Challenges of Secondary Education: inclusion and educational quality.
Desafíos de la educación media: inclusión y calidad educativa.
2011 | |
inclusión calidad equidad educabilidad transformaciones inclusion quality equity educability transformations |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/634
https://hdl.handle.net/10895/3850 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178712641961984 |
---|---|
author | Romero, Margarita |
author_facet | Romero, Margarita |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Romero, Margarita |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:55:57Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:55:57Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2011-11-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. This article poses some reflections concerning two complex and challenging problems for today’s Educational Systems: inclusion and universality of educational quality, conceived as equity in learning conditions while attending institutions and learning results when graduating. To begin with, there is a historical approach of this issue in Uruguay, reviewing the influence of teachers’ education and performance, structured in a disciplinary subjectivity while doing their work at high-complex educational institutions, with extreme vulnerable populations, who respond to a flowing and media subjectivity. It also shows some devises for inclusion implemented in Secondary School, and it concludes with some appraisals and suggestions regarding possible prospects of change. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen. Este artículo plantea algunas reflexiones sobre dos temas complejos y desafiantes para los Sistemas Educativos de hoy: la inclusión y la universalidad de la calidad educativa entendida como la equidad en las condiciones de aprendizaje durante el tránsito por las instituciones y en los resultados de aprendizaje al egreso. Se parte de un breve enfoque histórico de esta problemática en Uruguay revisando la influencia que ejerce la formación y el desempeño de los docentes, estructurados en una subjetividad disciplinar mientras desarrollan su labor en instituciones educativas de altísima complejidad, con poblaciones en extremo vulnerables y que responden a una subjetividad fluida y mediática. También se presentan algunos dispositivos inclusores implementados en la Enseñanza Secundaria para concluir con algunas valoraciones y sugerencias sobre posibles perspectivas de cambio. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/634 10.22235/pe.v4i1.634 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3850 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/634/633 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2011 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 4 No. 1 (2011): Páginas de Educación; 105-117 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 4 Núm. 1 (2011): Páginas de Educación; 105-117 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v4i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 4 N.º 1 (2011): Páginas de Educación; 105-117 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | inclusion quality equity educability transformations |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | inclusión calidad equidad educabilidad transformaciones |
dc.title.none.fl_str_mv | Challenges of Secondary Education: inclusion and educational quality. Desafíos de la educación media: inclusión y calidad educativa. |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. This article poses some reflections concerning two complex and challenging problems for today’s Educational Systems: inclusion and universality of educational quality, conceived as equity in learning conditions while attending institutions and learning results when graduating. To begin with, there is a historical approach of this issue in Uruguay, reviewing the influence of teachers’ education and performance, structured in a disciplinary subjectivity while doing their work at high-complex educational institutions, with extreme vulnerable populations, who respond to a flowing and media subjectivity. It also shows some devises for inclusion implemented in Secondary School, and it concludes with some appraisals and suggestions regarding possible prospects of change. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_777679027d9ce3eaa6c72d408a7d361a |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v4i1.634 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3850 |
publishDate | 2011 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2011 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Romero, Margarita2011-11-302023-09-13T12:55:57Z2023-09-13T12:55:57Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/63410.22235/pe.v4i1.634https://hdl.handle.net/10895/3850Abstract. This article poses some reflections concerning two complex and challenging problems for today’s Educational Systems: inclusion and universality of educational quality, conceived as equity in learning conditions while attending institutions and learning results when graduating. To begin with, there is a historical approach of this issue in Uruguay, reviewing the influence of teachers’ education and performance, structured in a disciplinary subjectivity while doing their work at high-complex educational institutions, with extreme vulnerable populations, who respond to a flowing and media subjectivity. It also shows some devises for inclusion implemented in Secondary School, and it concludes with some appraisals and suggestions regarding possible prospects of change.Resumen. Este artículo plantea algunas reflexiones sobre dos temas complejos y desafiantes para los Sistemas Educativos de hoy: la inclusión y la universalidad de la calidad educativa entendida como la equidad en las condiciones de aprendizaje durante el tránsito por las instituciones y en los resultados de aprendizaje al egreso. Se parte de un breve enfoque histórico de esta problemática en Uruguay revisando la influencia que ejerce la formación y el desempeño de los docentes, estructurados en una subjetividad disciplinar mientras desarrollan su labor en instituciones educativas de altísima complejidad, con poblaciones en extremo vulnerables y que responden a una subjetividad fluida y mediática. También se presentan algunos dispositivos inclusores implementados en la Enseñanza Secundaria para concluir con algunas valoraciones y sugerencias sobre posibles perspectivas de cambio.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/634/633Derechos de autor 2011 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 4 No. 1 (2011): Páginas de Educación; 105-117Páginas de Educación; Vol. 4 Núm. 1 (2011): Páginas de Educación; 105-117Páginas de Educación ; Vol. 4 N.º 1 (2011): Páginas de Educación; 105-1171688-74681688-528710.22235/pe.v4i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayinclusióncalidadequidadeducabilidadtransformacionesinclusionqualityequityeducabilitytransformationsChallenges of Secondary Education: inclusion and educational quality.Desafíos de la educación media: inclusión y calidad educativa.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38502023-09-13 09:55:57.205oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3850Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:55:57LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Challenges of Secondary Education: inclusion and educational quality. Romero, Margarita inclusión calidad equidad educabilidad transformaciones inclusion quality equity educability transformations |
status_str | publishedVersion |
title | Challenges of Secondary Education: inclusion and educational quality. |
title_full | Challenges of Secondary Education: inclusion and educational quality. |
title_fullStr | Challenges of Secondary Education: inclusion and educational quality. |
title_full_unstemmed | Challenges of Secondary Education: inclusion and educational quality. |
title_short | Challenges of Secondary Education: inclusion and educational quality. |
title_sort | Challenges of Secondary Education: inclusion and educational quality. |
topic | inclusión calidad equidad educabilidad transformaciones inclusion quality equity educability transformations |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/634 https://hdl.handle.net/10895/3850 |