The Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican University

El sentido de pertenencia, una estrategia de mejora en el proceso formativo en las artes. Estudio de caso en Danza en una universidad mexicana

Corona, Alhelí
Detalles Bibliográficos
2020
sense of belonging
higher education
dance
arts
sentido de pertenencia
educación superior
danza
artes
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2172
https://hdl.handle.net/10895/3979
Acceso abierto
_version_ 1815178713872990208
author Corona, Alhelí
author_facet Corona, Alhelí
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Corona, Alhelí
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:20Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:20Z
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-04
dc.description.en-US.fl_txt_mv The sense of belonging is a feeling of identity that individuals generate with the community with which they interact to achieve common goals. The arts, in turn, demand the consolidation of an identity and the dissemination of artistic experiences in the classroom. For this reason, this study aims to find out how the sense of belonging is presented from the student's point of view in the Dance Degree of the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), Mexico. A quantitative study was conducted through a questionnaire that evaluated the sense of belonging in four dimensions (psychological-social, affective, academic and physical). The results indicate that the academic and social dimensions require actions aimed at self-confidence and approaching the work environment. Analyzing the sense of belonging allows the construction of common meanings that strengthen the professional formation of the students.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El sentido de pertenencia es un sentimiento de identidad que el individuo genera con la comunidad con la que interactúa para alcanzar metas en común. Las artes, a su vez, demandan consolidar una identidad y difundir experiencias artísticas en las aulas. Por tal motivo, este estudio tiene como objetivo conocer cómo se presenta el sentido de pertenencia desde la opinión estudiantil en la Licenciatura en Danza de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), México. Se condujo un estudio cuantitativo a través de un cuestionario que valoró el sentido de pertenencia en cuatro dimensiones (psicológica-social, afectiva, académica y física). Los resultados apuntan que las dimensiones académica y social requieren acciones encaminadas a la autoconfianza y al acercamiento con el medio laboral. Analizar el sentido de pertenencia permite la construcción de significantes comunes que fortalezcan la formación profesional del estudiantado.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2172
10.22235/pe.v13i2.2172
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3979
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2172/2212
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 13 No. 2 (2020): Páginas de Educación ; 59-79
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Páginas de Educación ; 59-79
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v13i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 2 (2020): Páginas de Educación ; 59-79
dc.subject.en-US.fl_str_mv sense of belonging
higher education
dance
arts
dc.subject.es-ES.fl_str_mv sentido de pertenencia
educación superior
danza
artes
dc.title.none.fl_str_mv The Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican University
El sentido de pertenencia, una estrategia de mejora en el proceso formativo en las artes. Estudio de caso en Danza en una universidad mexicana
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The sense of belonging is a feeling of identity that individuals generate with the community with which they interact to achieve common goals. The arts, in turn, demand the consolidation of an identity and the dissemination of artistic experiences in the classroom. For this reason, this study aims to find out how the sense of belonging is presented from the student's point of view in the Dance Degree of the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), Mexico. A quantitative study was conducted through a questionnaire that evaluated the sense of belonging in four dimensions (psychological-social, affective, academic and physical). The results indicate that the academic and social dimensions require actions aimed at self-confidence and approaching the work environment. Analyzing the sense of belonging allows the construction of common meanings that strengthen the professional formation of the students.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_6e6a7a30277e6a6af83b4947f892e0fa
identifier_str_mv 10.22235/pe.v13i2.2172
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3979
publishDate 2020
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Corona, Alhelí2020-11-042023-09-13T12:57:20Z2023-09-13T12:57:20Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/217210.22235/pe.v13i2.2172https://hdl.handle.net/10895/3979The sense of belonging is a feeling of identity that individuals generate with the community with which they interact to achieve common goals. The arts, in turn, demand the consolidation of an identity and the dissemination of artistic experiences in the classroom. For this reason, this study aims to find out how the sense of belonging is presented from the student's point of view in the Dance Degree of the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), Mexico. A quantitative study was conducted through a questionnaire that evaluated the sense of belonging in four dimensions (psychological-social, affective, academic and physical). The results indicate that the academic and social dimensions require actions aimed at self-confidence and approaching the work environment. Analyzing the sense of belonging allows the construction of common meanings that strengthen the professional formation of the students.El sentido de pertenencia es un sentimiento de identidad que el individuo genera con la comunidad con la que interactúa para alcanzar metas en común. Las artes, a su vez, demandan consolidar una identidad y difundir experiencias artísticas en las aulas. Por tal motivo, este estudio tiene como objetivo conocer cómo se presenta el sentido de pertenencia desde la opinión estudiantil en la Licenciatura en Danza de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), México. Se condujo un estudio cuantitativo a través de un cuestionario que valoró el sentido de pertenencia en cuatro dimensiones (psicológica-social, afectiva, académica y física). Los resultados apuntan que las dimensiones académica y social requieren acciones encaminadas a la autoconfianza y al acercamiento con el medio laboral. Analizar el sentido de pertenencia permite la construcción de significantes comunes que fortalezcan la formación profesional del estudiantado.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2172/2212Derechos de autor 2020 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 13 No. 2 (2020): Páginas de Educación ; 59-79Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Páginas de Educación ; 59-79Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 2 (2020): Páginas de Educación ; 59-791688-74681688-528710.22235/pe.v13i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaysense of belonginghigher educationdanceartssentido de pertenenciaeducación superiordanzaartesThe Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican UniversityEl sentido de pertenencia, una estrategia de mejora en el proceso formativo en las artes. Estudio de caso en Danza en una universidad mexicanainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39792023-09-13 09:57:21.014oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3979Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:21LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle The Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican University
Corona, Alhelí
sense of belonging
higher education
dance
arts
sentido de pertenencia
educación superior
danza
artes
status_str publishedVersion
title The Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican University
title_full The Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican University
title_fullStr The Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican University
title_full_unstemmed The Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican University
title_short The Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican University
title_sort The Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican University
topic sense of belonging
higher education
dance
arts
sentido de pertenencia
educación superior
danza
artes
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2172
https://hdl.handle.net/10895/3979