Questions and cognitive processes in Chilean school textbooks of History, Geography and Social Sciences
Preguntas y procesos cognitivos en textos escolares chilenos de Historia, Geografía y Ciencias Sociales
2021 | |
written questions cognitive process school textbooks social sciences preguntas escritas procesos cognitivos textos escolares Ciencias Sociales |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2290
https://hdl.handle.net/10895/3986 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178714249428992 |
---|---|
author | Minte Münzenmayer, Andrea |
author2 | Sepúlveda Obreque, Alejandro Díaz-Levicoy, Danilo Igor Obando, Denis |
author2_role | author author author |
author_facet | Minte Münzenmayer, Andrea Sepúlveda Obreque, Alejandro Díaz-Levicoy, Danilo Igor Obando, Denis |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Minte Münzenmayer, Andrea Sepúlveda Obreque, Alejandro Díaz-Levicoy, Danilo Igor Obando, Denis |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:23Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:23Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2021-05-20 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The present study aims to determine the dimension of the cognitive process promoted by the questions contained in the school textbooks of History, Geography and Social Sciences of basic education in Chile. It was a quantitative study in which 1775 questions were analyzed considering the taxonomy of Anderson and Krathwohl (2001). Non-parametric statistical tests were applied to the data obtained. Among the results, it is evident that the school texts present questions of memoristic and reproductive level, which leads to a low cognitive development of the students. Questions that demand higher cognitive levels represent a minimum percentage, despite their importance for the development of intellectual competencies, specifically, historical thinking. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | La presente investigación tiene como objetivo determinar la dimensión del proceso cognitivo que promueven las preguntas contenidas en los textos escolares de Historia, Geografía y Ciencias Sociales de la educación básica en Chile. Se trató de un estudio cuantitativo en el cual se analizaron 1775 preguntas a la luz de la taxonomía de Anderson y Krathwohl (2001). Se aplicaron pruebas estadísticas no paramétricas a los datos obtenidos. Entre los resultados se evidencia que los textos escolares presentan preguntas de nivel memorístico y reproductivo, lo cual incide en un bajo desarrollo cognitivo de los estudiantes. Las preguntas que demandan niveles cognitivos superiores representan un mínimo porcentaje, a pesar de la importancia que revisten para el desarrollo de competencias intelectuales, específicamente, de pensamiento histórico. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2290 10.22235/pe.v14i1.2290 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3986 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2290/2309 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2021 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 14 No. 1 (2021): Páginas de Educación ; 94-111 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Páginas de Educación ; 94-111 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v14i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 14 N.º 1 (2021): Páginas de Educación ; 94-111 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | written questions cognitive process school textbooks social sciences |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | preguntas escritas procesos cognitivos textos escolares Ciencias Sociales |
dc.title.none.fl_str_mv | Questions and cognitive processes in Chilean school textbooks of History, Geography and Social Sciences Preguntas y procesos cognitivos en textos escolares chilenos de Historia, Geografía y Ciencias Sociales |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The present study aims to determine the dimension of the cognitive process promoted by the questions contained in the school textbooks of History, Geography and Social Sciences of basic education in Chile. It was a quantitative study in which 1775 questions were analyzed considering the taxonomy of Anderson and Krathwohl (2001). Non-parametric statistical tests were applied to the data obtained. Among the results, it is evident that the school texts present questions of memoristic and reproductive level, which leads to a low cognitive development of the students. Questions that demand higher cognitive levels represent a minimum percentage, despite their importance for the development of intellectual competencies, specifically, historical thinking. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_7d464b4b57868a5add92a59b84462ef6 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v14i1.2290 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3986 |
publishDate | 2021 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2021 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Minte Münzenmayer, AndreaSepúlveda Obreque, AlejandroDíaz-Levicoy, DaniloIgor Obando, Denis2021-05-202023-09-13T12:57:23Z2023-09-13T12:57:23Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/229010.22235/pe.v14i1.2290https://hdl.handle.net/10895/3986The present study aims to determine the dimension of the cognitive process promoted by the questions contained in the school textbooks of History, Geography and Social Sciences of basic education in Chile. It was a quantitative study in which 1775 questions were analyzed considering the taxonomy of Anderson and Krathwohl (2001). Non-parametric statistical tests were applied to the data obtained. Among the results, it is evident that the school texts present questions of memoristic and reproductive level, which leads to a low cognitive development of the students. Questions that demand higher cognitive levels represent a minimum percentage, despite their importance for the development of intellectual competencies, specifically, historical thinking.La presente investigación tiene como objetivo determinar la dimensión del proceso cognitivo que promueven las preguntas contenidas en los textos escolares de Historia, Geografía y Ciencias Sociales de la educación básica en Chile. Se trató de un estudio cuantitativo en el cual se analizaron 1775 preguntas a la luz de la taxonomía de Anderson y Krathwohl (2001). Se aplicaron pruebas estadísticas no paramétricas a los datos obtenidos. Entre los resultados se evidencia que los textos escolares presentan preguntas de nivel memorístico y reproductivo, lo cual incide en un bajo desarrollo cognitivo de los estudiantes. Las preguntas que demandan niveles cognitivos superiores representan un mínimo porcentaje, a pesar de la importancia que revisten para el desarrollo de competencias intelectuales, específicamente, de pensamiento histórico.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2290/2309Derechos de autor 2021 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 14 No. 1 (2021): Páginas de Educación ; 94-111Páginas de Educación; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Páginas de Educación ; 94-111Páginas de Educación ; Vol. 14 N.º 1 (2021): Páginas de Educación ; 94-1111688-74681688-528710.22235/pe.v14i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaywritten questionscognitive processschool textbookssocial sciencespreguntas escritasprocesos cognitivostextos escolaresCiencias SocialesQuestions and cognitive processes in Chilean school textbooks of History, Geography and Social SciencesPreguntas y procesos cognitivos en textos escolares chilenos de Historia, Geografía y Ciencias Socialesinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39862023-09-13 09:57:23.743oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3986Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:23LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Questions and cognitive processes in Chilean school textbooks of History, Geography and Social Sciences Minte Münzenmayer, Andrea written questions cognitive process school textbooks social sciences preguntas escritas procesos cognitivos textos escolares Ciencias Sociales |
status_str | publishedVersion |
title | Questions and cognitive processes in Chilean school textbooks of History, Geography and Social Sciences |
title_full | Questions and cognitive processes in Chilean school textbooks of History, Geography and Social Sciences |
title_fullStr | Questions and cognitive processes in Chilean school textbooks of History, Geography and Social Sciences |
title_full_unstemmed | Questions and cognitive processes in Chilean school textbooks of History, Geography and Social Sciences |
title_short | Questions and cognitive processes in Chilean school textbooks of History, Geography and Social Sciences |
title_sort | Questions and cognitive processes in Chilean school textbooks of History, Geography and Social Sciences |
topic | written questions cognitive process school textbooks social sciences preguntas escritas procesos cognitivos textos escolares Ciencias Sociales |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2290 https://hdl.handle.net/10895/3986 |