ANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTS
ANÁLISIS DE INSTRUMENTOS DE MEDICIÓN DEL PENSAMIENTO CRÍTICO
2017 | |
critical thinking assessment cognition test content analysis pensamiento crítico evaluación cognición instrumentos análisis de contenido |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1343
https://hdl.handle.net/10895/2987 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178691887497216 |
---|---|
author | Ossa-Cornejo, Carlos J. |
author2 | Palma-Luengo, Maritza R. Lagos-San Martín, Nelly G. Quintana-Abello, Ingrid M. Díaz-Larenas, Claudio H. |
author2_role | author author author author |
author_facet | Ossa-Cornejo, Carlos J. Palma-Luengo, Maritza R. Lagos-San Martín, Nelly G. Quintana-Abello, Ingrid M. Díaz-Larenas, Claudio H. |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Ossa-Cornejo, Carlos J. Palma-Luengo, Maritza R. Lagos-San Martín, Nelly G. Quintana-Abello, Ingrid M. Díaz-Larenas, Claudio H. |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-08-31T18:53:23Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-08-31T18:53:23Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2017-05-15 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Critical thinking is a relevant ability nowadays in higher education, but there is a lack of consensus on its definitions and assessment instruments. This article offers a conceptual and methodological review about the instruments used to measure critical thinking, in order to generate a discussion that allows a better understanding and appreciation of the aspects that are considered in this skill. The methodology consisted of a systematic review of studies in databases, selecting 31 studies out of 97 founded, and 8 of them for deep analysis; atopic content analysis in definitions and test characteristics is also used. Results show the existence of many differences in definitions and assessments of critical thinking, with a variety of tests and little consensus on the measured components. The need of an integrative model of Critical Thinking, considering cognitive, metacognitive and dispositional skills is discussed. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | El pensamiento crítico es una competencia relevante hoy en día en la formación universitaria, con escaso consenso conceptual y metodológico en sus instrumentos de medición. En este artículo se ofrece una revisión acerca de los instrumentos que se han utilizado para medir el pensamiento crítico, con la finalidad de generar una discusión que permita una mejor comprensión y valoración de los aspectos que componen esta habilidad. La metodología utilizada consiste en una revisión sistemática de estudios en bases de datos, seleccionando 31 estudios de 97 encontrados, y analizando en profundidad ocho de ellos; se utilizó además, análisis de contenido temático para las definiciones y características de instrumentos. Los resultados señalan la existencia de divergencias a la hora de definir y evaluar el pensamiento crítico, con variedad de instrumentos y escaso consenso en los componentes medidos. Se discute la necesidad de lograr un modelo de Pensamiento Crítico integrado que considere habilidades cognitivas, metacognitivas y disposicionales. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1343 10.22235/cp.v11i2.1343 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/2987 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1343/1333 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2017 Universidad Católica del Uruguay |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 19-28 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 19-28 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-4221 10.22235/cp.v11i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 19-28 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | critical thinking assessment cognition test content analysis |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | pensamiento crítico evaluación cognición instrumentos análisis de contenido |
dc.title.none.fl_str_mv | ANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTS ANÁLISIS DE INSTRUMENTOS DE MEDICIÓN DEL PENSAMIENTO CRÍTICO |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Critical thinking is a relevant ability nowadays in higher education, but there is a lack of consensus on its definitions and assessment instruments. This article offers a conceptual and methodological review about the instruments used to measure critical thinking, in order to generate a discussion that allows a better understanding and appreciation of the aspects that are considered in this skill. The methodology consisted of a systematic review of studies in databases, selecting 31 studies out of 97 founded, and 8 of them for deep analysis; atopic content analysis in definitions and test characteristics is also used. Results show the existence of many differences in definitions and assessments of critical thinking, with a variety of tests and little consensus on the measured components. The need of an integrative model of Critical Thinking, considering cognitive, metacognitive and dispositional skills is discussed. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_684933c1d940b4e3bdbf87ca0c2d809d |
identifier_str_mv | 10.22235/cp.v11i2.1343 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2987 |
publishDate | 2017 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2017 Universidad Católica del Uruguay |
spelling | Ossa-Cornejo, Carlos J.Palma-Luengo, Maritza R.Lagos-San Martín, Nelly G.Quintana-Abello, Ingrid M.Díaz-Larenas, Claudio H.2017-05-152023-08-31T18:53:23Z2023-08-31T18:53:23Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/134310.22235/cp.v11i2.1343https://hdl.handle.net/10895/2987Critical thinking is a relevant ability nowadays in higher education, but there is a lack of consensus on its definitions and assessment instruments. This article offers a conceptual and methodological review about the instruments used to measure critical thinking, in order to generate a discussion that allows a better understanding and appreciation of the aspects that are considered in this skill. The methodology consisted of a systematic review of studies in databases, selecting 31 studies out of 97 founded, and 8 of them for deep analysis; atopic content analysis in definitions and test characteristics is also used. Results show the existence of many differences in definitions and assessments of critical thinking, with a variety of tests and little consensus on the measured components. The need of an integrative model of Critical Thinking, considering cognitive, metacognitive and dispositional skills is discussed.El pensamiento crítico es una competencia relevante hoy en día en la formación universitaria, con escaso consenso conceptual y metodológico en sus instrumentos de medición. En este artículo se ofrece una revisión acerca de los instrumentos que se han utilizado para medir el pensamiento crítico, con la finalidad de generar una discusión que permita una mejor comprensión y valoración de los aspectos que componen esta habilidad. La metodología utilizada consiste en una revisión sistemática de estudios en bases de datos, seleccionando 31 estudios de 97 encontrados, y analizando en profundidad ocho de ellos; se utilizó además, análisis de contenido temático para las definiciones y características de instrumentos. Los resultados señalan la existencia de divergencias a la hora de definir y evaluar el pensamiento crítico, con variedad de instrumentos y escaso consenso en los componentes medidos. Se discute la necesidad de lograr un modelo de Pensamiento Crítico integrado que considere habilidades cognitivas, metacognitivas y disposicionales.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1343/1333Derechos de autor 2017 Universidad Católica del Uruguayinfo:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 19-28Ciencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 19-28Ciencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 19-281688-422110.22235/cp.v11i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaycritical thinkingassessmentcognitiontestcontent analysispensamiento críticoevaluacióncognicióninstrumentosanálisis de contenidoANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTSANÁLISIS DE INSTRUMENTOS DE MEDICIÓN DEL PENSAMIENTO CRÍTICOinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/29872023-08-31 15:53:24.022oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2987Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:53:24LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | ANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTS Ossa-Cornejo, Carlos J. critical thinking assessment cognition test content analysis pensamiento crítico evaluación cognición instrumentos análisis de contenido |
status_str | publishedVersion |
title | ANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTS |
title_full | ANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTS |
title_fullStr | ANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTS |
title_full_unstemmed | ANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTS |
title_short | ANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTS |
title_sort | ANALYSIS OF CRITICAL THINKING MEASURING INSTRUMENTS |
topic | critical thinking assessment cognition test content analysis pensamiento crítico evaluación cognición instrumentos análisis de contenido |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1343 https://hdl.handle.net/10895/2987 |