciales posiblemente relacionadas.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/107/95Derechos de autor 2010 Ciencias Psicológicashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2010; Volumen 4 (1); 7-15Ciencias Psicológicas; 2010; Volumen 4 (1); 7-15Ciencias Psicológicas; 2010; Volumen 4 (1); 7-151688-422110.22235/cp.v4i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayDevelopmental dyscalculiaworking memoryneuropsychological processesnumber comprehensionDiscalculia del desarrollomemoria de trabajoprocesos neuropsicológicoscomprensión del númeroDIFFICULTIES IN LEARNING CALCULATION: CONTRIBUTIONS TO THE PSYCHOPEDAGOGICAL ASSESSMENTDIFICULTADES DE APRENDIZAJE DEL CÁLCULO: CONTRIBUCIONES AL DIAGNÓSTICO PSICOPEDAGÓGICOinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/28252023-08-31 15:52:06.391oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2825Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:52:06LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle DIFFICULTIES IN LEARNING CALCULATION: CONTRIBUTIONS TO THE PSYCHOPEDAGOGICAL ASSESSMENT
Balbi, Alejandra
Developmental dyscalculia
working memory
neuropsychological processes
number comprehension
Discalculia del desarrollo
memoria de trabajo
procesos neuropsicológicos
comprensión del número
status_str publishedVersion
title DIFFICULTIES IN LEARNING CALCULATION: CONTRIBUTIONS TO THE PSYCHOPEDAGOGICAL ASSESSMENT
title_full DIFFICULTIES IN LEARNING CALCULATION: CONTRIBUTIONS TO THE PSYCHOPEDAGOGICAL ASSESSMENT
title_fullStr DIFFICULTIES IN LEARNING CALCULATION: CONTRIBUTIONS TO THE PSYCHOPEDAGOGICAL ASSESSMENT
title_full_unstemmed DIFFICULTIES IN LEARNING CALCULATION: CONTRIBUTIONS TO THE PSYCHOPEDAGOGICAL ASSESSMENT
title_short DIFFICULTIES IN LEARNING CALCULATION: CONTRIBUTIONS TO THE PSYCHOPEDAGOGICAL ASSESSMENT
title_sort DIFFICULTIES IN LEARNING CALCULATION: CONTRIBUTIONS TO THE PSYCHOPEDAGOGICAL ASSESSMENT
topic Developmental dyscalculia
working memory
neuropsychological processes
number comprehension
Discalculia del desarrollo
memoria de trabajo
procesos neuropsicológicos
comprensión del número
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/107
https://hdl.handle.net/10895/2825