School research and changing: some notes from Complex Social Systems’ Theory.

Investigación e intervención en organizaciones escolares: algunas reflexion es desde la teoría de sistemas social es complejos.

Pereda, Cecilia
Detalles Bibliográficos
2008
changing
research
schools
systems
escuelas
investigación
intervención
sistemas
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/709
https://hdl.handle.net/10895/3885
Acceso abierto
_version_ 1815178716345532416
author Pereda, Cecilia
author_facet Pereda, Cecilia
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Pereda, Cecilia
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:27Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:27Z
dc.date.none.fl_str_mv 2008-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. This article offers a brief review from Niklas Luhmann and the latest Latin American approaches about social research and changing from complex social systems’ theory. It also presents three relevant organizational schools research aspects. These are based on educational system reflection problems as a complex one. We suggest also some keys for school changing, taking into account the process of organizational trust. This leads to an understanding of some conditionsand possibilities for social change in schools.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. Este artículo ofrece un breve repaso a los aportes de Niklas Luhmann y sus seguidores actuales en América Latina sobre la investigación y la intervención social desde la teoría de sistemas sociales complejos. Presenta también tres ejes relevantes para la investigación en organizaciones escolares, que retoman problemasde reflexión del sistema educativo como sistema complejo. Se proponenademás algunas claves para la intervención en escuelas que, desde una relectura del tema de la confianza en las organizaciones, indican condiciones y posibilidades para la intervención social sistémica en las escuelas.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/709
10.22235/pe.v1i1.709
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3885
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/709/699
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2008 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 1 No. 1 (2008): Páginas de Educación; 7-18
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2008): Páginas de Educación; 7-18
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v1i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 1 N.º 1 (2008): Páginas de Educación; 7-18
dc.subject.en-US.fl_str_mv changing
research
schools
systems
dc.subject.es-ES.fl_str_mv escuelas
investigación
intervención
sistemas
dc.title.none.fl_str_mv School research and changing: some notes from Complex Social Systems’ Theory.
Investigación e intervención en organizaciones escolares: algunas reflexion es desde la teoría de sistemas social es complejos.
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. This article offers a brief review from Niklas Luhmann and the latest Latin American approaches about social research and changing from complex social systems’ theory. It also presents three relevant organizational schools research aspects. These are based on educational system reflection problems as a complex one. We suggest also some keys for school changing, taking into account the process of organizational trust. This leads to an understanding of some conditionsand possibilities for social change in schools.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_78366b55446a1acaf79f2f87b6e1470d
identifier_str_mv 10.22235/pe.v1i1.709
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3885
publishDate 2008
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2008 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Pereda, Cecilia2008-11-302023-09-13T12:56:27Z2023-09-13T12:56:27Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/70910.22235/pe.v1i1.709https://hdl.handle.net/10895/3885Abstract. This article offers a brief review from Niklas Luhmann and the latest Latin American approaches about social research and changing from complex social systems’ theory. It also presents three relevant organizational schools research aspects. These are based on educational system reflection problems as a complex one. We suggest also some keys for school changing, taking into account the process of organizational trust. This leads to an understanding of some conditionsand possibilities for social change in schools.Resumen. Este artículo ofrece un breve repaso a los aportes de Niklas Luhmann y sus seguidores actuales en América Latina sobre la investigación y la intervención social desde la teoría de sistemas sociales complejos. Presenta también tres ejes relevantes para la investigación en organizaciones escolares, que retoman problemasde reflexión del sistema educativo como sistema complejo. Se proponenademás algunas claves para la intervención en escuelas que, desde una relectura del tema de la confianza en las organizaciones, indican condiciones y posibilidades para la intervención social sistémica en las escuelas.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/709/699Derechos de autor 2008 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 1 No. 1 (2008): Páginas de Educación; 7-18Páginas de Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2008): Páginas de Educación; 7-18Páginas de Educación ; Vol. 1 N.º 1 (2008): Páginas de Educación; 7-181688-74681688-528710.22235/pe.v1i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguaychangingresearchschoolssystemsescuelasinvestigaciónintervenciónsistemasSchool research and changing: some notes from Complex Social Systems’ Theory.Investigación e intervención en organizaciones escolares: algunas reflexion es desde la teoría de sistemas social es complejos.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38852023-09-13 09:56:27.669oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3885Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:27LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle School research and changing: some notes from Complex Social Systems’ Theory.
Pereda, Cecilia
changing
research
schools
systems
escuelas
investigación
intervención
sistemas
status_str publishedVersion
title School research and changing: some notes from Complex Social Systems’ Theory.
title_full School research and changing: some notes from Complex Social Systems’ Theory.
title_fullStr School research and changing: some notes from Complex Social Systems’ Theory.
title_full_unstemmed School research and changing: some notes from Complex Social Systems’ Theory.
title_short School research and changing: some notes from Complex Social Systems’ Theory.
title_sort School research and changing: some notes from Complex Social Systems’ Theory.
topic changing
research
schools
systems
escuelas
investigación
intervención
sistemas
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/709
https://hdl.handle.net/10895/3885