School research and changing: some notes from Complex Social Systems’ Theory.
Investigación e intervención en organizaciones escolares: algunas reflexion es desde la teoría de sistemas social es complejos.
2008 | |
changing research schools systems escuelas investigación intervención sistemas |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/709
https://hdl.handle.net/10895/3885 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178716345532416 |
---|---|
author | Pereda, Cecilia |
author_facet | Pereda, Cecilia |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Pereda, Cecilia |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:27Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:27Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2008-11-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. This article offers a brief review from Niklas Luhmann and the latest Latin American approaches about social research and changing from complex social systems’ theory. It also presents three relevant organizational schools research aspects. These are based on educational system reflection problems as a complex one. We suggest also some keys for school changing, taking into account the process of organizational trust. This leads to an understanding of some conditionsand possibilities for social change in schools. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen. Este artículo ofrece un breve repaso a los aportes de Niklas Luhmann y sus seguidores actuales en América Latina sobre la investigación y la intervención social desde la teoría de sistemas sociales complejos. Presenta también tres ejes relevantes para la investigación en organizaciones escolares, que retoman problemasde reflexión del sistema educativo como sistema complejo. Se proponenademás algunas claves para la intervención en escuelas que, desde una relectura del tema de la confianza en las organizaciones, indican condiciones y posibilidades para la intervención social sistémica en las escuelas. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/709 10.22235/pe.v1i1.709 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3885 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/709/699 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2008 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 1 No. 1 (2008): Páginas de Educación; 7-18 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2008): Páginas de Educación; 7-18 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v1i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 1 N.º 1 (2008): Páginas de Educación; 7-18 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | changing research schools systems |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | escuelas investigación intervención sistemas |
dc.title.none.fl_str_mv | School research and changing: some notes from Complex Social Systems’ Theory. Investigación e intervención en organizaciones escolares: algunas reflexion es desde la teoría de sistemas social es complejos. |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. This article offers a brief review from Niklas Luhmann and the latest Latin American approaches about social research and changing from complex social systems’ theory. It also presents three relevant organizational schools research aspects. These are based on educational system reflection problems as a complex one. We suggest also some keys for school changing, taking into account the process of organizational trust. This leads to an understanding of some conditionsand possibilities for social change in schools. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_78366b55446a1acaf79f2f87b6e1470d |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v1i1.709 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3885 |
publishDate | 2008 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2008 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Pereda, Cecilia2008-11-302023-09-13T12:56:27Z2023-09-13T12:56:27Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/70910.22235/pe.v1i1.709https://hdl.handle.net/10895/3885Abstract. This article offers a brief review from Niklas Luhmann and the latest Latin American approaches about social research and changing from complex social systems’ theory. It also presents three relevant organizational schools research aspects. These are based on educational system reflection problems as a complex one. We suggest also some keys for school changing, taking into account the process of organizational trust. This leads to an understanding of some conditionsand possibilities for social change in schools.Resumen. Este artículo ofrece un breve repaso a los aportes de Niklas Luhmann y sus seguidores actuales en América Latina sobre la investigación y la intervención social desde la teoría de sistemas sociales complejos. Presenta también tres ejes relevantes para la investigación en organizaciones escolares, que retoman problemasde reflexión del sistema educativo como sistema complejo. Se proponenademás algunas claves para la intervención en escuelas que, desde una relectura del tema de la confianza en las organizaciones, indican condiciones y posibilidades para la intervención social sistémica en las escuelas.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/709/699Derechos de autor 2008 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 1 No. 1 (2008): Páginas de Educación; 7-18Páginas de Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2008): Páginas de Educación; 7-18Páginas de Educación ; Vol. 1 N.º 1 (2008): Páginas de Educación; 7-181688-74681688-528710.22235/pe.v1i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguaychangingresearchschoolssystemsescuelasinvestigaciónintervenciónsistemasSchool research and changing: some notes from Complex Social Systems’ Theory.Investigación e intervención en organizaciones escolares: algunas reflexion es desde la teoría de sistemas social es complejos.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38852023-09-13 09:56:27.669oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3885Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:27LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | School research and changing: some notes from Complex Social Systems’ Theory. Pereda, Cecilia changing research schools systems escuelas investigación intervención sistemas |
status_str | publishedVersion |
title | School research and changing: some notes from Complex Social Systems’ Theory. |
title_full | School research and changing: some notes from Complex Social Systems’ Theory. |
title_fullStr | School research and changing: some notes from Complex Social Systems’ Theory. |
title_full_unstemmed | School research and changing: some notes from Complex Social Systems’ Theory. |
title_short | School research and changing: some notes from Complex Social Systems’ Theory. |
title_sort | School research and changing: some notes from Complex Social Systems’ Theory. |
topic | changing research schools systems escuelas investigación intervención sistemas |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/709 https://hdl.handle.net/10895/3885 |