CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY

LA CONCEPCIÓN DE FAMILIA EN NIÑOS DE CONTEXTOS SOCIOECONÓMICOS VULNERABLES: UN ESTUDIO EMPÍRICO

Leibovich de Figueroa, Nora - Marconi, Aracelli - Minichello, Claudia
Detalles Bibliográficos
2007
Familia – Pobreza – Vulnerabilidad Psicosocial – Ecoevaluación – Metodología
Family - Poverty - Psychosocial Vulnerability – Ecological approach - Qualitative
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/541
https://hdl.handle.net/10895/2893
Acceso abierto
_version_ 1815178694114672640
author Leibovich de Figueroa, Nora
author2 Marconi, Aracelli
Minichello, Claudia
author2_role author
author
author_facet Leibovich de Figueroa, Nora
Marconi, Aracelli
Minichello, Claudia
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Leibovich de Figueroa, Nora
Marconi, Aracelli
Minichello, Claudia
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:52:47Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:52:47Z
dc.date.none.fl_str_mv 2007-05-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv The aim of this work is to describe children’s family conception in a psychosocial vulnerability context sample. Family is a structural concept in children’s social reality. We discuss new ways to approach this subject and new forms of psychological evaluation. We try to contribute with a new category analysis through an ecological approach We consider family as one of the most relevant contexts in the human development, and that personal experience around it can affects the interpretation that the members of the same family have on this concept. This opens a window of new perspectives for family notion research, with a direct focus on the social actors involved, in this case the children. We offer a description of the family notion from 9 and 11 years-old children that inhabit in poverty context and attend to communitarian dining rooms. We present a category description obtained from a meticulous qualitative analysis of children’s graphics, considering the most significant and common data to all drawings.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El objetivo del presente trabajo es la descripción de la concepción que tienen los niños en torno a conceptos estructurantes de la realidad social como lo es el concepto de familia en contextos de vulnerabilidad psicosocial. Deseamos mostrar nuevos modos de acercamiento y evaluación en Psicología asi como aportar categorías de análisis a través de un enfoque Ecoevaluativo. Nos interesa ofrecer una descripción de la concepción de familia que tienen los niños entre 9 y 11 años que habitan contextos de pobreza, caracterizados por la vulnerabilidad psicosocial y que asisten a comedores comunitarios. Consideramos que la familia es uno de los contextos más relevantes en el desarrollo humano y que la experiencia personal en torno a la vida familiar afecta la interpretación que los integrantes de la misma tienen sobre este concepto. Esto abre entonces un abanico de nuevas perspectivas para la investigación de la concepción de familia desde la palabra de los mismos actores sociales involucrados, en este caso los niños. A partir de un minucioso análisis cualitativo de los gráficos de familia realizados por los pequeños, se presentará una descripción de las categorías obtenidas considerando los datos más significativos y comunes a todos los dibujos.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/541
10.22235/cp.v0i1.541
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/2893
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/541/548
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2007 Universidad Católica del Uruguay
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2007, Volumen 1 (1); 7-13
dc.source.es-ES.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2007, Volumen 1 (1); 7-13
dc.source.none.fl_str_mv 1688-4221
10.22235/cp.v0i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2007, Volumen 1 (1); 7-13
dc.subject.en-US.fl_str_mv Family - Poverty - Psychosocial Vulnerability – Ecological approach - Qualitative
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Familia – Pobreza – Vulnerabilidad Psicosocial – Ecoevaluación – Metodología
dc.title.none.fl_str_mv CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY
LA CONCEPCIÓN DE FAMILIA EN NIÑOS DE CONTEXTOS SOCIOECONÓMICOS VULNERABLES: UN ESTUDIO EMPÍRICO
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The aim of this work is to describe children’s family conception in a psychosocial vulnerability context sample. Family is a structural concept in children’s social reality. We discuss new ways to approach this subject and new forms of psychological evaluation. We try to contribute with a new category analysis through an ecological approach We consider family as one of the most relevant contexts in the human development, and that personal experience around it can affects the interpretation that the members of the same family have on this concept. This opens a window of new perspectives for family notion research, with a direct focus on the social actors involved, in this case the children. We offer a description of the family notion from 9 and 11 years-old children that inhabit in poverty context and attend to communitarian dining rooms. We present a category description obtained from a meticulous qualitative analysis of children’s graphics, considering the most significant and common data to all drawings.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_6c6cca5df2b0dfb00394e26ae261c380
