Experiences in the Exercise of Higher Education in Prison from the Teacher's Perspective. Case Study: Guayaquil, Ecuador

Experiencias en el ejercicio de la educación superior en la prisión, desde la perspectiva del docente. Estudio de caso: Guayaquil, Ecuador

Sumba, Nicolás - Cueva, Jorge - López, Roberto
Detalles Bibliográficos
2019
Professor
Education in prison
Deprived of liberty
Docente
Privados de libertad
Educación en la prisión
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1838
https://hdl.handle.net/10895/3966
Acceso abierto
_version_ 1815178712527667200
author Sumba, Nicolás
author2 Cueva, Jorge
López, Roberto
author2_role author
author
author_facet Sumba, Nicolás
Cueva, Jorge
López, Roberto
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Sumba, Nicolás
Cueva, Jorge
López, Roberto
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:14Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:14Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-03
dc.description.en-US.fl_txt_mv The purpose of this research is to analyze, from the perspective of the teachers, the experiences in the exercise of higher education in prison. The educational experience carried out in the Provisional Deprivation of Liberty Center in Guayaquil, Ecuador, is taken as a case study. The starting point is a bibliographical review of the legal framework that supports prisoners, as well as the results of previous similar studies. The research used the synthetic analytical method supported by observation processes and questionnaires that gathered the teachers' points of view, analyzed through the systematization of experiences. Among the results, it stands out that teachers face a lack of resources and a feeling of insecurity within the prison, but they do not consider them obstacles to imparting classes and value the experience as enriching. It is concluded that the exercise of higher education in prison is feasible, but it must be consolidated through the design of didactic proposals appropriate to the context and adapted to the needs and profiles of the penitentiaries.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El propósito de este trabajo es analizar, desde la perspectiva del docente, las experiencias en el ejercicio de la educación superior en la prisión. Se toma como caso de estudio la experiencia educativa llevada a cabo en el Centro de Privación Provisional de Libertad de Guayaquil, Ecuador. Se parte de una revisión bibliográfica del marco legal que ampara a los reclusos, así como de resultados de estudios previos similares. Para la investigación se empleó el método analítico sintético soportado por procesos de observación y cuestionarios que recabaron los puntos de vista de los docentes, analizados mediante la sistematización de experiencias. Entre los resultados se destaca que los docentes se enfrentan a la ausencia de recursos y a una sensación de inseguridad dentro de la prisión, pero no las consideran obstáculos para impartir cátedra y valoran la experiencia como enriquecedora. Se concluye que el ejercicio de la educación superior en la prisión es factible, pero debe consolidarse mediante el diseño de propuestas didácticas acordes al contexto y adaptadas a las necesidades y perfiles de los penitenciarios.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1838
10.22235/pe.v12i2.1838
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3966
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1838/1802
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 12 No. 2 (2019): Páginas de Educación; 72-88
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 2 (2019): Páginas de Educación; 72-88
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v12i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 2 (2019): Páginas de Educación; 72-88
dc.subject.en-US.fl_str_mv Professor
Education in prison
Deprived of liberty
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Docente
Privados de libertad
Educación en la prisión
dc.title.none.fl_str_mv Experiences in the Exercise of Higher Education in Prison from the Teacher's Perspective. Case Study: Guayaquil, Ecuador
Experiencias en el ejercicio de la educación superior en la prisión, desde la perspectiva del docente. Estudio de caso: Guayaquil, Ecuador
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The purpose of this research is to analyze, from the perspective of the teachers, the experiences in the exercise of higher education in prison. The educational experience carried out in the Provisional Deprivation of Liberty Center in Guayaquil, Ecuador, is taken as a case study. The starting point is a bibliographical review of the legal framework that supports prisoners, as well as the results of previous similar studies. The research used the synthetic analytical method supported by observation processes and questionnaires that gathered the teachers' points of view, analyzed through the systematization of experiences. Among the results, it stands out that teachers face a lack of resources and a feeling of insecurity within the prison, but they do not consider them obstacles to imparting classes and value the experience as enriching. It is concluded that the exercise of higher education in prison is feasible, but it must be consolidated through the design of didactic proposals appropriate to the context and adapted to the needs and profiles of the penitentiaries.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_5f50afaa1b5e780571edd4d44629df7e
