CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY
LA CONCEPCIÓN DE FAMILIA EN NIÑOS DE CONTEXTOS SOCIOECONÓMICOS VULNERABLES: UN ESTUDIO EMPÍRICO
2007 | |
Familia – Pobreza – Vulnerabilidad Psicosocial – Ecoevaluación – Metodología Family - Poverty - Psychosocial Vulnerability – Ecological approach - Qualitative |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/541
https://hdl.handle.net/10895/2893 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178694114672640 |
---|---|
author | Leibovich de Figueroa, Nora |
author2 | Marconi, Aracelli Minichello, Claudia |
author2_role | author author |
author_facet | Leibovich de Figueroa, Nora Marconi, Aracelli Minichello, Claudia |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Leibovich de Figueroa, Nora Marconi, Aracelli Minichello, Claudia |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-08-31T18:52:47Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-08-31T18:52:47Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2007-05-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The aim of this work is to describe children’s family conception in a psychosocial vulnerability context sample. Family is a structural concept in children’s social reality. We discuss new ways to approach this subject and new forms of psychological evaluation. We try to contribute with a new category analysis through an ecological approach We consider family as one of the most relevant contexts in the human development, and that personal experience around it can affects the interpretation that the members of the same family have on this concept. This opens a window of new perspectives for family notion research, with a direct focus on the social actors involved, in this case the children. We offer a description of the family notion from 9 and 11 years-old children that inhabit in poverty context and attend to communitarian dining rooms. We present a category description obtained from a meticulous qualitative analysis of children’s graphics, considering the most significant and common data to all drawings. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | El objetivo del presente trabajo es la descripción de la concepción que tienen los niños en torno a conceptos estructurantes de la realidad social como lo es el concepto de familia en contextos de vulnerabilidad psicosocial. Deseamos mostrar nuevos modos de acercamiento y evaluación en Psicología asi como aportar categorías de análisis a través de un enfoque Ecoevaluativo. Nos interesa ofrecer una descripción de la concepción de familia que tienen los niños entre 9 y 11 años que habitan contextos de pobreza, caracterizados por la vulnerabilidad psicosocial y que asisten a comedores comunitarios. Consideramos que la familia es uno de los contextos más relevantes en el desarrollo humano y que la experiencia personal en torno a la vida familiar afecta la interpretación que los integrantes de la misma tienen sobre este concepto. Esto abre entonces un abanico de nuevas perspectivas para la investigación de la concepción de familia desde la palabra de los mismos actores sociales involucrados, en este caso los niños. A partir de un minucioso análisis cualitativo de los gráficos de familia realizados por los pequeños, se presentará una descripción de las categorías obtenidas considerando los datos más significativos y comunes a todos los dibujos. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/541 10.22235/cp.v0i1.541 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/2893 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/541/548 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2007 Universidad Católica del Uruguay http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2007, Volumen 1 (1); 7-13 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2007, Volumen 1 (1); 7-13 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-4221 10.22235/cp.v0i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2007, Volumen 1 (1); 7-13 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | Family - Poverty - Psychosocial Vulnerability – Ecological approach - Qualitative |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | Familia – Pobreza – Vulnerabilidad Psicosocial – Ecoevaluación – Metodología |
dc.title.none.fl_str_mv | CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY LA CONCEPCIÓN DE FAMILIA EN NIÑOS DE CONTEXTOS SOCIOECONÓMICOS VULNERABLES: UN ESTUDIO EMPÍRICO |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The aim of this work is to describe children’s family conception in a psychosocial vulnerability context sample. Family is a structural concept in children’s social reality. We discuss new ways to approach this subject and new forms of psychological evaluation. We try to contribute with a new category analysis through an ecological approach We consider family as one of the most relevant contexts in the human development, and that personal experience around it can affects the interpretation that the members of the same family have on this concept. This opens a window of new perspectives for family notion research, with a direct focus on the social actors involved, in this case the children. We offer a description of the family notion from 9 and 11 years-old children that inhabit in poverty context and attend to communitarian dining rooms. We present a category description obtained from a meticulous qualitative analysis of children’s graphics, considering the most significant and common data to all drawings. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_6c6cca5df2b0dfb00394e26ae261c380 |
