Nature of the Professional Tasks in Mathematics Teacher Training

Naturaleza de las tareas profesionales en la formación de profesores de matemáticas

Ake, Lilia P. - López-Mojica, Marcos
Detalles Bibliográficos
2020
professional tasks
teacher training
vocational training
Didactics of Mathematics
notable identities
tareas profesionales
formación de profesores
formación profesional
Didáctica de la Matemática
productos notables
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1919
https://hdl.handle.net/10895/3973
Acceso abierto
_version_ 1815178712615747584
author Ake, Lilia P.
author2 López-Mojica, Marcos
author2_role author
author_facet Ake, Lilia P.
López-Mojica, Marcos
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Ake, Lilia P.
López-Mojica, Marcos
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:17Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:17Z
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-09
dc.description.en-US.fl_txt_mv Advances on research in Didactics of Mathematics and its impact on teaching go at different rates. For this reason, this article proposes an approach to incorporate professional tasks in the training of Mathematics teachers from the point of view of research. Given the diversity of theoretical-methodological positions present in Didactics of Mathematics, in order to articulate professional tasks based on situations, a general scheme is configured that considers three important elements: a theoretical reference, the study of mathematical content from the research, and an implementation logic during the instruction process. From these elements, an example is developed, considering as a theoretical reference a model of knowledge for the teacher, and as a theme the notable identities. It is concluded that the type of professional tasks that need to be considered during teacher training should be situations linked to their practice or future educational practice. These tasks should also be theoretically guided by the results of research to promote the development of their knowledge and skills.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Los avances en las investigaciones en Didáctica de la Matemática y su incidencia en la docencia van a ritmos dispares. Por tal motivo, el presente artículo propone un planteamiento para incorporar tareas profesionales en la línea de la formación de profesores de matemáticas desde las investigaciones. Dada la diversidad de posturas teórico-metodológicas presentes en la Didáctica de la Matemática, para articular las tareas profesionales basadas en situaciones se configura un esquema general que considera tres elementos importantes: un referente teórico, el estudio del contenido matemático desde las investigaciones y una lógica de implementación durante el proceso de instrucción. A partir de estos elementos se desarrolla un ejemplo, considerando como referente teórico un modelo de conocimiento para el profesor, y como tema los productos notables. Se concluye que el tipo de tareas profesionales que precisan plantearse durante la formación de profesores deben ser situaciones vinculadas a su práctica o futura práctica educativa. Estas tareas también deben estar guiadas teóricamente por los resultados de las investigaciones para promover el desarrollo de sus conocimientos y competencias.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1919
10.22235/pe.v13i1.1919
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3973
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1919/2033
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 13 No. 1 (2020): Páginas de Educación; 58-81
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 1 (2020): Páginas de Educación; 58-81
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v13i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 1 (2020): Páginas de Educación; 58-81
dc.subject.en-US.fl_str_mv professional tasks
teacher training
vocational training
Didactics of Mathematics
notable identities
dc.subject.es-ES.fl_str_mv tareas profesionales
formación de profesores
formación profesional
Didáctica de la Matemática
productos notables
dc.title.none.fl_str_mv Nature of the Professional Tasks in Mathematics Teacher Training
Naturaleza de las tareas profesionales en la formación de profesores de matemáticas
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Advances on research in Didactics of Mathematics and its impact on teaching go at different rates. For this reason, this article proposes an approach to incorporate professional tasks in the training of Mathematics teachers from the point of view of research. Given the diversity of theoretical-methodological positions present in Didactics of Mathematics, in order to articulate professional tasks based on situations, a general scheme is configured that considers three important elements: a theoretical reference, the study of mathematical content from the research, and an implementation logic during the instruction process. From these elements, an example is developed, considering as a theoretical reference a model of knowledge for the teacher, and as a theme the notable identities. It is concluded that the type of professional tasks that need to be considered during teacher training should be situations linked to their practice or future educational practice. These tasks should also be theoretically guided by the results of research to promote the development of their knowledge and skills.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_7a9d751b2b2a9395dafc8d32b4c4050d
