READING COMPREHENSION AND RECOGNITION WORDS

COMPRENSIÓN LECTORA Y RECONOCIMIENTO DE PALABRAS

Balbi, Alejandra - Cuadro, Ariel - Trías, Daniel
Detalles Bibliográficos
2009
decodificación
comprensión
dificultades
Decodification
reading comprehension
difficulties
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/147
https://hdl.handle.net/10895/2859
Acceso abierto
_version_ 1815178692928733184
author Balbi, Alejandra
author2 Cuadro, Ariel
Trías, Daniel
author2_role author
author
author_facet Balbi, Alejandra
Cuadro, Ariel
Trías, Daniel
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Balbi, Alejandra
Cuadro, Ariel
Trías, Daniel
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:52:26Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:52:26Z
dc.date.none.fl_str_mv 2009-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Since the classic simple reading model proposed by Gough and Tunmer (1986), numerous studies have intended to demonstrate the relative and independent contribution of the decodification to the comprehension. The objective of the present study is to specify these relative independence by correlating skills, not of decodification, but of the “lexic-semantic” processing and fl uency, with the reading comprehension in 4th, 5th and 6th grade individuals. The results show, in the hole sample and in each of the three school grades, a positive and moderate correlation between the variables studied. These results and its educative implications are discussed.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Desde el ya clásico modelo simple de lectura propuesto por Gough y Tunmer (1986), numerosos estudios han pretendido demostrar la contribución relativa e independiente de la decodificación a la comprensión. El presente estudio tiene por objetivo precisar esta relativa independencia, al correlacionar habilidades, ya no de decodificación, sino de procesamiento léxico-semántico y fluidez, con la comprensión de textos, en sujetos de 4º, 5º y 6º grado escolar. Los resultados evidencian a nivel general y en los tres grados escolares, una correlación positiva y moderada entre las variables estudiadas. Se discuten estos resultados y sus implicaciones educativas.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/147
10.22235/cp.v3i2.147
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/2859
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/147/131
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2009 Ciencias Psicológicas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2009; Volumen 3 (2); 153-160
dc.source.es-ES.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2009; Volumen 3 (2); 153-160
dc.source.none.fl_str_mv 1688-4221
10.22235/cp.v3i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2009; Volumen 3 (2); 153-160
dc.subject.en-US.fl_str_mv Decodification
reading comprehension
difficulties
dc.subject.es-ES.fl_str_mv decodificación
comprensión
dificultades
dc.title.none.fl_str_mv READING COMPREHENSION AND RECOGNITION WORDS
COMPRENSIÓN LECTORA Y RECONOCIMIENTO DE PALABRAS
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Since the classic simple reading model proposed by Gough and Tunmer (1986), numerous studies have intended to demonstrate the relative and independent contribution of the decodification to the comprehension. The objective of the present study is to specify these relative independence by correlating skills, not of decodification, but of the “lexic-semantic” processing and fl uency, with the reading comprehension in 4th, 5th and 6th grade individuals. The results show, in the hole sample and in each of the three school grades, a positive and moderate correlation between the variables studied. These results and its educative implications are discussed.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_85cf968d7efeea90dff776e743d23938
identifier_str_mv 10.22235/cp.v3i2.147
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2859
publishDate 2009
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2009 Ciencias Psicológicas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Balbi, AlejandraCuadro, ArielTrías, Daniel2009-11-302023-08-31T18:52:26Z2023-08-31T18:52:26Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/14710.22235/cp.v3i2.147https://hdl.handle.net/10895/2859Since the classic simple reading model proposed by Gough and Tunmer (1986), numerous studies have intended to demonstrate the relative and independent contribution of the decodification to the comprehension. The objective of the present study is to specify these relative independence by correlating skills, not of decodification, but of the “lexic-semantic” processing and fl uency, with the reading comprehension in 4th, 5th and 6th grade individuals. The results show, in the hole sample and in each of the three school grades, a positive and moderate correlation between the variables studied. These results and its educative implications are discussed.Desde el ya clásico modelo simple de lectura propuesto por Gough y Tunmer (1986), numerosos estudios han pretendido demostrar la contribución relativa e independiente de la decodificación a la comprensión. El presente estudio tiene por objetivo precisar esta relativa independencia, al correlacionar habilidades, ya no de decodificación, sino de procesamiento léxico-semántico y fluidez, con la comprensión de textos, en sujetos de 4º, 5º y 6º grado escolar. Los resultados evidencian a nivel general y en los tres grados escolares, una correlación positiva y moderada entre las variables estudiadas. Se discuten estos resultados y sus implicaciones educativas.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/147/131Derechos de autor 2009 Ciencias Psicológicashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2009; Volumen 3 (2); 153-160Ciencias Psicológicas; 2009; Volumen 3 (2); 153-160Ciencias Psicológicas; 2009; Volumen 3 (2); 153-1601688-422110.22235/cp.v3i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguaydecodificacióncomprensióndificultadesDecodificationreading comprehensiondifficultiesREADING COMPREHENSION AND RECOGNITION WORDSCOMPRENSIÓN LECTORA Y RECONOCIMIENTO DE PALABRASinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/28592023-08-31 15:52:26.83oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2859Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:52:26LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle READING COMPREHENSION AND RECOGNITION WORDS
Balbi, Alejandra
decodificación
comprensión
dificultades
Decodification
reading comprehension
difficulties
status_str publishedVersion
title READING COMPREHENSION AND RECOGNITION WORDS
title_full READING COMPREHENSION AND RECOGNITION WORDS
title_fullStr READING COMPREHENSION AND RECOGNITION WORDS
title_full_unstemmed READING COMPREHENSION AND RECOGNITION WORDS
title_short READING COMPREHENSION AND RECOGNITION WORDS
title_sort READING COMPREHENSION AND RECOGNITION WORDS
topic decodificación
comprensión
dificultades
Decodification
reading comprehension
difficulties
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/147
https://hdl.handle.net/10895/2859