The school in construction of cultural and linguistic borders in Uruguay of the end of the Nineteenth Century

LA ESCUELA EN LA CONSTRUCCIÓN DE LAS FRONTERAS CULTURALES Y LINGÜÍSTICAS EN EL URUGUAY DE FINES DEL SIGLO XIX

OROÑO, MARIELA
Detalles Bibliográficos
2016
Uruguay
siglo XIX
fronteras nacionales
escuela
lenguaje
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1182
https://hdl.handle.net/10895/3903
Acceso abierto
_version_ 1815178712645107712
author OROÑO, MARIELA
author_facet OROÑO, MARIELA
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv OROÑO, MARIELA
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:47Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:47Z
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-29
dc.description.en-US.fl_txt_mv At the end of the nineteenth century, Uruguay began its first period of national construction. School reform of 1877 led by Jose Pedro Varela played a key role in this process. In this paper I study how the school built the cultural and linguistic borders by creating rural schools and the preoccupation for the use of Portuguese in border rural schools, representing it as a threat to nationality. I analyze of pedagogical works and written reports by Varela being National Inspector of Education and other documents of the school reform. First I present the historical and socio- educational context of the country and the figure of Varela. Then I discuss the place assigned to the language and the school, particularly to rural schools.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv A fines del siglo XIX, Uruguay inició su primer período de construcción nacional. La reforma escolar de 1877, liderada por José Pedro Varela, desempeñó un rol fundamental en este proceso. En este trabajo se estudia como la escuela construyó las fronteras culturales y lingüísticas del país, mediante la creación de escuelas rurales y la preocupación por el uso del portugués en las escuelas rurales fronterizas, representándolo como amenaza a la nacionalidad. Se analizan obras pedagógicas e informes técnicos de Varela y otros documentos de la reforma. Primero se presenta el contexto socio- histórico y educativo del país y la figura de Varela. Luego se discute el lugar asignado a la lengua y a la escuela, y en particular a las escuelas rurales.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1182
10.22235/pe.v9i1.1182
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3903
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1182/1141
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 9 No. 1 (2016): Páginas de Educación; 137-167
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 9 Núm. 1 (2016): Páginas de Educación; 137-167
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v9i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 9 N.º 1 (2016): Páginas de Educación; 137-167
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Uruguay
siglo XIX
fronteras nacionales
escuela
lenguaje
dc.title.none.fl_str_mv The school in construction of cultural and linguistic borders in Uruguay of the end of the Nineteenth Century
LA ESCUELA EN LA CONSTRUCCIÓN DE LAS FRONTERAS CULTURALES Y LINGÜÍSTICAS EN EL URUGUAY DE FINES DEL SIGLO XIX
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description At the end of the nineteenth century, Uruguay began its first period of national construction. School reform of 1877 led by Jose Pedro Varela played a key role in this process. In this paper I study how the school built the cultural and linguistic borders by creating rural schools and the preoccupation for the use of Portuguese in border rural schools, representing it as a threat to nationality. I analyze of pedagogical works and written reports by Varela being National Inspector of Education and other documents of the school reform. First I present the historical and socio- educational context of the country and the figure of Varela. Then I discuss the place assigned to the language and the school, particularly to rural schools.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_758970d94bc1fa7e5d991452ef3cba94
identifier_str_mv 10.22235/pe.v9i1.1182
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3903
publishDate 2016
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Páginas de Educación
spelling OROÑO, MARIELA2016-06-292023-09-13T12:56:47Z2023-09-13T12:56:47Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/118210.22235/pe.v9i1.1182https://hdl.handle.net/10895/3903At the end of the nineteenth century, Uruguay began its first period of national construction. School reform of 1877 led by Jose Pedro Varela played a key role in this process. In this paper I study how the school built the cultural and linguistic borders by creating rural schools and the preoccupation for the use of Portuguese in border rural schools, representing it as a threat to nationality. I analyze of pedagogical works and written reports by Varela being National Inspector of Education and other documents of the school reform. First I present the historical and socio- educational context of the country and the figure of Varela. Then I discuss the place assigned to the language and the school, particularly to rural schools.A fines del siglo XIX, Uruguay inició su primer período de construcción nacional. La reforma escolar de 1877, liderada por José Pedro Varela, desempeñó un rol fundamental en este proceso. En este trabajo se estudia como la escuela construyó las fronteras culturales y lingüísticas del país, mediante la creación de escuelas rurales y la preocupación por el uso del portugués en las escuelas rurales fronterizas, representándolo como amenaza a la nacionalidad. Se analizan obras pedagógicas e informes técnicos de Varela y otros documentos de la reforma. Primero se presenta el contexto socio- histórico y educativo del país y la figura de Varela. Luego se discute el lugar asignado a la lengua y a la escuela, y en particular a las escuelas rurales.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1182/1141Derechos de autor 2016 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 9 No. 1 (2016): Páginas de Educación; 137-167Páginas de Educación; Vol. 9 Núm. 1 (2016): Páginas de Educación; 137-167Páginas de Educación ; Vol. 9 N.º 1 (2016): Páginas de Educación; 137-1671688-74681688-528710.22235/pe.v9i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayUruguaysiglo XIXfronteras nacionalesescuelalenguajeThe school in construction of cultural and linguistic borders in Uruguay of the end of the Nineteenth CenturyLA ESCUELA EN LA CONSTRUCCIÓN DE LAS FRONTERAS CULTURALES Y LINGÜÍSTICAS EN EL URUGUAY DE FINES DEL SIGLO XIXinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39032023-09-13 09:56:47.551oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3903Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:47LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle The school in construction of cultural and linguistic borders in Uruguay of the end of the Nineteenth Century
OROÑO, MARIELA
Uruguay
siglo XIX
fronteras nacionales
escuela
lenguaje
status_str publishedVersion
title The school in construction of cultural and linguistic borders in Uruguay of the end of the Nineteenth Century
title_full The school in construction of cultural and linguistic borders in Uruguay of the end of the Nineteenth Century
title_fullStr The school in construction of cultural and linguistic borders in Uruguay of the end of the Nineteenth Century
title_full_unstemmed The school in construction of cultural and linguistic borders in Uruguay of the end of the Nineteenth Century
title_short The school in construction of cultural and linguistic borders in Uruguay of the end of the Nineteenth Century
title_sort The school in construction of cultural and linguistic borders in Uruguay of the end of the Nineteenth Century
topic Uruguay
siglo XIX
fronteras nacionales
escuela
lenguaje
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1182
https://hdl.handle.net/10895/3903