THE CONSTRUCTION OF MATH FACTS: INFLUENCE OF THE STUDENT’S SEX, SCHOOL YEAR AND SOCIOECONOMIC STATUS

LA CONSTRUCCIÓN DE HECHOS NUMÉRICOS BÁSICOS: INCIDENCIA DEL SEXO, CURSO Y NIVEL SOCIOECONÓMICO DEL ALUMNO

von Hagen, Alexa - Cuadro, Ariel - Giloca, Valeria
Detalles Bibliográficos
2017
cálculo
hechos numéricos básicos
sexo
nivel socioeconómico
math computation
math facts
sex
socioeconomic status
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1348
https://hdl.handle.net/10895/2992
Acceso abierto
_version_ 1815178694213238784
author von Hagen, Alexa
author2 Cuadro, Ariel
Giloca, Valeria
author2_role author
author
author_facet von Hagen, Alexa
Cuadro, Ariel
Giloca, Valeria
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv von Hagen, Alexa
Cuadro, Ariel
Giloca, Valeria
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:53:25Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:53:25Z
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-15
dc.description.en-US.fl_txt_mv Worldwide students from low socioeconomic status (SES) have been shown to present an academic disadvantage with respect to their mathematical abilities. In order to approach this problem, details of the characteristics in different school levels, students of different sex and different mathematical subskills are needed. To our knowledge, few studies have explored the interaction of these factors in the same sample of participants. Therefore, we aim to analyse the influence of SES and sex on the addition, subtraction and multiplication math facts (MF) skills of a sample of 619 primary school students from year 2 to 6. Besides confirming the socioeconomic disadvantage in all school years and in students of both sexes, our results reveal a higher performance of boys over girls only in medium to higher SES and in multiplication MF. Future research is needed to investigate this unexpected result.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Existe amplia evidencia a nivel internacional para confirmar una desventaja académica en el rendimiento matemático de alumnos provenientes de niveles socioeconómicos (NSE) bajos. Con el fin de intervenir en esta problemática, resulta necesario detallar las características de este déficit por curso escolar, sexo y subhabilidad matemática. Hasta el momento, escasos estudios han abordado la interacción de estos factores en una misma muestra de participantes. De esta forma, nos propusimos analizar la construcción de hechos numéricos básicos (HNB) de suma, resta y multiplicación en una muestra de 619 escolares de 2º a 6º grado escolar a la luz de las variables NSE y sexo. Más allá de confirmar la desventaja socioeconómica en todos los cursos escolares y en ambos sexos, nuestros resultados reflejan, un rendimiento superior de hombres sobre mujeres solamente en el NSE medio-alto y en HNB de multiplicación. Futuras investigaciones son necesarias para indagar en este resultado inesperado.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1348
10.22235/cp.v11i2.1348
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/2992
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1348/1338
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Universidad Católica del Uruguay
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 67-76
dc.source.es-ES.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 67-76
dc.source.none.fl_str_mv 1688-4221
10.22235/cp.v11i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 67-76
dc.subject.en-US.fl_str_mv math computation
math facts
sex
socioeconomic status
dc.subject.es-ES.fl_str_mv cálculo
hechos numéricos básicos
sexo
nivel socioeconómico
dc.title.none.fl_str_mv THE CONSTRUCTION OF MATH FACTS: INFLUENCE OF THE STUDENT’S SEX, SCHOOL YEAR AND SOCIOECONOMIC STATUS
LA CONSTRUCCIÓN DE HECHOS NUMÉRICOS BÁSICOS: INCIDENCIA DEL SEXO, CURSO Y NIVEL SOCIOECONÓMICO DEL ALUMNO
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Worldwide students from low socioeconomic status (SES) have been shown to present an academic disadvantage with respect to their mathematical abilities. In order to approach this problem, details of the characteristics in different school levels, students of different sex and different mathematical subskills are needed. To our knowledge, few studies have explored the interaction of these factors in the same sample of participants. Therefore, we aim to analyse the influence of SES and sex on the addition, subtraction and multiplication math facts (MF) skills of a sample of 619 primary school students from year 2 to 6. Besides confirming the socioeconomic disadvantage in all school years and in students of both sexes, our results reveal a higher performance of boys over girls only in medium to higher SES and in multiplication MF. Future research is needed to investigate this unexpected result.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_5fc78552613fb8b59ee1104debede67f
