Pedagogical innovation in Geosciences from critical reading and pragmadialectic argumentation

Innovación pedagógica en Geociencias desde la lectura crítica y la argumentación pragmadialéctica

Inovação pedagógica em Geociências através de leitura crítica e argumentação pragma-dialética

Diez, María Angélica - Londoño Vásquez, David Alberto - Rodríguez, Maximiliano Nicolás - Casadío, Silvio - Ramírez Mejía, Laura Sofía
Detalles Bibliográficos
2023
capacitación docente
docentes reflexivos
enseñanza universitaria
práctica educativa
teacher training
reflective teachers
university teaching
educational practice
treinamento de professores
professores reflexivos
ensino universitário
prática educacional
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2758
https://hdl.handle.net/10895/4001
Acceso abierto
_version_ 1815178712315854848
author Diez, María Angélica
author2 Londoño Vásquez, David Alberto
Rodríguez, Maximiliano Nicolás
Casadío, Silvio
Ramírez Mejía, Laura Sofía
author2_role author
author
author
author
author_facet Diez, María Angélica
Londoño Vásquez, David Alberto
Rodríguez, Maximiliano Nicolás
Casadío, Silvio
Ramírez Mejía, Laura Sofía
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Diez, María Angélica
Londoño Vásquez, David Alberto
Rodríguez, Maximiliano Nicolás
Casadío, Silvio
Ramírez Mejía, Laura Sofía
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:34Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:34Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-19
dc.description.en-US.fl_txt_mv This paper is an action research result which emphasizes on the process from academic reading and writing training, targeted to scientists-teachers in Geoscience (Universidad Nacional de Río Negro, Argentina), into transferences to educational practices. The research was focused on questioning the teachers´ approaches about formation, the educational practice and the reflection on critical reading and pragma-dialectic argumentation included in their subjects. The categories were: perspectives in disciplinary and interdisciplinary teaching, critical formation as teaching objective, feedback as a regulation mean of pedagogical practices and teaching evolution by means of their practices. Techniques were focus groups, interviews, and teachers´ practice stories. As a main result, the positive change in scientists-teachers regarding teaching, their incursion on the didactic design with some methodology steps and the reflexive practice stand out.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este artículo es resultado de una investigación acción que releva el proceso desde la capacitación en lectura y escritura académica, destinado a docentes con perfil científico en Geociencias (Universidad Nacional de Río Negro, Argentina), a su transferencia a prácticas educativas. La investigación se centró en indagar el abordaje de los docentes ante la formación, la práctica educativa y la reflexión en relación con la lectura crítica y la argumentación pragmadialéctica puesta en práctica en sus asignaturas. Las categorías fueron: perspectivas en docencia disciplinar e interdisciplinar, formación crítica como objeto de la enseñanza, retroalimentación como medio de regulación de las prácticas pedagógicas y evolución docente a través de las prácticas.  Las técnicas empleadas fueron grupo focal, entrevistas y relatos de prácticas docentes. Como resultados se destacan el cambio positivo en los científicos-docentes ante la enseñanza, su incursión en el diseño didáctico con pautas metodológicas y la práctica reflexiva.
dc.description.pt-PT.fl_txt_mv Este artigo é o resultado de uma pesquisa-ação que revisa o processo desde a formação em leitura e escrita acadêmica, destinada a professores com perfil científico em Geociências (Universidad Nacional de Río Negro, Argentina), até sua transferência para as práticas educacionais. A pesquisa concentrou-se em investigar a abordagem dos professores frente à formação, à prática educacional e à reflexão em relação a leitura crítica e a argumentação pragma-dialética colocada em prática em suas disciplinas. As categorias foram: perspectivas no ensino disciplinar e interdisciplinar, formação crítica como objeto de ensino, feedback como meio de regulamentação das práticas pedagógicas e evolução do professor através de práticas. As técnicas utilizadas foram grupos focal, entrevistas e relatos de práticas de ensino. Os resultados destacam a mudança positiva dos cientistas-professores frente ao ensino, sua incursão no desenho didático com diretrizes metodológicas e a prática reflexiva.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2758
10.22235/pe.v16i1.2758
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/4001
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2758/2832
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 16 No. 1 (2023): Páginas de Educación; 01-27
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 16 Núm. 1 (2023): Páginas de Educación; 01-27
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v16i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 16 N.º 1 (2023): Páginas de Educación; 01-27
dc.subject.en-US.fl_str_mv teacher training
reflective teachers
university teaching
educational practice
dc.subject.es-ES.fl_str_mv capacitación docente
docentes reflexivos
enseñanza universitaria
práctica educativa
dc.subject.pt-PT.fl_str_mv treinamento de professores
professores reflexivos
ensino universitário
prática educacional
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogical innovation in Geosciences from critical reading and pragmadialectic argumentation
Innovación pedagógica en Geociencias desde la lectura crítica y la argumentación pragmadialéctica
Inovação pedagógica em Geociências através de leitura crítica e argumentação pragma-dialética
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This paper is an action research result which emphasizes on the process from academic reading and writing training, targeted to scientists-teachers in Geoscience (Universidad Nacional de Río Negro, Argentina), into transferences to educational practices. The research was focused on questioning the teachers´ approaches about formation, the educational practice and the reflection on critical reading and pragma-dialectic argumentation included in their subjects. The categories were: perspectives in disciplinary and interdisciplinary teaching, critical formation as teaching objective, feedback as a regulation mean of pedagogical practices and teaching evolution by means of their practices. Techniques were focus groups, interviews, and teachers´ practice stories. As a main result, the positive change in scientists-teachers regarding teaching, their incursion on the didactic design with some methodology steps and the reflexive practice stand out.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_79e1622c390115e00cc32f80f35292aa
