Pedagogical innovation in Geosciences from critical reading and pragmadialectic argumentation
Innovación pedagógica en Geociencias desde la lectura crítica y la argumentación pragmadialéctica
Inovação pedagógica em Geociências através de leitura crítica e argumentação pragma-dialética
2023 | |
capacitación docente docentes reflexivos enseñanza universitaria práctica educativa teacher training reflective teachers university teaching educational practice treinamento de professores professores reflexivos ensino universitário prática educacional |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2758
https://hdl.handle.net/10895/4001 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178712315854848 |
---|---|
author | Diez, María Angélica |
author2 | Londoño Vásquez, David Alberto Rodríguez, Maximiliano Nicolás Casadío, Silvio Ramírez Mejía, Laura Sofía |
author2_role | author author author author |
author_facet | Diez, María Angélica Londoño Vásquez, David Alberto Rodríguez, Maximiliano Nicolás Casadío, Silvio Ramírez Mejía, Laura Sofía |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Diez, María Angélica Londoño Vásquez, David Alberto Rodríguez, Maximiliano Nicolás Casadío, Silvio Ramírez Mejía, Laura Sofía |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:34Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:34Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2023-05-19 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | This paper is an action research result which emphasizes on the process from academic reading and writing training, targeted to scientists-teachers in Geoscience (Universidad Nacional de Río Negro, Argentina), into transferences to educational practices. The research was focused on questioning the teachers´ approaches about formation, the educational practice and the reflection on critical reading and pragma-dialectic argumentation included in their subjects. The categories were: perspectives in disciplinary and interdisciplinary teaching, critical formation as teaching objective, feedback as a regulation mean of pedagogical practices and teaching evolution by means of their practices. Techniques were focus groups, interviews, and teachers´ practice stories. As a main result, the positive change in scientists-teachers regarding teaching, their incursion on the didactic design with some methodology steps and the reflexive practice stand out. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Este artículo es resultado de una investigación acción que releva el proceso desde la capacitación en lectura y escritura académica, destinado a docentes con perfil científico en Geociencias (Universidad Nacional de Río Negro, Argentina), a su transferencia a prácticas educativas. La investigación se centró en indagar el abordaje de los docentes ante la formación, la práctica educativa y la reflexión en relación con la lectura crítica y la argumentación pragmadialéctica puesta en práctica en sus asignaturas. Las categorías fueron: perspectivas en docencia disciplinar e interdisciplinar, formación crítica como objeto de la enseñanza, retroalimentación como medio de regulación de las prácticas pedagógicas y evolución docente a través de las prácticas. Las técnicas empleadas fueron grupo focal, entrevistas y relatos de prácticas docentes. Como resultados se destacan el cambio positivo en los científicos-docentes ante la enseñanza, su incursión en el diseño didáctico con pautas metodológicas y la práctica reflexiva. |
dc.description.pt-PT.fl_txt_mv | Este artigo é o resultado de uma pesquisa-ação que revisa o processo desde a formação em leitura e escrita acadêmica, destinada a professores com perfil científico em Geociências (Universidad Nacional de Río Negro, Argentina), até sua transferência para as práticas educacionais. A pesquisa concentrou-se em investigar a abordagem dos professores frente à formação, à prática educacional e à reflexão em relação a leitura crítica e a argumentação pragma-dialética colocada em prática em suas disciplinas. As categorias foram: perspectivas no ensino disciplinar e interdisciplinar, formação crítica como objeto de ensino, feedback como meio de regulamentação das práticas pedagógicas e evolução do professor através de práticas. As técnicas utilizadas foram grupos focal, entrevistas e relatos de práticas de ensino. Os resultados destacam a mudança positiva dos cientistas-professores frente ao ensino, sua incursão no desenho didático com diretrizes metodológicas e a prática reflexiva. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2758 10.22235/pe.v16i1.2758 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/4001 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2758/2832 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2023 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 16 No. 1 (2023): Páginas de Educación; 01-27 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 16 Núm. 1 (2023): Páginas de Educación; 01-27 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v16i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 16 N.º 1 (2023): Páginas de Educación; 01-27 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | teacher training reflective teachers university teaching educational practice |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | capacitación docente docentes reflexivos enseñanza universitaria práctica educativa |
dc.subject.pt-PT.fl_str_mv | treinamento de professores professores reflexivos ensino universitário prática educacional |
dc.title.none.fl_str_mv | Pedagogical innovation in Geosciences from critical reading and pragmadialectic argumentation Innovación pedagógica en Geociencias desde la lectura crítica y la argumentación pragmadialéctica Inovação pedagógica em Geociências através de leitura crítica e argumentação pragma-dialética |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | This paper is an action research result which emphasizes on the process from academic reading and writing training, targeted to scientists-teachers in Geoscience (Universidad Nacional de Río Negro, Argentina), into transferences to educational practices. The research was focused on questioning the teachers´ approaches about formation, the educational practice and the reflection on critical reading and pragma-dialectic argumentation included in their subjects. The categories were: perspectives in disciplinary and interdisciplinary teaching, critical formation as teaching objective, feedback as a regulation mean of pedagogical practices and teaching evolution by means of their practices. Techniques were focus groups, interviews, and teachers´ practice stories. As a main result, the positive change in scientists-teachers regarding teaching, their incursion on the didactic design with some methodology steps and the reflexive practice stand out. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_79e1622c390115e00cc32f80f35292aa |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v16i1.2758 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/4001 |