identifier_str_mv | 10.22235/cp.v0i1.541 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2893 |
publishDate | 2007 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2007 Universidad Católica del Uruguay http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Leibovich de Figueroa, NoraMarconi, AracelliMinichello, Claudia2007-05-302023-08-31T18:52:47Z2023-08-31T18:52:47Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/54110.22235/cp.v0i1.541https://hdl.handle.net/10895/2893The aim of this work is to describe children’s family conception in a psychosocial vulnerability context sample. Family is a structural concept in children’s social reality. We discuss new ways to approach this subject and new forms of psychological evaluation. We try to contribute with a new category analysis through an ecological approach We consider family as one of the most relevant contexts in the human development, and that personal experience around it can affects the interpretation that the members of the same family have on this concept. This opens a window of new perspectives for family notion research, with a direct focus on the social actors involved, in this case the children. We offer a description of the family notion from 9 and 11 years-old children that inhabit in poverty context and attend to communitarian dining rooms. We present a category description obtained from a meticulous qualitative analysis of children’s graphics, considering the most significant and common data to all drawings.El objetivo del presente trabajo es la descripción de la concepción que tienen los niños en torno a conceptos estructurantes de la realidad social como lo es el concepto de familia en contextos de vulnerabilidad psicosocial. Deseamos mostrar nuevos modos de acercamiento y evaluación en Psicología asi como aportar categorías de análisis a través de un enfoque Ecoevaluativo. Nos interesa ofrecer una descripción de la concepción de familia que tienen los niños entre 9 y 11 años que habitan contextos de pobreza, caracterizados por la vulnerabilidad psicosocial y que asisten a comedores comunitarios. Consideramos que la familia es uno de los contextos más relevantes en el desarrollo humano y que la experiencia personal en torno a la vida familiar afecta la interpretación que los integrantes de la misma tienen sobre este concepto. Esto abre entonces un abanico de nuevas perspectivas para la investigación de la concepción de familia desde la palabra de los mismos actores sociales involucrados, en este caso los niños. A partir de un minucioso análisis cualitativo de los gráficos de familia realizados por los pequeños, se presentará una descripción de las categorías obtenidas considerando los datos más significativos y comunes a todos los dibujos.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/541/548Derechos de autor 2007 Universidad Católica del Uruguayhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2007, Volumen 1 (1); 7-13Ciencias Psicológicas; 2007, Volumen 1 (1); 7-13Ciencias Psicológicas; 2007, Volumen 1 (1); 7-131688-422110.22235/cp.v0i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayFamilia – Pobreza – Vulnerabilidad Psicosocial – Ecoevaluación – MetodologíaFamily - Poverty - Psychosocial Vulnerability – Ecological approach - QualitativeCHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDYLA CONCEPCIÓN DE FAMILIA EN NIÑOS DE CONTEXTOS SOCIOECONÓMICOS VULNERABLES: UN ESTUDIO EMPÍRICOinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/28932023-08-31 15:52:47.62oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2893Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:52:47LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY Leibovich de Figueroa, Nora Familia – Pobreza – Vulnerabilidad Psicosocial – Ecoevaluación – Metodología Family - Poverty - Psychosocial Vulnerability – Ecological approach - Qualitative |
status_str | publishedVersion |
title | CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY |
title_full | CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY |
title_fullStr | CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY |
title_full_unstemmed | CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY |
title_short | CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY |
title_sort | CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY |
topic | Familia – Pobreza – Vulnerabilidad Psicosocial – Ecoevaluación – Metodología Family - Poverty - Psychosocial Vulnerability – Ecological approach - Qualitative |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/541 https://hdl.handle.net/10895/2893 |