identifier_str_mv 10.22235/cp.v0i1.541
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2893
publishDate 2007
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2007 Universidad Católica del Uruguay
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Leibovich de Figueroa, NoraMarconi, AracelliMinichello, Claudia2007-05-302023-08-31T18:52:47Z2023-08-31T18:52:47Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/54110.22235/cp.v0i1.541https://hdl.handle.net/10895/2893The aim of this work is to describe children’s family conception in a psychosocial vulnerability context sample. Family is a structural concept in children’s social reality. We discuss new ways to approach this subject and new forms of psychological evaluation. We try to contribute with a new category analysis through an ecological approach We consider family as one of the most relevant contexts in the human development, and that personal experience around it can affects the interpretation that the members of the same family have on this concept. This opens a window of new perspectives for family notion research, with a direct focus on the social actors involved, in this case the children. We offer a description of the family notion from 9 and 11 years-old children that inhabit in poverty context and attend to communitarian dining rooms. We present a category description obtained from a meticulous qualitative analysis of children’s graphics, considering the most significant and common data to all drawings.El objetivo del presente trabajo es la descripción de la concepción que tienen los niños en torno a conceptos estructurantes de la realidad social como lo es el concepto de familia en contextos de vulnerabilidad psicosocial. Deseamos mostrar nuevos modos de acercamiento y evaluación en Psicología asi como aportar categorías de análisis a través de un enfoque Ecoevaluativo. Nos interesa ofrecer una descripción de la concepción de familia que tienen los niños entre 9 y 11 años que habitan contextos de pobreza, caracterizados por la vulnerabilidad psicosocial y que asisten a comedores comunitarios. Consideramos que la familia es uno de los contextos más relevantes en el desarrollo humano y que la experiencia personal en torno a la vida familiar afecta la interpretación que los integrantes de la misma tienen sobre este concepto. Esto abre entonces un abanico de nuevas perspectivas para la investigación de la concepción de familia desde la palabra de los mismos actores sociales involucrados, en este caso los niños. A partir de un minucioso análisis cualitativo de los gráficos de familia realizados por los pequeños, se presentará una descripción de las categorías obtenidas considerando los datos más significativos y comunes a todos los dibujos.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/541/548Derechos de autor 2007 Universidad Católica del Uruguayhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2007, Volumen 1 (1); 7-13Ciencias Psicológicas; 2007, Volumen 1 (1); 7-13Ciencias Psicológicas; 2007, Volumen 1 (1); 7-131688-422110.22235/cp.v0i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayFamilia – Pobreza – Vulnerabilidad Psicosocial – Ecoevaluación – MetodologíaFamily - Poverty - Psychosocial Vulnerability – Ecological approach - QualitativeCHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDYLA CONCEPCIÓN DE FAMILIA EN NIÑOS DE CONTEXTOS SOCIOECONÓMICOS VULNERABLES: UN ESTUDIO EMPÍRICOinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/28932023-08-31 15:52:47.62oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2893Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:52:47LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY
Leibovich de Figueroa, Nora
Familia – Pobreza – Vulnerabilidad Psicosocial – Ecoevaluación – Metodología
Family - Poverty - Psychosocial Vulnerability – Ecological approach - Qualitative
status_str publishedVersion
title CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY
title_full CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY
title_fullStr CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY
title_full_unstemmed CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY
title_short CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY
title_sort CHILDREN’S FAMILY NOTION IN A PSYCHOSOCIAL VULNERABILITY CONTEXT SAMPLE: AN EMPIRICAL STUDY
topic Familia – Pobreza – Vulnerabilidad Psicosocial – Ecoevaluación – Metodología
Family - Poverty - Psychosocial Vulnerability – Ecological approach - Qualitative
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/541
https://hdl.handle.net/10895/2893