READING COMPREHENSION AND RECOGNITION WORDS
COMPRENSIÓN LECTORA Y RECONOCIMIENTO DE PALABRAS
2009 | |
decodificación comprensión dificultades Decodification reading comprehension difficulties |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/147
https://hdl.handle.net/10895/2859 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178692928733184 |
---|---|
author | Balbi, Alejandra |
author2 | Cuadro, Ariel Trías, Daniel |
author2_role | author author |
author_facet | Balbi, Alejandra Cuadro, Ariel Trías, Daniel |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Balbi, Alejandra Cuadro, Ariel Trías, Daniel |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-08-31T18:52:26Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-08-31T18:52:26Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2009-11-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Since the classic simple reading model proposed by Gough and Tunmer (1986), numerous studies have intended to demonstrate the relative and independent contribution of the decodification to the comprehension. The objective of the present study is to specify these relative independence by correlating skills, not of decodification, but of the “lexic-semantic” processing and fl uency, with the reading comprehension in 4th, 5th and 6th grade individuals. The results show, in the hole sample and in each of the three school grades, a positive and moderate correlation between the variables studied. These results and its educative implications are discussed. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Desde el ya clásico modelo simple de lectura propuesto por Gough y Tunmer (1986), numerosos estudios han pretendido demostrar la contribución relativa e independiente de la decodificación a la comprensión. El presente estudio tiene por objetivo precisar esta relativa independencia, al correlacionar habilidades, ya no de decodificación, sino de procesamiento léxico-semántico y fluidez, con la comprensión de textos, en sujetos de 4º, 5º y 6º grado escolar. Los resultados evidencian a nivel general y en los tres grados escolares, una correlación positiva y moderada entre las variables estudiadas. Se discuten estos resultados y sus implicaciones educativas. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/147 10.22235/cp.v3i2.147 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/2859 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/147/131 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2009 Ciencias Psicológicas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2009; Volumen 3 (2); 153-160 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2009; Volumen 3 (2); 153-160 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-4221 10.22235/cp.v3i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2009; Volumen 3 (2); 153-160 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | Decodification reading comprehension difficulties |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | decodificación comprensión dificultades |
dc.title.none.fl_str_mv | READING COMPREHENSION AND RECOGNITION WORDS COMPRENSIÓN LECTORA Y RECONOCIMIENTO DE PALABRAS |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Since the classic simple reading model proposed by Gough and Tunmer (1986), numerous studies have intended to demonstrate the relative and independent contribution of the decodification to the comprehension. The objective of the present study is to specify these relative independence by correlating skills, not of decodification, but of the “lexic-semantic” processing and fl uency, with the reading comprehension in 4th, 5th and 6th grade individuals. The results show, in the hole sample and in each of the three school grades, a positive and moderate correlation between the variables studied. These results and its educative implications are discussed. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_85cf968d7efeea90dff776e743d23938 |
identifier_str_mv | 10.22235/cp.v3i2.147 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2859 |
publishDate | 2009 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2009 Ciencias Psicológicas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Balbi, AlejandraCuadro, ArielTrías, Daniel2009-11-302023-08-31T18:52:26Z2023-08-31T18:52:26Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/14710.22235/cp.v3i2.147https://hdl.handle.net/10895/2859Since the classic simple reading model proposed by Gough and Tunmer (1986), numerous studies have intended to demonstrate the relative and independent contribution of the decodification to the comprehension. The objective of the present study is to specify these relative independence by correlating skills, not of decodification, but of the “lexic-semantic” processing and fl uency, with the reading comprehension in 4th, 5th and 6th grade individuals. The results show, in the hole sample and in each of the three school grades, a positive and moderate correlation between the variables studied. These results and its educative implications are discussed.Desde el ya clásico modelo simple de lectura propuesto por Gough y Tunmer (1986), numerosos estudios han pretendido demostrar la contribución relativa e independiente de la decodificación a la comprensión. El presente estudio tiene por objetivo precisar esta relativa independencia, al correlacionar habilidades, ya no de decodificación, sino de procesamiento léxico-semántico y fluidez, con la comprensión de textos, en sujetos de 4º, 5º y 6º grado escolar. Los resultados evidencian a nivel general y en los tres grados escolares, una correlación positiva y moderada entre las variables estudiadas. Se discuten estos resultados y sus implicaciones educativas.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/147/131Derechos de autor 2009 Ciencias Psicológicashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2009; Volumen 3 (2); 153-160Ciencias Psicológicas; 2009; Volumen 3 (2); 153-160Ciencias Psicológicas; 2009; Volumen 3 (2); 153-1601688-422110.22235/cp.v3i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguaydecodificacióncomprensióndificultadesDecodificationreading comprehensiondifficultiesREADING COMPREHENSION AND RECOGNITION WORDSCOMPRENSIÓN LECTORA Y RECONOCIMIENTO DE PALABRASinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/28592023-08-31 15:52:26.83oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2859Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:52:26LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | READING COMPREHENSION AND RECOGNITION WORDS Balbi, Alejandra decodificación comprensión dificultades Decodification reading comprehension difficulties |
status_str | publishedVersion |
title | READING COMPREHENSION AND RECOGNITION WORDS |
title_full | READING COMPREHENSION AND RECOGNITION WORDS |
title_fullStr | READING COMPREHENSION AND RECOGNITION WORDS |
title_full_unstemmed | READING COMPREHENSION AND RECOGNITION WORDS |
title_short | READING COMPREHENSION AND RECOGNITION WORDS |
title_sort | READING COMPREHENSION AND RECOGNITION WORDS |
topic | decodificación comprensión dificultades Decodification reading comprehension difficulties |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/147 https://hdl.handle.net/10895/2859 |