identifier_str_mv 10.22235/cp.v11i2.1348
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2992
publishDate 2017
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Universidad Católica del Uruguay
spelling von Hagen, AlexaCuadro, ArielGiloca, Valeria2017-05-152023-08-31T18:53:25Z2023-08-31T18:53:25Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/134810.22235/cp.v11i2.1348https://hdl.handle.net/10895/2992Worldwide students from low socioeconomic status (SES) have been shown to present an academic disadvantage with respect to their mathematical abilities. In order to approach this problem, details of the characteristics in different school levels, students of different sex and different mathematical subskills are needed. To our knowledge, few studies have explored the interaction of these factors in the same sample of participants. Therefore, we aim to analyse the influence of SES and sex on the addition, subtraction and multiplication math facts (MF) skills of a sample of 619 primary school students from year 2 to 6. Besides confirming the socioeconomic disadvantage in all school years and in students of both sexes, our results reveal a higher performance of boys over girls only in medium to higher SES and in multiplication MF. Future research is needed to investigate this unexpected result.Existe amplia evidencia a nivel internacional para confirmar una desventaja académica en el rendimiento matemático de alumnos provenientes de niveles socioeconómicos (NSE) bajos. Con el fin de intervenir en esta problemática, resulta necesario detallar las características de este déficit por curso escolar, sexo y subhabilidad matemática. Hasta el momento, escasos estudios han abordado la interacción de estos factores en una misma muestra de participantes. De esta forma, nos propusimos analizar la construcción de hechos numéricos básicos (HNB) de suma, resta y multiplicación en una muestra de 619 escolares de 2º a 6º grado escolar a la luz de las variables NSE y sexo. Más allá de confirmar la desventaja socioeconómica en todos los cursos escolares y en ambos sexos, nuestros resultados reflejan, un rendimiento superior de hombres sobre mujeres solamente en el NSE medio-alto y en HNB de multiplicación. Futuras investigaciones son necesarias para indagar en este resultado inesperado.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1348/1338Derechos de autor 2017 Universidad Católica del Uruguayinfo:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 67-76Ciencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 67-76Ciencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 67-761688-422110.22235/cp.v11i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaycálculohechos numéricos básicossexonivel socioeconómicomath computationmath factssexsocioeconomic statusTHE CONSTRUCTION OF MATH FACTS: INFLUENCE OF THE STUDENT’S SEX, SCHOOL YEAR AND SOCIOECONOMIC STATUSLA CONSTRUCCIÓN DE HECHOS NUMÉRICOS BÁSICOS: INCIDENCIA DEL SEXO, CURSO Y NIVEL SOCIOECONÓMICO DEL ALUMNOinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/29922023-08-31 15:53:25.363oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2992Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:53:25LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle THE CONSTRUCTION OF MATH FACTS: INFLUENCE OF THE STUDENT’S SEX, SCHOOL YEAR AND SOCIOECONOMIC STATUS
von Hagen, Alexa
cálculo
hechos numéricos básicos
sexo
nivel socioeconómico
math computation
math facts
sex
socioeconomic status
status_str publishedVersion
title THE CONSTRUCTION OF MATH FACTS: INFLUENCE OF THE STUDENT’S SEX, SCHOOL YEAR AND SOCIOECONOMIC STATUS
title_full THE CONSTRUCTION OF MATH FACTS: INFLUENCE OF THE STUDENT’S SEX, SCHOOL YEAR AND SOCIOECONOMIC STATUS
title_fullStr THE CONSTRUCTION OF MATH FACTS: INFLUENCE OF THE STUDENT’S SEX, SCHOOL YEAR AND SOCIOECONOMIC STATUS
title_full_unstemmed THE CONSTRUCTION OF MATH FACTS: INFLUENCE OF THE STUDENT’S SEX, SCHOOL YEAR AND SOCIOECONOMIC STATUS
title_short THE CONSTRUCTION OF MATH FACTS: INFLUENCE OF THE STUDENT’S SEX, SCHOOL YEAR AND SOCIOECONOMIC STATUS
title_sort THE CONSTRUCTION OF MATH FACTS: INFLUENCE OF THE STUDENT’S SEX, SCHOOL YEAR AND SOCIOECONOMIC STATUS
topic cálculo
hechos numéricos básicos
sexo
nivel socioeconómico
math computation
math facts
sex
socioeconomic status
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1348
https://hdl.handle.net/10895/2992