The school in construction of cultural and linguistic borders in Uruguay of the end of the Nineteenth Century
LA ESCUELA EN LA CONSTRUCCIÓN DE LAS FRONTERAS CULTURALES Y LINGÜÍSTICAS EN EL URUGUAY DE FINES DEL SIGLO XIX
2016 | |
Uruguay siglo XIX fronteras nacionales escuela lenguaje |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1182
https://hdl.handle.net/10895/3903 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178712645107712 |
---|---|
author | OROÑO, MARIELA |
author_facet | OROÑO, MARIELA |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | OROÑO, MARIELA |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:47Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:47Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2016-06-29 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | At the end of the nineteenth century, Uruguay began its first period of national construction. School reform of 1877 led by Jose Pedro Varela played a key role in this process. In this paper I study how the school built the cultural and linguistic borders by creating rural schools and the preoccupation for the use of Portuguese in border rural schools, representing it as a threat to nationality. I analyze of pedagogical works and written reports by Varela being National Inspector of Education and other documents of the school reform. First I present the historical and socio- educational context of the country and the figure of Varela. Then I discuss the place assigned to the language and the school, particularly to rural schools. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | A fines del siglo XIX, Uruguay inició su primer período de construcción nacional. La reforma escolar de 1877, liderada por José Pedro Varela, desempeñó un rol fundamental en este proceso. En este trabajo se estudia como la escuela construyó las fronteras culturales y lingüísticas del país, mediante la creación de escuelas rurales y la preocupación por el uso del portugués en las escuelas rurales fronterizas, representándolo como amenaza a la nacionalidad. Se analizan obras pedagógicas e informes técnicos de Varela y otros documentos de la reforma. Primero se presenta el contexto socio- histórico y educativo del país y la figura de Varela. Luego se discute el lugar asignado a la lengua y a la escuela, y en particular a las escuelas rurales. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1182 10.22235/pe.v9i1.1182 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3903 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1182/1141 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2016 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 9 No. 1 (2016): Páginas de Educación; 137-167 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 9 Núm. 1 (2016): Páginas de Educación; 137-167 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v9i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 9 N.º 1 (2016): Páginas de Educación; 137-167 |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | Uruguay siglo XIX fronteras nacionales escuela lenguaje |
dc.title.none.fl_str_mv | The school in construction of cultural and linguistic borders in Uruguay of the end of the Nineteenth Century LA ESCUELA EN LA CONSTRUCCIÓN DE LAS FRONTERAS CULTURALES Y LINGÜÍSTICAS EN EL URUGUAY DE FINES DEL SIGLO XIX |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | At the end of the nineteenth century, Uruguay began its first period of national construction. School reform of 1877 led by Jose Pedro Varela played a key role in this process. In this paper I study how the school built the cultural and linguistic borders by creating rural schools and the preoccupation for the use of Portuguese in border rural schools, representing it as a threat to nationality. I analyze of pedagogical works and written reports by Varela being National Inspector of Education and other documents of the school reform. First I present the historical and socio- educational context of the country and the figure of Varela. Then I discuss the place assigned to the language and the school, particularly to rural schools. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_758970d94bc1fa7e5d991452ef3cba94 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v9i1.1182 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3903 |
publishDate | 2016 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2016 Páginas de Educación |
spelling | OROÑO, MARIELA2016-06-292023-09-13T12:56:47Z2023-09-13T12:56:47Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/118210.22235/pe.v9i1.1182https://hdl.handle.net/10895/3903At the end of the nineteenth century, Uruguay began its first period of national construction. School reform of 1877 led by Jose Pedro Varela played a key role in this process. In this paper I study how the school built the cultural and linguistic borders by creating rural schools and the preoccupation for the use of Portuguese in border rural schools, representing it as a threat to nationality. I analyze of pedagogical works and written reports by Varela being National Inspector of Education and other documents of the school reform. First I present the historical and socio- educational context of the country and the figure of Varela. Then I discuss the place assigned to the language and the school, particularly to rural schools.A fines del siglo XIX, Uruguay inició su primer período de construcción nacional. La reforma escolar de 1877, liderada por José Pedro Varela, desempeñó un rol fundamental en este proceso. En este trabajo se estudia como la escuela construyó las fronteras culturales y lingüísticas del país, mediante la creación de escuelas rurales y la preocupación por el uso del portugués en las escuelas rurales fronterizas, representándolo como amenaza a la nacionalidad. Se analizan obras pedagógicas e informes técnicos de Varela y otros documentos de la reforma. Primero se presenta el contexto socio- histórico y educativo del país y la figura de Varela. Luego se discute el lugar asignado a la lengua y a la escuela, y en particular a las escuelas rurales.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1182/1141Derechos de autor 2016 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 9 No. 1 (2016): Páginas de Educación; 137-167Páginas de Educación; Vol. 9 Núm. 1 (2016): Páginas de Educación; 137-167Páginas de Educación ; Vol. 9 N.º 1 (2016): Páginas de Educación; 137-1671688-74681688-528710.22235/pe.v9i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayUruguaysiglo XIXfronteras nacionalesescuelalenguajeThe school in construction of cultural and linguistic borders in Uruguay of the end of the Nineteenth CenturyLA ESCUELA EN LA CONSTRUCCIÓN DE LAS FRONTERAS CULTURALES Y LINGÜÍSTICAS EN EL URUGUAY DE FINES DEL SIGLO XIXinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39032023-09-13 09:56:47.551oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3903Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:47LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | The school in construction of cultural and linguistic borders in Uruguay of the end of the Nineteenth Century OROÑO, MARIELA Uruguay siglo XIX fronteras nacionales escuela lenguaje |
status_str | publishedVersion |
title | The school in construction of cultural and linguistic borders in Uruguay of the end of the Nineteenth Century |
title_full | The school in construction of cultural and linguistic borders in Uruguay of the end of the Nineteenth Century |
title_fullStr | The school in construction of cultural and linguistic borders in Uruguay of the end of the Nineteenth Century |
title_full_unstemmed | The school in construction of cultural and linguistic borders in Uruguay of the end of the Nineteenth Century |
title_short | The school in construction of cultural and linguistic borders in Uruguay of the end of the Nineteenth Century |
title_sort | The school in construction of cultural and linguistic borders in Uruguay of the end of the Nineteenth Century |
topic | Uruguay siglo XIX fronteras nacionales escuela lenguaje |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1182 https://hdl.handle.net/10895/3903 |