identifier_str_mv 10.22235/pe.v16i1.2758
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/4001
publishDate 2023
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Diez, María AngélicaLondoño Vásquez, David AlbertoRodríguez, Maximiliano NicolásCasadío, SilvioRamírez Mejía, Laura Sofía2023-05-192023-09-13T12:57:34Z2023-09-13T12:57:34Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/275810.22235/pe.v16i1.2758https://hdl.handle.net/10895/4001This paper is an action research result which emphasizes on the process from academic reading and writing training, targeted to scientists-teachers in Geoscience (Universidad Nacional de Río Negro, Argentina), into transferences to educational practices. The research was focused on questioning the teachers´ approaches about formation, the educational practice and the reflection on critical reading and pragma-dialectic argumentation included in their subjects. The categories were: perspectives in disciplinary and interdisciplinary teaching, critical formation as teaching objective, feedback as a regulation mean of pedagogical practices and teaching evolution by means of their practices. Techniques were focus groups, interviews, and teachers´ practice stories. As a main result, the positive change in scientists-teachers regarding teaching, their incursion on the didactic design with some methodology steps and the reflexive practice stand out.Este artículo es resultado de una investigación acción que releva el proceso desde la capacitación en lectura y escritura académica, destinado a docentes con perfil científico en Geociencias (Universidad Nacional de Río Negro, Argentina), a su transferencia a prácticas educativas. La investigación se centró en indagar el abordaje de los docentes ante la formación, la práctica educativa y la reflexión en relación con la lectura crítica y la argumentación pragmadialéctica puesta en práctica en sus asignaturas. Las categorías fueron: perspectivas en docencia disciplinar e interdisciplinar, formación crítica como objeto de la enseñanza, retroalimentación como medio de regulación de las prácticas pedagógicas y evolución docente a través de las prácticas.  Las técnicas empleadas fueron grupo focal, entrevistas y relatos de prácticas docentes. Como resultados se destacan el cambio positivo en los científicos-docentes ante la enseñanza, su incursión en el diseño didáctico con pautas metodológicas y la práctica reflexiva.Este artigo é o resultado de uma pesquisa-ação que revisa o processo desde a formação em leitura e escrita acadêmica, destinada a professores com perfil científico em Geociências (Universidad Nacional de Río Negro, Argentina), até sua transferência para as práticas educacionais. A pesquisa concentrou-se em investigar a abordagem dos professores frente à formação, à prática educacional e à reflexão em relação a leitura crítica e a argumentação pragma-dialética colocada em prática em suas disciplinas. As categorias foram: perspectivas no ensino disciplinar e interdisciplinar, formação crítica como objeto de ensino, feedback como meio de regulamentação das práticas pedagógicas e evolução do professor através de práticas. As técnicas utilizadas foram grupos focal, entrevistas e relatos de práticas de ensino. Os resultados destacam a mudança positiva dos cientistas-professores frente ao ensino, sua incursão no desenho didático com diretrizes metodológicas e a prática reflexiva.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2758/2832Derechos de autor 2023 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 16 No. 1 (2023): Páginas de Educación; 01-27Páginas de Educación; Vol. 16 Núm. 1 (2023): Páginas de Educación; 01-27Páginas de Educación ; Vol. 16 N.º 1 (2023): Páginas de Educación; 01-271688-74681688-528710.22235/pe.v16i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaycapacitación docentedocentes reflexivosenseñanza universitariapráctica educativateacher trainingreflective teachersuniversity teachingeducational practicetreinamento de professoresprofessores reflexivosensino universitárioprática educacionalPedagogical innovation in Geosciences from critical reading and pragmadialectic argumentationInnovación pedagógica en Geociencias desde la lectura crítica y la argumentación pragmadialécticaInovação pedagógica em Geociências através de leitura crítica e argumentação pragma-dialéticainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/40012023-09-13 09:57:34.608oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/4001Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:34LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Pedagogical innovation in Geosciences from critical reading and pragmadialectic argumentation
Diez, María Angélica
capacitación docente
docentes reflexivos
enseñanza universitaria
práctica educativa
teacher training
reflective teachers
university teaching
educational practice
treinamento de professores
professores reflexivos
ensino universitário
prática educacional
status_str publishedVersion
title Pedagogical innovation in Geosciences from critical reading and pragmadialectic argumentation
title_full Pedagogical innovation in Geosciences from critical reading and pragmadialectic argumentation
title_fullStr Pedagogical innovation in Geosciences from critical reading and pragmadialectic argumentation
title_full_unstemmed Pedagogical innovation in Geosciences from critical reading and pragmadialectic argumentation
title_short Pedagogical innovation in Geosciences from critical reading and pragmadialectic argumentation
title_sort Pedagogical innovation in Geosciences from critical reading and pragmadialectic argumentation
topic capacitación docente
docentes reflexivos
enseñanza universitaria
práctica educativa
teacher training
reflective teachers
university teaching
educational practice
treinamento de professores
professores reflexivos
ensino universitário
prática educacional
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2758
https://hdl.handle.net/10895/4001