BURNOUT SYNDROME IN A GROUP OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO

EL SÍNDROME DE BURNOUT EN UN GRUPO DE PROFESORES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN MONTEVIDEO

Colino, Natalia - Pérez, Pablo
Detalles Bibliográficos
2015
burnout syndrome
teachers
type A personality
life events
turnover intention
síndrome de quemarse en el trabajo
profesores
personalidad tipo A
eventos de vida
intenciones de abandono
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/163
https://hdl.handle.net/10895/2874
Acceso abierto
_version_ 1815178694867550208
author Colino, Natalia
author2 Pérez, Pablo
author2_role author
author_facet Colino, Natalia
Pérez, Pablo
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Colino, Natalia
Pérez, Pablo
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:52:39Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:52:39Z
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-01
dc.description.en-US.fl_txt_mv This article examines the incidence of the burnout syndrome among Uruguayan teachers. A sample of 279 secondary school teachers, who work in public schools in Montevideo, completed questionnaires about: burnout syndrome, personality, life events, areas of working life, turnover intentions and sociodemographic data. The results show that 4.2% of the teachers surveyed had elevated levels of burnout syndrome and 42% obtained high values in at least one dimension of the syndrome. The characteristics displayed by the educators who scored higher on the scale of burnout syndrome are the following: the female gender, high number of weekly hours of work, little seniority in the profession, lack of educational training and work in up to two schools. The job-person fit, the type A behavior, stressful life events and turnover intentions correlated significantly with burnout syndrome.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este trabajo estudia la incidencia del síndrome de burnout en un grupo de profesores uruguayos. Una muestra de 279 docentes, quienes trabajan en centros de enseñanza públicos en Montevideo, completaron cuestionarios acerca de: síndrome de burnout, personalidad, eventos de vida, áreas de la vida laboral, intenciones de abandono y datos sociodemográficos. Los resultados obtenidos muestran que el 4,2% de los docentes encuestados presentaron elevados niveles en el síndrome de burnout y un 42% obtuvieron altos valores en al menos una de sus dimensiones. El género femenino, los docentes con elevada cantidad de horas semanales de trabajo, con poca antigüedad en la profesión, que no poseen formación docente y que trabajan hasta en dos centros educativos, son quienes puntuaron más alto en la escala del síndrome de burnout. La congruencia entre diversas áreas de la vida laboral y los valores de los participantes, la personalidad tipo A, los eventos de vida estresantes y las intenciones de abandono correlacionaron significativamente con el síndrome de burnout.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/163
10.22235/cp.v9i1.163
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/2874
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/163/146
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2015 Ciencias Psicológicas
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2015, Volumen 9 (1); 27-41
dc.source.es-ES.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2015, Volumen 9 (1); 27-41
dc.source.none.fl_str_mv 1688-4221
10.22235/cp.v9i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2015, Volumen 9 (1); 27-41
dc.subject.en-US.fl_str_mv burnout syndrome
teachers
type A personality
life events
turnover intention
dc.subject.es-ES.fl_str_mv síndrome de quemarse en el trabajo
profesores
personalidad tipo A
eventos de vida
intenciones de abandono
dc.title.none.fl_str_mv BURNOUT SYNDROME IN A GROUP OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO
EL SÍNDROME DE BURNOUT EN UN GRUPO DE PROFESORES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN MONTEVIDEO
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This article examines the incidence of the burnout syndrome among Uruguayan teachers. A sample of 279 secondary school teachers, who work in public schools in Montevideo, completed questionnaires about: burnout syndrome, personality, life events, areas of working life, turnover intentions and sociodemographic data. The results show that 4.2% of the teachers surveyed had elevated levels of burnout syndrome and 42% obtained high values in at least one dimension of the syndrome. The characteristics displayed by the educators who scored higher on the scale of burnout syndrome are the following: the female gender, high number of weekly hours of work, little seniority in the profession, lack of educational training and work in up to two schools. The job-person fit, the type A behavior, stressful life events and turnover intentions correlated significantly with burnout syndrome.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_84feb89d39dd3bafff4de3e6477430f5
