PARENTING SKILLS AND SEXUAL EDUCATION

COMPETENCIAS PARENTALES EN EDUCACIÓN SEXUAL

Melo, María José - Zicavo, Nelson
Detalles Bibliográficos
2012
competencias parentales
educación sexual
prevención abuso sexual
parenting skills
sexual education
sexual abuse prevention
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/71
https://hdl.handle.net/10895/2793
Acceso abierto
_version_ 1815178694101041152
author Melo, María José
author2 Zicavo, Nelson
author2_role author
author_facet Melo, María José
Zicavo, Nelson
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Melo, María José
Zicavo, Nelson
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:51:43Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:51:43Z
dc.date.none.fl_str_mv 2012-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv This study describes the competences that parents, in the 8th Region in Chile, are using in teaching their school-age children sex education and preventing sexual abuse, considering sexual abuse prevention a highly important area of comprehensive sex education. Parents and legal guardians of children in a municipal school shared their experiences. These experiences were analyzed from a systemic theory of sexuality and a gender based approach, using a qualitative case study analysis. Gender categories and the existence of prior parental experience, or lack thereof, were considered. The results show that parents develop considerable competence in their role as sex educators, incorporating progressively a comprehensive sex education in daily life, based on openness and the development of specific strategies.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Esta investigación describe las competencias que madres y padres están utilizando en la educación sexual y prevención del abuso sexual de sus hijos en etapa escolar (en la VIII Región, Chile); considerando la prevención del abuso sexual como área relevante en una educación sexual integral. Desde la teoría sistémica de la sexualidad y un enfoque de género (con un diseño cualitativo de estudio de casos), padres y madres, apoderados, de una escuela municipalizada relataron sus experiencias. Considerando las categorías de género y la existencia de experiencia parental previa o su ausencia, se observa que los  padres y madres desarrollan considerables competencias en su rol de educadores sexuales, con una visión que incorpora -en la educación cotidiana y de manera progresiva- una sexualidad integral, desde la apertura y desde el desarrollo de estrategias concretas.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/71
10.22235/cp.v6i1.71
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/2793
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/71/62
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2012 Ciencias Psicológicas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2012; Volumen 6 (2); 123-133
dc.source.es-ES.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2012; Volumen 6 (2); 123-133
dc.source.none.fl_str_mv 1688-4221
10.22235/cp.v6i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2012; Volumen 6 (2); 123-133
dc.subject.en-US.fl_str_mv parenting skills
sexual education
sexual abuse prevention
dc.subject.es-ES.fl_str_mv competencias parentales
educación sexual
prevención abuso sexual
dc.title.none.fl_str_mv PARENTING SKILLS AND SEXUAL EDUCATION
COMPETENCIAS PARENTALES EN EDUCACIÓN SEXUAL
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This study describes the competences that parents, in the 8th Region in Chile, are using in teaching their school-age children sex education and preventing sexual abuse, considering sexual abuse prevention a highly important area of comprehensive sex education. Parents and legal guardians of children in a municipal school shared their experiences. These experiences were analyzed from a systemic theory of sexuality and a gender based approach, using a qualitative case study analysis. Gender categories and the existence of prior parental experience, or lack thereof, were considered. The results show that parents develop considerable competence in their role as sex educators, incorporating progressively a comprehensive sex education in daily life, based on openness and the development of specific strategies.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_6b2324cce4ba13a155b7e4a48ec6c5a0
identifier_str_mv 10.22235/cp.v6i1.71
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2793
publishDate 2012
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2012 Ciencias Psicológicas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Melo, María JoséZicavo, Nelson2012-11-302023-08-31T18:51:43Z2023-08-31T18:51:43Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/7110.22235/cp.v6i1.71https://hdl.handle.net/10895/2793This study describes the competences that parents, in the 8th Region in Chile, are using in teaching their school-age children sex education and preventing sexual abuse, considering sexual abuse prevention a highly important area of comprehensive sex education. Parents and legal guardians of children in a municipal school shared their experiences. These experiences were analyzed from a systemic theory of sexuality and a gender based approach, using a qualitative case study analysis. Gender categories and the existence of prior parental experience, or lack thereof, were considered. The results show that parents develop considerable competence in their role as sex educators, incorporating progressively a comprehensive sex education in daily life, based on openness and the development of specific strategies.Esta investigación describe las competencias que madres y padres están utilizando en la educación sexual y prevención del abuso sexual de sus hijos en etapa escolar (en la VIII Región, Chile); considerando la prevención del abuso sexual como área relevante en una educación sexual integral. Desde la teoría sistémica de la sexualidad y un enfoque de género (con un diseño cualitativo de estudio de casos), padres y madres, apoderados, de una escuela municipalizada relataron sus experiencias. Considerando las categorías de género y la existencia de experiencia parental previa o su ausencia, se observa que los  padres y madres desarrollan considerables competencias en su rol de educadores sexuales, con una visión que incorpora -en la educación cotidiana y de manera progresiva- una sexualidad integral, desde la apertura y desde el desarrollo de estrategias concretas.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/71/62Derechos de autor 2012 Ciencias Psicológicashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2012; Volumen 6 (2); 123-133Ciencias Psicológicas; 2012; Volumen 6 (2); 123-133Ciencias Psicológicas; 2012; Volumen 6 (2); 123-1331688-422110.22235/cp.v6i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaycompetencias parentaleseducación sexualprevención abuso sexualparenting skillssexual educationsexual abuse preventionPARENTING SKILLS AND SEXUAL EDUCATIONCOMPETENCIAS PARENTALES EN EDUCACIÓN SEXUALinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/27932023-08-31 15:51:43.867oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2793Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:51:43LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle PARENTING SKILLS AND SEXUAL EDUCATION
Melo, María José
competencias parentales
educación sexual
prevención abuso sexual
parenting skills
sexual education
sexual abuse prevention
status_str publishedVersion
title PARENTING SKILLS AND SEXUAL EDUCATION
title_full PARENTING SKILLS AND SEXUAL EDUCATION
title_fullStr PARENTING SKILLS AND SEXUAL EDUCATION
title_full_unstemmed PARENTING SKILLS AND SEXUAL EDUCATION
title_short PARENTING SKILLS AND SEXUAL EDUCATION
title_sort PARENTING SKILLS AND SEXUAL EDUCATION
topic competencias parentales
educación sexual
prevención abuso sexual
parenting skills
sexual education
sexual abuse prevention
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/71
https://hdl.handle.net/10895/2793