identifier_str_mv 10.22235/pe.v13i1.1919
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3973
publishDate 2020
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Páginas de Educación
spelling Ake, Lilia P.López-Mojica, Marcos2020-04-092023-09-13T12:57:17Z2023-09-13T12:57:17Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/191910.22235/pe.v13i1.1919https://hdl.handle.net/10895/3973Advances on research in Didactics of Mathematics and its impact on teaching go at different rates. For this reason, this article proposes an approach to incorporate professional tasks in the training of Mathematics teachers from the point of view of research. Given the diversity of theoretical-methodological positions present in Didactics of Mathematics, in order to articulate professional tasks based on situations, a general scheme is configured that considers three important elements: a theoretical reference, the study of mathematical content from the research, and an implementation logic during the instruction process. From these elements, an example is developed, considering as a theoretical reference a model of knowledge for the teacher, and as a theme the notable identities. It is concluded that the type of professional tasks that need to be considered during teacher training should be situations linked to their practice or future educational practice. These tasks should also be theoretically guided by the results of research to promote the development of their knowledge and skills.Los avances en las investigaciones en Didáctica de la Matemática y su incidencia en la docencia van a ritmos dispares. Por tal motivo, el presente artículo propone un planteamiento para incorporar tareas profesionales en la línea de la formación de profesores de matemáticas desde las investigaciones. Dada la diversidad de posturas teórico-metodológicas presentes en la Didáctica de la Matemática, para articular las tareas profesionales basadas en situaciones se configura un esquema general que considera tres elementos importantes: un referente teórico, el estudio del contenido matemático desde las investigaciones y una lógica de implementación durante el proceso de instrucción. A partir de estos elementos se desarrolla un ejemplo, considerando como referente teórico un modelo de conocimiento para el profesor, y como tema los productos notables. Se concluye que el tipo de tareas profesionales que precisan plantearse durante la formación de profesores deben ser situaciones vinculadas a su práctica o futura práctica educativa. Estas tareas también deben estar guiadas teóricamente por los resultados de las investigaciones para promover el desarrollo de sus conocimientos y competencias.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1919/2033Derechos de autor 2020 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 13 No. 1 (2020): Páginas de Educación; 58-81Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 1 (2020): Páginas de Educación; 58-81Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 1 (2020): Páginas de Educación; 58-811688-74681688-528710.22235/pe.v13i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayprofessional tasksteacher trainingvocational trainingDidactics of Mathematicsnotable identitiestareas profesionalesformación de profesoresformación profesionalDidáctica de la Matemáticaproductos notablesNature of the Professional Tasks in Mathematics Teacher TrainingNaturaleza de las tareas profesionales en la formación de profesores de matemáticasinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39732023-09-13 09:57:17.077oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3973Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:17LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Nature of the Professional Tasks in Mathematics Teacher Training
Ake, Lilia P.
professional tasks
teacher training
vocational training
Didactics of Mathematics
notable identities
tareas profesionales
formación de profesores
formación profesional
Didáctica de la Matemática
productos notables
status_str publishedVersion
title Nature of the Professional Tasks in Mathematics Teacher Training
title_full Nature of the Professional Tasks in Mathematics Teacher Training
title_fullStr Nature of the Professional Tasks in Mathematics Teacher Training
title_full_unstemmed Nature of the Professional Tasks in Mathematics Teacher Training
title_short Nature of the Professional Tasks in Mathematics Teacher Training
title_sort Nature of the Professional Tasks in Mathematics Teacher Training
topic professional tasks
teacher training
vocational training
Didactics of Mathematics
notable identities
tareas profesionales
formación de profesores
formación profesional
Didáctica de la Matemática
productos notables
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1919
https://hdl.handle.net/10895/3973