The Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican University
El sentido de pertenencia, una estrategia de mejora en el proceso formativo en las artes. Estudio de caso en Danza en una universidad mexicana
2020 | |
sense of belonging higher education dance arts sentido de pertenencia educación superior danza artes |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2172
https://hdl.handle.net/10895/3979 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178713872990208 |
---|---|
author | Corona, Alhelí |
author_facet | Corona, Alhelí |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Corona, Alhelí |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:20Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:20Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2020-11-04 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The sense of belonging is a feeling of identity that individuals generate with the community with which they interact to achieve common goals. The arts, in turn, demand the consolidation of an identity and the dissemination of artistic experiences in the classroom. For this reason, this study aims to find out how the sense of belonging is presented from the student's point of view in the Dance Degree of the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), Mexico. A quantitative study was conducted through a questionnaire that evaluated the sense of belonging in four dimensions (psychological-social, affective, academic and physical). The results indicate that the academic and social dimensions require actions aimed at self-confidence and approaching the work environment. Analyzing the sense of belonging allows the construction of common meanings that strengthen the professional formation of the students. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | El sentido de pertenencia es un sentimiento de identidad que el individuo genera con la comunidad con la que interactúa para alcanzar metas en común. Las artes, a su vez, demandan consolidar una identidad y difundir experiencias artísticas en las aulas. Por tal motivo, este estudio tiene como objetivo conocer cómo se presenta el sentido de pertenencia desde la opinión estudiantil en la Licenciatura en Danza de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), México. Se condujo un estudio cuantitativo a través de un cuestionario que valoró el sentido de pertenencia en cuatro dimensiones (psicológica-social, afectiva, académica y física). Los resultados apuntan que las dimensiones académica y social requieren acciones encaminadas a la autoconfianza y al acercamiento con el medio laboral. Analizar el sentido de pertenencia permite la construcción de significantes comunes que fortalezcan la formación profesional del estudiantado. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2172 10.22235/pe.v13i2.2172 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3979 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2172/2212 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2020 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 13 No. 2 (2020): Páginas de Educación ; 59-79 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Páginas de Educación ; 59-79 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v13i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 2 (2020): Páginas de Educación ; 59-79 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | sense of belonging higher education dance arts |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | sentido de pertenencia educación superior danza artes |
dc.title.none.fl_str_mv | The Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican University El sentido de pertenencia, una estrategia de mejora en el proceso formativo en las artes. Estudio de caso en Danza en una universidad mexicana |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The sense of belonging is a feeling of identity that individuals generate with the community with which they interact to achieve common goals. The arts, in turn, demand the consolidation of an identity and the dissemination of artistic experiences in the classroom. For this reason, this study aims to find out how the sense of belonging is presented from the student's point of view in the Dance Degree of the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), Mexico. A quantitative study was conducted through a questionnaire that evaluated the sense of belonging in four dimensions (psychological-social, affective, academic and physical). The results indicate that the academic and social dimensions require actions aimed at self-confidence and approaching the work environment. Analyzing the sense of belonging allows the construction of common meanings that strengthen the professional formation of the students. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_6e6a7a30277e6a6af83b4947f892e0fa |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v13i2.2172 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3979 |
publishDate | 2020 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2020 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Corona, Alhelí2020-11-042023-09-13T12:57:20Z2023-09-13T12:57:20Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/217210.22235/pe.v13i2.2172https://hdl.handle.net/10895/3979The sense of belonging is a feeling of identity that individuals generate with the community with which they interact to achieve common goals. The arts, in turn, demand the consolidation of an identity and the dissemination of artistic experiences in the classroom. For this reason, this study aims to find out how the sense of belonging is presented from the student's point of view in the Dance Degree of the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), Mexico. A quantitative study was conducted through a questionnaire that evaluated the sense of belonging in four dimensions (psychological-social, affective, academic and physical). The results indicate that the academic and social dimensions require actions aimed at self-confidence and approaching the work environment. Analyzing the sense of belonging allows the construction of common meanings that strengthen the professional formation of the students.El sentido de pertenencia es un sentimiento de identidad que el individuo genera con la comunidad con la que interactúa para alcanzar metas en común. Las artes, a su vez, demandan consolidar una identidad y difundir experiencias artísticas en las aulas. Por tal motivo, este estudio tiene como objetivo conocer cómo se presenta el sentido de pertenencia desde la opinión estudiantil en la Licenciatura en Danza de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP), México. Se condujo un estudio cuantitativo a través de un cuestionario que valoró el sentido de pertenencia en cuatro dimensiones (psicológica-social, afectiva, académica y física). Los resultados apuntan que las dimensiones académica y social requieren acciones encaminadas a la autoconfianza y al acercamiento con el medio laboral. Analizar el sentido de pertenencia permite la construcción de significantes comunes que fortalezcan la formación profesional del estudiantado.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2172/2212Derechos de autor 2020 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 13 No. 2 (2020): Páginas de Educación ; 59-79Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Páginas de Educación ; 59-79Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 2 (2020): Páginas de Educación ; 59-791688-74681688-528710.22235/pe.v13i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaysense of belonginghigher educationdanceartssentido de pertenenciaeducación superiordanzaartesThe Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican UniversityEl sentido de pertenencia, una estrategia de mejora en el proceso formativo en las artes. Estudio de caso en Danza en una universidad mexicanainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39792023-09-13 09:57:21.014oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3979Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:21LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | The Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican University Corona, Alhelí sense of belonging higher education dance arts sentido de pertenencia educación superior danza artes |
status_str | publishedVersion |
title | The Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican University |
title_full | The Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican University |
title_fullStr | The Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican University |
title_full_unstemmed | The Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican University |
title_short | The Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican University |
title_sort | The Sense of Belonging, a Strategy of Improvement in the Training Process in the Arts. Case Study in Dance at a Mexican University |
topic | sense of belonging higher education dance arts sentido de pertenencia educación superior danza artes |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2172 https://hdl.handle.net/10895/3979 |