publishDate | 2023 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2023 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Diez, María AngélicaLondoño Vásquez, David AlbertoRodríguez, Maximiliano NicolásCasadío, SilvioRamírez Mejía, Laura Sofía2023-05-192023-09-13T12:57:34Z2023-09-13T12:57:34Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/275810.22235/pe.v16i1.2758https://hdl.handle.net/10895/4001This paper is an action research result which emphasizes on the process from academic reading and writing training, targeted to scientists-teachers in Geoscience (Universidad Nacional de Río Negro, Argentina), into transferences to educational practices. The research was focused on questioning the teachers´ approaches about formation, the educational practice and the reflection on critical reading and pragma-dialectic argumentation included in their subjects. The categories were: perspectives in disciplinary and interdisciplinary teaching, critical formation as teaching objective, feedback as a regulation mean of pedagogical practices and teaching evolution by means of their practices. Techniques were focus groups, interviews, and teachers´ practice stories. As a main result, the positive change in scientists-teachers regarding teaching, their incursion on the didactic design with some methodology steps and the reflexive practice stand out.Este artículo es resultado de una investigación acción que releva el proceso desde la capacitación en lectura y escritura académica, destinado a docentes con perfil científico en Geociencias (Universidad Nacional de Río Negro, Argentina), a su transferencia a prácticas educativas. La investigación se centró en indagar el abordaje de los docentes ante la formación, la práctica educativa y la reflexión en relación con la lectura crítica y la argumentación pragmadialéctica puesta en práctica en sus asignaturas. Las categorías fueron: perspectivas en docencia disciplinar e interdisciplinar, formación crítica como objeto de la enseñanza, retroalimentación como medio de regulación de las prácticas pedagógicas y evolución docente a través de las prácticas. Las técnicas empleadas fueron grupo focal, entrevistas y relatos de prácticas docentes. Como resultados se destacan el cambio positivo en los científicos-docentes ante la enseñanza, su incursión en el diseño didáctico con pautas metodológicas y la práctica reflexiva.Este artigo é o resultado de uma pesquisa-ação que revisa o processo desde a formação em leitura e escrita acadêmica, destinada a professores com perfil científico em Geociências (Universidad Nacional de Río Negro, Argentina), até sua transferência para as práticas educacionais. A pesquisa concentrou-se em investigar a abordagem dos professores frente à formação, à prática educacional e à reflexão em relação a leitura crítica e a argumentação pragma-dialética colocada em prática em suas disciplinas. As categorias foram: perspectivas no ensino disciplinar e interdisciplinar, formação crítica como objeto de ensino, feedback como meio de regulamentação das práticas pedagógicas e evolução do professor através de práticas. As técnicas utilizadas foram grupos focal, entrevistas e relatos de práticas de ensino. Os resultados destacam a mudança positiva dos cientistas-professores frente ao ensino, sua incursão no desenho didático com diretrizes metodológicas e a prática reflexiva.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2758/2832Derechos de autor 2023 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 16 No. 1 (2023): Páginas de Educación; 01-27Páginas de Educación; Vol. 16 Núm. 1 (2023): Páginas de Educación; 01-27Páginas de Educación ; Vol. 16 N.º 1 (2023): Páginas de Educación; 01-271688-74681688-528710.22235/pe.v16i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaycapacitación docentedocentes reflexivosenseñanza universitariapráctica educativateacher trainingreflective teachersuniversity teachingeducational practicetreinamento de professoresprofessores reflexivosensino universitárioprática educacionalPedagogical innovation in Geosciences from critical reading and pragmadialectic argumentationInnovación pedagógica en Geociencias desde la lectura crítica y la argumentación pragmadialécticaInovação pedagógica em Geociências através de leitura crítica e argumentação pragma-dialéticainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/40012023-09-13 09:57:34.608oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/4001Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:34LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Pedagogical innovation in Geosciences from critical reading and pragmadialectic argumentation Diez, María Angélica capacitación docente docentes reflexivos enseñanza universitaria práctica educativa teacher training reflective teachers university teaching educational practice treinamento de professores professores reflexivos ensino universitário prática educacional |
status_str | publishedVersion |
title | Pedagogical innovation in Geosciences from critical reading and pragmadialectic argumentation |
title_full | Pedagogical innovation in Geosciences from critical reading and pragmadialectic argumentation |
title_fullStr | Pedagogical innovation in Geosciences from critical reading and pragmadialectic argumentation |
title_full_unstemmed | Pedagogical innovation in Geosciences from critical reading and pragmadialectic argumentation |
title_short | Pedagogical innovation in Geosciences from critical reading and pragmadialectic argumentation |
title_sort | Pedagogical innovation in Geosciences from critical reading and pragmadialectic argumentation |
topic | capacitación docente docentes reflexivos enseñanza universitaria práctica educativa teacher training reflective teachers university teaching educational practice treinamento de professores professores reflexivos ensino universitário prática educacional |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2758 https://hdl.handle.net/10895/4001 |