identifier_str_mv 10.22235/cp.v9i1.163
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2874
publishDate 2015
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2015 Ciencias Psicológicas
spelling Colino, NataliaPérez, Pablo2015-06-012023-08-31T18:52:39Z2023-08-31T18:52:39Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/16310.22235/cp.v9i1.163https://hdl.handle.net/10895/2874This article examines the incidence of the burnout syndrome among Uruguayan teachers. A sample of 279 secondary school teachers, who work in public schools in Montevideo, completed questionnaires about: burnout syndrome, personality, life events, areas of working life, turnover intentions and sociodemographic data. The results show that 4.2% of the teachers surveyed had elevated levels of burnout syndrome and 42% obtained high values in at least one dimension of the syndrome. The characteristics displayed by the educators who scored higher on the scale of burnout syndrome are the following: the female gender, high number of weekly hours of work, little seniority in the profession, lack of educational training and work in up to two schools. The job-person fit, the type A behavior, stressful life events and turnover intentions correlated significantly with burnout syndrome.Este trabajo estudia la incidencia del síndrome de burnout en un grupo de profesores uruguayos. Una muestra de 279 docentes, quienes trabajan en centros de enseñanza públicos en Montevideo, completaron cuestionarios acerca de: síndrome de burnout, personalidad, eventos de vida, áreas de la vida laboral, intenciones de abandono y datos sociodemográficos. Los resultados obtenidos muestran que el 4,2% de los docentes encuestados presentaron elevados niveles en el síndrome de burnout y un 42% obtuvieron altos valores en al menos una de sus dimensiones. El género femenino, los docentes con elevada cantidad de horas semanales de trabajo, con poca antigüedad en la profesión, que no poseen formación docente y que trabajan hasta en dos centros educativos, son quienes puntuaron más alto en la escala del síndrome de burnout. La congruencia entre diversas áreas de la vida laboral y los valores de los participantes, la personalidad tipo A, los eventos de vida estresantes y las intenciones de abandono correlacionaron significativamente con el síndrome de burnout.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/163/146Derechos de autor 2015 Ciencias Psicológicasinfo:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2015, Volumen 9 (1); 27-41Ciencias Psicológicas; 2015, Volumen 9 (1); 27-41Ciencias Psicológicas; 2015, Volumen 9 (1); 27-411688-422110.22235/cp.v9i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayburnout syndrometeacherstype A personalitylife eventsturnover intentionsíndrome de quemarse en el trabajoprofesorespersonalidad tipo Aeventos de vidaintenciones de abandonoBURNOUT SYNDROME IN A GROUP OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEOEL SÍNDROME DE BURNOUT EN UN GRUPO DE PROFESORES DE ENSEÑANZA SECUNDARIA EN MONTEVIDEOinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/28742023-08-31 15:52:39.24oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2874Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:52:39LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle BURNOUT SYNDROME IN A GROUP OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO
Colino, Natalia
burnout syndrome
teachers
type A personality
life events
turnover intention
síndrome de quemarse en el trabajo
profesores
personalidad tipo A
eventos de vida
intenciones de abandono
status_str publishedVersion
title BURNOUT SYNDROME IN A GROUP OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO
title_full BURNOUT SYNDROME IN A GROUP OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO
title_fullStr BURNOUT SYNDROME IN A GROUP OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO
title_full_unstemmed BURNOUT SYNDROME IN A GROUP OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO
title_short BURNOUT SYNDROME IN A GROUP OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO
title_sort BURNOUT SYNDROME IN A GROUP OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO
topic burnout syndrome
teachers
type A personality
life events
turnover intention
síndrome de quemarse en el trabajo
profesores
personalidad tipo A
eventos de vida
intenciones de abandono
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/163
https://hdl.handle.net/10895/2874