"To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study

“Ser femenina, ser delicada, ser madre”. Representaciones sociales de género del profesorado: un estudio cualitativo

Ramírez-Pereira , Mirliana - Cabezas Aravena, Fernanda - Parada Muñoz, Estefanía - Quintrileo Valenzuela, Constanza - Duarte González, Rosa
Detalles Bibliográficos
2019
gender
educational environment
teacher's behavior
teacher
género
ambiente educacional
comportamiento del docente
docente
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1869
https://hdl.handle.net/10895/3968
Acceso abierto
_version_ 1815178712596873216
author Ramírez-Pereira , Mirliana
author2 Cabezas Aravena, Fernanda
Parada Muñoz, Estefanía
Quintrileo Valenzuela, Constanza
Duarte González, Rosa
author2_role author
author
author
author
author_facet Ramírez-Pereira , Mirliana
Cabezas Aravena, Fernanda
Parada Muñoz, Estefanía
Quintrileo Valenzuela, Constanza
Duarte González, Rosa
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Ramírez-Pereira , Mirliana
Cabezas Aravena, Fernanda
Parada Muñoz, Estefanía
Quintrileo Valenzuela, Constanza
Duarte González, Rosa
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:14Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:14Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Social Representations of Gender are related to stereotypes and gender roles, that interfere in personal development. The aim of this research is to understand the social representations of gender in teachers at elementary school in Santiago of Chile. This is a qualitative research from a post-positivist paradigm. Following the snowball technique, in-depth interviews with teachers were conducted and then subjected to content analysis. Among the main results, the following stand out: the reproduction of social representations differentiated according to biological sex and the effort made by teachers to promote gender equality in the classroom.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Las representaciones sociales de género están relacionadas con los estereotipos y roles que interfieren en el desarrollo de las personas. El objetivo de esta investigación es comprender las representaciones sociales de género en el profesorado de enseñanza primaria en Santiago de Chile. La investigación es cualitativa bajo un paradigma post-positivista. Siguiendo la técnica de bola de nieve, se realizaron entrevistas en profundidad a profesores que luego fueron sometidas a análisis de contenidos. Entre los resultados destaca la reproducción de representaciones sociales diferenciadas según sexo biológico, así como el esfuerzo de los profesores por promover la igualdad de género en las aulas.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1869
10.22235/pe.v12i2.1869
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3968
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1869/1819
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 12 No. 2 (2019): Páginas de Educación; 124-139
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 2 (2019): Páginas de Educación; 124-139
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v12i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 2 (2019): Páginas de Educación; 124-139
dc.subject.en-US.fl_str_mv gender
educational environment
teacher's behavior
teacher
dc.subject.es-ES.fl_str_mv género
ambiente educacional
comportamiento del docente
docente
dc.title.none.fl_str_mv "To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study
“Ser femenina, ser delicada, ser madre”. Representaciones sociales de género del profesorado: un estudio cualitativo
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Social Representations of Gender are related to stereotypes and gender roles, that interfere in personal development. The aim of this research is to understand the social representations of gender in teachers at elementary school in Santiago of Chile. This is a qualitative research from a post-positivist paradigm. Following the snowball technique, in-depth interviews with teachers were conducted and then subjected to content analysis. Among the main results, the following stand out: the reproduction of social representations differentiated according to biological sex and the effort made by teachers to promote gender equality in the classroom.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_68ca6a38016624772aa441390682f9c0
identifier_str_mv 10.22235/pe.v12i2.1869
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3968
publishDate 2019
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Páginas de Educación
spelling Ramírez-Pereira , MirlianaCabezas Aravena, FernandaParada Muñoz, EstefaníaQuintrileo Valenzuela, ConstanzaDuarte González, Rosa2019-09-302023-09-13T12:57:14Z2023-09-13T12:57:14Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/186910.22235/pe.v12i2.1869https://hdl.handle.net/10895/3968Social Representations of Gender are related to stereotypes and gender roles, that interfere in personal development. The aim of this research is to understand the social representations of gender in teachers at elementary school in Santiago of Chile. This is a qualitative research from a post-positivist paradigm. Following the snowball technique, in-depth interviews with teachers were conducted and then subjected to content analysis. Among the main results, the following stand out: the reproduction of social representations differentiated according to biological sex and the effort made by teachers to promote gender equality in the classroom.Las representaciones sociales de género están relacionadas con los estereotipos y roles que interfieren en el desarrollo de las personas. El objetivo de esta investigación es comprender las representaciones sociales de género en el profesorado de enseñanza primaria en Santiago de Chile. La investigación es cualitativa bajo un paradigma post-positivista. Siguiendo la técnica de bola de nieve, se realizaron entrevistas en profundidad a profesores que luego fueron sometidas a análisis de contenidos. Entre los resultados destaca la reproducción de representaciones sociales diferenciadas según sexo biológico, así como el esfuerzo de los profesores por promover la igualdad de género en las aulas.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1869/1819Derechos de autor 2019 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 12 No. 2 (2019): Páginas de Educación; 124-139Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 2 (2019): Páginas de Educación; 124-139Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 2 (2019): Páginas de Educación; 124-1391688-74681688-528710.22235/pe.v12i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaygendereducational environmentteacher's behaviorteachergéneroambiente educacionalcomportamiento del docentedocente"To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study“Ser femenina, ser delicada, ser madre”. Representaciones sociales de género del profesorado: un estudio cualitativoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39682023-09-13 09:57:14.709oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3968Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:14LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle "To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study
Ramírez-Pereira , Mirliana
gender
educational environment
teacher's behavior
teacher
género
ambiente educacional
comportamiento del docente
docente
status_str publishedVersion
title "To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study
title_full "To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study
title_fullStr "To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study
title_full_unstemmed "To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study
title_short "To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study
title_sort "To be Feminine, to be Delicate, to be A Mother". Social Representations of Gender in Teachers: A Qualitative Study
topic gender
educational environment
teacher's behavior
teacher
género
ambiente educacional
comportamiento del docente
docente
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1869
https://hdl.handle.net/10895/3968