The media and the institutionalization of the party system.: A compared analysis in Latin America

Confianza en los medios de comunicación y su relación con el nivel de institucionalización del sistema de partidos.: Análisis comparado en América Latina

Ponce, Matías
Detalles Bibliográficos
2014
media
party system
political communication
political representation
politicals institutions
medios de comunicación
sistema de partidos
comunicación política
representación política
instituciones políticas
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/387
https://hdl.handle.net/10895/3425
Acceso abierto
_version_ 1815178705098506240
author Ponce, Matías
author_facet Ponce, Matías
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Ponce, Matías
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:03Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:03Z
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv The goal of this article is describe the relationship between the level of institutionalization of party systems and the citizen trust in the media as intermediaries of political message in 18 countries in Latin America The comparative methodology is based on data from the Americas Barometer 2012 (Latin-American Public Opinion Project) and the Index of Party System Institutionalization of Jones (2005). There's a dialogue with respect to classical theoretical frameworks for understanding political Communications, cause we draw an association between trust in the media and the level of party system institutionalization. However, the role that the theory ascribes to the media as a facilitator of the political message among the public and parties, it holds only if the public perceives that the political actors hear their demands.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El presente artículo tiene por objetivo describir la relación entre el nivel de institucionalización de los sistemas de partidos y la confianza que se tiene en los medios de comunicación como intermediarios del mensaje político, en dieciocho países de América Latina. La metodología comparada se basa en datos del Barómetro de las Américas 2012, del Latin American Public Opinion Project ( LAPOP ) y del Índice de institucionalización del sistema de partidos de Jones (2005). Se parte de los marcos teóricos clásicos respecto a comunicación política para proponer una asociación entre la confianza en los medios de comunicación y el nivel de institucionalización del sistema de partidos. Sin embargo, el rol que la teoría adjudica a los medios de comunicación como intermediarios del mensaje político entre la opinión pública y los partidos se cumple solo si la ciudadanía percibe que los actores políticos escuchan sus demandas.  
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/387
10.22235/d.v0i20.387
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3425
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/387/361
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Dixit
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Dixit; No. 20 (2014): Dixit; 18-31
dc.source.es-ES.fl_str_mv Dixit; Núm. 20 (2014): Dixit; 18-31
dc.source.none.fl_str_mv 0797-3691
1688-3497
10.22235/d.v0i20
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Dixit; N.º 20 (2014): Dixit; 18-31
dc.subject.en-US.fl_str_mv media
party system
political communication
political representation
politicals institutions
dc.subject.es-ES.fl_str_mv medios de comunicación
sistema de partidos
comunicación política
representación política
instituciones políticas
dc.title.none.fl_str_mv The media and the institutionalization of the party system.: A compared analysis in Latin America
Confianza en los medios de comunicación y su relación con el nivel de institucionalización del sistema de partidos.: Análisis comparado en América Latina
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The goal of this article is describe the relationship between the level of institutionalization of party systems and the citizen trust in the media as intermediaries of political message in 18 countries in Latin America The comparative methodology is based on data from the Americas Barometer 2012 (Latin-American Public Opinion Project) and the Index of Party System Institutionalization of Jones (2005). There's a dialogue with respect to classical theoretical frameworks for understanding political Communications, cause we draw an association between trust in the media and the level of party system institutionalization. However, the role that the theory ascribes to the media as a facilitator of the political message among the public and parties, it holds only if the public perceives that the political actors hear their demands.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_5a2362aa7ab959d3e89807b5e4bd1d27
identifier_str_mv 10.22235/d.v0i20.387
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3425
publishDate 2014
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Dixit
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es
spelling Ponce, Matías2014-09-302023-09-12T19:14:03Z2023-09-12T19:14:03Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/38710.22235/d.v0i20.387https://hdl.handle.net/10895/3425The goal of this article is describe the relationship between the level of institutionalization of party systems and the citizen trust in the media as intermediaries of political message in 18 countries in Latin America The comparative methodology is based on data from the Americas Barometer 2012 (Latin-American Public Opinion Project) and the Index of Party System Institutionalization of Jones (2005). There's a dialogue with respect to classical theoretical frameworks for understanding political Communications, cause we draw an association between trust in the media and the level of party system institutionalization. However, the role that the theory ascribes to the media as a facilitator of the political message among the public and parties, it holds only if the public perceives that the political actors hear their demands.El presente artículo tiene por objetivo describir la relación entre el nivel de institucionalización de los sistemas de partidos y la confianza que se tiene en los medios de comunicación como intermediarios del mensaje político, en dieciocho países de América Latina. La metodología comparada se basa en datos del Barómetro de las Américas 2012, del Latin American Public Opinion Project ( LAPOP ) y del Índice de institucionalización del sistema de partidos de Jones (2005). Se parte de los marcos teóricos clásicos respecto a comunicación política para proponer una asociación entre la confianza en los medios de comunicación y el nivel de institucionalización del sistema de partidos. Sin embargo, el rol que la teoría adjudica a los medios de comunicación como intermediarios del mensaje político entre la opinión pública y los partidos se cumple solo si la ciudadanía percibe que los actores políticos escuchan sus demandas.  application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/387/361Derechos de autor 2014 Dixithttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.esinfo:eu-repo/semantics/openAccessDixit; No. 20 (2014): Dixit; 18-31Dixit; Núm. 20 (2014): Dixit; 18-31Dixit; N.º 20 (2014): Dixit; 18-310797-36911688-349710.22235/d.v0i20reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaymediaparty systempolitical communicationpolitical representationpoliticals institutionsmedios de comunicaciónsistema de partidoscomunicación políticarepresentación políticainstituciones políticasThe media and the institutionalization of the party system.: A compared analysis in Latin AmericaConfianza en los medios de comunicación y su relación con el nivel de institucionalización del sistema de partidos.: Análisis comparado en América Latinainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/34252023-09-12 16:14:04.017oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3425Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-12T19:14:04LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle The media and the institutionalization of the party system.: A compared analysis in Latin America
Ponce, Matías
media
party system
political communication
political representation
politicals institutions
medios de comunicación
sistema de partidos
comunicación política
representación política
instituciones políticas
status_str publishedVersion
title The media and the institutionalization of the party system.: A compared analysis in Latin America
title_full The media and the institutionalization of the party system.: A compared analysis in Latin America
title_fullStr The media and the institutionalization of the party system.: A compared analysis in Latin America
title_full_unstemmed The media and the institutionalization of the party system.: A compared analysis in Latin America
title_short The media and the institutionalization of the party system.: A compared analysis in Latin America
title_sort The media and the institutionalization of the party system.: A compared analysis in Latin America
topic media
party system
political communication
political representation
politicals institutions
medios de comunicación
sistema de partidos
comunicación política
representación política
instituciones políticas
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/387
https://hdl.handle.net/10895/3425