"To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study
“Ser femenina, ser delicada, ser madre”. Representaciones sociales de género del profesorado: un estudio cualitativo
2019 | |
gender educational environment teacher's behavior teacher género ambiente educacional comportamiento del docente docente |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1869
https://hdl.handle.net/10895/3968 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178712596873216 |
---|---|
author | Ramírez-Pereira , Mirliana |
author2 | Cabezas Aravena, Fernanda Parada Muñoz, Estefanía Quintrileo Valenzuela, Constanza Duarte González, Rosa |
author2_role | author author author author |
author_facet | Ramírez-Pereira , Mirliana Cabezas Aravena, Fernanda Parada Muñoz, Estefanía Quintrileo Valenzuela, Constanza Duarte González, Rosa |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Ramírez-Pereira , Mirliana Cabezas Aravena, Fernanda Parada Muñoz, Estefanía Quintrileo Valenzuela, Constanza Duarte González, Rosa |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:14Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:14Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2019-09-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Social Representations of Gender are related to stereotypes and gender roles, that interfere in personal development. The aim of this research is to understand the social representations of gender in teachers at elementary school in Santiago of Chile. This is a qualitative research from a post-positivist paradigm. Following the snowball technique, in-depth interviews with teachers were conducted and then subjected to content analysis. Among the main results, the following stand out: the reproduction of social representations differentiated according to biological sex and the effort made by teachers to promote gender equality in the classroom. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Las representaciones sociales de género están relacionadas con los estereotipos y roles que interfieren en el desarrollo de las personas. El objetivo de esta investigación es comprender las representaciones sociales de género en el profesorado de enseñanza primaria en Santiago de Chile. La investigación es cualitativa bajo un paradigma post-positivista. Siguiendo la técnica de bola de nieve, se realizaron entrevistas en profundidad a profesores que luego fueron sometidas a análisis de contenidos. Entre los resultados destaca la reproducción de representaciones sociales diferenciadas según sexo biológico, así como el esfuerzo de los profesores por promover la igualdad de género en las aulas. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1869 10.22235/pe.v12i2.1869 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3968 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1869/1819 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2019 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 12 No. 2 (2019): Páginas de Educación; 124-139 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 2 (2019): Páginas de Educación; 124-139 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v12i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 2 (2019): Páginas de Educación; 124-139 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | gender educational environment teacher's behavior teacher |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | género ambiente educacional comportamiento del docente docente |
dc.title.none.fl_str_mv | "To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study “Ser femenina, ser delicada, ser madre”. Representaciones sociales de género del profesorado: un estudio cualitativo |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Social Representations of Gender are related to stereotypes and gender roles, that interfere in personal development. The aim of this research is to understand the social representations of gender in teachers at elementary school in Santiago of Chile. This is a qualitative research from a post-positivist paradigm. Following the snowball technique, in-depth interviews with teachers were conducted and then subjected to content analysis. Among the main results, the following stand out: the reproduction of social representations differentiated according to biological sex and the effort made by teachers to promote gender equality in the classroom. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_68ca6a38016624772aa441390682f9c0 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v12i2.1869 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3968 |
publishDate | 2019 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2019 Páginas de Educación |
spelling | Ramírez-Pereira , MirlianaCabezas Aravena, FernandaParada Muñoz, EstefaníaQuintrileo Valenzuela, ConstanzaDuarte González, Rosa2019-09-302023-09-13T12:57:14Z2023-09-13T12:57:14Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/186910.22235/pe.v12i2.1869https://hdl.handle.net/10895/3968Social Representations of Gender are related to stereotypes and gender roles, that interfere in personal development. The aim of this research is to understand the social representations of gender in teachers at elementary school in Santiago of Chile. This is a qualitative research from a post-positivist paradigm. Following the snowball technique, in-depth interviews with teachers were conducted and then subjected to content analysis. Among the main results, the following stand out: the reproduction of social representations differentiated according to biological sex and the effort made by teachers to promote gender equality in the classroom.Las representaciones sociales de género están relacionadas con los estereotipos y roles que interfieren en el desarrollo de las personas. El objetivo de esta investigación es comprender las representaciones sociales de género en el profesorado de enseñanza primaria en Santiago de Chile. La investigación es cualitativa bajo un paradigma post-positivista. Siguiendo la técnica de bola de nieve, se realizaron entrevistas en profundidad a profesores que luego fueron sometidas a análisis de contenidos. Entre los resultados destaca la reproducción de representaciones sociales diferenciadas según sexo biológico, así como el esfuerzo de los profesores por promover la igualdad de género en las aulas.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1869/1819Derechos de autor 2019 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 12 No. 2 (2019): Páginas de Educación; 124-139Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 2 (2019): Páginas de Educación; 124-139Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 2 (2019): Páginas de Educación; 124-1391688-74681688-528710.22235/pe.v12i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaygendereducational environmentteacher's behaviorteachergéneroambiente educacionalcomportamiento del docentedocente"To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study“Ser femenina, ser delicada, ser madre”. Representaciones sociales de género del profesorado: un estudio cualitativoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39682023-09-13 09:57:14.709oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3968Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:14LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | "To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study Ramírez-Pereira , Mirliana gender educational environment teacher's behavior teacher género ambiente educacional comportamiento del docente docente |
status_str | publishedVersion |
title | "To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study |
title_full | "To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study |
title_fullStr | "To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study |
title_full_unstemmed | "To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study |
title_short | "To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study |
title_sort | "To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study |
topic | gender educational environment teacher's behavior teacher género ambiente educacional comportamiento del docente docente |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1869 https://hdl.handle.net/10895/3968 |