Challenges of Secondary Education: inclusion and educational quality.

Desafíos de la educación media: inclusión y calidad educativa.

Romero, Margarita
Detalles Bibliográficos
2011
inclusión
calidad
equidad
educabilidad
transformaciones
inclusion
quality
equity
educability
transformations
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/634
https://hdl.handle.net/10895/3850
Acceso abierto
_version_ 1815178712641961984
author Romero, Margarita
author_facet Romero, Margarita
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Romero, Margarita
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:55:57Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:55:57Z
dc.date.none.fl_str_mv 2011-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. This article poses some reflections concerning two complex and challenging problems for today’s Educational Systems: inclusion and universality of educational quality, conceived as equity in learning conditions while attending institutions and learning results when graduating. To begin with, there is a historical approach of this issue in Uruguay, reviewing the influence of teachers’ education and performance, structured in a disciplinary subjectivity while doing their work at high-complex educational institutions, with extreme vulnerable populations, who respond to a flowing and media subjectivity. It also shows some devises for inclusion implemented in Secondary School, and it concludes with some appraisals and suggestions regarding possible prospects of change.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. Este artículo plantea algunas reflexiones sobre dos temas complejos y desafiantes para los Sistemas Educativos de hoy: la inclusión y la universalidad de la calidad educativa entendida como la equidad en las condiciones de aprendizaje durante el tránsito por las instituciones y en los resultados de aprendizaje al egreso. Se parte de un breve enfoque histórico de esta problemática en Uruguay revisando la influencia que ejerce la formación y el desempeño de los docentes, estructurados en una subjetividad disciplinar mientras desarrollan su labor en instituciones educativas de altísima complejidad, con poblaciones en extremo vulnerables y que responden a una subjetividad fluida y mediática. También se presentan algunos dispositivos inclusores implementados en la Enseñanza Secundaria para concluir con algunas valoraciones y sugerencias sobre posibles perspectivas de cambio.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/634
10.22235/pe.v4i1.634
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3850
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/634/633
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2011 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 4 No. 1 (2011): Páginas de Educación; 105-117
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 4 Núm. 1 (2011): Páginas de Educación; 105-117
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v4i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 4 N.º 1 (2011): Páginas de Educación; 105-117
dc.subject.en-US.fl_str_mv inclusion
quality
equity
educability
transformations
dc.subject.es-ES.fl_str_mv inclusión
calidad
equidad
educabilidad
transformaciones
dc.title.none.fl_str_mv Challenges of Secondary Education: inclusion and educational quality.
Desafíos de la educación media: inclusión y calidad educativa.
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. This article poses some reflections concerning two complex and challenging problems for today’s Educational Systems: inclusion and universality of educational quality, conceived as equity in learning conditions while attending institutions and learning results when graduating. To begin with, there is a historical approach of this issue in Uruguay, reviewing the influence of teachers’ education and performance, structured in a disciplinary subjectivity while doing their work at high-complex educational institutions, with extreme vulnerable populations, who respond to a flowing and media subjectivity. It also shows some devises for inclusion implemented in Secondary School, and it concludes with some appraisals and suggestions regarding possible prospects of change.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_777679027d9ce3eaa6c72d408a7d361a
identifier_str_mv 10.22235/pe.v4i1.634
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3850
publishDate 2011
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2011 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Romero, Margarita2011-11-302023-09-13T12:55:57Z2023-09-13T12:55:57Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/63410.22235/pe.v4i1.634https://hdl.handle.net/10895/3850Abstract. This article poses some reflections concerning two complex and challenging problems for today’s Educational Systems: inclusion and universality of educational quality, conceived as equity in learning conditions while attending institutions and learning results when graduating. To begin with, there is a historical approach of this issue in Uruguay, reviewing the influence of teachers’ education and performance, structured in a disciplinary subjectivity while doing their work at high-complex educational institutions, with extreme vulnerable populations, who respond to a flowing and media subjectivity. It also shows some devises for inclusion implemented in Secondary School, and it concludes with some appraisals and suggestions regarding possible prospects of change.Resumen. Este artículo plantea algunas reflexiones sobre dos temas complejos y desafiantes para los Sistemas Educativos de hoy: la inclusión y la universalidad de la calidad educativa entendida como la equidad en las condiciones de aprendizaje durante el tránsito por las instituciones y en los resultados de aprendizaje al egreso. Se parte de un breve enfoque histórico de esta problemática en Uruguay revisando la influencia que ejerce la formación y el desempeño de los docentes, estructurados en una subjetividad disciplinar mientras desarrollan su labor en instituciones educativas de altísima complejidad, con poblaciones en extremo vulnerables y que responden a una subjetividad fluida y mediática. También se presentan algunos dispositivos inclusores implementados en la Enseñanza Secundaria para concluir con algunas valoraciones y sugerencias sobre posibles perspectivas de cambio.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/634/633Derechos de autor 2011 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 4 No. 1 (2011): Páginas de Educación; 105-117Páginas de Educación; Vol. 4 Núm. 1 (2011): Páginas de Educación; 105-117Páginas de Educación ; Vol. 4 N.º 1 (2011): Páginas de Educación; 105-1171688-74681688-528710.22235/pe.v4i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayinclusióncalidadequidadeducabilidadtransformacionesinclusionqualityequityeducabilitytransformationsChallenges of Secondary Education: inclusion and educational quality.Desafíos de la educación media: inclusión y calidad educativa.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38502023-09-13 09:55:57.205oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3850Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:55:57LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Challenges of Secondary Education: inclusion and educational quality.
Romero, Margarita
inclusión
calidad
equidad
educabilidad
transformaciones
inclusion
quality
equity
educability
transformations
status_str publishedVersion
title Challenges of Secondary Education: inclusion and educational quality.
title_full Challenges of Secondary Education: inclusion and educational quality.
title_fullStr Challenges of Secondary Education: inclusion and educational quality.
title_full_unstemmed Challenges of Secondary Education: inclusion and educational quality.
title_short Challenges of Secondary Education: inclusion and educational quality.
title_sort Challenges of Secondary Education: inclusion and educational quality.
topic inclusión
calidad
equidad
educabilidad
transformaciones
inclusion
quality
equity
educability
transformations
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/634
https://hdl.handle.net/10895/3850