Reflections about grasshoppers and inchworms in the Information and Communication Technologies Era

Reflexiones sobre los saltamontes y las orugas en la era de las tecnologías de información y comunicación

Morales, Boris Handal - Gonzales, Hugo
Detalles Bibliográficos
2017
paradoxes
grasshopper
caterpillar
learning
school
paradojas
saltamontes
orugas
aprendizaje
escuela
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1429
https://hdl.handle.net/10895/3932
Acceso abierto
_version_ 1815178714078511104
author Morales, Boris Handal
author2 Gonzales, Hugo
author2_role author
author_facet Morales, Boris Handal
Gonzales, Hugo
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Morales, Boris Handal
Gonzales, Hugo
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:03Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:03Z
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-11
dc.description.en-US.fl_txt_mv This article presents a multifaceted reflection on the different prevailing strategies to obtain knowledge in the educational system. In an effort to illustrate this complex process, the paradox of the grasshoppers and caterpillars are brought in their applications to the education system. This paradox has great relevance in the contemporary educational system because it points to a process that will alter the foundations of teaching and learning particularly in this age where ict have achieved highly sophisticated levels. Grasshoppers’ dispositions —intuitive oriented, non-lineal and proactive— and those from the caterpillars —structured, predictive and reactive— have a profound and permanent impact on the dynamics of the relationship between teacher and student. This brief reflection concludes with recommendations as pointing out strategies to stimulate the academic potential of grasshoppers and caterpillars in the educational system.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este artículo presenta una reflexión multifacética sobre las diferentes estrategias implementadas para obtener conocimiento en el sistema educativo. Con el afán de ilustrar este complejo proceso, se presenta la paradoja de los saltamontes y las orugas. Esta paradoja tiene gran relevancia, pues apunta a un proceso que ha alterado los cimientos de la enseñanza y el aprendizaje en una era donde las tic han alcanzado niveles sofisticados. Las actitudes de los saltamontes —intuitivas, no lineales, proactivas— y de las orugas —estructuradas, predictivas, reactivas— tienen un impacto profundo y permanente en la dinámica de la relación entre maestro y estudiante. Esta reflexión culmina con recomendaciones para estimular el potencial académico de los saltamontes y las orugas en el sistema educativo.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1429
10.22235/pe.v10i2.1429
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3932
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1429/1425
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 10 No. 2 (2017): Páginas de Educación; 143-156
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 10 Núm. 2 (2017): Páginas de Educación; 143-156
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v10i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 10 N.º 2 (2017): Páginas de Educación; 143-156
dc.subject.en-US.fl_str_mv paradoxes
grasshopper
caterpillar
learning
school
dc.subject.es-ES.fl_str_mv paradojas
saltamontes
orugas
aprendizaje
escuela
dc.title.none.fl_str_mv Reflections about grasshoppers and inchworms in the Information and Communication Technologies Era
Reflexiones sobre los saltamontes y las orugas en la era de las tecnologías de información y comunicación
dc.type.es-ES.fl_str_mv Ensayos no evaluados por pares
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This article presents a multifaceted reflection on the different prevailing strategies to obtain knowledge in the educational system. In an effort to illustrate this complex process, the paradox of the grasshoppers and caterpillars are brought in their applications to the education system. This paradox has great relevance in the contemporary educational system because it points to a process that will alter the foundations of teaching and learning particularly in this age where ict have achieved highly sophisticated levels. Grasshoppers’ dispositions —intuitive oriented, non-lineal and proactive— and those from the caterpillars —structured, predictive and reactive— have a profound and permanent impact on the dynamics of the relationship between teacher and student. This brief reflection concludes with recommendations as pointing out strategies to stimulate the academic potential of grasshoppers and caterpillars in the educational system.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_6126cac29ab59ccc9916ee31c392b7cd
identifier_str_mv 10.22235/pe.v10i2.1429
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3932
publishDate 2017
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Páginas de Educación
spelling Morales, Boris HandalGonzales, Hugo2017-10-112023-09-13T12:57:03Z2023-09-13T12:57:03Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/142910.22235/pe.v10i2.1429https://hdl.handle.net/10895/3932This article presents a multifaceted reflection on the different prevailing strategies to obtain knowledge in the educational system. In an effort to illustrate this complex process, the paradox of the grasshoppers and caterpillars are brought in their applications to the education system. This paradox has great relevance in the contemporary educational system because it points to a process that will alter the foundations of teaching and learning particularly in this age where ict have achieved highly sophisticated levels. Grasshoppers’ dispositions —intuitive oriented, non-lineal and proactive— and those from the caterpillars —structured, predictive and reactive— have a profound and permanent impact on the dynamics of the relationship between teacher and student. This brief reflection concludes with recommendations as pointing out strategies to stimulate the academic potential of grasshoppers and caterpillars in the educational system.Este artículo presenta una reflexión multifacética sobre las diferentes estrategias implementadas para obtener conocimiento en el sistema educativo. Con el afán de ilustrar este complejo proceso, se presenta la paradoja de los saltamontes y las orugas. Esta paradoja tiene gran relevancia, pues apunta a un proceso que ha alterado los cimientos de la enseñanza y el aprendizaje en una era donde las tic han alcanzado niveles sofisticados. Las actitudes de los saltamontes —intuitivas, no lineales, proactivas— y de las orugas —estructuradas, predictivas, reactivas— tienen un impacto profundo y permanente en la dinámica de la relación entre maestro y estudiante. Esta reflexión culmina con recomendaciones para estimular el potencial académico de los saltamontes y las orugas en el sistema educativo.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1429/1425Derechos de autor 2017 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 10 No. 2 (2017): Páginas de Educación; 143-156Páginas de Educación; Vol. 10 Núm. 2 (2017): Páginas de Educación; 143-156Páginas de Educación ; Vol. 10 N.º 2 (2017): Páginas de Educación; 143-1561688-74681688-528710.22235/pe.v10i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayparadoxesgrasshoppercaterpillarlearningschoolparadojassaltamontesorugasaprendizajeescuelaReflections about grasshoppers and inchworms in the Information and Communication Technologies EraReflexiones sobre los saltamontes y las orugas en la era de las tecnologías de información y comunicacióninfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEnsayos no evaluados por paresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39322023-09-13 09:57:03.298oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3932Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:03LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Reflections about grasshoppers and inchworms in the Information and Communication Technologies Era
Morales, Boris Handal
paradoxes
grasshopper
caterpillar
learning
school
paradojas
saltamontes
orugas
aprendizaje
escuela
status_str publishedVersion
title Reflections about grasshoppers and inchworms in the Information and Communication Technologies Era
title_full Reflections about grasshoppers and inchworms in the Information and Communication Technologies Era
title_fullStr Reflections about grasshoppers and inchworms in the Information and Communication Technologies Era
title_full_unstemmed Reflections about grasshoppers and inchworms in the Information and Communication Technologies Era
title_short Reflections about grasshoppers and inchworms in the Information and Communication Technologies Era
title_sort Reflections about grasshoppers and inchworms in the Information and Communication Technologies Era
topic paradoxes
grasshopper
caterpillar
learning
school
paradojas
saltamontes
orugas
aprendizaje
escuela
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1429
https://hdl.handle.net/10895/3932