ANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTS

ANÁLISIS DE INSTRUMENTOS DE MEDICIÓN DEL PENSAMIENTO CRÍTICO

Ossa-Cornejo, Carlos J. - Palma-Luengo, Maritza R. - Lagos-San Martín, Nelly G. - Quintana-Abello, Ingrid M. - Díaz-Larenas, Claudio H.
Detalles Bibliográficos
2017
critical thinking
assessment
cognition
test
content analysis
pensamiento crítico
evaluación
cognición
instrumentos
análisis de contenido
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1343
https://hdl.handle.net/10895/2987
Acceso abierto
_version_ 1815178691887497216
author Ossa-Cornejo, Carlos J.
author2 Palma-Luengo, Maritza R.
Lagos-San Martín, Nelly G.
Quintana-Abello, Ingrid M.
Díaz-Larenas, Claudio H.
author2_role author
author
author
author
author_facet Ossa-Cornejo, Carlos J.
Palma-Luengo, Maritza R.
Lagos-San Martín, Nelly G.
Quintana-Abello, Ingrid M.
Díaz-Larenas, Claudio H.
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Ossa-Cornejo, Carlos J.
Palma-Luengo, Maritza R.
Lagos-San Martín, Nelly G.
Quintana-Abello, Ingrid M.
Díaz-Larenas, Claudio H.
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:53:23Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:53:23Z
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-15
dc.description.en-US.fl_txt_mv Critical thinking is a relevant ability nowadays in higher education, but there is a lack of consensus on its definitions and assessment instruments. This article offers a conceptual and methodological review about the instruments used to measure critical thinking, in order to generate a discussion that allows a better understanding and appreciation of the aspects that are considered in this skill. The methodology consisted of a systematic review of studies in databases, selecting 31 studies out of 97 founded, and 8 of them for deep analysis; atopic content analysis in definitions and test characteristics is also used. Results show the existence of many differences in definitions and assessments of critical thinking, with a variety of tests and little consensus on the measured components. The need of an integrative model of Critical Thinking, considering cognitive, metacognitive and dispositional skills is discussed.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El pensamiento crítico es una competencia relevante hoy en día en la formación universitaria, con escaso consenso conceptual y metodológico en sus instrumentos de medición. En este artículo se ofrece una revisión acerca de los instrumentos que se han utilizado para medir el pensamiento crítico, con la finalidad de generar una discusión que permita una mejor comprensión y valoración de los aspectos que componen esta habilidad. La metodología utilizada consiste en una revisión sistemática de estudios en bases de datos, seleccionando 31 estudios de 97 encontrados, y analizando en profundidad ocho de ellos; se utilizó además, análisis de contenido temático para las definiciones y características de instrumentos. Los resultados señalan la existencia de divergencias a la hora de definir y evaluar el pensamiento crítico, con variedad de instrumentos y escaso consenso en los componentes medidos. Se discute la necesidad de lograr un modelo de Pensamiento Crítico integrado que considere habilidades cognitivas, metacognitivas y disposicionales.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1343
10.22235/cp.v11i2.1343
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/2987
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1343/1333
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Universidad Católica del Uruguay
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 19-28
dc.source.es-ES.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 19-28
dc.source.none.fl_str_mv 1688-4221
10.22235/cp.v11i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 19-28
dc.subject.en-US.fl_str_mv critical thinking
assessment
cognition
test
content analysis
dc.subject.es-ES.fl_str_mv pensamiento crítico
evaluación
cognición
instrumentos
análisis de contenido
dc.title.none.fl_str_mv ANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTS
ANÁLISIS DE INSTRUMENTOS DE MEDICIÓN DEL PENSAMIENTO CRÍTICO
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Critical thinking is a relevant ability nowadays in higher education, but there is a lack of consensus on its definitions and assessment instruments. This article offers a conceptual and methodological review about the instruments used to measure critical thinking, in order to generate a discussion that allows a better understanding and appreciation of the aspects that are considered in this skill. The methodology consisted of a systematic review of studies in databases, selecting 31 studies out of 97 founded, and 8 of them for deep analysis; atopic content analysis in definitions and test characteristics is also used. Results show the existence of many differences in definitions and assessments of critical thinking, with a variety of tests and little consensus on the measured components. The need of an integrative model of Critical Thinking, considering cognitive, metacognitive and dispositional skills is discussed.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_684933c1d940b4e3bdbf87ca0c2d809d
identifier_str_mv 10.22235/cp.v11i2.1343
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2987
publishDate 2017
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Universidad Católica del Uruguay
spelling Ossa-Cornejo, Carlos J.Palma-Luengo, Maritza R.Lagos-San Martín, Nelly G.Quintana-Abello, Ingrid M.Díaz-Larenas, Claudio H.2017-05-152023-08-31T18:53:23Z2023-08-31T18:53:23Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/134310.22235/cp.v11i2.1343https://hdl.handle.net/10895/2987Critical thinking is a relevant ability nowadays in higher education, but there is a lack of consensus on its definitions and assessment instruments. This article offers a conceptual and methodological review about the instruments used to measure critical thinking, in order to generate a discussion that allows a better understanding and appreciation of the aspects that are considered in this skill. The methodology consisted of a systematic review of studies in databases, selecting 31 studies out of 97 founded, and 8 of them for deep analysis; atopic content analysis in definitions and test characteristics is also used. Results show the existence of many differences in definitions and assessments of critical thinking, with a variety of tests and little consensus on the measured components. The need of an integrative model of Critical Thinking, considering cognitive, metacognitive and dispositional skills is discussed.El pensamiento crítico es una competencia relevante hoy en día en la formación universitaria, con escaso consenso conceptual y metodológico en sus instrumentos de medición. En este artículo se ofrece una revisión acerca de los instrumentos que se han utilizado para medir el pensamiento crítico, con la finalidad de generar una discusión que permita una mejor comprensión y valoración de los aspectos que componen esta habilidad. La metodología utilizada consiste en una revisión sistemática de estudios en bases de datos, seleccionando 31 estudios de 97 encontrados, y analizando en profundidad ocho de ellos; se utilizó además, análisis de contenido temático para las definiciones y características de instrumentos. Los resultados señalan la existencia de divergencias a la hora de definir y evaluar el pensamiento crítico, con variedad de instrumentos y escaso consenso en los componentes medidos. Se discute la necesidad de lograr un modelo de Pensamiento Crítico integrado que considere habilidades cognitivas, metacognitivas y disposicionales.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1343/1333Derechos de autor 2017 Universidad Católica del Uruguayinfo:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 19-28Ciencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 19-28Ciencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 19-281688-422110.22235/cp.v11i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaycritical thinkingassessmentcognitiontestcontent analysispensamiento críticoevaluacióncognicióninstrumentosanálisis de contenidoANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTSANÁLISIS DE INSTRUMENTOS DE MEDICIÓN DEL PENSAMIENTO CRÍTICOinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/29872023-08-31 15:53:24.022oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2987Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:53:24LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle ANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTS
Ossa-Cornejo, Carlos J.
critical thinking
assessment
cognition
test
content analysis
pensamiento crítico
evaluación
cognición
instrumentos
análisis de contenido
status_str publishedVersion
title ANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTS
title_full ANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTS
title_fullStr ANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTS
title_full_unstemmed ANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTS
title_short ANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTS
title_sort ANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTS
topic critical thinking
assessment
cognition
test
content analysis
pensamiento crítico
evaluación
cognición
instrumentos
análisis de contenido
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1343
https://hdl.handle.net/10895/2987