identifier_str_mv 10.22235/pe.v12i2.1838
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3966
publishDate 2019
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Páginas de Educación
spelling Sumba, NicolásCueva, JorgeLópez, Roberto2019-07-032023-09-13T12:57:14Z2023-09-13T12:57:14Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/183810.22235/pe.v12i2.1838https://hdl.handle.net/10895/3966The purpose of this research is to analyze, from the perspective of the teachers, the experiences in the exercise of higher education in prison. The educational experience carried out in the Provisional Deprivation of Liberty Center in Guayaquil, Ecuador, is taken as a case study. The starting point is a bibliographical review of the legal framework that supports prisoners, as well as the results of previous similar studies. The research used the synthetic analytical method supported by observation processes and questionnaires that gathered the teachers' points of view, analyzed through the systematization of experiences. Among the results, it stands out that teachers face a lack of resources and a feeling of insecurity within the prison, but they do not consider them obstacles to imparting classes and value the experience as enriching. It is concluded that the exercise of higher education in prison is feasible, but it must be consolidated through the design of didactic proposals appropriate to the context and adapted to the needs and profiles of the penitentiaries.El propósito de este trabajo es analizar, desde la perspectiva del docente, las experiencias en el ejercicio de la educación superior en la prisión. Se toma como caso de estudio la experiencia educativa llevada a cabo en el Centro de Privación Provisional de Libertad de Guayaquil, Ecuador. Se parte de una revisión bibliográfica del marco legal que ampara a los reclusos, así como de resultados de estudios previos similares. Para la investigación se empleó el método analítico sintético soportado por procesos de observación y cuestionarios que recabaron los puntos de vista de los docentes, analizados mediante la sistematización de experiencias. Entre los resultados se destaca que los docentes se enfrentan a la ausencia de recursos y a una sensación de inseguridad dentro de la prisión, pero no las consideran obstáculos para impartir cátedra y valoran la experiencia como enriquecedora. Se concluye que el ejercicio de la educación superior en la prisión es factible, pero debe consolidarse mediante el diseño de propuestas didácticas acordes al contexto y adaptadas a las necesidades y perfiles de los penitenciarios.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1838/1802Derechos de autor 2019 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 12 No. 2 (2019): Páginas de Educación; 72-88Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 2 (2019): Páginas de Educación; 72-88Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 2 (2019): Páginas de Educación; 72-881688-74681688-528710.22235/pe.v12i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayProfessorEducation in prisonDeprived of libertyDocentePrivados de libertadEducación en la prisiónExperiences in the Exercise of Higher Education in Prison from the Teacher's Perspective. Case Study: Guayaquil, EcuadorExperiencias en el ejercicio de la educación superior en la prisión, desde la perspectiva del docente. Estudio de caso: Guayaquil, Ecuadorinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39662023-09-13 09:57:14.181oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3966Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:14LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Experiences in the Exercise of Higher Education in Prison from the Teacher's Perspective. Case Study: Guayaquil, Ecuador
Sumba, Nicolás
Professor
Education in prison
Deprived of liberty
Docente
Privados de libertad
Educación en la prisión
status_str publishedVersion
title Experiences in the Exercise of Higher Education in Prison from the Teacher's Perspective. Case Study: Guayaquil, Ecuador
title_full Experiences in the Exercise of Higher Education in Prison from the Teacher's Perspective. Case Study: Guayaquil, Ecuador
title_fullStr Experiences in the Exercise of Higher Education in Prison from the Teacher's Perspective. Case Study: Guayaquil, Ecuador
title_full_unstemmed Experiences in the Exercise of Higher Education in Prison from the Teacher's Perspective. Case Study: Guayaquil, Ecuador
title_short Experiences in the Exercise of Higher Education in Prison from the Teacher's Perspective. Case Study: Guayaquil, Ecuador
title_sort Experiences in the Exercise of Higher Education in Prison from the Teacher's Perspective. Case Study: Guayaquil, Ecuador
topic Professor
Education in prison
Deprived of liberty
Docente
Privados de libertad
Educación en la prisión
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1838
https://hdl.handle.net/10895/3966