Curriculum Autonomy in Basic Education. A Proposal for Innovation in the Educational Model 2017 in México

Autonomía curricular en educación básica. Una propuesta de innovación en el Modelo Educativo 2017 en México

Martínez Iñiguez, Jorge Eduardo - Tobón, Sergio - Serna Huesca, Odete - Gómez González, José Antonio
Detalles Bibliográficos
2020
curriculum autonomy
Educational Model 2017
basic education
socioformation
autonomía curricular
educación básica
socioformación
Modelo Educativo 2017
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1914
https://hdl.handle.net/10895/3970
Acceso abierto
_version_ 1815178713632866304
author Martínez Iñiguez, Jorge Eduardo
author2 Tobón, Sergio
Serna Huesca, Odete
Gómez González, José Antonio
author2_role author
author
author
author_facet Martínez Iñiguez, Jorge Eduardo
Tobón, Sergio
Serna Huesca, Odete
Gómez González, José Antonio
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Martínez Iñiguez, Jorge Eduardo
Tobón, Sergio
Serna Huesca, Odete
Gómez González, José Antonio
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:15Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:15Z
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-07
dc.description.en-US.fl_txt_mv The purpose of study is to analyze the concept of curriculum autonomy in Mexican basic education within the framework of the Educational Model 2017 and from a socioformative stance. For this, a documentary research was carried out that followed the eight axes of conceptual mapping analysis. As a result, curricular autonomy from socioformation should promote educational practices that involve the entire educational community to work collaboratively in the resolution of context problems and in the integral formation of the student. In conclusion, it is suggested to develop new studies that allow the development of educational practices that address curricular autonomy from the framework of responsibility, with emphasis on improving the living conditions of students and society.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El propósito del estudio es analizar el concepto de autonomía curricular en la educación básica mexicana, en el marco del Modelo Educativo 2017 y desde una postura socioformativa. Para ello, se realizó una investigación documental que siguió los ocho ejes de análisis de la cartografía conceptual. Como resultado se destaca que la autonomía curricular desde la socioformación debe promover prácticas educativas que involucren a toda la comunidad educativa para trabajar de manera colaborativa en la resolución de problemas de contexto y en la formación integral del alumno. En conclusión, se sugiere desarrollar nuevos estudios que permitan desarrollar prácticas educativas que aborden la autonomía curricular desde el marco de la responsabilidad, con énfasis en la mejora de las condiciones de vida de los estudiantes y de la sociedad.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1914
10.22235/pe.v13i1.1914
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3970
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1914/2056
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 13 No. 1 (2020): Páginas de Educación; 107-125
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 1 (2020): Páginas de Educación; 107-125
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v13i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 1 (2020): Páginas de Educación; 107-125
dc.subject.en-US.fl_str_mv curriculum autonomy
Educational Model 2017
basic education
socioformation
dc.subject.es-ES.fl_str_mv autonomía curricular
educación básica
socioformación
Modelo Educativo 2017
dc.title.none.fl_str_mv Curriculum Autonomy in Basic Education. A Proposal for Innovation in the Educational Model 2017 in México
Autonomía curricular en educación básica. Una propuesta de innovación en el Modelo Educativo 2017 en México
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The purpose of study is to analyze the concept of curriculum autonomy in Mexican basic education within the framework of the Educational Model 2017 and from a socioformative stance. For this, a documentary research was carried out that followed the eight axes of conceptual mapping analysis. As a result, curricular autonomy from socioformation should promote educational practices that involve the entire educational community to work collaboratively in the resolution of context problems and in the integral formation of the student. In conclusion, it is suggested to develop new studies that allow the development of educational practices that address curricular autonomy from the framework of responsibility, with emphasis on improving the living conditions of students and society.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_7db2619f4b46ced70fef77816002f0e1
identifier_str_mv 10.22235/pe.v13i1.1914
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3970
publishDate 2020
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Páginas de Educación
spelling Martínez Iñiguez, Jorge EduardoTobón, SergioSerna Huesca, OdeteGómez González, José Antonio2020-05-072023-09-13T12:57:15Z2023-09-13T12:57:15Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/191410.22235/pe.v13i1.1914https://hdl.handle.net/10895/3970The purpose of study is to analyze the concept of curriculum autonomy in Mexican basic education within the framework of the Educational Model 2017 and from a socioformative stance. For this, a documentary research was carried out that followed the eight axes of conceptual mapping analysis. As a result, curricular autonomy from socioformation should promote educational practices that involve the entire educational community to work collaboratively in the resolution of context problems and in the integral formation of the student. In conclusion, it is suggested to develop new studies that allow the development of educational practices that address curricular autonomy from the framework of responsibility, with emphasis on improving the living conditions of students and society.El propósito del estudio es analizar el concepto de autonomía curricular en la educación básica mexicana, en el marco del Modelo Educativo 2017 y desde una postura socioformativa. Para ello, se realizó una investigación documental que siguió los ocho ejes de análisis de la cartografía conceptual. Como resultado se destaca que la autonomía curricular desde la socioformación debe promover prácticas educativas que involucren a toda la comunidad educativa para trabajar de manera colaborativa en la resolución de problemas de contexto y en la formación integral del alumno. En conclusión, se sugiere desarrollar nuevos estudios que permitan desarrollar prácticas educativas que aborden la autonomía curricular desde el marco de la responsabilidad, con énfasis en la mejora de las condiciones de vida de los estudiantes y de la sociedad.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1914/2056Derechos de autor 2020 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 13 No. 1 (2020): Páginas de Educación; 107-125Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 1 (2020): Páginas de Educación; 107-125Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 1 (2020): Páginas de Educación; 107-1251688-74681688-528710.22235/pe.v13i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaycurriculum autonomyEducational Model 2017basic educationsocioformationautonomía curriculareducación básicasocioformaciónModelo Educativo 2017Curriculum Autonomy in Basic Education. A Proposal for Innovation in the Educational Model 2017 in MéxicoAutonomía curricular en educación básica. Una propuesta de innovación en el Modelo Educativo 2017 en Méxicoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39702023-09-13 09:57:15.19oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3970Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:15LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Curriculum Autonomy in Basic Education. A Proposal for Innovation in the Educational Model 2017 in México
Martínez Iñiguez, Jorge Eduardo
curriculum autonomy
Educational Model 2017
basic education
socioformation
autonomía curricular
educación básica
socioformación
Modelo Educativo 2017
status_str publishedVersion
title Curriculum Autonomy in Basic Education. A Proposal for Innovation in the Educational Model 2017 in México
title_full Curriculum Autonomy in Basic Education. A Proposal for Innovation in the Educational Model 2017 in México
title_fullStr Curriculum Autonomy in Basic Education. A Proposal for Innovation in the Educational Model 2017 in México
title_full_unstemmed Curriculum Autonomy in Basic Education. A Proposal for Innovation in the Educational Model 2017 in México
title_short Curriculum Autonomy in Basic Education. A Proposal for Innovation in the Educational Model 2017 in México
title_sort Curriculum Autonomy in Basic Education. A Proposal for Innovation in the Educational Model 2017 in México
topic curriculum autonomy
Educational Model 2017
basic education
socioformation
autonomía curricular
educación básica
socioformación
Modelo Educativo 2017
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1914
https://hdl.handle.net/10895/3970