Reflections about grasshoppers and inchworms in the Information and Communication Technologies Era
Reflexiones sobre los saltamontes y las orugas en la era de las tecnologías de información y comunicación
2017 | |
paradoxes grasshopper caterpillar learning school paradojas saltamontes orugas aprendizaje escuela |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1429
https://hdl.handle.net/10895/3932 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178714078511104 |
---|---|
author | Morales, Boris Handal |
author2 | Gonzales, Hugo |
author2_role | author |
author_facet | Morales, Boris Handal Gonzales, Hugo |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Morales, Boris Handal Gonzales, Hugo |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:03Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:03Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2017-10-11 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | This article presents a multifaceted reflection on the different prevailing strategies to obtain knowledge in the educational system. In an effort to illustrate this complex process, the paradox of the grasshoppers and caterpillars are brought in their applications to the education system. This paradox has great relevance in the contemporary educational system because it points to a process that will alter the foundations of teaching and learning particularly in this age where ict have achieved highly sophisticated levels. Grasshoppers’ dispositions —intuitive oriented, non-lineal and proactive— and those from the caterpillars —structured, predictive and reactive— have a profound and permanent impact on the dynamics of the relationship between teacher and student. This brief reflection concludes with recommendations as pointing out strategies to stimulate the academic potential of grasshoppers and caterpillars in the educational system. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Este artículo presenta una reflexión multifacética sobre las diferentes estrategias implementadas para obtener conocimiento en el sistema educativo. Con el afán de ilustrar este complejo proceso, se presenta la paradoja de los saltamontes y las orugas. Esta paradoja tiene gran relevancia, pues apunta a un proceso que ha alterado los cimientos de la enseñanza y el aprendizaje en una era donde las tic han alcanzado niveles sofisticados. Las actitudes de los saltamontes —intuitivas, no lineales, proactivas— y de las orugas —estructuradas, predictivas, reactivas— tienen un impacto profundo y permanente en la dinámica de la relación entre maestro y estudiante. Esta reflexión culmina con recomendaciones para estimular el potencial académico de los saltamontes y las orugas en el sistema educativo. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1429 10.22235/pe.v10i2.1429 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3932 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1429/1425 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2017 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 10 No. 2 (2017): Páginas de Educación; 143-156 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 10 Núm. 2 (2017): Páginas de Educación; 143-156 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v10i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 10 N.º 2 (2017): Páginas de Educación; 143-156 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | paradoxes grasshopper caterpillar learning school |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | paradojas saltamontes orugas aprendizaje escuela |
dc.title.none.fl_str_mv | Reflections about grasshoppers and inchworms in the Information and Communication Technologies Era Reflexiones sobre los saltamontes y las orugas en la era de las tecnologías de información y comunicación |
dc.type.es-ES.fl_str_mv | Ensayos no evaluados por pares |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | This article presents a multifaceted reflection on the different prevailing strategies to obtain knowledge in the educational system. In an effort to illustrate this complex process, the paradox of the grasshoppers and caterpillars are brought in their applications to the education system. This paradox has great relevance in the contemporary educational system because it points to a process that will alter the foundations of teaching and learning particularly in this age where ict have achieved highly sophisticated levels. Grasshoppers’ dispositions —intuitive oriented, non-lineal and proactive— and those from the caterpillars —structured, predictive and reactive— have a profound and permanent impact on the dynamics of the relationship between teacher and student. This brief reflection concludes with recommendations as pointing out strategies to stimulate the academic potential of grasshoppers and caterpillars in the educational system. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_6126cac29ab59ccc9916ee31c392b7cd |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v10i2.1429 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3932 |
publishDate | 2017 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2017 Páginas de Educación |
spelling | Morales, Boris HandalGonzales, Hugo2017-10-112023-09-13T12:57:03Z2023-09-13T12:57:03Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/142910.22235/pe.v10i2.1429https://hdl.handle.net/10895/3932This article presents a multifaceted reflection on the different prevailing strategies to obtain knowledge in the educational system. In an effort to illustrate this complex process, the paradox of the grasshoppers and caterpillars are brought in their applications to the education system. This paradox has great relevance in the contemporary educational system because it points to a process that will alter the foundations of teaching and learning particularly in this age where ict have achieved highly sophisticated levels. Grasshoppers’ dispositions —intuitive oriented, non-lineal and proactive— and those from the caterpillars —structured, predictive and reactive— have a profound and permanent impact on the dynamics of the relationship between teacher and student. This brief reflection concludes with recommendations as pointing out strategies to stimulate the academic potential of grasshoppers and caterpillars in the educational system.Este artículo presenta una reflexión multifacética sobre las diferentes estrategias implementadas para obtener conocimiento en el sistema educativo. Con el afán de ilustrar este complejo proceso, se presenta la paradoja de los saltamontes y las orugas. Esta paradoja tiene gran relevancia, pues apunta a un proceso que ha alterado los cimientos de la enseñanza y el aprendizaje en una era donde las tic han alcanzado niveles sofisticados. Las actitudes de los saltamontes —intuitivas, no lineales, proactivas— y de las orugas —estructuradas, predictivas, reactivas— tienen un impacto profundo y permanente en la dinámica de la relación entre maestro y estudiante. Esta reflexión culmina con recomendaciones para estimular el potencial académico de los saltamontes y las orugas en el sistema educativo.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1429/1425Derechos de autor 2017 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 10 No. 2 (2017): Páginas de Educación; 143-156Páginas de Educación; Vol. 10 Núm. 2 (2017): Páginas de Educación; 143-156Páginas de Educación ; Vol. 10 N.º 2 (2017): Páginas de Educación; 143-1561688-74681688-528710.22235/pe.v10i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayparadoxesgrasshoppercaterpillarlearningschoolparadojassaltamontesorugasaprendizajeescuelaReflections about grasshoppers and inchworms in the Information and Communication Technologies EraReflexiones sobre los saltamontes y las orugas en la era de las tecnologías de información y comunicacióninfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEnsayos no evaluados por paresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39322023-09-13 09:57:03.298oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3932Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:03LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Reflections about grasshoppers and inchworms in the Information and Communication Technologies Era Morales, Boris Handal paradoxes grasshopper caterpillar learning school paradojas saltamontes orugas aprendizaje escuela |
status_str | publishedVersion |
title | Reflections about grasshoppers and inchworms in the Information and Communication Technologies Era |
title_full | Reflections about grasshoppers and inchworms in the Information and Communication Technologies Era |
title_fullStr | Reflections about grasshoppers and inchworms in the Information and Communication Technologies Era |
title_full_unstemmed | Reflections about grasshoppers and inchworms in the Information and Communication Technologies Era |
title_short | Reflections about grasshoppers and inchworms in the Information and Communication Technologies Era |
title_sort | Reflections about grasshoppers and inchworms in the Information and Communication Technologies Era |
topic | paradoxes grasshopper caterpillar learning school paradojas saltamontes orugas aprendizaje escuela |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1429 https://hdl.handle.net/10895/3932 |