Curriculum Autonomy in Basic Education. A Proposal for Innovation in the Educational Model 2017 in México
Autonomía curricular en educación básica. Una propuesta de innovación en el Modelo Educativo 2017 en México
2020 | |
curriculum autonomy Educational Model 2017 basic education socioformation autonomía curricular educación básica socioformación Modelo Educativo 2017 |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1914
https://hdl.handle.net/10895/3970 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178713632866304 |
---|---|
author | Martínez Iñiguez, Jorge Eduardo |
author2 | Tobón, Sergio Serna Huesca, Odete Gómez González, José Antonio |
author2_role | author author author |
author_facet | Martínez Iñiguez, Jorge Eduardo Tobón, Sergio Serna Huesca, Odete Gómez González, José Antonio |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Martínez Iñiguez, Jorge Eduardo Tobón, Sergio Serna Huesca, Odete Gómez González, José Antonio |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:15Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:15Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2020-05-07 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The purpose of study is to analyze the concept of curriculum autonomy in Mexican basic education within the framework of the Educational Model 2017 and from a socioformative stance. For this, a documentary research was carried out that followed the eight axes of conceptual mapping analysis. As a result, curricular autonomy from socioformation should promote educational practices that involve the entire educational community to work collaboratively in the resolution of context problems and in the integral formation of the student. In conclusion, it is suggested to develop new studies that allow the development of educational practices that address curricular autonomy from the framework of responsibility, with emphasis on improving the living conditions of students and society. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | El propósito del estudio es analizar el concepto de autonomía curricular en la educación básica mexicana, en el marco del Modelo Educativo 2017 y desde una postura socioformativa. Para ello, se realizó una investigación documental que siguió los ocho ejes de análisis de la cartografía conceptual. Como resultado se destaca que la autonomía curricular desde la socioformación debe promover prácticas educativas que involucren a toda la comunidad educativa para trabajar de manera colaborativa en la resolución de problemas de contexto y en la formación integral del alumno. En conclusión, se sugiere desarrollar nuevos estudios que permitan desarrollar prácticas educativas que aborden la autonomía curricular desde el marco de la responsabilidad, con énfasis en la mejora de las condiciones de vida de los estudiantes y de la sociedad. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1914 10.22235/pe.v13i1.1914 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3970 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1914/2056 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2020 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 13 No. 1 (2020): Páginas de Educación; 107-125 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 1 (2020): Páginas de Educación; 107-125 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v13i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 1 (2020): Páginas de Educación; 107-125 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | curriculum autonomy Educational Model 2017 basic education socioformation |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | autonomía curricular educación básica socioformación Modelo Educativo 2017 |
dc.title.none.fl_str_mv | Curriculum Autonomy in Basic Education. A Proposal for Innovation in the Educational Model 2017 in México Autonomía curricular en educación básica. Una propuesta de innovación en el Modelo Educativo 2017 en México |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The purpose of study is to analyze the concept of curriculum autonomy in Mexican basic education within the framework of the Educational Model 2017 and from a socioformative stance. For this, a documentary research was carried out that followed the eight axes of conceptual mapping analysis. As a result, curricular autonomy from socioformation should promote educational practices that involve the entire educational community to work collaboratively in the resolution of context problems and in the integral formation of the student. In conclusion, it is suggested to develop new studies that allow the development of educational practices that address curricular autonomy from the framework of responsibility, with emphasis on improving the living conditions of students and society. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_7db2619f4b46ced70fef77816002f0e1 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v13i1.1914 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3970 |
publishDate | 2020 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2020 Páginas de Educación |
spelling | Martínez Iñiguez, Jorge EduardoTobón, SergioSerna Huesca, OdeteGómez González, José Antonio2020-05-072023-09-13T12:57:15Z2023-09-13T12:57:15Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/191410.22235/pe.v13i1.1914https://hdl.handle.net/10895/3970The purpose of study is to analyze the concept of curriculum autonomy in Mexican basic education within the framework of the Educational Model 2017 and from a socioformative stance. For this, a documentary research was carried out that followed the eight axes of conceptual mapping analysis. As a result, curricular autonomy from socioformation should promote educational practices that involve the entire educational community to work collaboratively in the resolution of context problems and in the integral formation of the student. In conclusion, it is suggested to develop new studies that allow the development of educational practices that address curricular autonomy from the framework of responsibility, with emphasis on improving the living conditions of students and society.El propósito del estudio es analizar el concepto de autonomía curricular en la educación básica mexicana, en el marco del Modelo Educativo 2017 y desde una postura socioformativa. Para ello, se realizó una investigación documental que siguió los ocho ejes de análisis de la cartografía conceptual. Como resultado se destaca que la autonomía curricular desde la socioformación debe promover prácticas educativas que involucren a toda la comunidad educativa para trabajar de manera colaborativa en la resolución de problemas de contexto y en la formación integral del alumno. En conclusión, se sugiere desarrollar nuevos estudios que permitan desarrollar prácticas educativas que aborden la autonomía curricular desde el marco de la responsabilidad, con énfasis en la mejora de las condiciones de vida de los estudiantes y de la sociedad.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1914/2056Derechos de autor 2020 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 13 No. 1 (2020): Páginas de Educación; 107-125Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 1 (2020): Páginas de Educación; 107-125Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 1 (2020): Páginas de Educación; 107-1251688-74681688-528710.22235/pe.v13i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaycurriculum autonomyEducational Model 2017basic educationsocioformationautonomía curriculareducación básicasocioformaciónModelo Educativo 2017Curriculum Autonomy in Basic Education. A Proposal for Innovation in the Educational Model 2017 in MéxicoAutonomía curricular en educación básica. Una propuesta de innovación en el Modelo Educativo 2017 en Méxicoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39702023-09-13 09:57:15.19oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3970Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:15LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Curriculum Autonomy in Basic Education. A Proposal for Innovation in the Educational Model 2017 in México Martínez Iñiguez, Jorge Eduardo curriculum autonomy Educational Model 2017 basic education socioformation autonomía curricular educación básica socioformación Modelo Educativo 2017 |
status_str | publishedVersion |
title | Curriculum Autonomy in Basic Education. A Proposal for Innovation in the Educational Model 2017 in México |
title_full | Curriculum Autonomy in Basic Education. A Proposal for Innovation in the Educational Model 2017 in México |
title_fullStr | Curriculum Autonomy in Basic Education. A Proposal for Innovation in the Educational Model 2017 in México |
title_full_unstemmed | Curriculum Autonomy in Basic Education. A Proposal for Innovation in the Educational Model 2017 in México |
title_short | Curriculum Autonomy in Basic Education. A Proposal for Innovation in the Educational Model 2017 in México |
title_sort | Curriculum Autonomy in Basic Education. A Proposal for Innovation in the Educational Model 2017 in México |
topic | curriculum autonomy Educational Model 2017 basic education socioformation autonomía curricular educación básica socioformación Modelo Educativo 2017 |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1914 https://hdl.handle.net/10895/3970 |