Questions and cognitive processes in Chilean school textbooks of History, Geography and Social Sciences

Preguntas y procesos cognitivos en textos escolares chilenos de Historia, Geografía y Ciencias Sociales

Minte Münzenmayer, Andrea - Sepúlveda Obreque, Alejandro - Díaz-Levicoy, Danilo - Igor Obando, Denis
Detalles Bibliográficos
2021
written questions
cognitive process
school textbooks
social sciences
preguntas escritas
procesos cognitivos
textos escolares
Ciencias Sociales
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2290
https://hdl.handle.net/10895/3986
Acceso abierto
_version_ 1815178714249428992
author Minte Münzenmayer, Andrea
author2 Sepúlveda Obreque, Alejandro
Díaz-Levicoy, Danilo
Igor Obando, Denis
author2_role author
author
author
author_facet Minte Münzenmayer, Andrea
Sepúlveda Obreque, Alejandro
Díaz-Levicoy, Danilo
Igor Obando, Denis
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Minte Münzenmayer, Andrea
Sepúlveda Obreque, Alejandro
Díaz-Levicoy, Danilo
Igor Obando, Denis
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:23Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:23Z
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-20
dc.description.en-US.fl_txt_mv The present study aims to determine the dimension of the cognitive process promoted by the questions contained in the school textbooks of History, Geography and Social Sciences of basic education in Chile. It was a quantitative study in which 1775 questions were analyzed considering the taxonomy of Anderson and Krathwohl (2001). Non-parametric statistical tests were applied to the data obtained. Among the results, it is evident that the school texts present questions of memoristic and reproductive level, which leads to a low cognitive development of the students. Questions that demand higher cognitive levels represent a minimum percentage, despite their importance for the development of intellectual competencies, specifically, historical thinking.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv La presente investigación tiene como objetivo determinar la dimensión del proceso cognitivo que promueven las preguntas contenidas en los textos escolares de Historia, Geografía y Ciencias Sociales de la educación básica en Chile. Se trató de un estudio cuantitativo en el cual se analizaron 1775 preguntas a la luz de la taxonomía de Anderson y Krathwohl (2001). Se aplicaron pruebas estadísticas no paramétricas a los datos obtenidos. Entre los resultados se evidencia que los textos escolares presentan preguntas de nivel memorístico y reproductivo, lo cual incide en un bajo desarrollo cognitivo de los estudiantes. Las preguntas que demandan niveles cognitivos superiores representan un mínimo porcentaje, a pesar de la importancia que revisten para el desarrollo de competencias intelectuales, específicamente, de pensamiento histórico.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2290
10.22235/pe.v14i1.2290
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3986
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2290/2309
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 14 No. 1 (2021): Páginas de Educación ; 94-111
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Páginas de Educación ; 94-111
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v14i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 14 N.º 1 (2021): Páginas de Educación ; 94-111
dc.subject.en-US.fl_str_mv written questions
cognitive process
school textbooks
social sciences
dc.subject.es-ES.fl_str_mv preguntas escritas
procesos cognitivos
textos escolares
Ciencias Sociales
dc.title.none.fl_str_mv Questions and cognitive processes in Chilean school textbooks of History, Geography and Social Sciences
Preguntas y procesos cognitivos en textos escolares chilenos de Historia, Geografía y Ciencias Sociales
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The present study aims to determine the dimension of the cognitive process promoted by the questions contained in the school textbooks of History, Geography and Social Sciences of basic education in Chile. It was a quantitative study in which 1775 questions were analyzed considering the taxonomy of Anderson and Krathwohl (2001). Non-parametric statistical tests were applied to the data obtained. Among the results, it is evident that the school texts present questions of memoristic and reproductive level, which leads to a low cognitive development of the students. Questions that demand higher cognitive levels represent a minimum percentage, despite their importance for the development of intellectual competencies, specifically, historical thinking.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_7d464b4b57868a5add92a59b84462ef6
identifier_str_mv 10.22235/pe.v14i1.2290
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3986
publishDate 2021
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Minte Münzenmayer, AndreaSepúlveda Obreque, AlejandroDíaz-Levicoy, DaniloIgor Obando, Denis2021-05-202023-09-13T12:57:23Z2023-09-13T12:57:23Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/229010.22235/pe.v14i1.2290https://hdl.handle.net/10895/3986The present study aims to determine the dimension of the cognitive process promoted by the questions contained in the school textbooks of History, Geography and Social Sciences of basic education in Chile. It was a quantitative study in which 1775 questions were analyzed considering the taxonomy of Anderson and Krathwohl (2001). Non-parametric statistical tests were applied to the data obtained. Among the results, it is evident that the school texts present questions of memoristic and reproductive level, which leads to a low cognitive development of the students. Questions that demand higher cognitive levels represent a minimum percentage, despite their importance for the development of intellectual competencies, specifically, historical thinking.La presente investigación tiene como objetivo determinar la dimensión del proceso cognitivo que promueven las preguntas contenidas en los textos escolares de Historia, Geografía y Ciencias Sociales de la educación básica en Chile. Se trató de un estudio cuantitativo en el cual se analizaron 1775 preguntas a la luz de la taxonomía de Anderson y Krathwohl (2001). Se aplicaron pruebas estadísticas no paramétricas a los datos obtenidos. Entre los resultados se evidencia que los textos escolares presentan preguntas de nivel memorístico y reproductivo, lo cual incide en un bajo desarrollo cognitivo de los estudiantes. Las preguntas que demandan niveles cognitivos superiores representan un mínimo porcentaje, a pesar de la importancia que revisten para el desarrollo de competencias intelectuales, específicamente, de pensamiento histórico.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2290/2309Derechos de autor 2021 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 14 No. 1 (2021): Páginas de Educación ; 94-111Páginas de Educación; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Páginas de Educación ; 94-111Páginas de Educación ; Vol. 14 N.º 1 (2021): Páginas de Educación ; 94-1111688-74681688-528710.22235/pe.v14i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaywritten questionscognitive processschool textbookssocial sciencespreguntas escritasprocesos cognitivostextos escolaresCiencias SocialesQuestions and cognitive processes in Chilean school textbooks of History, Geography and Social SciencesPreguntas y procesos cognitivos en textos escolares chilenos de Historia, Geografía y Ciencias Socialesinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39862023-09-13 09:57:23.743oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3986Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:23LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Questions and cognitive processes in Chilean school textbooks of History, Geography and Social Sciences
Minte Münzenmayer, Andrea
written questions
cognitive process
school textbooks
social sciences
preguntas escritas
procesos cognitivos
textos escolares
Ciencias Sociales
status_str publishedVersion
title Questions and cognitive processes in Chilean school textbooks of History, Geography and Social Sciences
title_full Questions and cognitive processes in Chilean school textbooks of History, Geography and Social Sciences
title_fullStr Questions and cognitive processes in Chilean school textbooks of History, Geography and Social Sciences
title_full_unstemmed Questions and cognitive processes in Chilean school textbooks of History, Geography and Social Sciences
title_short Questions and cognitive processes in Chilean school textbooks of History, Geography and Social Sciences
title_sort Questions and cognitive processes in Chilean school textbooks of History, Geography and Social Sciences
topic written questions
cognitive process
school textbooks
social sciences
preguntas escritas
procesos cognitivos
textos escolares
Ciencias Sociales
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2290
https://hdl.handle.net/10895/3986