Cultural Programming in Community Media: The Case of Radio Almaina

La programación cultural de los medios comunitarios: El caso de Radio Almaina

De la Torre Espinosa, Mario
Detalles Bibliográficos
2018
community media
community radio
radio programming
cultural programming
Radio Almaina
medios comunitarios
radios comunitarias
programación radiofónica
programación cultural
Radio Almaina
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1699
https://hdl.handle.net/10895/3513
Acceso abierto
_version_ 1815178704084533248
author De la Torre Espinosa, Mario
author_facet De la Torre Espinosa, Mario
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv De la Torre Espinosa, Mario
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:50Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:50Z
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-24
dc.description.en-US.fl_txt_mv The mainstream media reproduce hegemonic discourses that do not always reflect social and cultural diversity. In this context, community media provide a place for resistance in which culture becomes an important asset. This article focuses on community radio in Spain and aims to explore the status given to cultural programming and how it helps to achieve the objectives of this type of media. A case study is conducted with Radio Almaina, which emerged in 2011 within a social context marked by the 15-M movement. After reviewing the station's schedule, an analysis was made of the cultural contents found in three programs. They all show a commitment to the diversity of contents, as well as ideological positions that are contestatory, or logics that break with traditional schemes. It is concluded that experiences such as that of Radio Almaina contribute to the consolidation of the third sector of communication, which in Spain still lacks a governmental regulation that grants it full recognition.   
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Los medios de comunicación generalistas reproducen discursos hegemónicos que no siempre reflejan la diversidad social y cultural. Ante este panorama, los medios comunitarios ofrecen un espacio de resistencia en el que la cultura se convierte en un importante activo. Este artículo se centra en la radio comunitaria en España y se propone explorar el lugar que se otorga a la programación cultural y cómo esta ayuda a alcanzar los objetivos propios de este tipo de medios. Se toma como caso de estudio la Radio Almaina, surgida en 2011 en el seno de una coyuntura social signada por el movimiento 15-M. Tras revisar la programación de la emisora, se procedió a un análisis de los contenidos culturales hallados en tres programas. En ellos se revela una apuesta por la diversidad de contenidos, así como posicionamientos ideológicos contestatarios o lógicas que rompen con los esquemas tradicionales. Se concluye que experiencias como la de Radio Almaina contribuyen a consolidar el tercer sector de la comunicación, que en España aún carece de una regulación gubernamental que le otorgue reconocimiento pleno.    
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1699
10.22235/d.v0i29.1699
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3513
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1699/1651
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Dixit; No. 29 (2018): Dixit; 84-97
dc.source.es-ES.fl_str_mv Dixit; Núm. 29 (2018): Dixit; 84-97
dc.source.none.fl_str_mv 0797-3691
1688-3497
10.22235/d.v0i29
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Dixit; N.º 29 (2018): Dixit; 84-97
dc.subject.en-US.fl_str_mv community media
community radio
radio programming
cultural programming
Radio Almaina
dc.subject.es-ES.fl_str_mv medios comunitarios
radios comunitarias
programación radiofónica
programación cultural
Radio Almaina
dc.title.none.fl_str_mv Cultural Programming in Community Media: The Case of Radio Almaina
La programación cultural de los medios comunitarios: El caso de Radio Almaina
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The mainstream media reproduce hegemonic discourses that do not always reflect social and cultural diversity. In this context, community media provide a place for resistance in which culture becomes an important asset. This article focuses on community radio in Spain and aims to explore the status given to cultural programming and how it helps to achieve the objectives of this type of media. A case study is conducted with Radio Almaina, which emerged in 2011 within a social context marked by the 15-M movement. After reviewing the station's schedule, an analysis was made of the cultural contents found in three programs. They all show a commitment to the diversity of contents, as well as ideological positions that are contestatory, or logics that break with traditional schemes. It is concluded that experiences such as that of Radio Almaina contribute to the consolidation of the third sector of communication, which in Spain still lacks a governmental regulation that grants it full recognition.   
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_754710b53f9ac43b38c19548ba8d12af
identifier_str_mv 10.22235/d.v0i29.1699
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3513
publishDate 2018
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
spelling De la Torre Espinosa, Mario2018-10-242023-09-12T19:14:50Z2023-09-12T19:14:50Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/169910.22235/d.v0i29.1699https://hdl.handle.net/10895/3513The mainstream media reproduce hegemonic discourses that do not always reflect social and cultural diversity. In this context, community media provide a place for resistance in which culture becomes an important asset. This article focuses on community radio in Spain and aims to explore the status given to cultural programming and how it helps to achieve the objectives of this type of media. A case study is conducted with Radio Almaina, which emerged in 2011 within a social context marked by the 15-M movement. After reviewing the station's schedule, an analysis was made of the cultural contents found in three programs. They all show a commitment to the diversity of contents, as well as ideological positions that are contestatory, or logics that break with traditional schemes. It is concluded that experiences such as that of Radio Almaina contribute to the consolidation of the third sector of communication, which in Spain still lacks a governmental regulation that grants it full recognition.   Los medios de comunicación generalistas reproducen discursos hegemónicos que no siempre reflejan la diversidad social y cultural. Ante este panorama, los medios comunitarios ofrecen un espacio de resistencia en el que la cultura se convierte en un importante activo. Este artículo se centra en la radio comunitaria en España y se propone explorar el lugar que se otorga a la programación cultural y cómo esta ayuda a alcanzar los objetivos propios de este tipo de medios. Se toma como caso de estudio la Radio Almaina, surgida en 2011 en el seno de una coyuntura social signada por el movimiento 15-M. Tras revisar la programación de la emisora, se procedió a un análisis de los contenidos culturales hallados en tres programas. En ellos se revela una apuesta por la diversidad de contenidos, así como posicionamientos ideológicos contestatarios o lógicas que rompen con los esquemas tradicionales. Se concluye que experiencias como la de Radio Almaina contribuyen a consolidar el tercer sector de la comunicación, que en España aún carece de una regulación gubernamental que le otorgue reconocimiento pleno.    application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1699/1651Dixit; No. 29 (2018): Dixit; 84-97Dixit; Núm. 29 (2018): Dixit; 84-97Dixit; N.º 29 (2018): Dixit; 84-970797-36911688-349710.22235/d.v0i29reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaycommunity mediacommunity radioradio programmingcultural programmingRadio Almainamedios comunitariosradios comunitariasprogramación radiofónicaprogramación culturalRadio AlmainaCultural Programming in Community Media: The Case of Radio AlmainaLa programación cultural de los medios comunitarios: El caso de Radio Almainainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccess10895/35132023-09-12 16:14:50.763oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3513Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-12T19:14:50LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Cultural Programming in Community Media: The Case of Radio Almaina
De la Torre Espinosa, Mario
community media
community radio
radio programming
cultural programming
Radio Almaina
medios comunitarios
radios comunitarias
programación radiofónica
programación cultural
Radio Almaina
status_str publishedVersion
title Cultural Programming in Community Media: The Case of Radio Almaina
title_full Cultural Programming in Community Media: The Case of Radio Almaina
title_fullStr Cultural Programming in Community Media: The Case of Radio Almaina
title_full_unstemmed Cultural Programming in Community Media: The Case of Radio Almaina
title_short Cultural Programming in Community Media: The Case of Radio Almaina
title_sort Cultural Programming in Community Media: The Case of Radio Almaina
topic community media
community radio
radio programming
cultural programming
Radio Almaina
medios comunitarios
radios comunitarias
programación radiofónica
programación cultural
Radio Almaina
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1699
https://hdl.handle.net/10895/3513