Meanings of School Experience in High Schools: Perceptions of Students in Four Argentine Jurisdictions.

Sentidos de la experiencia escolar en la escuela secundaria: percepciones de los alumnos en cuatro jurisdicciones argentinas.

Llinás, Paola
Detalles Bibliográficos
2009
escuela secundaria
sentido
experiencia escolar
imaginario social
high school
meanings
school experience
social imaginary
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/704
https://hdl.handle.net/10895/3881
Acceso abierto
_version_ 1815178716356018176
author Llinás, Paola
author_facet Llinás, Paola
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Llinás, Paola
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:25Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:25Z
dc.date.none.fl_str_mv 2009-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. This article tries to disentangle the meanings assigned to school experience, in context of the contemporary changes. Given several studies that diagnose the secondary school crisis, we tried to open the range of meanings that arise from the students’ words, interviewed in four Argentine jurisdictions. From their expressions it ispossible to identify shared senses of their school stage that prevail over the differences.In contrast with the expected results, not only there appear senses common to schools but they refer mostly to the historic and more traditional ones. Together with them, «hybrid» meanings appear in the students’ answers that put in dialogue the traditional school functions with the current processes of change. Furthermore, we identified «emerging» meanings that suppose a breaking point with the historic mandates and constitute relevant keys to think about the eaning of school in the present.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. Este artículo se propone desentramar los sentidos atribuidos a la experiencia escolar en el marco de los procesos contemporáneos. Frente a diversos estudios que diagnostican la crisis de la escuela secundaria, nos propusimos abrir el abanico de significaciones que surge de la palabra de los estudiantes en cuatro jurisdicciones argentinas. A partir de sus relatos, es posible identificar sentidos compartidos de su paso por la escuela que predominan frente las discontinuidades. A diferencia de lo esperado, no sóloaparecen sentidos comunes a las escuelas sino que ellos remiten predominantemente a los históricos más tradicionales que conviven, en las respuestas de los estudiantes, con sentidos «híbridos» que ponen en diálogo las funciones tradicionales de la escuela con los procesos de cambio actuales.Asimismo, fue posible identificar sentidos que hemos denominado «emergentes» en tanto plantean rupturas con los mandatos históricos y constituyen claves relevantes para pensar el sentido de la escuela en el presente.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/704
10.22235/pe.v2i1.704
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3881
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/704/695
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2009 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 2 No. 1 (2009): Páginas de Educación; 91-113
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2009): Páginas de Educación; 91-113
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v2i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 2 N.º 1 (2009): Páginas de Educación; 91-113
dc.subject.en-US.fl_str_mv high school
meanings
school experience
social imaginary
dc.subject.es-ES.fl_str_mv escuela secundaria
sentido
experiencia escolar
imaginario social
dc.title.none.fl_str_mv Meanings of School Experience in High Schools: Perceptions of Students in Four Argentine Jurisdictions.
Sentidos de la experiencia escolar en la escuela secundaria: percepciones de los alumnos en cuatro jurisdicciones argentinas.
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. This article tries to disentangle the meanings assigned to school experience, in context of the contemporary changes. Given several studies that diagnose the secondary school crisis, we tried to open the range of meanings that arise from the students’ words, interviewed in four Argentine jurisdictions. From their expressions it ispossible to identify shared senses of their school stage that prevail over the differences.In contrast with the expected results, not only there appear senses common to schools but they refer mostly to the historic and more traditional ones. Together with them, «hybrid» meanings appear in the students’ answers that put in dialogue the traditional school functions with the current processes of change. Furthermore, we identified «emerging» meanings that suppose a breaking point with the historic mandates and constitute relevant keys to think about the eaning of school in the present.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_7b474363f7116e77c464209a420cba00
identifier_str_mv 10.22235/pe.v2i1.704
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3881
publishDate 2009
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2009 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Llinás, Paola2009-11-302023-09-13T12:56:25Z2023-09-13T12:56:25Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/70410.22235/pe.v2i1.704https://hdl.handle.net/10895/3881Abstract. This article tries to disentangle the meanings assigned to school experience, in context of the contemporary changes. Given several studies that diagnose the secondary school crisis, we tried to open the range of meanings that arise from the students’ words, interviewed in four Argentine jurisdictions. From their expressions it ispossible to identify shared senses of their school stage that prevail over the differences.In contrast with the expected results, not only there appear senses common to schools but they refer mostly to the historic and more traditional ones. Together with them, «hybrid» meanings appear in the students’ answers that put in dialogue the traditional school functions with the current processes of change. Furthermore, we identified «emerging» meanings that suppose a breaking point with the historic mandates and constitute relevant keys to think about the eaning of school in the present.Resumen. Este artículo se propone desentramar los sentidos atribuidos a la experiencia escolar en el marco de los procesos contemporáneos. Frente a diversos estudios que diagnostican la crisis de la escuela secundaria, nos propusimos abrir el abanico de significaciones que surge de la palabra de los estudiantes en cuatro jurisdicciones argentinas. A partir de sus relatos, es posible identificar sentidos compartidos de su paso por la escuela que predominan frente las discontinuidades. A diferencia de lo esperado, no sóloaparecen sentidos comunes a las escuelas sino que ellos remiten predominantemente a los históricos más tradicionales que conviven, en las respuestas de los estudiantes, con sentidos «híbridos» que ponen en diálogo las funciones tradicionales de la escuela con los procesos de cambio actuales.Asimismo, fue posible identificar sentidos que hemos denominado «emergentes» en tanto plantean rupturas con los mandatos históricos y constituyen claves relevantes para pensar el sentido de la escuela en el presente.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/704/695Derechos de autor 2009 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 2 No. 1 (2009): Páginas de Educación; 91-113Páginas de Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2009): Páginas de Educación; 91-113Páginas de Educación ; Vol. 2 N.º 1 (2009): Páginas de Educación; 91-1131688-74681688-528710.22235/pe.v2i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayescuela secundariasentidoexperiencia escolarimaginario socialhigh schoolmeaningsschool experiencesocial imaginaryMeanings of School Experience in High Schools: Perceptions of Students in Four Argentine Jurisdictions.Sentidos de la experiencia escolar en la escuela secundaria: percepciones de los alumnos en cuatro jurisdicciones argentinas.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38812023-09-13 09:56:25.466oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3881Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:25LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Meanings of School Experience in High Schools: Perceptions of Students in Four Argentine Jurisdictions.
Llinás, Paola
escuela secundaria
sentido
experiencia escolar
imaginario social
high school
meanings
school experience
social imaginary
status_str publishedVersion
title Meanings of School Experience in High Schools: Perceptions of Students in Four Argentine Jurisdictions.
title_full Meanings of School Experience in High Schools: Perceptions of Students in Four Argentine Jurisdictions.
title_fullStr Meanings of School Experience in High Schools: Perceptions of Students in Four Argentine Jurisdictions.
title_full_unstemmed Meanings of School Experience in High Schools: Perceptions of Students in Four Argentine Jurisdictions.
title_short Meanings of School Experience in High Schools: Perceptions of Students in Four Argentine Jurisdictions.
title_sort Meanings of School Experience in High Schools: Perceptions of Students in Four Argentine Jurisdictions.
topic escuela secundaria
sentido
experiencia escolar
imaginario social
high school
meanings
school experience
social imaginary
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/704
https://hdl.handle.net/10895/3881